S blížícím se začátkem nového letního letového řádu jako každý rok vrcholí řada spekulací a zaručených i nezaručených zpráv, co nového se v Praze objeví. Počet očekávaných novinek je tento rok větší vzhledem k růstu dopravy a odbourání některých omezení v rámci vstupu ČR do Evropské unie (01.05.2004). Jak to tedy v následujících měsících má vypadat ?
foto: Jiřina Borková |
Za dvě největší události považujeme zahájení provozu českého low cost dopravce Smart Wings, který spojí s B737-500 od 01.05. Prahu s Curychem, Kodaní, Amsterdamem, Madridem a letištěm Beauvais (105 km severně od centra Paříže). Druhá již potvrzená příjemná novinka jsou dálkové lety Seoul - Praha - Seoul, provozované Airbusem 330-200 spol. Korean Air. Zahájení letů je plánováno 15.05., letové dny jsou pondělí, čtvrtek, sobota (17:20 - 19:20).
foto: Standa Černý |
Na další novinky se podívejme podle časové posloupnosti. Začněme nejdřív lety již potvrzenými, na které už společnosti prodávají letenky. Platnost letového řádu předbíhá společnost Helvetic Airways, která začne létat do Prahy denně od 27.02. okolo poledne s Fokkerem 100 z Curychu. Helvetic nabízí fixní cenu za let 99 EUR plus taxy, čímž se stává nejdražší spol., létající mezi Prahou a Curychem (Swiss, ČSA i Smart Wings vyjdou velmi často levněji). Přesně od zahájení platnosti letního letového řádu 28.03. se začne v Praze objevovat s B737-300 Norwegian Air Shuttle, a to na lince Oslo - Praha - Oslo. Společnost, řadící se do kategorie low costů, budeme v Praze vidět každé úterý, čtvrtek (19:10 - 19:55) a neděli (13:00 - 13:40). Od stejného data nabízejí lety i Sterling European Airlines. Letové dny na lince Kodaň - Praha - Kodaň jsou úterý (po poledni), čtvrtek a neděle (večer), provozovaným typem bude Boeing 737-700/800. Z Glasgowa otevře spojení dceřinná společnost Channel Express - Flyglobespan. Pro začátek nabízí lety v pondělí a čtvrtek s B737-300 v časech 19:45 - 20:45. Podle vývoje vytíženosti je připravena nabídnout spojení i v sobotu (od 21.08.) a neděli (od 02.05.). Flyglobespan se řadí také do kategorie low costu, i když nabízené ceny od 39 GBP (1800 korun) bez tax (dalších 15 GBP/670CZK), na které ovšem téměř není možné narazit, nijak neohromují. Další z dceřinných společností Channel Express - low cost Jet2 již v Praze známe. Budeme ji však vídávat podstatně častěji. Naroste totiž počet spojení z Leeds/Bradford (z 4 na 7 týdně) a od 29.04. otevírá Jet2 novou destinaci - Belfast. B737-300 bude létat z Belfastu každé pondělí, čtvrtek, pátek (14:05 - 14:35) a neděli (20:30 - 21:00). Po zimní pauze se do Prahy vrátí dva staronoví dopravci - Air Malta a Kuwait Airways. Air Malta nabídne spojení z Malty s A320 v sobotu 04:55 - 05:40 (od 03.04.) a s novým typem ve flotile - A319, v úterý 20:45 - 21:30 (v období 22.06. - 28.09.). Kuwait bude létat od 17.06. do 09.09. každý čtvrtek s A300 v časech 13:50 - 15:00. Tento rok by měla být linka v provozu nonstop, bez mezipřistání v Istanbulu. Vzhledem k delší vzdálenosti začátku provozu však musíme ještě brát časy, směrování i typ s rezervou. Na závěr zmiňme low cost bmibaby, který není společností novou, ale v Praze se zabydlující. K doposud létaným linkám z East Midlands, Manchesteru a Cardiffu přibude 28.03. Teeside - úterý, čtvrtek, neděle s B737-300. Boeing 737 má nejdříve přilétat z East Midlands, odskočit si z Prahy do Teeside a večer se opět vrátit do East Midlands. Od 02.05. pak bude létat jen na otočku z Teeside v časech 11:45 - 12:15.
foto: Planes.cz |
Nyní se přesuňme do roviny více teoretické. Bitva o Gatwick. Plány na zahájení letů z Prahy do Londýna Gatwicku měli hned tři dopravci. Zatímco úvahy British Airways se staly skutečností a B737-400 spojí Prahu s Gatwickem od 28.03. každé pondělí až pátek (14:50 - 15:45) a neděli (17:25 - 18:10), uvažované lety low cost dopravců bmibaby a easyJet stále nejsou definitivně potvrzeny. Vzhledem k blízkému zahájení letů můžeme na ně asi již zapomenout. Ostatní letní linky dopravců jsou již v prodeji a výše zmíněné společnosti nové linky dávají vždy do prodeje několik měsíců dopředu. Londýn Gatwick navíc nespadá do strategie letů bmibaby, které tam jinak vůbec odnikud nelétá. Linka byla původně plánována jako East Midlands - Praha - Gatwick - Praha - East Midlands. Podle letového řádu bmibaby je navíc zřejmé, že Gatwick nahradí Teeside a bude se létat v úterý, čtvrtek a neděli East Midlands - Praha - Teeside - Praha - East Midlands. Zajímavé ale je, že dle tohoto letového řádu a dokonce podle časů na prodávaných letenkách odskočení do Teeside trvá jen v dubnu a od května létá Teeside na otočku, zatímco několikahodinová mezera mezi příletem a odletem letadla z East Midlands trvá až do konce letního letového řádu… Možná tedy bmibaby s využitím letadla na některou novou linku z Prahy od května počítá. Neprodává se ani další očekávaná nová linka easyJet Liverpool - Praha - Liverpool. Zde je ovšem možné počítat se sílícím potenciálem cestujících. Vzhledem k tomu, že Liverpool je i poměrně silný hub easyJetu, otevření destinace bychom se pravděpodobně mohli dočkat. Určitě tedy ne hned od začátku dubna, ale vývoj během léta se vyplatí sledovat. Linku z Gatwicku easyJet plánoval otevřít 15.05., ale letenky, jak bylo zmíněno výše, stále neprodává. S Prahou stále koketuje Bulgaria Air, nástupce společnosti Balkan. Stejně jako minulý rok jsou plánované chartery z pobřeží Černého moře (Varna a Burgas), společnost navíc usiluje o pravidelné spojení s B737-300 ze Sofie. V Praze má schválené letištní sloty od 29.03. pro linku FB301/2 na pondělí (08:35 - 10:10) a čtvrtek (09:15 - 10:15). I když Praha je například nabízena v menu spojení bulharského národního dopravce, internet žádné linky během léta zatím nenachází. Od června se očekávají pravidelná spojení národních dopravců našich nových společníků, států Evropské unie Španělska a Portugalska. Více se hovoří o TAP Air Portugal. O novém dopravci i lince se mluvilo například nedávno po návratu našeho premiéra z Portugalska, kterého citovaly sdělovací prostředky, že z Portugalska mj. přivezl nové přímé letecké spojení. TAP Air Portugal má prozatím naplánované lety od 01.06. v odpoledních časech každé úterý, čtvrtek a neděli s A320 z Lisabonu. Od června plánuje lety i do dalšího nového státu EU, Maďarska, a to 2x týdně do Budapešti. Mluví se i o případném spojení Prahy a Budapešti dokola jednou linkou, ve čtvrtek ve směru Lisabon - Praha - Budapešť - Lisabon, v úterý obráceně. Iberia má naplánované lety od 03.06. s A320 z Madridu (12:50 - 14:15). Tyto lety ještě nejsou na rozdíl od spojení TAP Air Portugal v prodeji a dá se jen stěží odhadnout, jestli Iberia začne létat již od začátku června nebo s linkami do Prahy ještě počká. Na závěr ještě zmiňme utopii zatím největší - Boeing 747-200 nové společnosti Phuket Air z thajského Bangkoku. Je pravda, že zprávy o novém očekávaném dopravci na Ruzyni, který začne jako první do Prahy létat pravidelně s Jumbem, se objevily i v tisku, zástupci společnosti si byli prohlédnout letiště Ruzyně, jednali zde se zástupci odbavovacích společností, s příslušnými autoritami a požádali o přidělení letištního slotu (od 09.04. do konce června let v sobotu, od července pak ještě ve středu a neděli), ale takováto linka do Prahy se zdá prozatím nereálná. Bude ještě záležet na jednání s ČSA, s kterými by Phuket Air chtěl létat codesharové lety a přes Prahu tak přepravovat cestující do evropských destinací.
foto: Standa Černý |
Vývoj v nových linkách do Prahy budeme samozřejmě i nadále pečlivě sledovat a
veškeré upřesněné informace přineseme průběžně v denních aktualitách.
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém