Bangladéšské stroje v Praze

Minulý rok ukončily své třináctileté působení u Biman Bangladesh Airlines dvě BAe ATP registrací S2-ACX a S2-ACY. Letadla výrobních čísel 2026 a 2027 byla vyrobena v roce 1990 a zařazena do flotily společnosti v srpnu a září 1990. Bimanu se je na konci minulého roku podařilo prodat do Velké Británie, společnosti Emerald Airways.

foto: DV

Na 9. ledna 2004 byl naplánován jejich čtyřdenní přelet po trase Dháka - Karáčí -Baku - Kyjev - Blackpool. Dodávací let do Velké Británie se však stále odkládal, až nadešel 21. leden 2004, kdy se letadla BAe ATP vydala na cestu. Letoun registrace S2-ACY pilotoval kapitán Green, letadlo registrace S2-ACX vedl kapitán Hawkins. Oba britští piloti byli doplněni jedním copilotem a mechanikem Bangladesh Biman. Nutno podotknout, že rychlý přesun do Evropy, kterého chtěli britští letci dosáhnout, byl "bojkotován" jejich bangladéšským kolegy, kteří rozhodně nespěchali a pro něž byla cesta do Evropy příjemným zpestřením a možností výdělku peněz navíc. Pražští letečtí fandové zavětřili, když bylo původní směrování změněno na trať Dháka - Karáčí - Teherán - Oděssa - Praha - Blackpool. V Praze byla letadla očekávána nejprve 23.01. večer, ale když ještě tento den dopoledne stála v Teheránu, v jejich přílet doufal jen málokdo. Kvůli silným přívalům sněhu tento den nad Ukrajinou a z toho vyplývajícího uzavření letiště Oděssa se posádka rozhodla odklonit let na letiště Bukurešť Baneasa. Krátce po poledni stroje vystartovaly na šestihodinový let na toto letiště. Pro tento den již bylo nalétáno dost a letadla zůstala nocovat v Bukurešti. S napětím jsme si tedy museli počkat, zda-li letadla přistanou v Praze alespoň den následující. Pesimisté očekávali, že letadla již poletí trasu Bukurešť - Blackpool nonstop a Prahu vynechají. Jejich očekávání se naštěstí nenaplnilo a na druhý den ráno byl let do Prahy naplánován, s následným 24hodinovým stáním na tomto letišti. Z ranního odletu z Bukurešti se však stal odlet polední s předpokladem přistání v Praze okolo 15 hodiny odpoledne. Co čert nechtěl (nebo si možná bangladéšská posádka přála), letadlo registrace S2-ACY najednou v Rumunsku postihla technická závada a odlet do Prahy byl zrušen. Protože oba stroje měly letět stále spolu, v Bukurešti zůstalo i letadlo registrace S2-ACX. V Praze opět zavládlo zklamání. Další den potěšila zpráva, že letadlo je již opravené a s technickým mezipřistáním v Praze se počítá. S obavou jsme pak mohli sledovat dopolední husté sněžení, které hrozilo uzavřením letiště kvůli sněhu. Letištní technika si však po poledni již se sněhem poradila a oba stroje tak mohly ve 12:50 a 13:40 přistát na zasněženém pražském letišti. Po doplnění paliva a menších průtazích z bangladéšské strany se ještě během odpoledne vydala na poslední úsek své cesty, do britského Blackpoolu.

foto: DV

Po revizi a úpravách kabiny na přepravu nákladu budou zařazeny do flotily Emerald Airways jako G-JEMD (S2-ACX) a G-JEME (S2-ACY). Zde pravděpodobně nahradí dosluhující stroje BAe HS748. Emerald Airways v tomto roce počítá ještě se čtyřmi BAe ATP. Pro provoz je již připravené letadlo registrace G-JEMC (bývalé N856AW Air Wisconsin), které přilétlo do Velké Británie 21.12.2003. Revizí prochází další ATP od Air Wisconsin reg. N854AW, které je ve do Velké Británii od 12.01. a jež bude nosit registraci G-JEMA. Od Air Wisconsin koupil Emerald Airways ještě ATP reg. N855AW a od Air Europa Express EC-HNA. Obě budou rovněž dodaná v roce 2004.

foto: DV

Pro Prahu byla návštěva letadel BAe ATP z několika důvodů zajímavou událostí. Letadla BAe ATP, která nebyla nikdy příliš rozšířena, se stávají již pomalu výběhovým typem a doby kdy zde byla jako doma díky našemu dopravci Air Ostrava jsou dávno pryč. Navíc letadla z Bangladéše jsou na Ruzyni samozřejmě raritou. Jejich návštěva také byla poslední možností je spatřit ve zbarvení Bangladesh Biman. Na závěr musíme zmínit jednu zajímavost. BAe ATP Bangladesh Biman není i přes výše zmíněnou unikátnost v Praze poprvé. 29.08.1991 totiž v Praze British Aerospace předváděl své tovární letadlo BAe ATP, kterým chtěl oslovit ČSA pro případný budoucí nákup. Předváděné letadlo bylo právě to, které mělo být později dodáno Bangladesh Biman. V Praze bylo k vidění v barvách tohoto dopravce, s britskou registrací G-BTTO. Předváděcí let byl uskutečněn pod volacím znakem ČSA: OK223.

foto: DV

Konstrukce letadla BAe ATP (Advanced Turbo Prop) vychází z typu BAe HS748. Trup je však prodloužený a kabina je schopna pojmout 64 - 72 cestujících. Letadlo poprvé vzlétlo 01.03.1984 a upoutalo především velmi tichým provozem. Letoun je poháněn turbovrtulovými motory Pratt & Whitney PW126A o výkonu 1 978 kW. Maximální vzletová hmotnost letadla je 22 930 kg, rozpětí 30,63 m, délka 26 m a výška 7,14 metrů. Při obsazení 64 cestujícími dosahuje doletu 1825 km.

Autor: DV



Související kategorie

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace