Čechoviny 104

Nedávno jsem dostal od Míly Daniela fotku TU-104 Aeroflotu ze Starého letiště. Vzpomněl jsem si na doby dávno minulé, kdy jsem každou volnou chvíli sedal na kolo a mazal na letiště. Na zádech v pinglíku svačinu od babičky a foťák Box - Tengor. Projel jsem kolem dřevěné zahraniční výpravny a protáhl se kolem „Lidovky“ na vyhlídkovou terasu. Žádné ostnaté dráty, žádné davy zběsilé ostrahy zakazující všechno a všem. Stál jsem opřený o zábradlí a letadla projížděla kolem mne tak blízko, že jsem měl dojem, že si na ně mohu sáhnout.

 

Nejlepší byly, pokud si dobře pamatuji, čtvrtky a pátky. Pro mne určitě pátky, protože jsem druhý den nemusel do školy. V létě, když bylo dlouho světlo, jsem mohl zůstat až do příletu Air Indie a Air France, což byly nádherné Super Constellationy, podle mého názoru nejkrásnější dopravní letadla, která se kdy dostala do vzduchu, zvlášť když to porovnám s nejstrašnější odulinou A 380, což je typické vítězství lidské pýchy nad elegancí a zdravým rozumem. Na začátku šedesátých let, když Air India dostala moderní Boeingy 707-437, nasadila ho na linku Bombay - Londýn přes Prahu a nádherně vyleštěný Connie z Prahy zmizel. Stejně tak Air France nasadila SE 210 Caravelle. Convairy Metropolitany KLM, JATu, Sabeny a dalších také přestaly být pomalu v Praze vidět a byly nahrazeny modernějšími Vickersy Viscounty, které dělaly neuvěřitelný kravál. Pištění Rolls Royce Dartů rvalo uši.

 

Constellation Air India, duben 1957, foto Míla Daniel

 

Stál jsem tam za tím plotem a těšil jsem se, až se letadlo bude otáčet ze stojánky na pojížděčku, že mě ovane výfukovými plyny, které, když byl ještě motor studený, byly plné nespáleného paliva. Když jsem smrděl leteckým benzínem a petrolejem, měl jsem dojem, že jsem ten opravdový letecký nadšenec - bylo mi v té době kolem deseti - tak se nedivte!

 

V tom davu fanoušků, kteří čekali na přílet nějaké exotické mašiny, nebo si zajeli jenom na kávu na terase s výhledem na letadla, tehdy postával také Míla Daniel, dnes nestor všech leteckých fotografů. On fotograf, já nadšenec, který, když se zadařilo, čmajznul doma tátovi foťák, i když jsem to měl přísně zakázané. Zákazy jsou od toho, aby se porušovaly. Ale hlavně, když jsem porovnal mé fotky z Box- Tengora s fotkami z tátovo profesionální Leicy, bylo to jako nebe a dudy! Já prostě musel a tak jsem riskoval kázání a strašný malér, kdyby se něco stalo s foťákem, jehož cena znamenala několikaletý plat! Když jsem se po mnoha létech seznámil s Mílou Danielem a složil mu hold za jeho neuvěřitelný archiv, vyprávěl jsem mu, jaký jsem měl na tátu vztek, když si začal skříňku s foťáky zamykat, abych si je nemohl brát, protože samozřejmě přišel na to, že si je půjčuji. A tak z dob diluviálních mám jen několik kvalitních fotek, zbytek jsou šedivky.

 

V té době se na starém letišti v sobotu pořádaly čaje, kdy ve francouzské restauraci hrál orchestr. Byla šedesátá léta, letadla a diváky oddělovalo jen zábradlí metr padesát vysoké. Šašci s ručníkama na hlavě ještě seděli v poušti a o Kalašnikovi ani netušili co to je. To jsme je v té době teprve učili ve výcvikových střediscích.

 

Foto V. Koutník

 

Tehdy jsem si strašně přál chodit v bílé kombinéze na druhé straně plotu kolem milovaných letadel. Měl jsem dojem, že by mi museli všichni závidět. Když jsem 2. května 1970 procházel kolem čtrnáctek před hangárem B, sen se mi splnil. Měl jsem dvacet a dojem, že mi svět leží u nohou (někdy skutečně ležel, když alkohol pod kulichem v mé hlavě vítězil nad gravitací). Mám dojem, že dost dlouho trvalo než jsem zjistil, že být leteckým mechanikem je hlavně zodpovědnost a až potom i zábava, ale k tomu se musí každý prokousat sám.

 

Měl jsem v té době fotoaparát Zenit 3M, který ostřil až od clony 5.6. Pak jsem si koupil Pentacon Six, velký a těžký fotoaparát na velký formát. Byl sice poněkud neskladný, ale výtečně kreslil. To jsem působil už v motorárně, kde v té době dělal intelektuální výkvět letiště, všechny nespolehlivé protistátní živly. Pěli jsme každé ráno písně demontáže. Po politické čtvrthodince, kdy na nás ze závodního rozhlasu chrlili písně typu „Šel Frantík kolem zahrádky“ a „My letci máme ocelové ptáky“, a k tomu četli politické zprávy z Rudého práva, jsme si svařili mléko s Pradědem (bylinný likér) a začali jsme pět ty naše písně. Jarda, řečený Motyka, nám svým silným hlasem předzpěvoval a my jsme pěli po něm. Byla to nádherná léta! Za trest jsme nedostávali montérky a tak jsme na nejšpinavějším provozu chodil různě postrojeni a byli jsme na to hrdi.

 

DC-3 Austrian, 1963, foto Jan Čech

 

Ve volných chvílích jsem chodil fotit k dráze 31 (dnes 30, asi někdo pohnul zeměkoulí). Bylo nás tehdy jen pár, co jsme fotografovali letadla. Když jsem odešel ke Slovairu, babička mé kamarádky, která byla Němka, mně za fotky vnoučátek koupila mého prvního Pentaxe. Od té doby jsem této značce věrný.

 

Letos je tomu už dvaačtyřicet let, co pracuji na letišti, déle, než je většina mých kolegů na světě. Za plotem letiště kromě Míly Daniela postávají takoví mistři jako Jakub Vaněk nebo Alan Lebeda, které obdivuji a smekám před nimi. Jsou to lidé, kteří do svého koníčka investují ohromné peníze a létají po celém světě, aby udělali nádherné fotografie. Tomu říkám rozumně uložená měna! Jsem hrdý na to, že všechny zmíněné pány mohu považovat za své přátele.
Autor: Jan Čech



Související kategorie

Komentáře



npor.Josef Vodsloň - nepřihlášený host
12.07.2012 13:00
Jsem hrdý na své Čechožroutství!!!

Děkuji.

10.07.2012 23:13
Pochvala

Díky, po delší době opět "ortodoxní" Čechoviny! :-D

Aleš - nepřihlášený host
28.06.2012 00:02
prosba

Ahoj Honzo,četl jsem "čechoviny" a ne jen to, ztratil jsem kontakt na Tebe,pošleš mi ho prosím na : delta64@centrum.cz

Díky

Aleš

admin - nepřihlášený host
24.06.2012 20:29
Pedro:

to je fajn a v pohodě, já jen, že něco jako "bláboly" mi nějak nesdělo s popisem příspěvku "jen jsem odkazoval na neviditelného psa" nebo jak to přesně bylo ;) berte to tak, že autoři se chtějí tím serverem taky bavit ne v příspěvcích číst opakované urážky ;)

Motokamil - nepřihlášený host
24.06.2012 12:45
Pro Jet Stream

Nejsem sice Pedro, ale i tak - na Neviditelnem psu jsem zatim precetl prvni dil povidek Z druhe strany kopce a tenhle prvni dil se mi libil. Je to, mohu-li soudit, zabavne cteni na prestavku, u ktereho necitim potrebu korigovat nepresnosti. Nic pro klub narocneho ctenare. Pokud se mi dalsich nekolik dilu povidek libit nebude, prestanu to cist - takhle proste to je :-) Cechoviny na Planes ovsem dal cist budu, protoze je to zatim porad jeste to nejlepsi cteni pro zabavu z textu, ktere se tady objevuji.
V poradku?

Jet Stream - nepřihlášený host
23.06.2012 17:40
Ahoj Pedro,

konečně někdo, kdo se hned neuráží. Zdalipak jestlipak jsi přečetl povídky na serveru "Neviditelný pes"? Pokud ano, jaký z nich máš pocit? Pokud ne, přečti si je - doporučuji a jsem zvědavý jak se Ti budou líbit.

Pedro - nepřihlášený host
22.06.2012 11:51
Jet Stream, Admin

kedze cechoviny su podla mna vazne nevazne, tak ja som si jetstreamov komentar a oznacenie cechozrout vylozil skor pozitivne, nie ako nadavku, alebo urazku. Ja fakt hltam cechoviny, a je mi jedno, ci fakty sedia alebo nie. Tak isto ako si rad pozriem starsie diely jamesa bonda :) Pre mna zo slovenska je oznacenie cechozrout aj tak akesi dvojzmyselne ... Prosim, berte to tu trochu s nadhladom, zivot sam o sebe je dost vazny, tak sa naucte si to trochu vychutnavat ...

Vlasta - nepřihlášený host
22.06.2012 05:50
Uznani

Nikito, uznani mne opravdu tesi, kdybyste se podepsal, poslu Vam bonbony :-)

21.06.2012 23:36
Nikita Sergejevič

...ja uz to vim davno!

Nikita Sergejevič - nepřihlášený host
21.06.2012 22:14
pro lidi co to nevědí

Vlasta Sajfr je největší odborník na letadla,píše opravdu úžasné články na Planes.cz a měl by se stát prezidentem. fakt třída.

Celkem 34 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace