Antonov 22 v Praze

Leteckým fandům v Praze se 12.07.2003 naskytla jedinečná (a možná poslední) možnost spatřit v akci sovětský letoun Antonov 22 Antěj (Cock). Každému, kdo se dozvěděl nenadálou zprávu o jeho příletu, srdce zaplesalo. Antonov 22 jsme mohli v Praze naposled spatřit před více než třinácti lety - 21.12.1989 (CCCP-09304). I jeho předchozí návštěvy (06.06.1989, CCCP-09302, přeprava pomoci obětem železničního neštěstí u Čeljabinska a několik letů v prosinci 1988 s humanitární pomoci do Jerevanu a Leninakanu, postiženého silným zemětřesením) byly již tenkrát považovány za vzácnost a příjemné zpestření provozu na Ruzyni.

V České republice se od té doby Antonov 22 objevil pouze třikrát. 02.07.1996 v Brně přistál Antonov 22 Antonov Design Bureau reg. UR-64460, který odtamtud odvážel výpočetní techniku. O rok později navštívil dvakrát ukrajinský Antonov 22 opět Brno, tentokráte u příležitosti výstavy IDET 97, na kterou přivezl a posléze odvezl ukrajinský tank (03-04.05. a 12.05.1997).

Praha se Antěje dočkala až na poslední chvíli, a to včera, kdy přivezl motor Lotarev D-18T, náhradní díly a pomocnou techniku pro porouchaný Antonov 124 (UR-82008) stejného dopravce (Antonov Design Bureau). Ten měl přepravovat náklad naší armády na trase Praha - Basra, ale kvůli technické závadě byl let zrušen a začalo se uvažovat jak do Prahy dostat náhradní motor, příslušnou techniku a ukrajinské letecké mechaniky. Volba naštěstí padla na Antonov 22, který se začal okolo sobotního poledne připravovat v Gostomelu na let do Prahy. Optimistické odhady hovořily o příletu do Prahy ve 14:30, let ADB 9307 byl však stále odkládán a po předpokládaných odletech z Gostomelu v 16:00, 16:30 a 18:00 nakonec Antěj odstartoval až v 18:36. Přistání v Praze tak stihl těsně před setměním. Ve 20:48 se na přiblížení dráhy 24 objevila nezaměnitelná silueta čtyřmotorového hornoplošníku s čtyřlistými protiběžnými vrtulemi a dvojitou ocasní plochou. Ve 20:52 pak letoun pilotovaným kapitánem Vladimirem Karapotou dosedl a zaroloval na parkovací stojánku dráhy 22 pražského letiště, vedle porouchaného Antonovu 124. Vykládka již probíhala za šera a výměna motoru číslo 1 na Antonovu 124 již pak bohužel za úplné tmy. Mezitím (ve 22:00) přistál v Praze další Antonov 124 Antonov Design Bureau (UR-82072), do kterého se začal nakládat náklad pro naší polní nemocnici působící v irácké Basře, který měl odletět již dříve s UR-82008. V jednu chvíli tak byly vedle sebe naskládány mezi pojezdovou drahou Papa a prahem dráhy 22 dva Ruslany a jeden Antěj. Snímky bohužel nebylo možné pořídit kvůli úplné tmě, takže si tuto neobvyklou situaci můžeme jen představovat.

Antonov 22 reg. UR-09307 (výr. číslo 043481244) byl vyroben v roce 1974 a jedná se o poslední létající exemplář na Ukrajině a možná i ve světě. Registraci CCCP-09307 původně nosil letoun výrobního čísla 00340207, vyrobený v roce 1970. Ten se však 18.07.1970 zřítil při letu z Keflaviku do Halifaxu. I "náš" ukrajinský Antonov 22 měl namále. 04.01.1999 přistálo toto letadlo v brazilském Recife se zataženým hlavním podvozkem (mimochodem tato situace se v životě tohoto letadla opakovala předtím již několikrát) a silně se uvažovalo o jeho vyřazení. Poškození však nebylo tak závažné, letoun byl opraven a jeho životaschopnost byla prodloužena na 30 let, do 29.03.2004. Poté se počítá s důkladnou revizí v Gostomelu a letoun bude schopen létat dalších nejméně 5 let. Antonov Design Bureau si nemůže toto letadlo vynachválit. Za posledních 10 měsíců byla "třistasedmička" stále v provozu a stání mezi jednotlivými lety nepřesahovalo v průměru 2 dny.

Letadlo této kategorie stále značně chybí. Antonov 124 (pojme až 120 tun nákladu) je již moc velký a Iljušin 76 (max. 50 tun) zase malý. Antonov 22, jehož prototyp byl zalétán 27.02.1965 (tehdy šlo o největší letadlo světa), uveze až 80 tun nákladu a 29 cestujících při poměrně solidní spotřebě 7 tun paliva za hodinu. Objem nákladového prostoru činí 937 metrů krychlových. Maximální vzletová hmotnost je 250 tun. Letoun dosahuje max. rychlosti 740 km/h, jako cestovní rychlost je uváděn údaj 679 km/h. Vše je silně závislé na směru a síle větru, ve skutečnosti se tak létá rychlostí mezi 400 až 800 km/h. Dolet s maximální zátěží činí 5 000 km, prázdný urazí až 11 000 km. Rozpětí letadla je 64,4, délka 57,8 metrů. Stroj pohání čtyři turbovrtulové motory Kuzněcov NK-12MA o výkonu každý 11 100 kW.

Antonov Design Bureau mělo ve své flotile v devadesátých letech dva Antonovy 22. První, registrace UR-64460 byl stažen z provozu v prosinci 1999 a 29.12.1999 přelétl po 33 letech služby do muzea v německém Speyeru, kam byl za 200 000 USD prodán. Druhý jsme měli možnost spatřit nyní v Praze.

Značně nejistý je také osud letadel Antonov 22 vojenského letectva Ruské federace. Několik jich má být stále v letuschopném stavu, ale nebyly na žádném letišti tento rok v pohybu zaznamenány. Jedna ze zmínek o ruském Antonovu 22 ve vzduchu pochází z července 2002, kdy byl jeden z letounů spatřen při okružním letu nad letištěm Tver. Je známo též několik podaných letových plánů (např. reg. RA-09343 na let Tver - Domodědovo, kpt. Černyšov, říjen 2001; RA-08832 Tver - Priština - Bělehrad, kpt. Nikilajčik, říjen 2001; dále letové plány letadel RA-08834 a RA-08836, taktéž z října 2001), ale nepodařilo se zjistit věrohodné informace, jestli se lety opravdu uskutečnily či nikoliv. V ruském tisku proběhly zprávy o jejich očekávané dražbě a prodeji do Afriky v létě minulého roku, ale k ničemu takovému nedošlo. Zpráva z října 2002 hovoří o osmi "letuschopných" Antonovech 22, které však nelétají a potřebovaly by provést údržbu na kterou se nedostává peněz. Pět Antonovů 22 stojí od roku 1994 v 308. leteckém opravárenském závodě v Ivanově a na jejich revizi nejsou peníze, ani náhradní díly. Ukrajinská továrna Antonov se zajímala o znovuzprovoznění a následnou koupi dvou letadel (RA-08833 a RA-08335), ale kvůli jejich žalostnému technickému stavu a korozi od záměru odstoupila. Dle jiných zdrojů 308. letecký opravárenský závod alespoň v prosinci 2001 dokončil revizi letadla registrace RA-09329 a připravuje se revize letadla RA-09342, které uskutečnilo 25.09.2002 zálet na letišti Ivanovo. O osudu těchto dvou strojů od té doby však není opět nic známo. Poslední potvrzené zmínky o pohybech ruských Antonovů 22 pochází ze srpna 2002, kdy byly na vojenském letišti Čkalovskaja u Moskvy viděny v pohybu stroje registrací RA-08832 (15/08), RA-09328 a RA-09344 (26/08). Můžeme tedy předpokládat, že snad letouny Antonov 22 ve službách ruské armády občas nějaký let uvnitř Ruska vykonají (jak o tom hovoří například dotázané posádky ruských letadel), ovšem nikdo není schopen poskytnout nějaké bližší přesné informace.

Autor: DV



Související kategorie

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace