Čechoviny 69

Taškent! Neuvěřitelně špinavé město, hlavní město Uzbekistánu. Beznadějné šedivé město bez života, ubité padesátiletou vládou komunistů. Do tohoto města se přestěhovaly posádky z Bombaje, kde tranzitovaly při letech do Hanoje. Zde se posádky měnily a trávily týden, než přiletěla další posádka z Prahy, aby pokračovaly do Hanoje. Hanoj představovala proti Taškentu vysvobození. Vietnamci rozhodně netrpěli velmocenským komplexem a i když to bylo krátce po válce, chovali se vstřícně na rozdíl od Uzbeků, kde nic nešlo a nic nefungovalo.

Co si posádky nevzaly s sebou z Prahy, to si v Taškentu nekoupily. Když si někdo třeba zapomněl doma kartáček na zuby, měl smůlu. Ani základní hygienické pomůcky nebylo možné v této úžasné zemi koupit! Zato děžurné v jediném mezinárodním hotelu v městě kradly, ani poledne nedržely! Odlévaly si parfémy a šampóny letušek stejně jako vodu po holení od pilotů.

Taškent. Foto Milan Švarc (planes.cz)

V hotelu bylo možné zažít ledacos. Jednou tu byla taková zima, že posádky musely spát oblečené a když si kapitán stěžoval na vedení hotelu, jakási baba, která to vyřizovala, mu řekla: „Nádo těrpět! (Musíme trpět!)“, což byla vskutku neotřelá odpověď, když posádky požadovaly na vedení hotelu, aby zatopili, když je venku pod nulou. Ovšem český člověk si poradí i „v polních“ podmínkách. Protože tekla vařící voda v koupelnách, roztočili sprchy a topily proudem vařící vody. Samozřejmě se pokoje záhy změnily na parní lázně. Můj kamarád, kapitán který to zažil, to komentoval slovy: „Ty vole, prvně v životě jsem chlastal za podmínek IFR (let bez vnější viditelnosti podle přístrojů) !“ Když na to všudypřítomné dežurné přišly, pohrozily vedení ČSA, že posádky vystěhují. Ale přeci jenom zatopily.

V městě, kde není nic kromě všeobjímajícího prachu a houfu naštvaných lidí, kteří se všude neurvale cpou, je samozřejmě strašná nuda. A tak, když se lidé nudí, vymýšlejí ptákoviny, aby si ukrátili dlouhou chvíli.

Jedna velmi dobrá disciplína byla sovětská obměna oblíbeného alpského sportu curling, který se hraje na ledu. Tento sport se hrál na mramorových podlahách hotelu a neházely se kotouče, ale posílal se člen posádky, sedící na leštícím stroji. Stroje našli ve výklenku v hotelové chodbě a byly tam dva. No to se ví, že to přímo vybízí k soutěžení. A tak kapitán posadil jednu stevardku na stroj, druhý pilot vzal druhou na druhý stroj a roztlačili je po dlouhé chodbě. Spoluhráči nepotřebovali košťátka, jenom usměrňovali stroje, aby nedošlo k nepředpisovému styku se zdí chodby, když to letuška neurejdovala. Samozřejmě se při tom popíjelo (což byla jediná volně prodejná zábava) a tudíž se to neobešlo bez kraválu (tj. povzbuzování). Vrcholnému mistrovství zabránilo opět vedení hotelu, které nepřálo sportovnímu zápolení českých soudruhů. Opět byl povolán kapitán „na kobereček“: „Počemu vy nechoditě v těater? U nas Nacionalnyj těatěr, samyj charošojij v mire! Tam balet! (Proč nejdete do divadla? Máme tady Národní divadlo, nejlepší na světě! Tam je i balet!)

Jak vedoucí v hotelu řekla, tak posádky učinily. Když při Labutím jezeře upadl princ, který jevil známky ruského národního sportu, opilosti, to ještě přešly. Když ale spadly při dalším představení kulisy, zmatené posádky přemýšlely, jak asi musí vypadat ta horší divadla?

Taškentem protéká řeka, která se tuším jmenuje Syrdarja, horská řeka s neuvěřitelně ledovou vodou. V zimě je zde teplota minus 20 a v létě je v městě neuvěřitelné vedro kolem 40 stupňů. O klimatizaci si mohli hoteloví hosté jenom nechat zdát. A tak se ploužili rozpáleným městem, vystavěným ve stylu „Stalinovy gotiky“. Většina historických budov padla za oběť zemětřesení v šedesátých létech. Řeka, byť ledová, lákala ke koupání. Ale kde vzít něco, na co by se dalo na břehu řeky lehnout, když člověk nechtěl ležet jako místní na starých krabicích a novinách? Tak vzali v hotelu přehozy přes postele, které byly rubínové barvy a zlatě lemované a vyšívané. Všichni měly stejné a tak se jednou jeden udiveně zevlující Uzbek zeptal: „I z kakovo cirka vy prišli? (A z jakého cirkusu jste vy?) Což samozřejmě dostalo posádku do kolen. Od té doby se kolegyně zásadně halily do těchto rubínových přehozů, takže když šly městem, vypadalo to jako průvod Šeherezád.

Jedna z mála věcí, která se dala v zemi zítřků zakoupit, bylo poměrně kvalitní nářadí. No, kvalitní, kvalita silně kolísala, ale bylo levné. A tak se vozily z Taškentu „gola sady“, titanové sekery a jiné. Palubní mechanik Pepa P. si také koupil sadu nářadí. V hotelovém pokoji neustále o něco zakopával. Ptal se kolegů a kolegyň, jestli mají také takový hrb uprostřed pokoje pod kobercem. „Ne, my tam máme takový nepochopitelný práh, nebo schod, nebo, jak by se tomu dalo říct.“ „A já tam nemám nic!“ Tak Pepa, kutil, odtáhnul koberec a pod ním našel velkou matici. I vzal z nové sady patřičný klíč a matici vyšrouboval. Když povolil poslední závit, šroub zmizel a ozvala se strašná rána a řinčení skla. Pepa ve zlé předtuše natáhnul koberec zpět na své místo, před tím na otvor v podlaze položil matici, schoval nářadí a zmizel z pokoje. Našel azyl u jedné stevardky, která měla pokoj naproti. Za chvíli se ozvalo dupání po chodbě a kroky mířily do Pepova pokoje. Když nikdo na bouchání neodpovídal, děžurná drze otevřela dveře a s další babou odtáhly koberec. Pepa je pootevřenými dveřmi pozoroval. Baby cosi řvaly, proč, to nedokázal pochopit. Později se vše vysvětlilo. Protože výrobce betonových podlahových panelů zapomněl v některých udělat drážky pro osvětlení a háky na lustry, tak jednoduše natáhli dráty na beton a hák vyrobili tak, že provrtali panel a hák upevnili maticí z druhé strany! Takže když Pepa povolil matici, lustr se v pokoji pod jeho pokojem zřítil na zem… A tato země vysílá lidi do vesmíru! To jsou skuteční hrdinové.

Ale zpět k letadlům. Každý, kdo byl někdy v osmdesátých létech v zemi zítřků, pamatuje lány letadel na letištích. Stály tam desítky odstavených sto padesát čtyřek, il- dvaašedesátek a také sto třicet čtyřky. Asi nikdo neměl přehled, kolik mají letadla nalétáno, a o konzervaci se nikdo nestaral. Takže když došlo k divoké privatizaci Aeroflotu, tato odstavená letadla začala opět létat. A tak se začal povážlivě zvětšovat počet fatálních nehod. Tuším kazašská An-24 po pětadvaceti létech, co stála odstavená v polích, po startu s cestujícími na palubě zatleskala křídly nad hlavou, protože hlavní nosník byl tak zkorodovaný, že se křídla prostě složila.

Na Starém letišti stála několik let sto padesát čtyřka OK-LCS (OK-BYC). Původně vládní mašina, později podivným převodem létala pod hlavičkou Cargo Moravia. Několik let po krachu posledního provozovatele stála na „uchu“ u bývalého zahradnictví, kde je dnes hangár ABS Jet. Pak přišlo pár pánů z Tatarstánu s kufříkem peněz a letadlo koupili. Samozřejmě, že nešlo do žádné revize do hangáru F. Požádali a zaplatili u ČSA menší prohlídku a nechali letadlo vyheverovat, aby se mohly provést funkce podvozků. Protože český dohlédací úřad nepovolil přelet letadla s Českou registrací, registrace se jednoduše přelepila na RA-85804 a pánové na místě vystavili nové doklady na nové letadlo. Letadlo bylo natankováno, odstavily se schody, špalky pryč a jipí odletěli do země zítřků. Letadlo se asi po půlroce objevilo v Praze v barvách obskurní společnosti Krai Aero. No, v barvách je dost silné slovo. Mělo jakousi firmu na sobě namalovanou, ale barvy byly původní české vládní letky, respektive její zbytky, které se ještě neodřely a neopršely.

Foto Petr Popelář (planes.cz)

Říká se, že víra hory přenáší, ale tady byla asi málo silná, protože letadlo skončilo svou nebeskou pouť v Kazani, kde je definitivně v roce 2002 uzemnili, protože takový šrot do vzduchu nikdo soudný nepustí.

Jsou to asi sedm let, co přistála na Ruzyni An-12 Lvov Airlines. Když jsem se byl podívat na tu chudinku, letadlo vypadalo jako by přežilo nejeden vzdušný souboj. Když jsem byl v trupu a sáhnul si na hliníkový potah, všude na potahu byl bílý prášek koroze. I zeptal jsem se člena posádky, jestli ví něco historii tohoto letadla. „Jo, znám. To je krám starý asi čtyřicet let. Měla to armáda a pak byl uskladněn dvanáct nebo čtrnáct let. No a teď jsme to koupili a lítáme s tím.“ To letadlo by neprošlo technickou kontrolou nikde na světě.

Lucie Výborná se mě ptala, jestli bych se bál s nějakou leteckou společností letět. Tak toto jsou dva příklady, kdy bych se opravdu bál.

__

Poznámka redakce: Archiv starších Čechovin najdete zde

Čechoviny knižně: Na jaře 2008 vyšla kniha prvních 43 těchto povídek pana Čecha, objednat si ji můžete zde

Autor: Jan Čech



Související kategorie

Komentáře



Regina - nepřihlášený host
19.05.2009 14:42
DeBILOVE!

TO JE OPRAVDU BLBOST!!!

Kacka - nepřihlášený host
05.02.2009 13:12
Diky!

Tak diky temhle Cechovinam mam zas lepsi naladu a k letadlu pujdu s usmevem, byt mi neni do skoku:)

Algy - nepřihlášený host
12.01.2009 20:04
Díííky

teeeda ta byla !!! Jsem si málem krupnul... :-D

Yokotashi - nepřihlášený host
05.01.2009 12:31
Dokumentace dynamostarteru STG12TMO z IL18

Nemate nekdo dokumentaci k dynamostarteru STG12TMO z IL18? Hlavne k reduktoru otacek (co to vydrzi). Nebo primo ten dynamostarter? Klidne i rozebrany, dily ...

sumka - nepřihlášený host
05.01.2009 02:34
podakovanie

dakujem za dalsie skvele pocitanicko.
planujete tevto rok Duxford?a termin?

Robert Bareš - nepřihlášený host
02.01.2009 15:45
Paráda

Zase se tu v práci směju jak blázen. :)

Ladislav Janda - nepřihlášený host
02.01.2009 10:13
Poděkování panu Čechovi

Další část Vzpomínek, opět vtipně a při tom pravdivě napsaná. Pane Čechu, Vaše psaní je balzámem pro duši všech fandů do aeroplánů - a nejen jich. Moc Vám děkuji a pište dál! Láďa Janda

Jivo - nepřihlášený host
23.12.2008 00:21
Hledal jsem to ruske CZ zbarveni a nenasel, ale ...

Tak jak koukam na netu, tak v Rusku to definitivne plati Rusky.Jeste v Kvetnu se leteli podivat dokonce na Kypr. A protoze tam je jeste nasledujici fotka ze stojanky v UWKD, tak i doleteli :-)
link://www.airliners.net/photo/Tatarstan-Airlines/Tupolev-Tu-154B-2/0352607/M/
Na Planes nemuzu nic najit. Jen nejake s vojenskym oznacenim
link://www.planes.cz/cs/photo/1004170/tu154b-2-0420-czechoslovak-air-force-praha-kbely-lkkb/

Václav - nepřihlášený host
21.12.2008 21:10
Je to fajn

Je to fajn vstřebávat historky i realitu z takovýchto článků - létání je senzace a tohleto je prima koření. Pište dál a kdyby jste neměl co - létání není jen minulost, ale i přítomnost a proto navštivte soudobé mechaniky, dílny i provoz - zpracovat to už poté dokážete a já Vám v tom maximálně fandím.

michal Stupka - nepřihlášený host
18.12.2008 11:39
Opět vynikající!

natrefil jsem na Vaše povídky díky Neviditelnému psu - musel jsem si všechny zpětně přečíst a uvažuji o koupi knížky... Děkuji, výborně se bavím a už se nemůžu dočkat dalšího dílu!

Celkem 23 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace