Generální oprava dráhy 06/24 na letišti Praha-Ruzyně

Hlavní dráha na letišti Praha/Ruzyně označená RWY 06/24 prochází první etapou generální opravy. Zpět do provozu se dráha vrátí 9. srpna, práce byly zahájeny 15. května. Za použití speciální techniky bylo vybouráno a následně rozdrceno cca 70 tisíc tun materiálu. V současné době stroje nanášejí nový cementobetonový povrch, který bude následně necelý měsíc zrát.

Foto: Petr Beran

Stavební firma Skanska, která pro Letiště Praha, a. s., na základě vítězství ve výběrovém řízení realizuje první etapu generální opravy hlavní dráhy, nejprve zcela vybourala 900 metrů stávající vozovky. „Nákladní auta po demolici odvezla okolo 70 tisíc tun materiálu,“ uvádí pro ilustraci výkonný ředitel Letiště Praha pro Rozvoj a správu majetku a člen představenstva Jiří Kraus a dodává: „Převážná většina vybouraného materiálu se drtí na speciálních strojích a vzniká tzv. recyklát, který se následně využívá jako podkladní vrstvy pro komunikace, parkoviště apod. Právě tento způsob nakládání s vybouraným betonem je šetrnější k životnímu prostředí, protože odpadá přeprava materiálu a ukládání na skládku, k drcení dochází vedle staveniště dráhy.“ Pro demolici povrchu byl využit také speciální stroj nazvaný gilotina, který během jediného dne dokáže vybourat 2 500 m2 materiálu. K tomu je určena metr a půl široká ocelová deska. Samotný stroj váží 20 tun.

Foto: Petr Beran

Současně byla z dráhy vyjmuta všechna světelná návěstidla vizuálního navigačního systému, která budou následně instalována zpět do nové vozovky. Návěstidla osové světelné soustavy budou nahrazena novými, a to svítícími v obou směrech dráhy (dosud byl světelnými návěstidly opatřen pouze směr dráhy na Jeneč - RWY 24). To samozřejmě pozitivně přispěje k bezpečnosti provozu letadel ve směru na Prahu RWY 06, zvláště pak ve složitých meteorologických podmínkách. Dále v průběhu této etapy projde generální opravou i část pojezdového systému, konkrétně 150 metrů pojezdové dráhy F, která slouží k nájezdu na hlavní dráhu. Společnost Řízení letového provozu provede výměnu radionavigačního zařízení ILS pro přesné přiblížení letadel, které umožňuje přistávat i při dohlednosti 50 metrů. Hlavní dráha se v tomto rozsahu neuzavírá každý den, je tedy nutné tuto příležitost maximálně využít.

Foto: Petr Beran

Nový cementobetonový povrch je nanášen tzv. finišerem, který během jedné jízdy položí vrstvu širokou 15 metrů. V České republice je taková šířka využita poprvé, dosud bylo v jednom „zátahu“ položeno max. 14,5 metru. Finišer pokládá na letišti Praha/Ruzyně nový povrch rychlostí půl metru za minutu, váží 155 tun a spotřebuje 1,5 litru nafty na 1 metr. Nová cementobetonová deska pak projde technologickou dobou zrání necelý měsíc. Po pokládce desky budou probíhat práce na světelném zabezpečovacím zařízení, aplikovány zálivky spár, dokončovány terénní úpravy a komplexní zkoušky prokazující legislativní a funkční připravenost hlavní dráhy. Podle harmonogramu budou práce dokončeny 8. srpna.

Foto: Petr Beran

Na základě jednání se zástupci hustě osídlených městských částí Prahy a Kladenska, které jsou dotčeny při využití vedlejší dráhy, zajistilo  Letiště Praha provoz během první etapy generální opravy tak, aby se v maximální možné míře využívala zkrácená hlavní dráha. Jedním z pozitivních přínosů opravy je také fakt, že po realizaci celé generální opravy budou pravidelné jarní a podzimní údržby trvat pouze tři až pět dní místo dosavadních dvou až tří týdnů.

Harmonogram 1. etapy generální opravy hlavní dráhy

S ohledem na to, aby změna provozu v době generální opravy zasáhla okolí co možná nejméně, byly práce rozděleny do dvou fází. Nejprve v termínu od 15. 5. do 30. 5. 2012 došlo k úplné uzávěře hlavní dráhy RWY 06/24. V tomto období byla nejen zahájena vlastní generální oprava 900 metrů dlouhého úseku na západním konci hlavní dráhy, ale i provedena pravidelná jarní údržba zbývajících 2 815 metrů dráhy. Po tuto dobu byl veškerý provoz od 05:00 do 24:00 přesunut na vedlejší dráhu RWY 12/30. Letiště bylo během této fáze uzavřeno od půlnoci do pěti hodin ráno v souladu s dohodou s dotčenými městskými částmi Prahy, Kladnem a okolními obcemi. Výjimku měly pouze plánované, ale zpožděné lety, které mohly být uskutečněny i v době od půlnoci do jedné hodiny ráno.

Foto: Petr Beran

Ve druhé fázi, tedy v době od 30. 5. do 8. 8. 2012, je část hlavní dráhy v délce 2 500 metrů otevřena pro vzlety a přistání. Pro přistání je primárně využívána vedlejší dráha ve směru 30, tedy od Prahy, protože na zkrácené hlavní dráze není z důvodu stavebních prací v provozu radionavigační systém pro přesné přístrojové přiblížení. Zkrácená hlavní dráha je, pokud to meteorologické podmínky dovolují, používána pro vzlety. Letiště Praha podle dostupných informací předpokládá, že až 75 % všech odletů bude možné realizovat na zkrácené hlavní dráze ve směru 24, tedy směrem na Jeneč. V této fázi je v nočních hodinách od 23:00 do 06:00 vedlejší dráha RWY 12/30 uzavřena pro přistání a v době od 24:00 do 06:00 také pro vzlety. Všechny lety v této době jsou realizovány na zkrácené hlavní dráze, což znamená, že letadla, kterým nestačí délka dráhy 2 500 metrů, mohou odletět až v 06:00 hodin ráno.

Foto: Petr Beran




Související kategorie

Komentáře



eif - nepřihlášený host
18.07.2012 09:16
Pro Martina

absolutně v pořádku, pro danou situaci , délku dráhy, hmotnost, počasí se počítají rozhodující rychlosti, piloti vědí (hlásí si), kdy ještě dobrzdí a kdy už jsou schopni a musí letět (a pokud by tyto rychlosti nevycházely, tak na tu dráhu nejedou.

Martin - nepřihlášený host
15.07.2012 20:14
Starty na 06/24 behem oprav

Diky za info - u tech startu "proti bagrum": je mi jasne, ze tam je asi hodne velka rezerva, ale prece jen - co na to bezpecnostni pravidla? Kdyby se neco prihodilo a musel se prerusit start? Ubrzdi to, neubrzdi?
Startovali jsme tam 6.7. pri letu AF4743 do Toulouse a byl to takovy zvlastni pocit...

lada1210 - nepřihlášený host
12.07.2012 09:23
Konečně!!! - Děkuji

Tak konečně pro nás mimopražské se někdo věnoval rekonstrukci, čekal jsem ve fotogalerii a buď jsem to zaspal, nebo zaspal někdo jiný. Opravdu moc hezký - DÍK.
PS: Oproti předchozím pisatelům bydlím v Českém ráji a je pro mě vzácností, když vidím letadlo v nižší letové hladině když přistává něbo stoupá. (100 km od Ruzyně) Jedná se především o Yangze nebo Korejce.
Ale když je toho moc, nevím kdy by mě to omrzelo, to je snad horší dálnice nebo tramvaj.

Gonzales - nepřihlášený host
11.07.2012 14:49
hluk

to kolisani dela automat, pri (po) vyndani kol. typicke pro A320

romul - nepřihlášený host
10.07.2012 15:35
hluk

Já bydlím na kraji Prahy 4 a intenzita hluku je opravdu někdy hodně různorodá. Jsou mašiny které prosviští a jsou mašiny kdy se při přeletu klepe barák a není slyšet vlastního slova. Nad námi asi mění otáčky motorů, protože hluk občas dost kolísá. Nicméně podle typů pozoruji spíše hlučné B737 zatímco A320 tak hlučné nejsou. Samo sebou když letí 747 nebo 777 tak kašlu na hluk a kochám se...

Petr - nepřihlášený host
10.07.2012 12:51
hluk

Bydlím pod trasou přiblížení na lhotce a musím říci že tenhle hluk mi fakt nevadí. Klíďo opravujte i dýl, dobře se na to kouká, když hvízdají nad hlavou.
Kdyby silnice co tu je dělala stejný rámus bylo by to fajn ...(tropí asi desetkrát větší ...)

Gonzales - nepřihlášený host
08.07.2012 14:40
hluk

jojo. letos je ten kraval na 12/30 .. libus, branik, butovice a podobne, znatelny. pritom ale 777 pri priletu dela treba casto mensi hluk nez 320. 747 tradicne vede

Zdenda - nepřihlášený host
08.07.2012 12:51
Zajimave.

Zajimave informace - dekuji za clanek.

Celkem 8 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace