S ultralightem z Polska do Čech

Na konci měsíce května se mi dostalo zajímavé příležitosti stát se druhým členem posádky při přeletu na imatrikulaci ultralehkého letadla Tecnam P-96 GOLF registrace OK-FUU42 z Polska do Čech, letadla patřícímu polskému pilotovi, který letadlo provozuje s českou pilotní licencí na české registraci.

Polské letecké předpisy totiž nejsou tak vstřícné jako v České republice a kategorii ultralehkých letadel neuznávají což znamená, že letadla této kategorie jsou provozována v kategorii experimentál nebo jsou zaregistrována v jiných státech. Další omezení na rozdíl od České republiky pro létání v Polsku přináší nutnost používat stanovené letové cesty i pro VFR lety a to ve výškách 300 - 600 metrů. Zejména pro cizince je velmi vhodné též podávat letový plán i pro vnitrostátní lety. Z mého pohledu však opravdu velký problém přináší pak samotná navigace. Polsko je jedna velká rovina, s roztroušenými vesnicemi a malými drobnými políčky, bez jakýchkoliv výraznějších orientačních bodů. Srovnávací navigace je pak opravdu tvrdým oříškem a používání GPS je velmi vhodné.

P-96 GOLF, kterého jsme měli přelétnout, má domovskou základnu na letišti Modlin /EPMO/, několik kilometrů severně od Varšavy. Existence tohoto letiště je sice vyznačena v mapách, ale letištní mapy k němu nejsou. Je to totiž bývalé vojenské letiště, kde dříve létala nejrůznější polská vojenská letadla. Armáda toto letiště však již dlouhou dobu nepoužívá, avšak nechává si ho stále v držení a pronajímá některé části civilním subjektům. Vjezd vozidlům na letiště je stále na povolení, které je kontrolováno u brány. Na východním okraji letiště jsou k vidění dva hangáry a torzo zarostlé budovy řídící věže. Větší z hangárů je v perfektním stavu a jsou v něm k vidění jak polské AN-2, tak i nové pipery Archery III, seneca V, cessny 182 či 210 nebo v polsku nově vyrobený Jungman Bücker 131. Toto letadlo se znova vyrábí v Polsku za celkem přijatelnou cenu, avšak dodací lhůta je asi tři roky. Námi viděný Bü131 SP-YES byl však nádherně dílensky zpracovaný a výtečně vybavený. Druhý, menší a trochu spustlý hangár ukrývá převážně ultralehká letadla nejrůznějších typů. Zajímavá byla česká KP2 Sova s lotyšskou registrací. 0452 /ex OK-DUU16/.

Samotný přelet byl kvůli nepřízni počasí odložen až na druhý den. Ačkoliv dolet letadla P-96 Golf umožňoval pohodlně dolétnout do Čech, kvůli scházejícímu pasovému odbavení na letišti Modlin, bylo nutno zvolit mezipřistání na nějakém polském mezinárodním letišti. První uvažovaná trasa letu přes Krakov a Ostravu dle předpovědi slibovala opět špatné počasí takřka celou cestu, a tak padla volba na let přes Wroclaw a Prahu Ruzyň. Po vzletu z letiště Modlin nás oblastní služba řízení letového provozu ve Waršavě nepustila přímo na otočný bod "Blonie", jak bylo akceptováno v letovém plánu a schváleno vojenskou oblastí, ale následovalo radarové vektorování okolo Waršavy ve výšce 300 m nad naprosto nevhodným terénem pro nouzové přistání v případě vysazení motoru. Výše to už ale nešlo, neboť´ tam už zase byla základna oblačnosti s dohledností okolo 8 km a občasnými srážkami. Za Waršavou už následoval let přesně po VFR trati. Po minutí města Lodž se počasí začalo rapidně vybírat a let se stal poklidným. S pomocí GPS jsme pokračovali po trati a jediné zkrácení letové trati přišlo až ve Wroclawi, kde TWR upustila od příletové trasy a po minuti VOR TRZ nás pustila přímo na base leg dráhy 30. Před námi sedala pouze jedna polská licenční Seneca, která letěla pro pacienta. Přistání následovalo po 2 hodinách a 17 minutách letu. Letiště ve Wroclavy je poměrně malé, zato však velice hezké. Z "velkého" provozu avizovaly informační tabule dva přílety LOTu z Waršavy a jednu Lufthansu z Německa. Zajímavostí je, že nám nebyly účtovány žádné přistávací ani parkovací poplatky. Prý se tak děje až MTOW 500 kg a více. Stejná situace je prý i v Krakově. Zaplatili jsme pouze velice příznivou cenu za palivo. Před odletem do Prahy následovaly drobné komplikace s naším letovým plánem. Nejprve jsme museli telefonovat do Waršavy a podruhé telefonicky rušit letový plán Krakov - Ostrava a podat Wroclav - Praha. Přesto jsme museli před odletem znova na místní briefing a řešit ten samý problém. S akceptací našeho letového plánu v ruce jsme pak stejně čekali skoro 15 minut na odletové povolení. Při odletu nás tamní TWR hnala na start, neboť se blížil jeden ze dvou příletů LOTu. Let po trati byl pak již bez problémů. Jak jsme se blížili k hranicím s českou republikou, tak se měnil i ráz krajiny. Z jednolité placky se začínaly zvedat kopce a naskytnul se nám netradiční pohled od severu na Sněžku a Ještěd . Po přeletu OKX ve Frýdlantu jsme mohli už volně pokračovat na vstupní bod do CTR Ruzyně Velvary. Ráz české krajiny skutečně nabízel pastvu pro oči a bylo možno i bezproblémově provádět srovnávací navigaci. Přistání na dráhu 24 v Ruzyni s krátkým vyčkáváním na base legu bylo po 1 hodině a 35 minutách. Po rychlém odbavení na starém letišti následoval již bezproblémový 28 minutový přelet do Benešova.

Ačkoliv piloti z Benešova velmi často podnikají lety s ultralehkými i dospělými letadly lety po celé Evropě, tak tento krátký a poměrně jednoduchý let byl pro mě novou a velice dobrou zkušeností, že i za hranicemi to létá stejně, jen je třeba dodržovat místní postupy a pravidla.


Letadla viděná v Modlinu
typ registrace
P-96 Golf OK-FUU42
KP2 SOVA 0453 ex OK-DUU16
BÜ131 SP-YES
KIR1 SP-FKT
Cessna 210 SP-FLS
Cessna 182S SP-KYP
Cessna 182 SP-FTC
Cessna 150 SP-FMX
AN-2 SP-FYL
AN-2 SP-KOZ v.č. 1G16334
AN-2 SP-FMM v.č. 1G17302
Piper Archer III SP-KWR
Piper Archer III SP-FPC
Piper Tomahawk EL-ABP
GAVRON SP-FGO v.č. 107215



Související kategorie

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace