Čechoviny 105

Koupil jsem si zařízeni na skenování negativů a zanořil se do diluviálních sfér svého kutlochu. I vynořily se vzpomínky a fotky, na které jsem dávno zapomněl, že je vůbec mám. Některé jsem naskenoval kdysi z fotek, ale na negativech jich je daleko víc.

 

 

V listopadu v roce 1989 jsem odjel se skupinou kolegů do Velké Británie. V roce 1988 dostaly British Airways nápad, že pomohou ČSA a najmou si v Praze mechaniky na obsluhu svých letadel, i vypsaly konkurz. Vybraly ze sta uchazečů čtyři a já měl to štěstí, že jsem byl mezi nimi. Adepty vybírali manžeři BA a nikoliv ČSA; jim bylo jedno kdo je ve straně a kdo dělá nástěnky. Po různých peripetiích, kdy se vedení ČSA snažilo tam za odměnu poslat své lidi, ale ty zase nechtěla BA, k nám přidali alespoň dva kluky jako dozor a tak nás šest koncem listopadu 89 odcestovalo do Londýna. Tady se tvořily dějiny a my byli v Londýně. Poprvé v životě jsem ocitl na tak ohromném letišti, jaký je Heathrow. V době, kdy výcvikové středisko ČSA pro mechaniky byl zaboudlý archiv v hangáru F a pomůckami byly obrazy agregátů ne nepodobné školním mapám, jsme se ocitli najednou ve dvacátém století, kdy kromě skript jsme měli k dispozici simulátory pilotních kabin všech letadel, které tehdy BA používala.

 

 

Byli jsme z toho s Láďou u vytržení. Místo toho, abychom ve volných chvílích jeli do Londýna, trávili jsme volno na letišti a v hangárech. Když bylo nejhůř a lilo a bolely nás nohy, zašli jsme do Runway Coffee, dnes neexistující kavárny u prahu dráhy 27L. Tam bylo nádherně! Po škole, odpoledne, když se vracel Concorde z New Yorku, venku bylo hnusně, na stole korbel čaje a okna se třásla, nad kavárnou se přehnal stín bílé delty, za ním kondensační čáry, no prostě nádhera! Náš vyučující, když viděl, že nám padají hlavy, tak objednal mikrobus a jeli jsme se podívat na Concorde do hangáru. Dnes Concorde nelétá a ani hangár, ve kterém byly, bývalý hangár BOAC pro VC 10, už neexistuje.

 

 

Ostatně výcvikové středisko ve Viscount House Annexe už neexistuje. Zůstaly mně jenom fotky a skvělý pocit, že jsem tam byl. Když jsem viděl prvně hangár, kde se opravovaly Boeingy 747, zůstal jsem stát s otevřenou pusou. Pražský hangár F byl proti tomu klubový hangár. A vedle stála lakovna, kam natáhli Jumbo a celá podlaha s ním sjela o metr dolů, aby mohly přijet k letadlu doky. Do hangárů jsme se mohli chodit koukat dle libosti. Kdo by potom mařil čas ježděním do Londýna? Jen malověrní!

 

 

Když nám Geoff, náš učitel, zakázal letiště, že musíme přeci vypadnout a někam se podívat, zorganizoval Javor návštěvu Duxfordu. Tehdy toto muzeum bylo velmi složitě přístupné a tak jsme jeli vlakem do Cambridge a odtamtud nás Javorův kamarád hodil autem do muzea. Bylo to shodou okolností v den, kdy u nás padla komunistická vláda. V den, kdy to u nás bolševici odpískali, jsme stáli u B- 52D, symbolu imperialismu. Tehdy toto krásné letadlo ještě stálo venku na ploše, muzeum US Air Force ještě neexistovalo. Tehdy se mohlo i do hangárů, kde renovovali letadla. Tak jsem se vrátil s bundou od základovky zinc chromate. „To nesmíš nechat vyčistit, to je památeční flek! Od hořčice to má kdejakej vořežprut, ale základovka ze Spitfire, to mají jenom znalci!“ Na ploše letiště tehdy také stál DH-106 Comet 2 (C.2) RAF, který tam byl 10.01.75 přelétnut. Dnes tam již není. V hangáru stojí v barvách BOAC Comet 4, který léta stál na ploše v barvách posledního uživatele Dan Air London.

 

V roce 1992 jsem byl s Jayem Selmanem v Greensboro v Severní Karolině. Tam měla bázi společnost Wrangler Aviation. Že vám to jméno něco připomíná? Ano, byla to společnost, rozvážející po světě výrobky stejnojmenného výrobce oděvů pro volný čas Wrangler Blue Bells. Byl to v té době asi poslední provozovatel nádherných letadel Canadair CL-44D-4, velkých čtyřmotoráků s odklopnou zádí, které vznikly na základech licenčně vyráběné Bristol Britannie. Velmi ochotní pánové nás nechali prolézat éra dle libosti. O pár let později jsem tato letadla viděl v Greensboro za plotem vyřazená. Smutná podívaná! Místo těchto krásných ptáků tam stál Lockheed Tristar. Ten je dnes již také historií a společnost Tradewinds - Wrangler Aviation vozí jeans šesti Airbusy A300B-4.

 

 

Inu čas letí, před pár dny jsem oslavil 62. narozeniny, a pokrok a zvlášť v letectví se nedá zastavit.
Autor: Jan Čech



Související kategorie

Komentáře



Vlado - nepřihlášený host
06.09.2012 21:36
Musím

Musím sa zastať p. Čecha. V r. 1989 sa už naplnil boľševikov čas (viď Pelíšky), takže veľa neprekonateľných prekážok sa na počudovanie dalo pomerne ľahko zvládnuť. Viď napr. udelenie víza Karlovi Krylovi v novembri 89.

Ondřej - nepřihlášený host
02.08.2012 16:47
...

Když těm pohádkám o tom jak čajíčkové s bolševníkem vyběhli tak věřte. Každého věc.

25.07.2012 13:32
nó, tak...

jak to pan Čech popisuje, tak výběrové řízení bylo vedeno ostrovany s jediným cílem, a totiž, líhany nechcem, bolševická tlačenka je nám prd platná...takže návod? ...jak vidno, práce šlechtí, a tím bolševník v tý době už dávno pohrdal...a najednou - vida, musel jít do kolen, čajíčkové o páté mu to předvedli v plný parádě...PANE ČECHU...CONGRATULEJŠN a pište dál!

Ondřej - nepřihlášený host
24.07.2012 12:34
návrh

Měl bych návrh na čechoviny 106. Antikomunistou aneb jak jsem se do Británie dostal. Pracoval jsem celej život jako letecký mechanik, o tehdejším režimu jsem valné mínění neměl nicméně pokud bych nebyl ve straně nedostanu se ani do Ruska. To neberte jako útočný mail.Jen by mne zajímalo jak jsem to měl dělat.

Tož tedy...

... i ode mě do další dvaašedesátky všechno nejlepší a hlavně hodně životního elánu a optimismu :-). Jirka

Franta V. - nepřihlášený host
18.07.2012 22:52
Hodně zdraví

Přeji jenom vše dobré a hlavně hodně dalších článků!
Nápad na vydání Čechovin s více fotkami se mi moc líbí - snad se to podaří.
Franta V.

18.07.2012 22:13
Good Stuff

A+

18.07.2012 14:07
Staré dobré čtivé Čechoviny jsou zpět.

Díky, Honzo Čechu!

Josef Kubeš - nepřihlášený host
18.07.2012 05:53
Vše nejlepší

a díky za bezva fotky, vzpomínky. Hlavně psát dál, myslím že čtenáři se už těší na další díl.... Zdraví býv. disp. nakl. ČSA

PJ - nepřihlášený host
17.07.2012 23:53
Poděkování

Děkuji Vám Pane Čechu za čtení a také se připojuji k přání všeho nejlepšího. Pište o 106, pokud Vám to okolnosti dovolí (to je zase mé sobecké přání :).
Děkuji Vám také za oživení vzpomínek na Duxford, který jsem také navštívil začátkem 90. let, ale měl jsem tam zoufale málo času. Do hangárů jsem se podíval také, USAF hala tenkrát už stála, ale otevřená nebyla, takže jsem jenom nahlížel přes sklo...

Celkem 22 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace