Jak se stát pracovníkem bezpečnostní kontroly

Termín „pracovník bezpečnostní kontroly“ je při vyslovení blízký pojmu „bezpečnostní pracovník“, který většinou evokuje činnost různých bezpečnostních agentur, zaměřujících se především na ostrahu objektů a podobné činnosti. Profese bezpečnostní kontroly v odvětví civilního letectví je však mezinárodně regulovanou specializací, podílející se na ochraně civilní letecké dopravy před protiprávními činy. V tomto smyslu je také používán termín „letecká security“.

Regulace letecké security vychází z mezinárodních úmluv, závazných a doporučujících mezinárodních předpisů a legislativy Evropské unie. V průběhu rozvoje civilní letecké dopravy se letecká security začala profilovat zejména od 60. let 20. století s příchodem izraelsko-palestinského konfliktu. Únosy letadel a bombové atentáty s většinou politicko-náboženskými motivy vynutily přijímat a rozvíjet široké spektrum bezpečnostních opatření, ve kterých měl a má lidský činitel a profese pracovníka bezpečnostní kontroly nezastupitelnou úlohu.

V dnešním pojetí pracovník bezpečnostní kontroly provádí detekční kontroly cestujících a personálu, kontroly zavazadel, letištních a palubních dodávek, zajišťuje kontrolu vstupu do vyhrazeného bezpečnostního prostoru letiště a v rámci bezpečnostního odbavení poskytuje asistenční služby. V podmínkách Letiště Václava Havla Praha pracovník bezpečnostní kontroly využívá ke své práci moderní technologie a detekční zařízení a v příjemném prostředí při komunikaci s odbavovanými cestujícími uplatní své jazykové znalosti.

Co udělat pro to, abyste se mohli stát pracovníkem bezpečnostní kontroly

Zájemci o tuto profesi musí úspěšně absolvovat ověření spolehlivosti dle zákona č. 49/1997 Sb. o civilním letectví. Ověření spolehlivosti provádí Úřad pro civilní letectví a bez něj nelze získat ID opravňující ke vstupu do vyhrazeného bezpečnostního prostoru letiště.

V rámci ověření spolehlivosti je posuzována bezúhonnost a důvěryhodnost žadatele. Za bezúhonnou se považuje fyzická osoba, která nebyla pravomocně odsouzena pro úmyslný trestný čin ani nebyla pravomocně odsouzena pro trestný čin spáchaný z nedbalosti v souvislosti s výkonem činnosti leteckého personálu, provozováním letiště, poskytováním leteckých služeb nebo provozováním leteckých činností. Za důvěryhodnou se považuje fyzická osoba, u které nelze v souvislosti s jejím vstupem do vyhrazeného bezpečnostního prostoru spatřovat specifické riziko.

Zájemci o pozici pracovníka bezpečnostní kontroly musí být v dobrém zdravotním stavu a mít duševní a fyzické schopnosti a dovednosti potřebné pro účinné plnění přidělených úkolů. Např. pro vyhodnocování rentgenových snímků je nezbytný dobrý barvocit a prostorová představivost, pro komunikaci s cestujícími je důležitá dobrá znalost anglického jazyka. Nábor nových pracovníků je tedy prováděn na základě vyhodnocení těchto schopností a dovedností.

Co vás čeká po přijetí do zaměstnání

Po úspěšném přijetí na pozici pracovníka bezpečnostní kontroly zaměstnanec absolvuje nezbytná obecná školení zaměstnavatele, např. v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci či v oblasti požární ochrany. Dále se v rámci vstupní exkurze seznámí s provozním prostředím letiště a absolvuje jednodenní odbornou přípravu k získání povědomí o bezpečnostních opatřeních na letišti. Na základě tohoto školení a předloženého ověření spolehlivosti získá letištní identifikační průkaz, který jej opravňuje k pohybu v příslušných neveřejných prostorech letiště a umožňuje i vstup na příslušná pracoviště bezpečnostní kontroly.

Pracovník je poté v rámci prvních směn zacvičen na asistenční činnosti, které spočívají především v pomoci a poskytování informací cestujícím připravujícím se na bezpečnostní kontrolu. Tuto činnost vykonává až do zahájení plné odborné přípravy. Odborná příprava trvá 2 týdny a zaměstnanec v jejím průběhu pomocí vhodně strukturovaných učebních bloků získává teoretické poznatky a praktické dovednosti k výkonu detekčních kontrol osob, zavazadel, letecké pošty, letištních dodávek a palubních zásob, kontrole vstupu, dozoru a hlídkám. Pracovník se při výcviku naučí ovládat moderní detekční techniku, např. rentgenová zařízení, detektory kovů, a získá také mj. informace k dosud málo rozšířeným bezpečnostním skenerům. Školená problematika je vzhledem k citlivému charakteru informací neveřejná.

Odborná příprava je zakončena závěrečnou zkouškou, skládající se z písemného testu a praktické části. Po úspěšném složení zkoušky pracovník získá doklad akreditovaného školicího střediska, který jej opravňuje k samostatnému výkonu detekčních kontrol v odvětví civilní letecké dopravy. Vzhledem k širokému spektru pracovišť na Letišti Václava Havla Praha je pracovníkovi po nástupu do reálného provozního prostředí přidělen zkušený kolega – provozní instruktor, který dále pomáhá získávat správné pracovní dovednosti a návyky. Provozní zácvik trvá přibližně 3 týdny a končí zařazením zaměstnance do režimu samostatného výkonu směn.

Platnost a opakování školení

Absolvovaná odborná příprava má obecnou platnost 2 roky, v případě kvalifikace ke kontrolám pomocí rentgenových zařízení se platnost za účelem udržování odborné zdatnosti zkracuje na 6 měsíců. Veškerá školení k udržení potřebných kvalifikací organizuje zaměstnavatel pracovníkům v řádné pracovní době. Průběžný výcvik zahrnuje např. trénink rozpoznávání rentgenových snímků pomocí počítačových simulací, provozní výcvik zaměřený na aktuální problematiku a aktualizaci odborné přípravy. Veškerá odborná příprava je pracovníkům poskytována v souladu s platnými národními předpisy a legislativou Evropské unie, tzn. lze předpokládat, že v případě potřeby s jejich pomocí nalezne pracovník odpovídající uplatnění i u jiných subjektů v rámci unie a České republiky.

Čekatel – junior – senior aneb kariérní růst

Pracovník bezpečnostní kontroly nastupuje k zaměstnavateli na pracovní pozici jako tzv. čekatel. V této pozici absolvuje zmíněné odborné přípravy a zácvik, seznamuje se s praktickým provozem a svěřenými činnostmi a celkově zvyšuje svoji odbornou úroveň. Po uplynutí 6 měsíců od nástupu má možnost složit postupovou zkoušku a získat vyšší zařazení tzv. juniora. Na této pozici dále rozšiřuje své teoretické znalosti, praktické zkušenosti a návyky, přičemž po dalších 18 měsících má možnost složit postupovou zkoušku a stát se tzv. seniorem. Jako bezpečnostní pracovník – senior již disponuje plnou pracovní zkušeností a v případě nepřítomnosti přímého nadřízeného může být pověřen jeho zastupováním.

Kromě takto nastaveného systému karierního růstu má pracovník možnost ucházet se o zařazení do některé ze specializací. Jedná se např. o specializace: operátor 3D rentgenů, operátor detektorů výbušnin či specialista kontroly leteckého nákladu. Současně má pracovník možnost účastnit se vypisovaných výběrových řízení, např. na operátory dispečinku, vedoucí skupin apod.

Obecně lze říci, že v podmínkách Letiště Václava Havla Praha nabízí profese bezpečnostní kontroly zajímavé pracovní uplatnění pro aktivní osoby, které mají zájem pracovat v moderním dynamickém prostředí mezinárodního letiště, získávat nejnovější poznatky v oblasti ochrany civilního letectví před protiprávními činy, obsluhovat moderní detekční přístroje a uplatnit znalosti cizích jazyků.

Jak vypadá obvyklý pracovní den?

Běžný pracovní den se odvíjí od předem stanoveného plánu směn. Tento je dán nepřetržitou provozní potřebou, která se s ohledem na charakter civilní letecké dopravy různí v rámci kalendářních měsíců i průběhu jednotlivých dnů. Objem provozu dosahuje maxima v období letních měsíců, kdy vedle pravidelných letů významně narůstá podíl letů charterových. Pro přípravu plánů pracovních směn je využíván specializovaný software, který s pomocí datových zdrojů letiště optimalizuje pracovní směny jak z pohledu provozní potřeby, tak i z pohledu řekněme „komfortu“ zaměstnance.

Každému pracovníkovi je pro konkrétní kalendářní měsíc předem naplánováno vhodné rozvržení směn, které rámcově koresponduje s režimem krátkého a dlouhého pracovního týdne. Denní a noční směny jsou nejčastěji 12hodinové se dvěma půlhodinovými přestávkami na jídlo a oddech. V průběhu směny pracovník vykonává činnosti přidělené dispečinkem, největší měrou se jedná o bezpečnostní kontroly cestujících a kabinových zavazadel. Na stanovištích bezpečnostní kontroly pracovníci plní na různých pozicích stanovené úkoly, např. někteří kontrolují osoby a jiní zavazadla, a pravidelně se mezi těmito pozicemi střídají.

Čemu by se měli cestující vyhnout, aby měli u sebe a zbytečně neprodlužovali bezpečnostní kontrolu?

Obecně cestujícím doporučujeme předem pozorně prostudovat dostupné informační materiály k plánovanému letu. Kromě informací letecké společnosti doporučujeme shlédnout také internetové stránky provozovatelů odletového a případně i transferového letiště a ověřit, zda cestující vyhoví podmínkám z hlediska zakázaných a nebezpečných předmětů. V opačném případě nalézáme při bezpečnostní kontrole předměty a látky, které jsou k přepravě v letadle s cestujícími zakázané, např.:

  • ostré a bodné předměty s čepelí/hrotem delším než 6 cm,
  • kapaliny, aerosoly a gely v nádobách nad 100 ml, které nejsou dětskou výživou či medikamenty a jsou přiváženy z domova nebo pořízeny mimo vyhrazený bezpečnostní prostor (SRA) letiště,
  • hračky a suvenýry imitující střelné zbraně a munici,
  • kempingové PB nádoby, tekutá i pevná paliva a podpalovače,
  • sportovní náčiní, baseballové pálky, samostříly, luky a kuše,
  • tzv. turbo zapalovače, tj. zapalovače s vyšší teplotou hoření,
  • prskavky a zábavná pyrotechnika (např. v souvislosti s Vánocemi a koncem roku),
  • elektrické paralyzéry a obranné spreje.

Po příjezdu na letiště cestujícím doporučujeme sledovat informační materiály, týkající se bezpečnostní kontroly, a v případě pochybností se dotazovat letištního personálu, ať již na odavovacích přepážkách v odletových halách, nebo před vstupem na kontrolní stanoviště. V průběhu bezpečnostní kontroly pak zejména dbát pokynů bezpečnostních pracovníků.

Setkal jste se při práci s nějakými zajímavostmi či kuriozitami?

Lze zmínit originální situace, kdy je třeba kontrolovat živá zvířata, leckdy miláčky celé rodiny. Zvířecí bytosti, pokud zrovna nemají „svůj den“ a musí být prohlédnuty pro ně neznámým člověkem, mohou při svém případném útěku z místa kontroly odbavení letu značně zkomplikovat a zdržet. Při kontrole malých zvířat jsou proto využívány i uzavřené kontrolní kabinky, kde se takové utíkající zvířátko (např. kočka) dá snáze chytit.

Při bezpečnostní kontrole i my sami trpíme, pokud nalezneme u cestujících dětí hračky imitující nebezpečné předměty, např. vodní pistolky, a musíme sdělit, že takovou věc nelze v kabinovém zavazadle přepravit. Mnohdy už není možné vyřešit situaci např. odbavením do zapsaného zavazadla a cestující mají možnost nepovolený předmět na kontrolním stanovišti zanechat, aby mohli sami projít.

Oproti očekávání jsou také docela časté situace, kdy při kontrole nalezneme žulové kostky, které někteří zahraniční turisté neznámo jak při návštěvě naší krásné Prahy získali a chtějí si je jako suvenýr odvézt do svých domovů. Pokud bychom shromáždili všechny v posledních letech nalezené a nepovolené žulové kostky dohromady, možná bychom vydláždili nebo alespoň vyspravili pěkný kus chodníku.

Z méně veselých situací evidujeme nálezy skutečně skrývaných zakázaných předmětů. Evidujeme skrytě přepravované drogy a halucinogeny, nezákonné převozy finančních obnosů, zboží dvojího určení či pašování zvířat.

Otázky na závěr

Od kdy pracujete na letišti a jaký byl Váš kariérní postup?

Na Letišti Václava Havla Praha pracuji od roku 2002. Nastupoval jsem k provozovateli letiště jako pracovník bezpečnostní kontroly v době, kdy odbavení cestujících probíhalo v severním areálu letiště v podstatě pouze na dnešním Terminálu 1. Cestující byli odbavováni a podstupovali bezpečnostní kontrolu v odletových čekárnách prstů A a B, neexistoval současný Terminál 2, Česká republika nebyla součástí Evropské unie ani Schengenu. Jsem proto rád, že jsem měl v následujících letech možnost sledovat následující dynamický rozvoj letiště a být u zavádění nových procesů a technologií. V průběhu této doby jsem po prvních letech praxe na pozici řadového pracovníka bezpečnostní kontroly postupně působil jako vedoucí skupiny bezpečnostních pracovníků, nyní v této profesi zastávám pozici inspektora pro provozní výcvik a kontrolu a aktivně působím jako auditor řízení kvality bezpečnostních opatření k ochraně civilního letectví před protiprávními činy.

Co Vás přivedlo k tomu, že jste se rozhodl pracovat na letišti? Rodiče, kamarádi?

K práci na letišti mě přivedl můj kamarád, který zde v té době již pracoval. Letadla jsem měl rád už od mládí, kdy jsem modelařil a stavěl plastové kity i létající modely. O leteckou problematiku jsem se zajímal také na střední průmyslové škole, částečně zaměřené na leteckou konstrukci a technologii, a poté z hlediska bezpečnosti a řízení krizových situací na Fakultě biomedicínského inženýrství ČVUT. Mám svoji práci rád a těší mne, že svojí prací a prací mých kolegů pomáháme zajišťovat leteckou bezpečnost.

Dostal jste se pracovně i do zahraničí, abyste například mohl srovnat práci pracovníka bezpečnostní kontroly?

V rámci své současné pozice považuji za nezbytné získávat informace z vyspělého evropského a mezinárodního prostředí, ať již z pohledu předpisů, know-how či technologií. Kromě moderních komunikačních prostředků je samozřejmě dobré mít i osobní zkušenost z cizího prostředí, kromě soukromých návštěv zahraničních letišť v rámci dovolených využívám i nabídek zaměstnavatele. V nedávné době jsem měl např. možnost zúčastnit se v bavorském Mnichově mezinárodní konference a výstavy Inter Airport Europe 2015 a seznámit se tam s nejaktuálnějšími novinkami v oblasti provozování letišť.

Chtěl byste něco vzkázat zájemcům o tuto práci?

Především se nebát a zkusit to. Pokud zájemce splňuje základní uvedené požadavky a má osobní motivaci, nastavený systém odborné přípravy a další zácvik mu pomůže danou práci optimálně zvládnout a dále se v této profesi úspěšně rozvíjet.

 

Další zajímavosti o zaměstnancích bezpečnostní kontroly se dozvíte také ve videomagazínu Terminál, více zde.




Související kategorie

Komentáře



Lukáš - nepřihlášený host (...203.138...)
21.09.2016 16:49
Fakt špatný

Mizerný plat, dvanáct hodin na nohou, tak jak snadno vás naberou tak snadno vás vyhodí, neustálá kontrola zaměstnavatelem, který opravdu není moc schopný zajistit nějaké důstojné pracovní podmínky.
Kdo sleduje stránky letiště delší dobu, tak ví, že tuto pozici mají otevřenou pořád, několik let. Proč asi?
Možná že třeba nějaký sekuriťák co celý den zvedá někde závoru by si tak mohl finančně malinko polepšit, ale i se pak víc otáčet.
Znalost AJ se tam požaduje skutečně jen základní. Pokud dokážete v AJ vést triviální konverzaci, tak už si vás pravděpodobně kolegové budou volat na řešení nějakých nestandartních situací. :D

Pepa - nepřihlášený host (...216.2...)
11.02.2016 01:46
Bezpecnost.

Jako zamestnaci aerolinky mi bezpecnostni kontroly sajou krev. Zvlast proto, ze verim neresi samotne jadro problemu terorizmu ci bezpecnosti.
Pripadam si skoro jak v totalitnim rezimu, kde spolecne media a politici se snazi sirit strach a tim ziskat vetsi moc a kontrolu nad obcany. Je znam fakt, ze pocet lidi co umorou na infarkt v US, mnoho nasobne prevysuje obeti tero...na celem svete. Jaky paradox, ze pravdepodobne US podporuje ISIS a podobne org.
Kontroly, kamery majici schopnost rozpoznat, ci identifikovat lidskou tvar, omezeni plateb v hotovosti apod.,jsou velkym zasahem do zakladnich prav na soukromi. Udivuje me, ze vetsine to nevadi, ale naopak to vitaji. Tak si rikam, ze je asi mozna dobre, kdyz si to ostatni preji.
Chetel bych zduraznit, ze nechci zadneho pracovnika bezp.kontrol urazit.

Preji pekny den.

JGR - nepřihlášený host (...24.103...)
19.01.2016 13:00
Tak podle komentářů dole

vám, pane Kusý, to náborové píárko asi zkrachuje :-(

Markéta - nepřihlášený host (...5.28...)
17.01.2016 20:07
Nešla bych tam

Po rozhovoru s jedním jejich pracovníkem bych tam pracovat nemohla. Nízké platy, Strašná kontrola ze strany nadřízených a navíc ještě Vás sledují pomocí kamery a berou okamžitě peníze. A toi když je to protiprávní.
Navíc jejich nervy musí být z ocele. Ten tlak ze strany lidí a nadřízených je obrovský.
Držím palce těm, co tam jsou.

Dan - nepřihlášený host (...245.91...)
13.01.2016 14:40
Hyde reakce

No v zapadnim zahranici je 2-3x lepe zaplaceno u kazdeho povolani, tak proc by toto mela byt vyjimka. A samo ze prace kde se bere bez vzdelani z chodniku neni duvod k nejake prestizi.

kemada (...102.143...)
13.01.2016 02:42

také jsem tam odtud po deseti letech utekl. Co šichta to originál, na jídlo jednou v sedm ráno, druhý den ve tři odpoledne a to do super " chemičky" alias restaurace Praha. Komfort zaměstnance??? My potřebujeme a když nechceš, tak Ti to nařídíme... Podnik není schopen se za své lidi postavit a jakýkoli spor odneseš TY... Měl jsem to tam rád, leč to co am teď vymýšlí již není pro mne!!!

Hyde - nepřihlášený host (...220.255...)
12.01.2016 11:04
Haha

Ano. Nabizeji pri nastupu nemozne. Smeny jsou rozlozeny tak, ze kazdy den vstavas jinak, mzda je po nastupu 12-14 tis cisteho. Neni to zas az tak prestizni prace jak prezentuji. Ano v zahranici ano protoze tam je stejna prace 2x az 3x lepe financne ohodnocena.

LHB727 - nepřihlášený host (...80.104...)
10.01.2016 20:16
Ozzy,eif,Avito s.r.o.

Kdo je Ozzy,eif,Avito s.r.o. ?

Celkem 8 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace