Čechoviny 81

Nedávno jsem dostal od jednoho navigátora jeho poznámky a vyprávění z dob, kdy Československé aerolinie byly jednou z nejprestižnějších leteckých společností. Navigátor se jmenuje Václav Antoš a je to člověk, kterého si velice vážím. Již jsem o něm jednou psal. Byl to vynikající navigátor, člověk se smyslem pro humor a veliký samorost. Ženské o něm ještě říkají, že to byl moc pěknej chlap; co byl - on stále ještě je. Dnes mu je přes osmdesát, ale jeho kousky z dob Tupolevů a Iljušinů se po letišti tradují jako legendy. Nechci, ani nemohu bez jeho svolení přepisovat jeho paměti, ale dovolil bych si alespoň úvod. Václave promiň, ale mně se strašně líbí a jistě se bude líbit i Tvým kolegům, ať již vysloužilým rytířům vzdušného boje, či současným, kteří nyní bojují na život a na smrt s lidskou závistí a blbostí politických šíbrů. Stejně tak mohu i Tvé motto použít ke svým vyprávěnkám:

„Toto povídání není vůbec o létání. Je o hercích, kteří hráli na té největší nebeské scéně. Hrála se dramata i komedie. Odešli neznámí. Jejich jména se v křížovkách nevyskytují.“

Přečetl jsem si to několikrát a musím přiznat, že jakási vláha se dostala do mého oka. Ona to již přestává být sranda, když člověk po čtyřiceti létech práce na letadlech vidí, jak nejstarší letecká společnost a druhdy i nejmodernější v Evropě umírá pro tupost, zpupnost a chamtivost lidí, kteří si říkají manažeři. Všichni si držíme palce, aby to těžce dobitá firma přežila. A tak asi většina z nás, co si brousíme nohy po ruzyňském betonu, si přejeme, aby parta podivných lidí, kteří přišli odkudsi a zase kamsi odtáhnou a s letectvím nemají a nikdy neměli nic společného a říkají si „top manageři“, nedokázala „naši“ aerolinku položit na lopatky! My totiž máme „svá“ letadla opravdu rádi.

Považoval jsem za nutné napsat takový úvod, protože se mě situace ČSA bytostně dotýká. Za dob vlády jedné strany jsme si dělali srandu z vojenské junty, která přišla „zachránit“ v osmdesátých létech podnik. „Čardášový princ,“ letový náměstek, vyváděl tak neuvěřitelné věci, že se dokázal znemožnit poměrně dost brzo. Jeho pilotní „umění“ a láska k alkoholu ho dost brzo diskvalifikovaly. Kdyby vydržel do příchodu super-manažerů, jistě by dostal nějakou význačnou funkci! A tak nám nezbývá než užasle koukat s otevřenou pusou na ekvilibristické kousky lidí, kteří o leteckém byznysu nevědí vůbec nic, ale mají o to větší sebevědomí a bohužel také rozhodovací pravomoci.

Nedávno jsem byl na „doletné“ letců - důchodců. Bylo to fajn zase potkat lidi, které jsem strašně dlouho neviděl. Když jsem viděl Zdeňka Besedu, leteckého akrobata, v šedesátých letech vítěze Lockheed Trophy, měl jsem dojem, že jsem ho naposledy viděl minulý týden. „Ne, ne Honzo, to je bezmála dvacet pět let! Je mi osmdesát čtyři a v šedesáti jsem šel do důchodu. Pamatuji si, jak jsi tam běhal dělal fotky! Ale to jsi byl černovlasej a jaksi štíhlejší. Jo, jo, dvacet pět let.“ „Zdeňku, jak to děláš, že vypadáš furt stejně?“ „No žiju střídmě, jako každý důchodce. Ale kdybys věděl o nějaký bábě, tak kolem šedesáti, ne to je moc mladá, tak šedesát pět a chtěla by mě, tak sem s ní. Ale musí umět vařit. Alespoň kafe, já jsem nenáročnej. Ty si nadával, že ti Tlusťoch vždycky přitáhnul nějakou čtyřicítku, že je to stará škatule. Pro mě je to mladice, puberťanda!“ „No, dneska je čtyřicítka pro mne také mladice, záleží na úhlu pohledu.“

Připadalo mi legrační, jak se bývalé posádky dvaašedesátek, někdejší elita podniku, stále separovaly od ostatních „dědků“. Myslel jsem, že na stará kolena (většinou postižená artrosou) jejich pocit výjimečnosti vyprchá, ale chyba lávky. Akorát captain „Pytlík“ tam běhal s foťákem jak za mlada, pouze s tím rozdílem, že se také digitalizoval. A nerozlišoval kdo na čem létal.

Všeobecně se tam úžasně lhalo, jako vždy, když se sejde několik lidí od létání. A tak jsem si vyslechl úžasnou historku o krásném letadle Iljušin IL 18. Měl jsem to éro rád. Dělalo sice strašný kravál, ale byl to elegantní stroj. A krásně se fotil! Ke konci svého života létaly osmnáctky většinou na tuzemských linkách. Několikrát je také nasadili na linku Praha- Hanoj. Tam se posádka střídala, tuším v Bombaji, ale chudáci Vietnamci strávili v letadle kolem patnácti hodin a tak je museli v Hanoji snad vykládat vidlemi. Ale tento příběh se stal na lince Praha-Bratislava-Košice. V Košicích odešel motor číslo jedna. Prostě, kleknul. Posádka volala Prahu, jestli mohou přeletět mašinu na tři motory do Prahy bez lidí. Byla tam výtečná posádka a tak to nebyl problém. Větší problém by bylo motor přivézt kamionem a na letišti v Košicích ho měnit. Kapitán si svolal posádku a povídá: „Kluci, posílají sem další mašinu a tuhle přeletíme na tři motory. Miloši, odstartujeme na dva, mašina je prázdná a máme minimum paliva. A až ti řeknu, tak nahodíš tu čtyřku, jo? Jinak by nás při startovním režimu táhlo na stranu. Já to ještě řeknu klukům na zemi, aby se neplašili, že jdeme jenom na dva a třetí že nahodíme až potom. To pude jako prd!“ No jak řekl, tak i udělali: nahodili dvojku a trojku motor a mašina odbrzdila a pomalu vyjela ze stojánky. Přijeli na čáru startu, kapitán dostal povolení a dal tam plný knedlík a letadlo se rozjelo. Samozřejmě, že zrychlovalo pomaleji, než na čtyři motory, ale kapitán věděl, co dělá. Najednou nějaká síla začala vytahovat mašinu z dráhy. Kapitán se podíval na přístroje a zděšeně koukal na to, že čtyřka motor jde na startovní výkon. Lampy na krajích dráhy minuli podvozkem o pár centimetrů. „Miloši, co jsem ti říkal, seš snad blbej, nebo co? Když máš slabé nervy, tak nelítej, ty vole!“ „Hele já jsem na nic nesahal, fakt ne!“ „Jo a tu čtyřku nahodila asi panenka Maria, nebo kdo?“ „Ne, fakt jsem na nic nesahal, to se muselo nahodit samo, nebo co.“

Foto Dušan Kuchta, planes.cz

Motor se u letadla nikdy nenahodí sám, to dá rozum! U písťáků to bylo někdy o fous. U dvou stovek občas blbnul startér a tak se to nahazovalo za vrtuli. Když jsem to musel dělat, tak u dvoulistých vrtulí to nebyl problém, ale u třílistých tam ten další list byl sakra rychle! Motor se za vrtuli protočil, pak se zavolalo: „Kontakt!“ pilot zapnul zapalování a mechanik chytil za list vrtule a prudce s ním trhnul. Motor naskočil. Pamatuji si, jak jednou v Praze jeden kolega něco dělal na „dvoustovce“ na motoru a stál u trupu mezi vrtulí a náběžnou hranou křídla. Kolega seděl v kabině a nevím už proč, sáhnul na startér. Vrtule se jenom pootočila, možná že to byl jenom pokus o hloupý žert, nevím, jedno vím jistě, ti dva spolu dlouho nepromluvili! Takhle jednou honili po letišti mechanici jednoho moravského aeroklubu Brigadýra. Jeden potřeboval před letem protočit ručně motor, což se u pístových motorů musí, aby se olej, který díky gravitaci steče do válců, dostal zpět do mazacího okruhu a nenastal tak hydraulický ráz, který dokáže hravě ohnout ojnici. Zapalování samozřejmě musí být při této operaci vypnuté. No a tehdy nebylo! Mechanik chytil za vrtuli, no mechanik, víte, jak je to v aeroklubech, mechanik a pilot jedno jsou, a jenom stačil uskočit. Motor naskočil a brigoš se rozjel, špalky pod kola dávají jenom malověrní. Protože v něm nikdo neseděl, tak milý mechouš stačil ještě zařvat na kolegy a nastala na letišti korida: mechanici honili rozdováděného Brigadýra po letišti. Naštěstí ho chytli a tak z toho nebyl malér, pouze žertovná historka.

Foto Vladislav Saladyga, planes.cz

Na výše zmíněné doletné důchodců jsem slyšel ještě jednu pěknou historku. Na Ruzyni, ale i po celé republice se pohyboval pilot B. Protože je stále živ, i když dlouho žije mimo území tohoto státu, nebudu ho jmenovat. Byl hodný a velmi zvláštní. Říkalo se mu „pilot bez bázně a hany“. Byl to dobrý pilot, ale chorobně šetrný. Již za dob Agroletu měli piloti velmi slušné platy. Ale on strašně šetřil, prostě klasický kolenovrt. Nosil s sebou do práce tvrdý chleba, ne že by někde krmil králíky, ale byla ho škoda vyhodit, tak pro sebe. Práškoval tehdy s Brigadýrem. Létali tehdy z jednoho pole dva, tuším, že sypali vápencem lesy. A tak pozdější kapitán Tupoleva TU 134 vyprávěl, jak B. čekal s nahozeným Brigadýrem, až mu naplní kotel vápencem. Když mu mechanik zabouchal na kabinu, že má naplněno a zdviženým palcem mu ukázal, že má volno, přidal plyn a vyjel. Jenomže se neotočil doprava na dráhu, ale začal se zcela nepochopitelně točit do leva, kde stál valník s vápencem. Když začala vrtule krájet valník, rychle stáhnul plyn a šlápl na brzdy. Vypnul motor a vylez celý zelený z kabiny letadla. Naštěstí nikdo u valníku nestál, akorát jeden občan snědé pleti vyběhl zpoza valníku pryč a kalhoty si přidržoval rukou: „Jebem takú robotu keď sa človek ani vychčáť nemóže! Ty kokot, veď si mi ho malem vrtulou zobral, to by ti Aranka dala!“ „Co si dělal ty vole? To si ten valník přehlídl, nebo co?“ Pilot bez bázně a hany držel v ruce krajíc natvrdlého chleba a na něm měl čtyři kolečka turistického salámu. „No mě spadlo jedno kolečko na zem a tak jsem se pro něj jenom sehnul!“ No musel sáhnout hlouběji do peněženky, aby mechanikům zaplatil opravu. Tehdy se ÚCL na takové „lapálie“ nevolal.

Tak toto veselé vyprávění jsem sepsal pro své kolegy a naše orly, aby se nám lépe přemýšlelo o černých zítřcích, které nám manažeři (nemohu napsat naši, protože s námi nemají nic společného) přichystali.

Nazdar orlové     Vzpomínky z druhého kopce     Droga zvaná letadla
Knihovnička: Knihy si můžete objednat zde

Autor: Jan Čech



Související kategorie

Komentáře



Petr Minařík - nepřihlášený host
02.12.2009 15:13
Nikdy jsem nebyl zbabělec, Prgnr. Vy jste.

Milý Prngr: Jako bych vás viděl. Jako živel jsem směl pouze přispívat na družstevní výstavbu a na dotované rodinné domy v celé republice, zejména na Slovensku. Vlastnit družstevní byt mi společnost znemožnila a strávit léta v kriminále za "koupi načerno" se mi nechtělo. Ale o tom planes.cz nejsou. Kdo ví, jak jednou skončí, kde bude za 30 let. Já už to vím, ale vy? Co to dnes v Praze vyváděli socialističtí zemědělci? Lijí mléko do polí a vás by chtěli okrást o subvence?

Prngr - nepřihlášený host
30.11.2009 23:02
Počkej Minaříku,

ty socialisto, co to plácáš? Jakou náhradu by jsi chtěl od majitele domu? Je to jeho dům, on si ho koupil! Nějaký dekret byl socialistický nesmysl. Hele půjč mi sto tisíc. Já ti budu platit úroky 0,8 % ročně a až budeš chtít své peníze zpět, tak mi nejdřív seženeš jinou náhradní půjčku? Abych já o těch "mých" 100 tisíc nepřišel!

Petr Minařík - nepřihlášený host
25.11.2009 23:23
Nejen pro pana Žrouta.

Držet hubu a krok nebylo nařízeno, to byla osobní volba. Neklesejte na mysli, pane Žroute, však se do té kapitalistické ciziny brzy podíváme. Mne vyhnal nový kupec domu - emigrant, z bytu, bez náhrady. S pomocí české justice si mohu s dekretem na byt vytřít tak akorát zadek. Takže ten dnes opěvovaný toaletní papír ani nepotřebuji. Zaplatil jsem i soudní náklady, tak se to dělá dnes. Dobře jsem pochopil, jak bylo vyhnaným Židům, Čechům i Němcům. A pokud si myslíte, že jsme někomu "přisluhovali", komu přisluhujeme dnes? Takže ty kecy skončeme a vraťme se k letadlům a letištím. Někdo tu práci dělat musel, stejně jako práci chirurga nebo tramvajáka. Dobrých pracovníků a zdravých lidí není nikdy dost.

Žrout - nepřihlášený host
24.11.2009 16:58
Autorův antikomunismus

Já autorův antikomunismus nechápu. Píše kde všude byl za minulého režimu. Naše rodina zrovna nebyla disidentská , spíš drž hubu a krok , ale do kapitalistické ciziny se nikdo z nich nikdy nedostal !!!!

Josef - nepřihlášený host
22.11.2009 16:28
Povídka

jako vždy od p. Čecha bezva povídání ... pobaví, a většinou ji ti kteří mají létání v srdci berou s nadhledem, přec se nemá cenu šťourat v technických detailech u vzpomínek mnohdy převyprávěných přes více osob.
Pokud jde o autorův přístup k manažmentu-nelze se mu divit.Politiky dosazení pseudozprávcové tuhle firmu tunelují a rozebírají,krize nekrize, cena ropy sem,cena tam. Stačí vidět rozprodej částí firmy do řad příbuzenstva.Prodal by si někdo z vás ze svého domku či bytu kuchyň,garáž,ložnici, a pak si ji zpětně pronajal? Natahování příbuzných do vedoucích funkcí z pracovišť kdesi na východním Slovensku,kteří o eroplánech a letištním provozu nemají ani páru.Svoji neschopnost pak řeší obklopováním se dobře mluvícími ale v podstatě neschopnými lokaji na postech jakýchs "ředitelů"...A když někde řeknu o tom, že šéf personál.odd.má přes svoji rodinku firmu z níž pro svůj kmenový podnik nabízí brigádní pracovníky....nechtějí většinou lidé ani věřit.A to jsou pouze ty viditelné případy,které nelze zatutlat,viditelná špička ledovce.
Malér je,že tohle je možno u státních firem,manažer soukromé firmy by takhle rychle zlikvidoval sám sebe.Velmi dobře zde o tom píše jeden z nich v jednom z předchozích článků. Tady se ale tihle borci přelévají z jednoho korýtka na druhé,bucoucnost firmy a kdysi jedné z nejlepších let.společností Evropy je jim u zadku.Dávaj to úspěšně najevo svým pohrdlivým chováním,arogancí.Jsou to prostě grázlíci. A autor povídek má na rozdíl od většiny čtenářů momo ČSA alesp.malou možnost nahlédnout jim pod pokličku.Divíte se pak,že se mu z toho tkzv.mírně zvedá žaludek????????????

PM - nepřihlášený host
15.11.2009 20:28
Po válce, každý hrdina.

Kromě dvou vyjímek se emigranti, se kterými jsem se po roce 1990 setkal, zejména ti, kteří v cizině začínali jako čistokrevné socky, projevili po návratu (s otevřenými zadními vrátky) jako čistokrevné svině.

byvaly kolega - nepřihlášený host
15.11.2009 00:59
Re:

..a některi proto, ze chteli do Ameriky. Nekteri emigranti by mohli vypravet.

PM - nepřihlášený host
15.11.2009 00:48
Jednoduché počty

Člověk nemusí být zrovna antikomunista. Stačí, je-li mu proti srsti zášť, závist, vyhrožování, vydírání a blbost. Druhá strana rovnice mu vyjde sama. Ani Cibulkovy seznamy nejsou směrodatné. Mnozí, kteří by v nich měli být, v nich nikdy nebudou, jiní se do nich dostali horlivostí nějakého úředníčka - závistivého škodiče.

byvaly kolega - nepřihlášený host
15.11.2009 00:22
To Prgnr

Ja antikomunismus p. Cecha nechapu, staci se podivat do Cibulkovych seznamu, je tam i s presnym datem narozeni. Ze Jeniku.

Prngr - nepřihlášený host
13.11.2009 21:30
Hodnocení autora a komentářů

Náhodně jsem se dostal na tento web, přečetl nějaké články a dostal se i k Čechovinám. Je to super, zábavné a čtivé. Autor má můj obdiv.Pamatuje si, umí vyprávět a má co. Přečetl jsem pár posledních kapitol a pak jsem je začal číst od prvního dílu. Jsem asi u 45 ...
Technický dotaz - je v těch knihách i něco jiného než sebrané spisy zdejších Čechovin?
Nedalo mi to a přečetl jsem si i nějaké komentáře. Jsem nucen komentovat i je:
Autorův antikomunismus plně chápu. I já jsem tehdejší dobu zažil a nejsem hloupý. Pokud to někdo nechápe, tak buď tu dobu nezažil nebo se z nějakého důvodu tehdy asi měl sakra dobře. Byla tady komunistická diktatura, která se dotýkala skoro všeho, pokud se píše o tehdejší době, tak to prostě nejde nezmínit.
"Pomlouvání" ostatních mi připadá také logické - historky mají být veselé a zábavné - toho nelze docílit tím, že popíšu nudný let nebo nudnou řádnou opravu! Ano, něco zkazím já, ale ostatních lidí znám mnohem více, spoustu historek znám i jen z doslechu, proto bude většina "záporných" zkazek o ostatních.

Celkem 43 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace