Oblast Perského zálivu, jmenovitě monarchie od Kuvajtu, přes Saudskou Arábii, Bahrajn, Katar, Spojené arabské emiráty až po Omán, měla ve svém vývoji štěstí na přírodní zdroj bohatství (ropu a plyn), i poměrně osvícené vládce, přiměřeně rozumné, aby potlačili militantní náboženské radikalisty a dosud uchránili tuto oblast před konflikty, které jsou jinak v této části světa více než obvyklé. Ruku v ruce s politickou stabilitou i raketovým ekonomickým růstem se rozvíjí svižným tempem i letecká doprava.
![]() |
foto: Martin Novák |
Zatímco ještě začátkem 80. let fungoval v Emirátech, Bahrajnu, Kataru a Ománu jeden společný dopravce Gulf Air, rok 1985 a ambice dubajského vládce odstartovaly expanzi dopravce, která asi nemá ve světě civilního letectví obdoby. Z malého dopravce Emirates, který v roce 1985 startoval činnost s letadly Boeing 737-200 a Boeing 727-200 lety z Dubaje do Jordánska, Egypta, Pakistánu a Indie se již na sklonku 90. let stala nejsilnější letecká společnost v regionu, pravidelně vyhlašovaná v anketách nejlepší společností roku. Koncem roku 2003 Emirates opět posouvají hranice v civilním letectví a jako první zákazník odebírají 24. října 2003 první stroj typu Airbus A340-500, který otevírá možnosti non-stop letů z Dubaje do Východní Austrálie a na západní pobřeží USA.
První „superdlouhý“ airbus přistál poprvé na letišti v Dubaji 24. října 2003 po dodávacím letu z Toulouse. Airbus A340-500 může být ve vzduchu bez mezipřistání přes 17 hodin a proto se Emirates 1. prosince 2003 stanou první společností operující z Blízkého Východu do Východní Austrálie. Přímý let Dubaj – Sydney s pokračováním do Aucklandu na Novém Zélandě bude z letiště v Dubaji vzlétat každý den v 10.15 a přistane na letišti Sydney v 07.10 místního času následujícího dne, po 13 hodinách a 55 minutách letu. Emirates k tomuto historickému momentu nakročily již v roce 2002, kdy zavedly historickou non-stop linku Dubaj – Perth v Západní Austrálii, ovšem létanou typem Boeing 777-200. V tomto případě je doba letu „pouhých“ 10 hodin 35 minut. V příštím roce hodlají Emirates vtrhnout na americký trh s non-stop lety z Dubaje do USA. Možnými budoucími nalétávanými destinacemi na americkém kontinentě jsou: New York, Toronto, Chicago, Los Angeles, San Francisco a Vancouver, dále Rio de Janeiro a Buenos Aires v Latinské Americe.
![]() |
foto: Airbus Industrie |
Celková délka Airbusu A340-500 je 67,9 m, přičemž délka kabiny je 53,56 m. Průměr trupu činí 5,64 m, výška letadla 17,1 m. Geometrická délka křídel je 63,45 m. Maximální vzletová hmotnost „obra“ činí 365 tun. Konfigurace míst pro cestující je následující: 12 – první třída, 42 - business třída a 204 – ekonomická třída.
Emirates v současné době létají do 70. měst v 50. zemích, nejnovějšími destinacemi jsou Moskva (Domodědovo), Auckland, Osaka a Brisbane. Do hlavního města australského Queenslandu se létá od 26. října. Ve své flotile mají Emirates 54 letadel – kromě již zmíněného Airbusu A340-500 i Airbus A330-200, Boeing 777-200 a 777-300 a Airbus A310-300.
![]() |
foto: Standa Černý |
Airbusů A340-500 je celkem objednáno osm, další objednávky Emirates na nová letadla budou zahrnovat 26 dalších Boeingů 777-300 s prodlouženým doletem, 20 Airbusů A340-600, osm Airbusů A340-300 a osm nákladních letadel.
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém