Čechoviny 64

„Nahazujeme jedničku!“ „Vemte si špalky, jedeme!“ „Pane kapitáne, dyk vám běží jenom jeden motor!“ „No a? Zbytek nahodíme cestou!“ A osmnáctka do Bratislavy se pohnula ze stojánky na jeden motor. Popřál jsem zdviženým palcem kapitánovi šťastnou cestu, když mě míjela a to se už začala roztáčet dvojka. Než dojela mašina na dráhu, běžely už tři motory a před dráhou se začal točit poslední.

„Kluci, já se z toho Sedláčka zblázním, von zase vyjel jenom na jeden motor, to je strašnej cvok!“ Kapitán Sedláček je na Ruzyni pojem. Dnes je to starý pán, je mu tuším, přes osmdesát, ale jako pilot to byl Pan Pilot! Stihla ho životní tragédie, když mu před očima uhořela celá rodina. IL 18 ČSA sedal v Casablance a kvůli pilotní chybě se letadlo zřítilo. Z toho by se asi mnozí již nevzpamatovali, ale Sedláček začal život znovu. Založil novou rodinu a díky lásce k nové rodině a k létání se znovu postavil na nohy.

„Pane kapitáne, co děláte jako důchodce?“ „Co bych dělal, lítám, ne? Jsem teď u Miro Slovaka v Americe, copak bych mohl být bez křídel?“ To mně řekl před léty, když jsem vycházel z redakce Letectví v Jungmannově ulici. Traduje se, že při svém posledním letu před důchodem provedl parádní průlet s Tu 134 mezi věží a budovou letiště, který nemám vyfocený a mrzí mě to, protože dnes už to nikdo nezopakuje. Ne že by to s Boeingem nešlo, ale na letce jsou jaksi mnohem ostřejší předpisy. Jedině že by to provedl nějaký oblíbenec ministra vnitra a ten by zavolal na patřičná místa, jako když vrcholný představitel ČSA zrušil BMW za dva milióny a vyřešilo se to domluvou… A současní oblíbenci vedení jsou odborníci na jiné věci, než na létání a letadla.

Vzpomínám na takové piloty strašně rád, byla s nimi krásná spolupráce. Měl jsem opravdovou radost, když jsem potkal na leteckém dni v Mladé Boleslavi kapitána Zdeňka Bedřicha, skvělého pilota a modeláře, kapitána Míku, kapitána Fialu, kteří tam byli v doprovodu vedoucího výcvikového střediska ČSA Miloše Kvapila. Všichni jmenovaní jsou nakaženi leteckým virem a tak místo toho, aby se užírali tím, že jsou staří a mnohdy i nemocní, jezdí po leteckých dnech se na letadla alespoň dívat. Skutečnému letci, tím nemyslím jenom piloty, ale i pozemní personál, styk s aeroplány dává sílu! Komu z nás neběhá příjemný mráz po zádech, když slyší nahozený letecký motor? Zdeněk Bedřich řekl krásnou větu: „Dříve jsme byli krásní a mladí a dneska jsme už jenom to a!“ A přitom tam běhal s kamerou a filmoval celé vystoupení.

Cpt Dušan Kuchta blahopřeje Cpt Zdeňkovi Besedovi po jeho posledním letu před odchodem do důchodu (začátek osmdesátých let)

Zdeněk a Dušan Kuchta, když jsem nastoupil ke Slov airu na aerotaxi, se sice podivovali, co chce hipísák s dlouhými vlasy u letadel, a neméně je překvapilo, když jsem se s nimi bavil hodiny o letadlech, když čekali na odlet. Musím říci, že měli se mnou božskou trpělivost. Doznívající puberta a pocit, že všechno znám a svět je mi po kotníky, se ve mně praly s mým koníčkem a vášní: s letadly. Jak jsem dostával rozum, pochopil jsem proč mě Dušan mírní v mých výlevech, protože kvůli nic neřešícímu vykřikování, jak mě komunisti mohou políbit…, mě mohli klidně od letadel vyhodit. Nestalo se tak díky tomu, že jsem měl kolem sebe takové fajn lidi. Venca Rybka, který mi dělal vedoucího, házel všechna hlášení na mne pod stůl. Pepa Šulc, se kterým jsem dělal, mě srdnatě bránil proti různým pitomcům, jako byl například kapitán Kárník, který si neodpustil po každém letu si na mně smlsnout. Buď čtyři sta desítka táhla při brzdění doprava, nebo doleva. Tento člověk se vyžíval v buzerování a všechno, co jsem udělal, bylo špatně. Dělal se mnou jeho synáček, který byl levý na obě ruce, ale protože to byl jeho syn, tak byl vždy vynikající; díky tomu, že ve stranické hierarchii byl na špici, tak měl papá vždycky pravdu.

Jednou si Pepa usmyslel, že je načase se Kárníkovi pomstít a tak si půjčil od lidí, co malovali čáry na dráhách, kýbl s plavenou křídou a štětku a namaloval přes celý bok Turboletu nápis: „Tenhle párník řídí Kárník“. Bylo to napsané na pravé straně letadla a protože kapitán Kárník zásadně letadlo neobcházel, to bylo pod jeho důstojnost, letadlo s tímto nápisem létalo celý den. V té době se cosi točilo v Holešově a každý den tam létala skupina herců z Prahy. Jednou se ke mně přitočil pan Tříska a povídá: „Prosím vás, kdo řídí tento párník?“ A já na to: „No přeci Kárník!“ Zasmál se a nastoupil do letadla. Druhý den se situace opakovala: „Zase, jako včera?“ „No jo, zase Kárník!“ Třetí den, když letěl Kárník s jinou registrací, tak si toho všimnul a začal binec. Chtěl zavolat policii, hodlal mě udat, protože jsem to musel být já a nikdo jiný. Chtěl nechat sejmout otisky prstů, naštěstí v té době nikdo ještě neznal řetězec DNA. Nakonec Venca Rybka jeho řev uklidnil s tím, že to musíme umýt, což za nás vyřešila noční bouřka.

Pomalu jsem se stal členem rodiny Slovairu. Takové sedánky po práci ve staré zahraniční výpravně, jaké se tam pořádaly, se už nikdy nebudou opakovat. Kdy jsme kecali dlouho do noci o aeroplánech a bylo jedno, že já jsem mechanik a Zdeněk Beseda je vítěz Lockheed Trophy, Jirka Tlustý špičkový akrobat stejně jako Dušan Kuchta. Zdeněk Bedřich si přitom lepil letadýlka a štval mě krásným modelem stíhačky SPAD XIII. MUDr Vnuk miloval létání tak, že praštil s doktořinou, duo Tóno Kolár- Milan Rímeš, neuvěřitelní srandisté, Domino Chrobák, kterému únosce při prvním letu ve funkci druhého pilota zastřelil kapitána a krev vyzkratovala rádia a on přistával v Německu bez rádií a na cizím letišti. Nebo brněnská děcka Mirek Medek a Jaróšek Valigura. Asi jsem na někoho z té party zapomněl, omlouvám se. Když potom přišla druhá parta na L 410, která přišla většinou od armády, byla to velká změna, i když mezi nimi se také našli bezvadní kamarádi.

Když vláda zrušila pravidelnou dopravu u Slovairu, tak čtyři sta desítky přešly spolu s posádkami k ČSA. A samozřejmě i mechanici. U ČSA panovaly úplně jiné poměry. Dlouho jsem si nemohl zvyknout. Podobný vztah jsem potom zažil až u British Airways, když začaly létat do Prahy Boeingy 737 a také když jsem pak byl v Anglii. Jak kdosi kdysi řekl: Pilot si je s mechanikem tak blízko, jak je daleko kokpit od země a u sedm tři sedmy je poměrně blízko…

To byla malá vzpomínka na piloty, dědky, orly, nebo jak se jim říká; někteří již nejsou mezi námi a ostatní jsou důchodci, kteří ale na letadla nezanevřeli a nemohou bez nich žít.

V souvislosti s kapitánem Sedláčkem jsem se zmínil o letadle Iljušin IL 18. Trochu se k němu vrátím. Poté, co se letadlo vylízalo z dětských nemocí, stalo se spolehlivým tahounem. Pravda, ty nemoci trvaly poměrně dlouho. Měnily se motory. Motory se starou spalovací komorou, která snadno prohořela, se staly příčinou několika fatálních nehod. Měnila se instalace radaru, který přestal po hodině letu fungovat, protože jeho bloky byly v neklimatizované části trupu. Ke konci své kariéry u ČSA to byly nejspolehlivější mašiny ve flotile.

Foto Míla Daniel

Jedna bolest u osmnáctky zůstala až do konce a tou bylo zavírání a otevírání dveří letadla. Dveře se otočením kliky odjistily v zámcích, pak se zatlačily dovnitř a po kolejnicích se odsunuly na stranu. Když se letadlo otevíralo zvenčí, nebyl to až takový problém. Horší to bylo, když se s dveřmi manipulovalo zevnitř. Na zavření bylo zapotřebí vyvinout značnou sílu a tak stevardky vymyslely speciální fintu: Přitáhly dveře k otvoru a pak ladným pohybem zadku je nasadily do rámu. Když to zkusily kolenem, udělaly si modřinu a ještě mohly dveře zkřížit, ale zadek má přeci jenom větší plochu a dveře se tak snadněji zavřely. Dnešní anorektičky by asi měly problém! Když vidím ty chudáky holky, jak se u Boeingu snaží dveře přehoupnout, jak se ohýbají jehlové podpatky a tenounké noženky se namáhají, je mi jich líto, ale ze země jim skutečně pomoci nemohu. Pavel H, mechanik, který dělal u PanAmu v Praze, si na zavírání pořídil hůl, klasickou stařeckou hůl s gumovým koncem, aby to holkám ulehčil. Protože všechny Boeingy od 707 až do 737 mají stejný trup i dveře, všechny mají stejný systém zavírání. A u všech se ty dveře špatně zavírají a vyžaduje to dost síly.

V souvislosti s dveřmi u osmnáctky mě napadla ještě jedna příhoda. Na startu dělal předsedu partaje jistý Gejza, což byla přezdívka. Ten nebyl zrovna proslulý inteligencí. Jednou volali, že si v mašině zapomněla paní deštník a kabelku, jestli by tam s ní nemohl někdo jít a že se mašina stahuje do hangáru, tak ať si pospíší. Paní přivezl pod mašinu autobus a Gejza, který to měl na přílet, tam s ní šel. Kabelku i deštník skutečně našli a když prošli dlouhým trupem dopředu, našli vstupní dveře zavřené. Normální člověk by se podíval, jestli jsou za dveřmi ještě schody, když jsou zavřené, nebo by se podíval dopředu do kokpitu, jestli tam nesedí mechanik, který to táhne do hangáru, ale jak jsem řekl, Gejza byl intelektuálně nesmělý, takže otevřel dveře a řekl paní galantně: „Prosím“ No a paní udělala krok do prázdna a protože tam schody již nebyly, zřítila se dolů na beton letiště. Sanitka ji odvezla do nemocnice se zlomeninami dolních končetin a Gejzu poslali za zásluhy o stranu a stát do Singapuru na stanici jako mechanika

__

Poznámka redakce: Archiv starších Čechovin najdete zde.

Autor: Jan Čech



Související kategorie

Komentáře



Branislav Rímeš - nepřihlášený host (...154.254...)
12.07.2020 23:36
Peter Dolnik

Pozdravujem pana Cecha a pana Dolnika... je tomu uz 12 rokov co ste spomenuli mojho otca Milana Rimesa. Az teraz som sa dostal k tymto clankom a rad by som vedel o svojom otcovi viac. Ak by to bolo mozne, rad by som sa s vami chcel porozpravat. Dakujem

Maňásek Petr - nepřihlášený host
02.09.2008 22:09
Pozdrav panu Honzovi Čechovi od L410 za Slov-airu.

Výtečně vystihl dobu a ještě lépe proslulé posádky na L410A u Slov-airu,
v té době jsem byl na stanici Kunovice na druhém konci linek z Prahy.Honzu znám osobně v té podobě jak se sám vykreslil.Možná by
bylo možno rozšířit paměti o více jmen posádek i staničních mechaniků z té doby pánové Trebatický,Bělik,Dulava,Hošák,Fúlep,Hložek,Ďuríček,Šťambura,Nečas K.
Mičica,Šupa...Honzo vydrž nám.

Karel - nepřihlášený host
31.08.2008 21:58
To Hnidopych:

Já bych nenapsal ani "kvůli" ani "diky pilotní chybě", ale raději "z nezjistěné příčiny" :-) . Zarážející je také formulace: "...před očima uhořela celá rodina". Možné to jistě je, ale v této souvislosti stojí za zmínku, že do Casablancy byl let odkloněn kvůi počasí a OK-PAF havarovala 13 km před prahem RWY. Musela by to být velká náhoda, kdyby se tam kapitán Sedláček zrovna vynacházel. Nebo mám špatné informace já?

emil hampejs - nepřihlášený host
30.08.2008 16:52
Autorské čtení II. www.cechoviny.cz

Spolu s Honzou Čechem jsme připravili autorské čtení (už druhé)!!
Mrkněte na www.cechoviny.cz

Všechny srdečně zveme! :)

Vlado Meluš - nepřihlášený host
28.08.2008 09:40
skvelé čítanie

pán Čech, zase skvelé čítanie. Neviem, ci ste ho poznali, ale podľa mňa ho poznal v Slov - Aire každý, medzi mechanikmi v Slov - Aire bol jeden nezamenitelný človek Juraj Harazsthy, zvany pán gróf. Skvelý clovek, výborný rozprávač a ešte lepsí pilot - plachtár. V časoch reálneho boľševizmu mu červený zakázali lietať. Tie jeho historky tie boli na nezaplatenie.

emil hampejs - nepřihlášený host
26.08.2008 10:43
Autorské čtení Čechovin 2

Všechny zdravím, všechny co mají rádi Čechoviny a pana Čecha. Nedávno jsme měli tu možnost se sejít na autorském čtení. Myslím, že se nám to vyvedlo a všem líbilo. Proto jsme se rozhodli udělat ještě jedno!
Tentokrát hledáme větší prostory a i den v týdnu bude příjemnější pro nás pracující, tedy pátek. :)

DATUM JE 3.10., konat se bude v Praze, místo ještě řešíme.

xx.kuba - nepřihlášený host
25.08.2008 22:03
čechoviny

zdravím,nevíte někdo jestli je v plánu vydání druhého dílu knižních čechovin? dík

Peter Dolník - nepřihlášený host
25.08.2008 21:46
L200D - Aerotaxi

Pozorne som si prečítal Váš článok a keď som v ňom zbadal také mená ako Milan Rimeš, Tono Kollár a pod. nedalo mi Vám nenapísať. Som vyučený let. mechanik v podniku Slov-air Bratislava. V roku 1980 som bol pridelený po urobení typoviek na L-200D na stanicu Aerotaxi Praha Ruziň Staré letisko. Vtedy tam posobili piloti p. Verner, Lupínek, z Martina tam lietaval p. Imrich Švec, z Bratislavy p. Ziman. Mali sme tam aj jednu pani, ktorá sa starala o poriadok p. Františka Chaloupková. Stanicu sne mali hneď vedľa letky MV a po ploche sa stále prechádzali policajti a čumeli k nám dovnútra čo sa u nás deje.
Milan Rímeš lietal na AN-2 pre kartografický ústav, keď sa robili pre vojakov nové mapy. Potom sa mu zdravotne pohoršilo a musel toho nechať. Páni Verner, Lupínek už sú na penzi, a to boli piloti tiež za každú srandu. Ak by ste mal záujem niečo Vám môžem poslať. Po rokoch bolo stretnutie mechanikov a pilotov na ,,zelenej lúke,, a tam sa všetci stretli a aj staré legendy a bolo o čom rozprávať. Zatiaľ je to všetko, držím palce na napísanie ďalších príbehov.

martas - nepřihlášený host
25.08.2008 14:09
Gejza

Ahoj Honzo,jen jsem premyslel nad tim Gejzou,vsechny skutecnosti smeruji k jedne osobe,jen tuto story jsem o nem neslysel.Proto bych se jen chtel ujistit,jestli nahodou tento Gejza stale i pres svuj duchodovy vek nepracuje stale na RAMPe.

Michalson - nepřihlášený host
24.08.2008 17:19
Pekne, ale...?

Honzo,

pekne, dekujeme, ale co mate, ve vsi ucte a resperktu k Vasi osobe, za patologicky problem s jakymkoli vedenim? Ano, "oni" nejsou mechanici, ani piloti, ale prosim Vas...

Jak byste vtipne sam jiste vtipne podotkl: "brzdete trochu, chce to klapky.. ".

Jinak dekuji za krasne cteni,

Michalson

Celkem 17 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace