ČSA byly v roce 2004 vyhodnoceny jako jedna z nejdynamičtěji se rozvíjejících leteckých společností v evropském regionu, což se mimo pozitivních ekonomických ukazatelů projevilo jednoznačně i v oblastech pro cestující i spottery více viditelných. V průběhu roku 2004 došlo k otevření linek do rekordního počtu nových destinací, do flotily byly zařazeny další (zcela nové i starší) stroje a celkově došlo k výraznému posílení provozu.
Pro rok 2005 si ČSA vytyčily ambiciózní úkol - další zvýšení počtu spojení do stávajících destinací, otevření nových linek, zvýšení počtu přepravených cestujících, další nová letadla. Rok 2005 bude mimo jiné i významným milníkem v obnově flotily společnosti, do letadlového parku se poprvé po dlouhých letech zařadí nový typ letadla: Airbus A320 a A321.
Podívejme se na konkrétní plány ČSA pro letní období roku 2005 - zejména co se nových linek týče. Novými destinacemi se stanou Sarajevo, Skopje a Minsk a zřejmě také slovenská Žilina. Zavedeny budou další rotace linek do následujících měst: Brusel, Manchester, Edinburgh a Glasgow.
ČSA také jako první letecká společnost se sídlem na území nově přistoupivších zemí plně využily výhod naprosté liberalizace trhu v Evropské unii a po již od roku 2004 otevřeném a osvědčeném spojení Marseille - Barcelona, otevřely 3.3.2005 další novou linku, která spojuje dvě města mimo území ČR, a to lotyšské hlavní město Riga s italskou metropolí Římem.
3. března se poprvé vydal stroj B737-400 po příletu z Prahy na pravidelné lince OK 726 (ve 20.20) na další pokračování své cesty do Rigy. Na této lince se létá od 3.3. do 25.3. každou středu, čtvrtek, pátek a neděli, odlet je ve 22.00, přílet do Rigy ve 02.05 následující den. Již v 05.25 každé pondělí, čtvrtek, pátek a sobotu se stroj vydává zpět z Rigy do Říma (rozhodně se jedná o první pravidelný odlet z letiště Riga). Přílet na letiště Fiumicino je v 07.35, v 08.50 už letadlo míří opět do Prahy na lince OK 727. S platností od 27.3. dochází k rozšíření počtu frekvencí na této lince o 2, tedy Řím - Riga denně kromě soboty (s posunem odletu na 21.20 a příletu do Rigy na 01.25); Riga - Řím denně kromě neděle v nezměněných časech 05.25 - 07.35.
Sarajevo, hlavní město Bosny a Hercegoviny se stane první novou destinací ČSA, provoz zde bude otevřen již na velikonoční pondělí 28.3. Létat se bude 5x týdně, 3x týdně denní frekvence letů (pondělí, středa, pátek) a 2x týdně noční rotace letů s přenocováním letadla na letišti Butmir (čtvrtek - pátek a sobota - neděle). Do Sarajeva budou směřovat ATR 42.
Druhou novou destinací se stává běloruský Minsk. Boeingy 737-500 ČSA začnou obsluhovat tuto linku 16.5.2005, 4x týdně. V pondělí, ve středu a v pátek bude nalétávána linka v denním období, čtvrtá frekvence bude k dispozici v oblíbeném čase sobota večer - neděle ráno.
Bývalá Jugoslávie se stává pro ČSA strategickým územím, na kterém chtějí expandovat zřejmě stejně rychle jako v Pobaltí. Proto se další novou destinací stává Skopje, metropole Republiky Makedonie. Létat se začne 17.5. 3x týdně, 2x týdně bude cestujícím k dispozici let v odpoledních hodinách (úterý a čtvrtek), třetí rotace se bude odbývat přes noc ze soboty na neděli. Nasazeným typem bude B737-500.
S velkou pravděpodobností se dočkáme i otevření spojení do 4. nové destinace, kterou se stane slovenská Žilina. Start linky OK 954/5 z Prahy do Žiliny na letiště Dolný Hričov je zatím plánován na 1.6., frekvence spojení 6x týdně (pondělí až pátek a neděle), typ letadla ATR 42. Zajímavostí na tomto spojení je fakt, že stejně jako v případě letů do Sliače se bude jednat o jedinou pravidelnou linku na tomto letišti.
V souvislosti se stále rostoucí poptávkou cestujících po spojení do "hlavního města" EU, Bruselu, dojde od 31.3. k zavedení 3. frekvence letů ČSA do belgické metropole. Linka OK 634/5 bude k dispozici cestujícím každé pondělí, čtvrtek, pátek a neděli v odpoledních hodinách, létat bude Boeing 737-500.
Další posílení spojení je plánováno do Velké Británie. Po roční přestávce opět ČSA otevírají denní rotaci letů do skotského hlavního města Edinburghu - od 27.3. každé pondělí, čtvrtek, sobotu a neděli s odletem z Prahy v 12.25. Noční rotace letů zůstává zachována v plném rozsahu. 3x týdně se bude od 27.3. létat nově do Glasgow. Z Prahy večer v 20.45 každé pondělí, čtvrtek a neděli, po přenocování letadla v Glasgow zpět do Prahy každé pondělí, úterý a pátek. Třetí frekvence letů je plánována od 27.3. do Manchesteru. K dosavadním dvěma letům z Prahy (denně ve 12.45 a denně kromě soboty v 19.25) přibude třetí rotace letů (po, čt, pá, ne) s odletem z Prahy v 10.10. Všechny nové linky do Británie budou nalétávány páteřním strojem ve flotile ČSA - B737.
10.3.2005 by se měl podle údajů ČSA objevit konečně v Praze nový Airbus A320-214, OK-GEA. V období platnosti letního letového řádu počítají ČSA s tímto typem na linky do těchto destinací: Tel Aviv, Amsterdam, Brusel, Barcelona, Paříž, Petrohrad, Moskva (včetně spojení Moskva - Karlovy Vary - Moskva ve čtvrtek a v neděli), Jekatěrinburg, Kyjev, Jerevan a Baku.
V průběhu února 2005 ukončily ČSA provoz na pravidelné lince do německého Dortmundu.
V níže uvedené tabulce uvádíme letový řád nových linek ČSA, které byly popsány v článku výše:
Z Prahy do:
Sarajevo (SJJ) Od 28.3.2005 Po, St, Pá 1125 1330 OK 842 ATR 42 Sarajevo (SJJ) Od 2.4.2005 So 1925 2130 OK 844 ATR 42 Sarajevo (SJJ) Od 5.5.2005 Čt 1925 2130 OK 844 ATR 42 Skopje (SKP) Od 17.5.2005 Út, Čt 1130 1325 OK 846 B737-500 Skopje (SKP) Od 21.5.2005 So 1930 2125 OK 848 B737-500 Minsk-2 (MSQ) Od 16.5.2005 Po, St, Pá 1145 1430 OK 864 B737-500 Minsk-2 (MSQ) Od 21.5.2005 So 1910 2155 OK 866 B737-500 Žilina (ILZ) Od 1.6.2005 Denně kromě So 1225 1330 OK 954 ATR 42 Brusel (BRU) Od 27.3.2005 Po, Čt, Pá, Ne 1350 1515 OK 634 B737-500 Edinburgh (EDI) Od 27.3.2005 Po, Čt, So, Ne 1225 1355 OK 664 B737-500 Glasgow (GLA) Od 27.3.2005 Po, Čt, Ne 2045 2215 OK 684 B737-500 Manchester (MAN)Od 27.3.2005 Po, Čt, Pá, Ne 1010 1125 OK 642 B737-500
Do Prahy z:
Sarajevo (SJJ) Od 28.3.2005 Po, St, Pá 1405 1615 OK 843 ATR 42 Sarajevo (SJJ) Od 3.4.2005 Ne 0805 1015 OK 845 ATR 42 Sarajevo (SJJ) Od 6.5.2005 Pá 0805 1015 OK 845 ATR 42 Skopje (SKP) Od 17.5.2005 Út, Čt 1410 1605 OK 847 B737-500 Skopje (SKP) Od 22.5.2005 Ne 0815 1015 OK 849 B737-500 Minsk-2 (MSQ) Od 16.5.2005 Po, St, Pá 1515 1605 OK 865 B737-500 Minsk-2 (MSQ) Od 22.5.2005 Ne 0815 0905 OK 867 B737-500 Žilina (ILZ) Od 1.6.2005 Denně kromě So 1415 1525 OK 955 ATR 42 Brusel (BRU) Od 27.3.2005 Po, Čt, Pá, Ne 1615 1745 OK 635 B737-500 Edinburgh (EDI) Od 27.3.2005 Po, Čt, So, Ne 1440 1805 OK 665 B737-500 Glasgow (GLA) Od 27.3.2005 Po, Út, Pá 0715 1040 OK 685 B737-500 Manchester (MAN)Od 27.3.2005 Po, Čt, Pá, Ne 1225 1535 OK 643 B737-500
Z Říma do:
Riga (RIX) 3.3. – 25.3.05 St, Čt, Pá, Ne 2200 0205 OK 728 B737-400 Riga (RIX) Od 27.3.05 Denně kromě So 2120 0125 OK 728 B737-400
Do Říma z:
Riga (RIX) 4.3. – 26.3.05 Po, Čt, Pá, So 0525 0735 OK 729 B737-400 Riga (RIX) Od 28.3.05 Denně kromě Ne 0525 0725 OK 729 B737-400
Milan V.: Přečti si prosím Tě můj první příspěvek pořádně , nazývá se "Upřesnění", o tom, že se jedná neuvěřitelnou zásadní chybu jsem nikdy nepsal, tak mi ti nic nepodsouvej. Chtěl jsem jen upřesnit nepřesnost, kterou šíří PR ČSA a je hojně přebírána v různých článcích. Kdybych věděl, že ti to způsobí takový problém, že mě budeš muset ujišťovat o tom, jak si to psal ve volném čase a zadarmo, tak jsem sem snad ani nepsal.
K mému konstatování faktu, že se tu množí nepřesnosti - nenavštěvuji tento web zas tak dlouho, možná se jedná o trvalý stav. Bezchybné články nepíšu, nepíšu zatím články žádné.
To Pan-Am: jako autor článku se Ti opravdu musím hluboce omluvit za svou neuvěřitelnou kardinální chybu ohledně onoho prvenství linky ČSA. Psal jsem to totiž ve velkém spěchu a na nějakou spol. Globus, jejíž letový řád se neobjevuje ani v OAG jsem ani nepomyslel. Jinak poznámka: tento web nikoho neživí, články všichni píšou ve svém volnu a z čistého entusiasmu, s informacemi, které má kdo který k dispozici. Ale nemůžu souhlasit s tím, že "poslední dobou se tu nepřesnosti velmi množí." Pokud budeš chtít, Tvé bezchybné články redakce určitě též uvítá.
Pozn.p.čarou - doufám, že ostatní fakta v článku jsou již v pořádku
Dan: Škoda, že si svým příspěvkem sem zanesl další faktickou chybu. Adria Airways začala létat z Vídně do Frankfurtu v zimě 2001 a na lince z Vídně do Mnichova na jaře 2003, tedy TŘI A JEDEN ROK PŘED VSTUPEM SLOVINSKA DO EU. Adria Airways bylo uděleno Německem a Rakouskem právo tyto linky provozovat, tzv. sedmá svoboda.
Pan Am:Tak sem dalsi fakticke chyby jeste nezanasej. Prvni byla Adria z Vidne...
Foxxi, co si předved to je typická reakce na tomto serveru. Chyby jsem udělal, neřekl bych, že se ale jedná o hrubé chyby, nechtěj, abych začal tady rozebírat gramatické chyby v článcích. Chtěl jsem jen přátelsky upozornit, že to co se tvrdí v článku není pravda. V poslední době se ty nepřesnosti tady nějak množí.
Na necelých dvou řádcích dvě hrubé chyby: "Heringsdorf" bez -u,
lítat a létat jako 2 přísudky v 1 větě!
"ČSA také jako první letecká společnost se sídlem na území nově přistoupivších zemí plně využily výhod naprosté liberalizace trhu v Evropské unii..."
První společností, která využila uvedených výhod byla polská Globus, která otevřela 7. května 2004 linku Mönchengladbach - Heringsdorfu. ČSA začaly lítat na lince Marseille - Barcelona létat až o měsíc později.
Celkem 8 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Stihomamem netrpím, pouze jsem se Ti snažil vysvětlit, že ani já, ani nikdo další, co vytváří Planes, nemá potřebu ani důvod cítit se nějak provinile za nějakou tu nepřesnost. Domluvil jsem. S pozdravem MV