Tupolev 214 v Pardubicích

Na pardubickém letišti, jehož provozovatelem je East Bohemian Airport a.s., se občas kromě nákladních objevují i zajímavá letadla s cestujícími. Jedná se takřka výhradně o charterové lety z Ruska. Ruské cestovní kanceláře si již zvykly využívat pardubické letiště jako vstupní bránu do České republiky a v období vánočních a květnových svátků nabízejí různé zájezdy s využitím charterové letecké přepravy Moskva - Pardubice. Oblíbený je třeba okruh po naší vlasti, zahrnující zastávky v Praze a Karlových Varech. K tomu je možno zakoupit i výlety do našich populárních míst, kterými jsou Konopiště, Kutná Hora, Český Krumlov a Hluboká nad Vltavou. Ceny týdenních zájezdů se pohybují v rozmezí 300 - 600 USD. Poměrně silný zájem ruských turistů o cesty do České republiky přivedl na konci dubna a začátku května do Pardubic několik zajímavých leteckých společností a typů. Kromě letounů Tupolev 154 Gazpromavia, Airlines 400 a GTK Rossia byla zlatým hřebem návštěva nového Tupolevu 214 GTK Rossia, jehož přistání 27. dubna 2003 bylo vůbec první návštěvou tohotu typu v České republice. Další let se uskutečnil 04. května, kdy v 09:34 přistál Tu 214 GTK Rossia (RA-64504) na pardubickém letiště. Linka SDM 9265 z Moskvy k nám přivezla další turisty a první várku odvezla zpět.

Letadlo Tu 214 bylo certifikováno k provozu v prosinci 2000, do běžného provozu bylo uvedeno v květnu 2001 v Chabarovsku u společnosti Dalavia. Ta vlastní dva kusy, jeden patří přímo výrobci Tupolev a dva provozuje výše zmíněná GTK Rossia. Tento dopravce se specializuje především na dopravu ruských vládních činitelů, ale provozuje i velké množství letů charterových a dokonce i pravidelné linky vně Ruské federace. K tomu slouží flotila, skládající se z letadel Jak 40, Iljušin 18, 62, 96, Tupolev 134, 154 a 214. Právě zmíněný Tu 214 létá např. na pravidelné lince Moskva - Soči (mimochodem při volné kapacitě je možné koupit letenku jako last minute na letišti za 3 000,- SUR, což je asi 2700.- Kč) a na nepravidelných letech do Itálie a Španělska. Nyní se do sítě linek zařadily i Pardubice. Tu 214 létá zatím pouze charterové a pravidelné linky, do VIP flotily, která přepravuje členy ruské vlády může být zařazen až po dvou letech bezproblémového provozu. GTK Rossia by chtěla kvůli zájmu klientů v letech do Pardubic pokračovat každou neděli i nadále, ale zatím nezískala z naší strany potřebné povolení, jelikož Ministerstvo dopravy se k podobným aktivitám staví bohužel velmi zdrženlivě až odmítavě. Tu 214 pojme maximálně 210 cestujících, GTK Rossia využívá konfigurace 16 míst v obchodní a 148 v turistické třídě. Pro přepravu zavazadel a nákladu je k dispozici osm kontejnerů (LD3). Pro tři je místo v předním nákladovém prostoru, pět se umísťuje dozadu. Běžný dolet letadla, poháněného dvěma motory PS-90A, činí 7200 km. Ve VIP verzi a s přídavnými nádržemi je ho možné prodloužit až na 9000 km.

Odkaz na East Bohemian Airport a.s.: http://www.airport-eba.cz

Autor: DV



Související kategorie

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace