Čechoviny 66

Iljušin IL 18 byl pěkný aeroplán. Jednoduchý, jako všechna ruská letadla, a kromě počátečních provozních potíží, které stály poměrně mnoho lidských životů, byl i spolehlivý. Asi je to trochu protimluv, ale poté co Rusové vyřešili prohořívání spalovacích komor u motorů, letadlo se stalo spolehlivým koněm.

První dvě osmnáctky ve flotě ČSA NAA a NAB měly přední vstupní dveře hned za pilotní kabinou. Další byly IL 18V a IL 18D a ty měly dveře posunuty za přední salón a schody musely najet těsně kolem klobouků vrtulí. Jednou najížděl známý a proslulý schodař Ženda k NAA, ale protože již měl jiskru, nevšimnul si, že se jedná o „starou“ osmnáctku a najel podél vrtulí. V předních dveřích stála stevardka a čekala na schody. Marně. Schodař se rozhodl, že dal schody správně a odešel. To, že dveře jsou od schodů dobrých pět metrů, to ho nebolelo. Když mu volali telefonem, ať to předělá, jenom řekl: „Maj bejt tam, kam sem dal schody, esli jim tu díru dali jinam, je to jejich věc!“ Nakonec ho patrně chuť na dalšího lahváče přesvědčila, že by to mohl předělat.

OK-NAB, foto Míla Daniel, planes.cz

O tomto svérázném schodaři jsem již několikrát psal. Dovolil bych si připomenout ještě jeden jeho husarský kousek. V sedmdesátých létech nebylo letiště oploceno a tak se mohl každý courat po dráhách jak chtěl. V noci obzvlášť, protože taková věc jako noční vidění byla jenom ve vědeckofantastických románech. V noci se také mnoho nepracovalo a tak se v „prďárnách“ vyvářelo a popíjelo pivo. No a když pivo došlo, muselo se pro ně dojet. Jednou Ž. dostal takovou žízeň, že vzal zcela neuváženě bulharský akumulátorový vozík a rozhodl se, že dojede pro pivo do Kněževsi, což je vesnice vedle dráhy 24. Samozřejmě, to vzal přes dráhu, nejkratší cestou. Ale i nejkratší cesta byla moc dlouhá pro vozík, který vyrobili soudruzi v Bulharsku. Pro vozíky Balcancar bylo rekordem přejet bez dobíjení letiště ze stojánky 1 na 17 a zpět. Ale Ž. se rozhodl tento rekord pokořit. Jenomže v Kněževsi v hospodě bylo veselo a tak se tam milej Ž. krapánek zdržel. S raním kuropěním sedl na „bulhara“ a vyrazil směr Nové letiště. Když se blížil k dráze 24, „bulhar“ už měl mžitky před očima, baterky už skomíraly. Nakonec zůstal vozík stát u dráhy a na něm spal alkoholem zmožený Ž. Protože to bylo nepohodlné, lehl si vedle vozíku do trávy a spal spánkem spravedlivých.

První ranní mašina, která sedala, tuším, že to byl New York, hlásila, že nějaký blb zapomněl u dráhy vozík, ať se na to někdo jede podívat. To ještě netušili, že nebudou mít po čem vystoupit z letadla, neb schodař spí vedle toho vozíku. Dvaašedesátka stála na stojánce, cestující v mašině, ale schody nikde! Follow slyšel v rádiu kapitána a tak se vydal k dráze ve zlé předtuše. Ohlásil se na věži, že jede k dráze pro schodaře. „Cože? Co dělá schodař na dráze?“ „Je tady Ž., tak tam nejspíš hajá, jedu pro něj!“

A skutečně: vedle vozíku našel ležícího, spícího schodaře. „Ty vole, vstávej, čeká tam na tebe mašina už dvacet minut, co tady děláš?“ „Vás snad neučili ve skautu, že když přiložíš ucho ke kolejnici, že uslyšíš, když jede vlak? Tak já tady poslouchám, jestli nesedá letadlo a protože jsem ještě žádný letadlo neslyšel, tak žádný nemohlo přiletět, no.“ „Sedej ty pitomče, ať nemáš průšvih, kapitán je dost naštvanej.“ „A co můj „bulhar“, já ho měl zrovna tak rád, já mu dám ještě hubičku, na rozloučenou, jo? On mě tady umřel, chudák.“ „Prosím tě pojeď!“ Naložil schodaře, který ještě zamával vozíku a přivezl ho k zaparkovaným schodům. „Prosím tě, nenabourej mašinu, jeď opatrně.“ „Jasně, já to jinak ani neumím. Óleo Cangasero!“ řval schodař na celé letiště svůj majstrštych, on totiž docela dobře zpíval a řítil se se schody k letadlu.

Když vystoupili cestující z letadla, kapitán se připravil sprdnout schodaře. Když vycházel z letadla, Ž. se k němu vrhnul, ohnul si ho k sobě a políbil ho na čelo: „Vítám tě v Praze, synáčku, já jsem držel vartu u dráhy, abych ochránil letiště před imperialistou!“ Na to už kapitán unavený desetihodinovým letem nemohl reagovat.

Jednou jsme ho slyšeli zpívat po půlnoci, když odletěly pošty a my čekali na jejich přílet. „Ž. ji zase má jak z praku, to bude noční!“ A nemýlili jsme se. Když jsme se na chvíli natáhli, ozvala se strašlivá rána a do naší prďárny projel zdí vysokozdvižný vozík, kde za řízením seděl Ž. „Kluci nemáte trochu cukru, já nemám rád kafe hořký?“ No, to nás dostalo do kolen. Kolem Desty ležely rozlámané cihly a všude bylo strašně prachu - a on nehnul brvou a řekl si o cukr! „Že si nepřijel dveřmi, ty vole! Kdo to bude uklízet?“ Dostal trochu cukru, poděkoval a odjel. My jsme jenom nevěřícně koukali na tu strašnou díru, kterou nám tam udělal.

Foto autor

Copak ta díra se dala celkem snadno zazdít, ale to, co jsem zažil při brigádě na přetahu (oddělení, které se zabývá přetahováním letadel z a do hangárů), to mělo poněkud horší následky. Jednou při noční na konci sedmdesátých let došlo pití a jeden zbrojnoš, který už měl značně naváto pod kulichem, se rozhodl, že dojede pro další basičku do Hostivic. Přetah v té době sídlil ve starém dřeváku na Starém letišti v křoví proti hlavní správě. Barák sloužil za války jako škola Luftwaffe. Dnes už neexistuje. Tak sednul do Tatry 141, kterou tehdy přetah vlastnil v několika exemplářích, nastartoval a vyrazil směr Hostivice. Tatra měla velkou kabinu s dvěmi řadami sedaček. Na zadní lavici spal jeho kolega, který se nastartováním motoru vzbudil. „Kam jedeš?“ „Pro basičku, došlo pivendo!“ „Tak to jo!“ řekl a obrátil se na druhý bok. Protože se řidič rozhodl jet nejkratší cestou, jel přes pole, Tatra poskakovala přes drny až dorazila do Hostivic. Tam naložil do kabiny dvě basy piva, od cesty si dal několik panáků a vyrazil zpět na letiště. Když se s Tatrou otáčel, zboural trafo stanici, která napájela celou Hostivici. Vylétlo několik jiskérek-čiperek a pár čmoudíků a zhasla celá Hostivice. Kolegové, posilněni alkoholem jeli s Tatrou neohroženě zpět na letiště. Zaparkovali před dřevákem auto a šli vesele popíjet dál. Ráno je budili policajti. „Vstávejte, kdo řídil tady tu Tatru?“ „Jakou Tatru, sakra?“ „Tady tu, kdo s ní byl v Hostivici?“ „Jó tudle, tak to teda nevim, co má bejt?“ „Vy debilové, vždyť jste zbourali trafačku a Hostivice jsou potmě. Tak kdo to byl?“ „Kerej hajzl nás prásknul?“ Policajti se chechtali: „Neprásknul vás nikdo.“ Od Tatry vedly blátivé stopy kolem hangáru C a dál do trávy. Na to skutečně nemusel být člověk Sherlock Holmes, aby mu bylo jasno. Mimoto Tatra byla dosti pestře zbarvená, takže bylo dost těžké ji v Hostivici přehlédnout.

__

Poznámka redakce: Archiv starších Čechovin najdete zde

Autor: Jan Čech



Související kategorie

Komentáře



fanda - nepřihlášený host
31.10.2008 13:15
pat a mat

Je báchorečné, když mezi námi vůbec nějací Žandové jsou, neboť v takové přizni toho nad námi je jen malokterý z nás; Žandové nejdoucí prakticky z permanentního průšvihu se štěstím procházejí životem bez vážnějších důsledků svého konání; pokud jsme takového ve svém životě potkali, děkujme, neboť máme na co vzpomínat, máme co po létech zveřejňovat a chechtat se nahlas se svými posluchači, vždyť co je koření života? A v tom marasmu, ve kterém jsme prožili celý svůj produktivní život, každá kapka smíchu byla jako lék. Jendo, žlučníkáři vyjou, ale naše vzpomínky nám nemůžou sebrat, ty máme každý jedinečné. Díky a lehké péro přeje Přemek Kuchař

Ládík - nepřihlášený host
26.10.2008 01:09
Ženda a TU 154M

I já pamatuji jednu historku kde měl hlavní úlohu pan Ženda. jednou se vrátlia takhle asi ve 2-3 ráno z Moskvy zpožděná naše TU 154M kvůli mlze a u letadla všichni kromě schodaře natěšení že udělají éro a půjdou spát. Schodař nikde a tak nebohý Rampák nejprve se rozjel vůbec najít a vzbudit pana Žendu, přivezl ho asi za 30 minut (kde ho našel je mě do dneška záhadou), ten popadl schody a hurá k letadlu. Ale chybka se vloudila a pan Ženda se rozjel až za křídlo za vyděšeného pozorování celé posádky. Asi 5 minut tam něco koumal, pak pochopil že tudy cesta nevede a vrátil se přistavit schůdky normálně ke dveřím. Výstup cestujících začal když už bylo letadlo kompletně vyloženo, catering byl taky venku atd... Následně měl pan kapitán docela jadrný komentář. Chudák Rampák který si to musel vyslechnout.

Zlámalík - nepřihlášený host
25.10.2008 23:56
Pro Petra Seidla...

Jednak asi nemáte vůbec žádný smysl pro humor a jednak jste si za svůj život neráčil všimnout, že slovenština nemá kromě jiných českých specialit ani písmeno "ě" a tudíž lze napsat jen "neurekom"...
Kam ten svět spěje...

markwald - nepřihlášený host
24.10.2008 10:09
ženda

Zmíněného schodaře znám ještě z dob kdy jsem dělal na nákladu a sdílel s ním šatnu.Honza nic nepřidal je to všechno pravda a musím říct že dřív byla u letectva větší sranda.Noční na nákladu vždycky stály za to - mezi nočními speciály se hrál v třídírně fotbal a chodilo se nahoru na "déčko" na pivo. Když jsem pak lítal jako stevard u ČSA "starej harry" jak se mu taky říkalo si vždycky ke mně chodil "nafasovat".Kolegyním bylo divné proč i v největším vedru chodí ve vaťáku. Dal jsem vždycky harrymu 3 - 4 piva a bylo to. Jednou jsem mu neprozřetelně řekl ať si poslouží sám a pak jsem s hrůzou zjistil že si narval do vaťáku celé plato piv tedy 20 plechovek.Řval jsem na něj ještě když odtahoval schody a od tý doby sem ho nikdy nenechal fasovat samotnýho.

PM - nepřihlášený host
24.10.2008 00:13
Berme život s nadhledem.

Vážení žlučníkáři a jaterní dietáři, je pravda, že jsou všichni lidé dokonalí a smích je smrtelný hřích? Je pravda, že se v ordinacích a v "konibaru" PČR nekonzumuje alkohol? Kdo jsou ti, kdo nabourávají podle TV zpráv tři až x automobilů? Za ty se nestydíte? Dříve se nelétalo celou noc jako dnes, takže byl čas i na jednu desítku. Výjimky existují všude, i Ženda míval někdy silnější jiskru. Usmát se nad historkou můžeme nejen proto, že už je to dávno, ale i proto, že se nikomu naštěstí nic nestalo. Nějak vám uniklo, že kromě Žendy nebyl kolikrát nikdo, kdo by se schody jezdil. Pro něj snad volno ani neexistovalo. Horším nebezpečím byli jiní, ale z toho poznání by vás určitě trefil šlak. Pominulo-li již bezprostřední nebezpečí, berme život s nadhledem.

hexx - nepřihlášený host
22.10.2008 16:09
Pro a proti

Kadel: ono se na to da divat ruzne. Treba jako na ty ruske komedie Sveraz narodniho.... Zkratka nekomu prijdou takovehle historky vesele, nekdo v tom vidi tu vychodni, ruskou opileckou kulturu. Kazdy ma smysl pro humor asi jinak nastaveny. Ale naprosto vas chapu, zadny problem. Sam nevim, jestli se mam tomu smat nebo to odsoudit.

petr seidl - nepřihlášený host
22.10.2008 02:42
Proč? :-)

Pane Čechu,
takových "chlastacích historek" najdeme každý ve svým archívu "něurekom? ... :-/
Jinými slovy, pište raději o letadlech a lidech kolem nich, kteří za to lidsky i profesně stáli a ne o nějakým notorikovi, co ve vopici "prospal schody" ... :-))

JS - nepřihlášený host
21.10.2008 21:29
pro Kadel:

To chce klid, hospodske povidacky, vyroba senzaci na pockani, polopravdy, ztrapnovani ostatnich lidi a tak podobne, to je proste repertoar pane Cecha a nic vic se od toho neda cekat. Takze ani neni potreba se tim nejak vzrusovat a znepokojovat. Kazdy je nejaky, s tim se proste neda nic delat.

worldlive - nepřihlášený host
21.10.2008 18:23
Pro: Kadel

Ty mě docela bavíš hochu, kolik ti je?

Kadel - nepřihlášený host
21.10.2008 16:26
Otřené....

Pane Čechu, ztartil jsem k Vám veškerou úctu. Víte, že jste s tou bandů opilců mohl mnoha lidem způsobit neštěstí? To se ani dodateně nestydíte a ještě se tím chlubíte?

Celkem 17 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace