První Dreamliner v Evropě provozuje polský národní dopravce LOT

Polská letecká společnost LOT převzala v listopadu svůj první letoun Boeing 787 Dreamliner, celkem jich má u amerického výrobce objednaných 8 ks ve verzi 787-8. Tato nová letadla nahradí ve flotile starší modely Boeingu 767. Od 14. prosince je Dreamliner v komerčním provozu, který zahájil právě na lince do Prahy, kam jej dovedl Capt. Jerzy Makula, což je několikanásobný světový a polský národní mistr v letecké akrobacii kluzáků.

Letoun imatrikulace SP-LRA vykonal svůj první let 18. 10. 2012, o necelý měsíc později, přesně 15. 11. 2012 v dopoledních hodinách, přistál na plochu varšavského letiště Okecie. LOT se tak stal vůbec prvním provozovatelem tohoto moderního letadla v Evropě. Nebylo to však první přistání tohoto typu ve Varšavě. Již v červnu roku 2011 se zde Dreamliner představil v rámci propagačního letu firmy Boeing.

První přistání B787 společnosti LOT ve Varšavě

Druhý, identický letoun B787-85D s registrací SP-LRB se nyní dokončuje v dílnách Boeingu a společnosti LOT bude předán v prosinci tohoto roku, resp. v lednu 2013. Cena jednoho Dreamlineru pro společnost LOT je 200 mil. USD.

Konfigurace Dreamlineru 787-85D pro společnost LOT je celkem pro 252 cestujících, z toho 18 sedaček v rozmístění 2-2-2 je ve třídě Elite Club (Business), 21 sedaček má třída s označením Premium Club (Premium Economy), zde jsou v konfiguraci 2-3-2, a největší počet osob pojme klasická Economy, určená pro 213 pasažérů, sedících v řadách 3-3-3.

Kabina Elite Club

Prostorná kabina ekonomické třídy

V Bussines Class mají cestující k dispozici velmi komfortní sedadla, jež se dají nastavit i do polohy vleže, Premium Economy také umožňuje nastavení sedaček, ovšem zde lze zvednout malou nožní opěrku. Ekonomická třída nic podobného nenabízí, nicméně jsou zde po stránce ergonomiky sedačky dobře řešeny a v hlavové opěrce sedadla je umístěn LCD monitor o úhlopříčce 9 palců. Premium Economy má LCD větší, a největší má pochopitelně Bussines Class. Cestující v ní mohou sledovat pořady na obrazovce o úhlopříčce 15 palců. Celkový vnitřní prostor působí rozměrově velkorysým dojmem a i první zkušenosti z letu potvrzují, že i ekonomická třída poskytuje dostatek místa i lidem, kteří s poskládáním se do běžného sedadla v letadle mají potíže. V kombinaci s tichým a příjemným prostředím je let v Dreamlineru velkým zážitkem.

Design vnitřního prostoru interiéru kabiny cestujících vychází z polské tradice a představ letecké společnosti. Dominantní barva sedaček a ostatního je modrá. Tři třídy pro cestující jsou od sebe odděleny přepážkami. Celkové pojetí příjemného vzhledu vnitřku Dreamlineru přispěje k navození pocitu pohody na palubě letounu a rapidně zvyšuje komfort cestování u společnosti LOT. Toto dotváří i unikátní LED osvětlení kabiny, nabízející výběr z více než 100 barevných kombinací, které se přizpůsobují venkovnímu prostředí. Cestující jistě ocení mimořádně velká okna o rozměrech 27 x 48 cm, která lze namísto klasických roletek ztmavit elektronicky.

Rozdíl „nezatažených“ a ztmavených oken

O ovládání 57 m dlouhého letounu s rozpětím křídel 60 m, který v současné době nabízí to nejmodernější, co lze na nebi vidět, se stará dvojice pilotů, kteří mají k dispozici mimo jiné technické lahůdky také head-up displeje. Pohon zajišťují v konfiguraci pro LOT dva motory Rolls-Royce Trent 1000, každý o tahu 284,7 kN. Dolet Boeingu 787 je 14 800 - 15 700 km a cestovní rychlost 902 km/h.

Motor Rolls-Royce Trent 1000

Při výrobě letadla bylo použito ve velké míře uhlíkových vláken, což přispělo mimo jiné ke snížení jeho celkové hmotnosti a tudíž k menší spotřebě paliva a větší finanční efektivnosti. Uvádí se, že oproti Boeingu 767 má lehký Dreamliner spotřebu leteckého paliva menší až o 20 %. S tím pochopitelně přímo souvisí i lepší vliv letounu na životní prostředí.

Dreamliner společnosti LOT navštívil i pražské letiště, a to na vůbec první komerční lince 14. prosince letošního roku, přílet na LKPR v 08:35 a odlet zpět do WAW v 09:25 ráno. Pro letecké fandy to bude událostí roku a nutno dodat, že v rámci evropského turné navštíví polský B787 Prahu po tomto pátku a sobotě ještě 16., 18., 19., 20. a 28. prosince a dále 2., 11., 12. a 14. ledna 2013, kdy bude nasazen namísto běžného Embraeru 170 na lince Varšava-Praha-Varšava.

Kapitán prvního komerčního letu dává interview po přistání ve Varšavě, zatímco mechanik již letoun připravuje na další let

Než polský B787 vzlétl na svojí první komerční linku, absolvovaly s ním posádky mnoho cvičných vzletů a přistání, aby si nový stroj řádně osvojily i v praxi. Nejprve proběhl výcvik na krakovském letišti a následně piloti trénovali „touch and go“ na trase Krakov - Bydhošť - Krakov.

Standardní dveře Boeingu 787

V prosinci 2012 a lednu 2013 bude Dreamliner nasazován i na linky z Varšavy do Vídně a Budapešti. Na nové dálkové linky bude létat od 16. ledna (Chicago), 1. února (Toronto),  3. února (New York JFK) a 3. března (Peking). V letní sezóně již budou všechny B767 na dálkových linkách nahrazeny novým typem B787.




Související kategorie

Komentáře



champignac - nepřihlášený host
27.01.2013 00:00
Uzasny cesky narod

Uz vas predbehli dokonce Polaci. O takovem letadle se ceskym komousum nemuze ani zdat a navic si zvoli ozralu Zemana. Jen tak dal do vychodnich stepi.

Miro Patocka - nepřihlášený host
10.01.2013 04:20
Taky pomalu

Mel jsem moznost videt tu nádheru pred pár mesíci tady ve Stockholmu.
Od spolecnosti Ethiopian.Podle pilotu dokáze letadlo díky koncepce krídla a váhy letet i minimální rychlostí 80 KTS :-))

JGR - nepřihlášený host
26.12.2012 16:02
a ještě bych doplnil

samoshášecí bezhalogenový kabely, z elektriky bych obavy neměl

JGR - nepřihlášený host
26.12.2012 11:36
těch 2000 A

je asi špičkovej proud, kterej sotva kdy poteče. Proti zkratu působí ochrany které odpojí vadnou část. Určitě působení ochran bylo (a muselo) být testováno při zkouškách

Karel - nepřihlášený host
25.12.2012 20:55
Proudy

No, četl jsem, že rozvod v 787 je 230V AC jednofázový, pokud je rozdělen na dva napájecí systémy, pak 500000/230 je něco přes 2000A v každém rozvodu. Což je dost, jistě si při tom vzpomeneme na požár rozvaděčů při zalétávání prototypu, kdy jen díky velkému štěstí vše dopadlo dobře, nebezpečné určitě bylo i nedávné nouzové přistání Quataru kvůli ztrátě napájení. Neobávám se jen EMC, ale třeba při zkratech dokáže takový proud během zlomku sekundy napáchat hodně škod. V kombinaci s kompozitním trupem... no určitě to mají nějak ošetřené, ale řekl bych, že je to docela revoluce v letectví.

František J. Rejl - nepřihlášený host
25.12.2012 15:46
lehčí konstrukce 787?

Může mi někdo fundovaný říci, jak je to s tou lehčí konstrukcí 787? Já jsem si srovnal 787, 330 a 767 a jako ekvivalent 787-8 mi přijde 330-200 (který je malinko větší). Rozměry, dolet, cestující, ale i prázdná hmotnost (110x119 tun). Tak kde je to vylehčení???

JGR - nepřihlášený host
24.12.2012 18:03
tisíce ampér

no to je trochu moc, stovky to beru, jinak datový linky po optice a stínit, stínit a ještě jednou stínít. Předpokládám že příslušná měřeni proběhla při letových zkouškách

Karel - nepřihlášený host
23.12.2012 12:13
Nová koncepce

Jsem hodně zvědavý, jak se osvědčí nový koncept - vše na elektřinu, včetně přetlakování kabiny a odmražování křídla. Instalovaný elektrický výkon generátorů 1MW (včetně APUčka 1,45 MW) je impozantní, asi 5x tolik, co 767, ovšem proudy v řádech tisíců ampérů dokáží působit technické problémy. Za dva tři roky si snad budeme moci udělat srovnání s A350XWB, který v tomto jde klasickou cestou. Těžko říct, do jaké míry byla elekto koncepce 787 ovlivněna dnes už zapomenutým mediálním "ekologickým" strašákem ohledně možnosti pronikání výparů olejů z motorů kabiny.

JGR - nepřihlášený host
21.12.2012 20:18
připojuji

se :-)

eif - nepřihlášený host
21.12.2012 10:56
vlhkosti

PeterV: ďakujem!

Celkem 23 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace