L410 NG je připraven na letové zkoušky

  • 20.07.2015 06:00

V nejbližších dnech budou zahájeny letové zkoušky prototypu inovovaného letounu L410 NG. Jeho výrobce Aircraft Industries, a.s. při této příležitosti uspořádal slavnostní představení, na která pozval zástupce svých partnerů a týmů, které na vývoji spolupracovaly. Informace o letounu přednesli generální ředitelka Aircraft Industries, paní Ilona Plšková, hlavní konstruktér Miroslav Pešák a vedoucí projektu Miroslav Pešák ml.

Generální ředitelka Aircraft Industries Ilona Plšková uvádí prezentaci nového modelu

Práce na tomto modelu byly zahájeny v roce 2010. Jejich cílem bylo zlepšení parametrů stávající verze L 410 UVP-E20 a oslovení stávajících i nových trhů.

Konstrukce letadla

Čtyřistadesítka, jejíž první prototyp vzlétl v roce 1969 a počet vyrobených letadel přesáhl tisícovku, doznala oproti aktuální verzi UVP-E20 mnoha konstrukčních změn. Nejviditelnější je prodloužení přední části trupu, ve které je nyní dvojnásobný prostor pro zavazadla. Změny jsou patrné také na motorových gondolách. Zcela nově bylo zkonstruováno křídlo – v původních rozměrech a při zachování mechanizace, úchytů i odmrazovacích prvků nyní obsahuje integrální palivové nádrže, které téměř zdvojnásobují objem paliva a zvyšují dolet i vytrvalost. Trup i křídlo mají podle režimu Damage Tolerance zvýšenu životnost až na 30 000 letových hodin a údržba byla změněna na režim „podle stavu“.

Letadlo je vybaveno motory GE H85-200 BC04 s výkonem zvýšeným na 850 HP, novým ovládáním pomocí teleflexů a snímači a vysílači parametrů pro Glass Cockpit. Vrtule AV 725 má nový reduktor, umožňující snížení otáček a hlučnosti, upravený systém otáčkové a fázové regulace vrtulí vede k odstranění záznějů a většímu klidu v kabině. Úpravami konstrukce prošel i podvozek, který nyní nabízí životnost 30 000 cyklů.

Spuštění motorů na roll-outu

Parametry

  • Motor GE H85 má nyní o 50 HP zvýšený výkon na 850 HP
  • Nový reduktor umožňuje snížení otáček z 2080 na 1950 RPM
  • Maximální cestovní rychlost je zvýšena z 398 na 417 km/h
  • Kapacita nádrží vzrostla z 1300 na 2340 kg
  • Delší dolet – 2700 km oproti dosavadním 1520 km
  • Vytrvalost 11 hodin oproti dosavadním 5,1
  • Více než dvojnásobný prostor pro zavazadla – 2,98 krychlového metru
  • Maximální užitečné zatížení vzrostlo z 1800 na 2154 kg
  • Maximální vzletová hmotnost 7000 kg oproti dosavadním 6600 kg

Vybavení

Vnitřní vybavení zatím není plně nainstalováno, ale nově navržená kabina bude poskytovat lepší pracovní prostředí pro piloty a větší pohodlí pro cestující. Pilotní kabina je vybavena avionikou Garmin G3000 a dalšími přístroji, osvědčenými v nejnovějších vyrobených L410 UVP-E20.

Palubní deska prototypu

Certifikace

V současné době probíhá proces evropské certifikace EASA, který by měl být hotov do konce roku 2016. S příslušným úřadem v německém Kolíně nad Rýnem spolupracuje i americká agentura FAA, což by mělo pomoci při urychlení americké validace, která je automaticky platná i pro mnoho států v ostatních částech amerického kontinentu a v jihovýchodní Asii. Výhodou by mohla být i právě dokončená americká certifikace modelu L410 UVP-E20. Následovat bude validace v Ruské federaci.

Další pokračování prací

V nejbližší době budou zahájeny letové zkoušky.

Základna pro zkušební vybavení na palubě prototypu L410 NG

Po dokončení certifikace L410 NG má výrobce v plánu zahájit v roce 2017-2018 jeho sériovou výrobu. Jak v kunovickém závodě, tak u spolupracujících dodavatelů byly modernizovány výrobní kapacity (nejnovější CNC stroje, nedestruktivní defektoskopie), vyvinuty a vyrobeny nové přípravky a zavedeny zcela nové technologie (například dveře a motorové gondoly jsou nyní kompozitové).

Spolupracující firmy jsou uvedeny i na trupu

Letos společnost plánuje výrobu 18 kusů stávající verze letounu L410 UVP-E20, příští rok 24 letadel. Cílem do budoucnosti je zvýšení výroby až na 30 letadel ročně. V minulém roce se podařilo prodat 16 letadel, letos očekává 19 kusů. Mezi zcela nové trhy patří například Nepál a Bangladéš.




Komentáře



Radek V. - nepřihlášený host (...212.223...)
30.07.2015 09:36
L-410NG

Včera, ve středu 29.7.2015, L410NG poprvé vzlétl (zhruba ve 14:50), let trval 3/4 hodiny.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace