Krátce z historie ČSA

Dnes uplynulo 70 let od otevření letiště Praha. Při této příležitosti bude ve spojovacím objektu mezi terminály Sever 1 a Sever 2 poblíž vstupu na vyhlídkovou terasu otevřena unikátní Expozice k historii i současnosti Letiště Praha. Vystavené budou fotografie z archivu letiště i ze soukromých sbírek, torza dobových filmů a přístupná bude i maketa letadla Avia v měřítku 1:1 s dobovým interiérem. Výstava o historii letiště zahrnuje i válečné období, kdy bylo pouze ve vojenském provozu. Vedle expozice fotografií bude promítána filmová smyčka z dobových filmů, týkající se historie letiště a létání.

70. výročí letového provozu na ruzyňském letišti slaví i jeho největší uživatel - ČSA. Od roku 1923 do roku 1937 byl přitom pro tehdejší Československé státní aerolinie domovským přístavem Státní letiště Praha – Kbely. Architektonické řešení nového letiště Ruzyně bylo ve své době jedním z nejmodernějších. Letiště bylo vybaveno nejen veškerým zařízením a osvětlením pro noční provoz, které bylo ovládáno z řídící věže, ale i radiovybavením. ČSA z nového letiště zahájily provoz hned v den slavnostního otevření, tedy 5. dubna 1937 na lince Praha – Brno.

Hangár ČSA, uprostřed Aero 204

Kromě linky Praha - Brno ČSA zajišťovaly také spojení z Prahy do Bruselu nebo provozovaly linky Brno – Bratislava – Piešťany – Košice – Užhorod či spojení Piešťany – Zlín – Brno. V letní sezóně ČSA zajišťovaly provoz také na lince Praha – Karlovy Vary – Mariánské Lázně a Praha – Bratislava - Záhřeb – Sušak (dnešní Rijeka) či Praha – Užhorod – Kluž – Bukurešť. Přes léto se létalo také na lince Praha – Bratislava – Klagenfurt – Terst – Benátky nebo na trase z Prahy do Moskvy.

V roce otevření nového pražského letiště ČSA nasadily do provozu nový letoun Savoia Marchetti SM 73 určený pro dopravu 17 cestujících rychlostí dosahující téměř 300 km/h. Dalšími letouny v barvách ČSA v té době byly Fokker F-VIIb-3m, F-IXD, Airspeed Envoy, Saunders Roe A.19 Cloud.

Savoia Marchetii SM73

ČSA ale letos slaví i další výročí. Před 70 lety v roce 1937 se na palubách ČSA objevily první letušky. Tou úplně první byla Mája Stará z Nového Bydžova. V letošním roce, tedy 70 let od zavedení funkce palubních průvodčí, ČSA oblékly své zaměstnance z letového, ale i pozemního úseku do nových elegantních stejnokrojů.

Svou činnost tehdejší Československé státní aerolinie zahájily mnohem dříve než ruzyňské letiště a to 28. října 1923 na Státním letišti Praha – Kbely. Na vůbec první let se vydal letoun Československých aerolinií Aero A-14 Brandenburg s pilotem Karlem Brabencem na bratislavské letiště Vajnory. V prvních letech společnost provozovala svou činnost se zimní přestávkou. V prvním roce své činnosti, tedy od 28. října v podstatě do 30. listopadu 1923, Československé státní aerolinie přepravily celkem 13 cestujících na lince Praha – Bratislava a sedm pasažérů při příležitosti předváděcího letu v Českých Budějovicích.

Airspeed AS-6E Envoy III

Od 1. července 1930 začaly ČSA létat poprvé do zahraničí na lince Praha – Záhřeb. Na první zahraniční spoj nasadily letoun Ford 5 AT-C Trimotor pro 14 cestujících a dvoučlennou posádku. Později byla linka prodloužena do Sušaku. Kromě toho provozovaly tehdejší aerolinie tzv. transverzálu Praha – Brno – Bratislava – Košice – Užhorod a linku Praha - Mariánské Lázně.

Ford 5 AT-C Trimotor

Od roku 1935 ČSA provozovaly mimo jiné obojživelný letoun Saunders Roe A.19 Cloud se zatahovacím podvozkem pro osm cestujících, který létal poslední úsek jugoslávské transverzály ze Záhřebu do Sušaku. Pokud to počasí umožňovalo a nebyly příliš velké vlny, přistával letoun na moři jako tzv. létající člun.

Saunders Roe A.19 Cloud

V roce 1936 se na uniformách létajícího personálu, pilotů a radiotelegrafistů objevil odznak ČSA. V té době ČSA nabízely možnost objednat si občerstvení na palubu, které cestující obdrželi před letem.

Rozvoj letecké dopravy v ČR přerušila válka. Dne 17. srpna 1939 tehdy již České státní aerolinie skončily dočasnou likvidací. Letadla převzala Lufthansa nebo byla demontována. Po válce zahájily ČSA pravidelný provoz v březnu 1946. Využívaly letouny DC-3, které stát zakoupil z válečných přebytků americké armády. Po únoru 1948 ale došlo vzhledem ke vzniku „železné opony“ k omezování letů do zahraničí.

DC-3

Ani v této složité době ale ČSA nerezignovaly. Patřily například k jedné z prvních leteckých společností světa, které využívaly proudové letouny. Stroje sovětské výroby TU 104 otevřely Československým aeroliniím bránu k proudovému věku letectví. První letoun tohoto typu začal v barvách ČSA létat koncem roku 1957 a ČSA se tak staly vůbec prvním zahraničním odběratelem tohoto prvního proudového stroje. Postupně jich ČSA do roku 1963 získaly šest. Koncem 50. let byly přitom Tu-104 jedinými osobními proudovými letouny v pravidelném provozu na světě.

02.11.1957 - po dodávacím letu prvního Tu-104 do Prahy. Foto Míla Daniel

Na západní typ letounů začaly ČSA svou flotilu „přezbrojovat“ v devadesátých letech. První letoun západní produkce Airbus A310 získaly v roce 1991. Naopak poslední letoun sovětské výroby TU 154 opustil flotilu ČSA v roce 1999.

Tupolev 154M v tradičním zbarvení osmdesátých let

V současnosti ČSA provozují flotilu 50 letounů. Na dálkové tratě nasazují stroje Airbus A310, na střední tratě Airbusy A320 a Boeingy 737, na krátké tratě pak letouny ATR42/72. V současnosti ČSA nabízejí spojení do 100 destinací v 40 zemích světa.

Airbus 310 ve svém úvodním zbarvení provozu u ČSA

Fotografie: Petr Popelář a jeho archiv




Související kategorie

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace