Wizz Air - Czech it out!

Po krátkém a rychlém jednání v Praze oznámily v sobotu 10.01. východoevropské nízkonákladové aerolinky Wizz Air vstup na český trh a zároveň začaly prodávat letenky na 6 přímých linek do/z hlavního města České republiky. Od 19.02. to byl Londýn (Luton), Řím, Bergamo a Charleroi (Brusel) - vše 4x týdně, od 25.07. pak 3x týdně Beauvais (Paříž) a Eindhoven. V rámci druhé vlny měla linka do Londýna a Milána začít létat denně a zároveň se změnit letový řád tak, aby Airbus 320 začínal i končil svůj letový den v Praze, což signalizovalo otevření další báze společnosti.

Foto Tomasz Kozakowski (planes.cz)

Ve středu pak přicestoval do Prahy šéf společnosti Wizz Air, pan József Váradi, aby společnost představil a informoval novináře o jejích plánech v Praze. Při této příležitosti potvrdil, že se Praha stane jedenáctou základnou Wizz Airu a dopravce zde má v úmyslu vytvořit jeden ze svých největších trhů a stát se jednou z vedoucích aerolinek v Praze. Ambice stát se číslem 1 mezi lowcosty v Praze má již pro rok 2010 a z pozice chce vytlačit svého času největší SkyEurope Airlines, respektive easyJet. Wizz Air monitoroval a vyhodnocoval situaci v Praze již delší dobu a měl připravenou strategii linek, jeho příchod byl však rychlý a překvapivý, ač nebyl nezávislý na událostech posledních dní. Proto došlo ještě během pár dní po zveřejnění k menším úpravám letového řádu. Díky uspokojivému zájmu o letenky (v prvních dnech se jich prodaly tisíce) a možnosti mít pro Prahu dříve k dispozici letoun Airbus 320 se na 27.06. uspíšilo zavedení dalších linek z Beauvais a Eindhovenu a úprava rotací tak, aby všechny létal „pražský“ Airbus. V 06:20 začne letem do Londýna a poté do Bergama. V úterý, čtvrtek a sobotu bude pokračovat linkami do Eindhovenu a Beauvais, v ostatní dny do Charleroi a Říma, a letový den mu skončí na Ruzyni ve 23:50. Těmto změnám byla 14.01. uzpůsobena i prodejní část webu společnosti. Na jedno letadlo připadá u Wizz Airu zhruba 35-40 zaměstnanců, pracovní místa společnost vytvoří i v Praze. Palubní průvodčí budou dle slov pana Váradiho určitě z českého prostředí a jejich nábor bude oznámen v sekci zaměstnání na stránkách dopravce. O náboru pilotů se ještě rozhoduje a vzhledem k tomu, že poptávky po tomto zaměstnání chodí společnosti průběžně, má v některých státech ještě rezervy.

Wizz Air přišel na český trh s úvodními promo cenami jednosměrných letenek 9,99 EUR (u některých destinací 14,99). Ty jsou na určité linky stále k dostání, v obvyklých obdobích zvýšené poptávky po cestování a u atraktivnějších destinací již ceny o pár desítek eur vzrostly. Společnost si za jedno přepravované zapsané zavazadlo účtuje 10 EUR, platba letenky kreditní kartou stojí 4-10 EUR za 1 osobu a letový segment v závislosti na použité kartě (z obvyklých karet je levnější MasterCard, Visa a American Express, dražší Diner’s Club). Ceny z Prahy jsou nyní zákazníkům uváděny v eurech, v nejbližších dnech budou zobrazeny již v českých korunách. Společnost není na Ruzyni úplným nováčkem, 25.06.2004 zavedla do Prahy 4x týdně pravidelné lety z Budapešti, 19.07.2004 je však zastavila.

Základní prezentované údaje o společnosti:
Společnost má hlavní sídlo v maďarské Budapešti. První let uskutečnila 19.05.2004 z polských Katovic. Wizz Air přepravil v roce 2008 5,9 milionů cestujících a přesto, že oficiální údaje přepravených cestujících ČSA za minulý rok ještě nejsou k dipozici, dle sledovaného vývoje a průběžného sčítání Wizz Air dosavadní jedničku předběhne a stane se největším dopravcem v evropských státech bývalého východní bloku (bez Ruska) co do počtu přepravených cestujících. Ve flotile má nyní 20 letadel Airbus A320, dalších 7 stejného typu očekává letos. V ideálním případě by jich chtěl provozovat v roce 2011 42, o dalších 38 více pak v roce 2014. Jejich průměrná denní vytíženost je 13 hodin. Společnost má zhruba 800 zaměstnanců a chlubí se o 25 % nižšími vynaloženými náklady na 1 sedadlo než mají obdobné nízkonákladové aerolinie. V Evropě má nyní 9 základen: Katovice (v plánu je zde mít 5 letadel), Varšava (3), Gdaňsk (2), Poznaň (1), Budapešť (3), Sofie (2), Bukurešť Baneasa (3), Kluž (2) a Kyjev (2). V únoru otevře s jedním letadlem desátou v rumunském Temešváru, v červnu v Praze. Cílem pro rok 2009 je přepravit přes 8 milionů cestujících. Zevrubná strategie firmy orientovaná na růst počítá mimo jiné se skutečností, že se projeví dopady současné ekonomické krize v poklesu poptávky po úplně nejlevnějších letenkách, neboť snahou šetřit částečně zmizí zákazníci, kteří si mohli dovolit cestovat jen za předpokladu letů téměř zadarmo. Další skupina, zvyklá dříve cestovat, pak o něco vyšší ceny akceptuje. Zároveň se bude movitější klientela snažit pár desítek euro ušetřit a dá přednost dvouciferným (v euro) cenám letenek, tedy přesně tomu, co Wizz Air nabízí.

Foto planes.cz

József Váradi se vyjádřil i k několika našim dotazům na následující témata.
Strategie Wizz Airu je létat na malá letiště, vzdálenější od center měst. Přesto je znát určitý posun, když společnost přesunula některé lety z Ciampina na hlavní římské Fiumicino nebo z Gerony do Barcelony.
Wizz Air v rámci sledování nákladů i nadále plánuje využívat menších letišť, která mu nabídnou nejvýhodnější podmínky, a plošný přechod na hlavní městská letiště neplánuje. Přesun v Římě souvisel s restrikcemi provozu na letišti Ciampino a nemožností na něm dále růst - firma byla nucena v rámci zachování provozu a předpokládaného růstu zvolit přesun na Fiumicino. Přesun z Gerony do Barcelony je výjimkou potvrzující pravidlo. Hlavní letiště v Barceloně je pro provoz společnosti ekonomičtější a nabízí lepší podmínky než v Geroně. Wizz Air navíc přechází z boloňského letiště na vzdálenější, ale výhodnější Forli.

Téměř žádné letecké propojení vlastních hubů.
Neúspěch těchto linek byl a je odhadován v závislosti na slabé poptávce cestujících. Všechny základny jsou ve východoevropských státech, kde není trh ještě tak rozvinutý a poptávka dostatečně silná oproti pohybům v západní Evropě. Výhodné podmínky má Wizz Air nasmlouvané hlavně na menších letištích a lety mezi vlastními základnami pro něj znamenají placení dražších sazeb na obou letištích.

Vnitrostátní lety ve východoevropských státech, kde působí, hlavně v Polsku.
Kromě Ukrajiny a linky mezi Sofií a Varnou není společnost na jejich další rozvoj ještě připravena. K úspěšnému fungováni je také nevhodná vyšší kapacita letadel Airbus 320 její flotily (180 míst), což je momentálně pro tento trh mnoho.

Hedging paliva.
Wizz Air začal hedgovat palivo před třemi lety. Část jeho ceny má pevně zajištěnu i nyní. Pro společnost neznamená hedging (nákup dopředu s ochranou proti riziku) paliva možnost spekulativních příjmů, bere jej pouze jako jednu z položek provozních nákladů, kterou je potřeba sledovat a přizpůsobovat situaci. Na hedgingu Wizz Air nikdy znatelně nevydělal, ani neprodělal.

Cílová skupina letů do/z České republiky.
Předpokládá se využití 50 na 50 českými občany a cizinci. Stejný poměr lze překvapivě pozorovat i u většiny ostatních linek Wizz Airu.

Velká poptávka po levném cestování mezi Ukrajinou a ČR.
Wizz Air zatím udělal na českém trhu první krok a preferuje spíše lety západním směrem. Ve vyhodnocení poptávky po možných letech na Ukrajinu není ještě tak daleko. Své podnikání na Ukrajině si ale velmi pochvaluje a díky podpoře ukrajinských orgánů a vlády věří, že se podaří odtamtud rozšiřovat další linky západním směrem.

Rozvoj v ČR.
Společnost je na českém trhu příliš krátce, než aby bylo možno hovořit o dalších konkrétních městech, frekvencích a počtech letadel. Firma je připravena přizpůsobit se situaci na trhu a vývoji knihování na letech. Praha je v Čechách prvním krokem a v nejbližší době není plánováno zavádění linek z dalších českých letišť.

Autor: planes.cz



Související kategorie

Komentáře



Francesco - nepřihlášený host
11.02.2009 17:50
Vítejte v Praze!

Každá letecká společnost ,která spojuje naši republiku se světem je vítána! Wizz Airu fandím i proto ,že jsem se částečně podílel na výcviku jednoho z jejich kapitánů , přítele, capt. Marka Celara ze Slovinska: Fr.

O´Leary - nepřihlášený host
16.01.2009 15:59
to XXX

Don´t worry guy ;-)Everybody can learn it.

XXX - nepřihlášený host
16.01.2009 15:27
TO LEARY

To Leary, skoda ze anglicky pisou ti, co to neumi...

O´Leary - nepřihlášený host
16.01.2009 15:04
By By SkyEurope

By By

... - nepřihlášený host
15.01.2009 22:46
HDG

Když tady lítali naposledy, tak měli handling CSL, takže se dá předpokládat, že u něj uzavřou novou smlouvu

Dan - nepřihlášený host
15.01.2009 19:33
Handling v Praze

Není v tuto minutu handlingová smlouva ještě uzavřena.

Jindřich - nepřihlášený host
15.01.2009 18:58
Handling

Ve všech tiskových vyjádřeních Wizz Air mi schází zmínka o tom, jakou HDG společnost si Wizz Air v Praze vybrali. Zda-li HDG Čsa, Menzies anebo HDG Správy letiště Praha.Nevíte někdo něco bližšího?

Celkem 7 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace