Čechoviny 126

Divnoletadla jsou pro mne letadla, která vypadají, jako by ani létat neměla, či neuměla. Jedná se o speciální nákladní letadla přestavěná z nějakých „normálních“ letadel. Myslím si, že průkopníkem těchto létajících podivností byl Američan Jack Conroy, majitel společnosti On Mark. Tento konstruktér nedělal vždy podivná létadla, třeba přestavoval válečné přebytky jako A-26 Invader, či Lockheed Ventura na nádherná salonní letadla. Invadery přestavoval také na bitevníky A-26K pro potřebu US Army do Vietnamu. Když NASA potřebovala letadlo s objemným trupem na přepravu raket či jejich komponentů, pověsil si dle pověsti nad rýsovací prkno své motto: „Aerodynamici spočítali, že čmelák nemůže létat, ještě že to chudák neví!“ A tím se také řídil.

Boeing 377

Jako základ vzal vojenský Boeing C-97 Stratofreighter či civilní Boeing 377, kterých byly plné odstavné plochy v Arizoně. Právě civilní Startocruiser ex-PanAm se stal průkopníkem všech dalších. V době, kdy se letadla projektovala tužkou a logaritmickým pravítkem, postavili na Stratocruiser maketu objemného trupu a zkoušeli jeho letové vlastnosti. Mateřský podnik předtím vyzkoušel maketu letadla v aerodynamickém tunelu. Letadlo kupodivu létalo dobře (prostě Boeing!) a tak maketu demontovali a původní trup v rovině podlahy uřízli a z makety vyrobili skutečný velkoobjemový trup. „Pregnant Guppy“- těhotná Guppy, jak se letadlo jmenovalo, byla na světě. Náklady se nakládaly odklápěcí zádí. Křídla, motory a ocasní plochy zůstaly původní. Letadlo bylo prodlouženo o 5,1 metru, nový trup byl vysoký přes 6 metrů. Objemný nákladový prostor nebyl přetlakovaný, ostatně byl určen na přepravu částí raket Saturn IV. Oficiální označení letadla bylo OnMark 377 PG. Byly vyrobeny dva kusy, jeden s turbovrtulovými motory.

Společnost Aero Spacelines, na kterou se On Mark přeměnil, šla ve svých výtvorech dál a postavila B-377SGT Guppy-201 neboli Super Guppy. Protože původní Pregnant Guppy byla pro přepravu dílů Saturna V malá, postavili na původní Boeing 377 ještě větší nákladový prostor a trup prodloužili. Je přístupný odklápěcí přídí. Původní čtyřhvězdicové 28válce Pratt and Whitney byly nahrazeny turbovrtulovými jednotkami Pratt and Whitney T34 o výkonu 5145 kW nebo motory Allison 501. Allisonů je spousta, Pratt and Whitney T34 se vyráběl pouze pro transportní Lockheed C-133. Nákladový prostor je dlouhý 33,17 metrů. Ještě delší, 33,99 metrů, je verze pro Airbus Int., která se stavěla ve Francii. V USA byly postaveny čtyři kusy tohoto divnoletadla. Tři jsou nakonzervovány a jeden stále létá pro NASA (N941NA), ale ten je původem z Evropy, kde ho pro Airbus postavila společnost UTA na Le Bourget jako Super Guppy Turbine (spolu s dalšími třemi). Proti americkému vzoru jsou delší. Motory, vrtule a motorové kryty jsou z Lockheedu Orion, podvozky z Boeingu737(příďák je otočený)! Komické na tom je, že Airbus použil pro dopravu komponentů svých letadel mašinu, která vznikla na základě stroje od konkurenčního Boeinga. V roce 1994 Boeingy začaly nahrazovat Belugy z vlastního chovu. Boeingy šly do výsluhy a jen jeden létá (v USA) dodnes. U Airbus Ind. je nahradilo další divnoletadlo Beluga.

Já jsem se s Guppy sešel v Paříži na Le Bourget. Potuloval jsem se mezi vystavenými aeroplány a najednou jsem slyšel velmi netypický zvuk turbovrtulových motorů. Nad letadly čněl ohromný trup, který se pohyboval směrem k dráze. Byl již večer a tak jsem udělal velmi nekvalitní fotky. Vloni jsem si prohlížel Super Guppy v Pima Air Museum v Arizoně. Je to strašná stodola!

Stařičké Boeingy dosluhovaly a bylo zapotřebí je něčím nahradit, a tak Airbus postavil vlastní monstrum A 300-600ST, které nazval po velrybě Beluga. To je neuvěřitelně škaredé letadlo. Jako základ vzali Airbus A 300-600. V úrovni podlahy uřízli horní část trupu a postavili k tomu nový čumák a nový objemný nákladový prostor. Na rozdíl od Guppy, která se nakládala jednoduše po odklopení přídě, tady se otevírá horní část trupu a pro vyložení nákladu je zapotřebí speciální plošiny, aby se náklad mohl přesunout na high loader. Poměrně zdlouhavá procedura, inu francouzská! Byla zvětšená kýlová plocha a na konce původních stabilizátorů přidány desky pro zvětšení směrové stability. Pilotní kabina se posunula dolů před příďák a tak tomuto letadlu dodala ještě bizarnější tvar. Kabina je přístupná šachtou za příďovým podvozkem. Letadlo odstartovalo k prvnímu letu v roce 1994. Celkem létají (v roce 2015) čtyři kusy tohoto monstra.

A 300-600ST Beluga

V Praze se objevila Beluga 7-9.července 2010. Přivezla výškový stabilizátor pro nabouraný Airbus A 320 Lufthansy. Turci projeli kolem A 320 tak blízko, že rozpárali stabilizátor a to ještě tak šikovně, že narušili i nosník. Takže se musel stabilizátor vyměnit a protože je vcelku, průchozí trupem, museli použít Belugu.

. . .

 

Po dlouhém a bolestivém těhotenství se narodila kniha fotografií „Letadla, můj osud“. Křest proběhne 15. dubna od 18 hodin v Metropolitan klubu Vodičkova 17, Jungmannova 14, pokud máte o knihu zájem, ozvěte se přes vzkaz redakci.

Autor: Jan Čech



Související kategorie

Komentáře



StreamLine - nepřihlášený host (...243.103...)
02.04.2015 22:41
Google guppy = rybička

:-)

Martin Tauš - nepřihlášený host (...85.12...)
02.04.2015 14:09

Jestli si dobře pamatuji, tak v knize "Čtyřmotorová a větší pístová dopravní letadla" od V. Němečka (NADAS, 1980) se uvádí, že jméno "Guppy" je odvozeno od nějaké kreslené postavičky. To letadlo mi tenkrát přišlo naprosto neuvěřitelné. Hezký den.

StreamLine - nepřihlášený host (...243.103...)
02.04.2015 13:46
No jo, ...

... nicky (čteno česky, ne anglicky) se opět na p. Čecha slétly. Pane Čechu, vydržte, pište a nandávejte komančům, co si zaslouží! :-)

TParanoik - nepřihlášený host (...156.48...)
01.04.2015 16:55
Radši

Radši lidového vypravěče pana Čecha než lidového pomlouvače pana Júlia

Július - nepřihlášený host (...201.48...)
31.03.2015 16:49
@PavelSvo

Ale no tak. To bylo nečestné a nesportovní, takto napadnout našeho velikého a jedinečného super odborníka. Zvláště s Boeing 747 LCF.

Július - nepřihlášený host (...201.48...)
31.03.2015 16:38
zármutek

S bolestí v srdci musím všem oznámit, že 15tého dubna se křestu té jistě báječné knihy nebudu moci zůčastnit. Jsem totiž slabý na žaludek a takovou radostnou událost bych nemusel zvládnout. Proto slibuji, že celý večer se mnou nic nebude, budu vzlykat do polštáře. Čestné pionýrské-viď Honzíku?

PavelSvo - nepřihlášený host (...32.122...)
31.03.2015 16:27
Dreamlifter

Škoda, že autor zapomněl na nejhezčí z "divnoletadel", upravenou 747...

Garfield - nepřihlášený host (...173.214...)
30.03.2015 12:45
Ohledně jména

Dovolil bych si upřesnit něco ohledně pojmenování letadla, což nenvím, zda autor ví. Guppy není žádné exotické dívčí jméno (i když dnes už možná ano, kdo ví) ale označení pro oblíbenou akvarijní rybičku, známou u nás jako paví očko. A kdo někdy viděl samičku tohoto živorodého druhu těsně předtím, než vypustí svá mláďata, je mu souvislost pojmenování a tvarů letounu celkem jasná.

O. M. - nepřihlášený host (...113.75...)
30.03.2015 10:02
Mně teda

Beluga přijde stejně "hnusná" jako Supy Guppy. Přesně ji řečeno, žádné z těch letadel mi nepřijde nějak extra krásné, je jen zvláštní, zajímavé.
Ještě bych taky o všech třech mohl říci: "je tak hnusný, až je krásný" :-)

Ondra - nepřihlášený host (...112.165...)
30.03.2015 07:04
Vrata od stodoly

S dostatečně silným motorem můžou lítat i vrata od stodoly (publikováno na Černá skříňka.net). Tak proč by nemohly létat i tyhle letadla? Ale je fakt, že Beluga je fakt hnusná.

Celkem 15 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace