Polské regiony - nárůst provozu se vstupem Polska do EU (2. část)

Dne 1.5.2004 vstoupilo Polsko spolu s Českou republikou a dalšími 8 evropskými státy do Evropské Unie. Tento akt s sebou přinesl ve všech zúčastněných zemích výrazné navýšení poptávky po letecké dopravě, způsobené také uvolněním předpisů v oblasti získávání povolení leteckými dopravci pro nové linky. V Polsku se kromě Varšavy projevil nárůst objemu letecké dopravy i na regionálních letištích, které mají díky rozloze a poloze Polska tradičně lepší potencionál pro růst letecké dopravy než třeba regionální letiště ČR. V minulém díle jsme se věnovali letištím Krakov, Katowice, a Lódź, nyní se podíváme na situaci v západním a severním regionu Polska.

Wroclaw – letiště Strachowice
Wroclaw je metropolí Dolního Slezska a jeho vzdálenost 300 km od Varšavy předurčuje nutnost leteckého spojení s metropolí. V současné době ho obsluhuje LOT, a to až 6x denně. V zimním období 2003/2004 se národnímu dopravci pokoušela na lince do Varšavy konkurovat nízkorozpočtová Air Polonia (3x denně, B737-400), ale i přes velmi nízké ceny letenek zřejmě nebylo spojení dostatečně využíváno a bylo v únoru ukončeno. Od 8. dubna létá Air Polonia nově z Wroclawi do Paříže (CDG), v úterý a ve čtvrtek, B737-400. K dalším mezinárodním spojením patří linka LOTu do Frankfurtu, denně ATR 42-500, a do Mnichova (také denně ATR 42-500) a rovněž linka Lufthansy do Mnichova (6x týdně CRJ200 Eurowings). Každý všední den létá European Air Express letadlem ATR 42 na lince Kolín nad Rýnem – Wroclaw – Lódź – Kolín nad Rýnem. Výčet mezinárodního spojení uzavírá linka do Kodaně. Létá ji denně kromě soboty dánský Cimber Air (ATR 42-500 nebo ATR 72).

foto: Miro Patocka

Poznań – letiště Lawica
Letiště Lawica je jedním z nejdéle fungujících letišť v Polsku, od roku 1913 fungovalo jako německé vojenské letiště. Připomeňme, že oblast západního Polska byla do konce 2. světové války součást Německa, německý název Poznaně je Posen. Do Německa vede také největší počet současných mezinárodních linek z poznaňského letiště. Do Frankfurtu se létá denně, linku provozuje LOT (ATR 72). Do Mnichova vede spojení 2x denně, ráno létá LOT typem ATR 72, odpoledne Lufthansa, která je od března 2004 novým dopravcem v Poznani (CRJ100 / CRJ200). Do Kolína nad Rýnem létá každý všední den European Air Express, typem ATR 42. Spojení do Vídně bylo od března 2004 rozšířeno na 6 letů týdně (kromě soboty), létá Austrian Arrows typem DHC 8-300. Nejvíce frekventované mezinárodní spojení vede do Kodaně, SAS provozuje lety 2x denně, v sobotu a v neděli jen 1x (DHC 8-400), LOT 1x denně (mimo sobotu, ATR 72). I na letišti v Poznani dorazil fenomén „low-cost“ letecké dopravy. Air Polonia létá každé pondělí, středu a pátek do Londýna-Stanstedu, typem B737-400. Vnitrostátní lety směřují do Varšavy, až 4x denně. Večerní let z Varšavy pokračuje z Poznaně do 75 km vzdálené Zelené Hory (polsky Zielona Góra), kde ATR 72 přenocuje a ráno se vrací opět přes Poznaň do Varšavy. Vnitrostátní linky létá pouze LOT.

foto: Daniel Vašut

Štětín (Szczecin) – letiště Goleniów
Od 28.3.2004 zahájil LOT provoz na mezinárodní lince ze Štětína do Mnichova, létá se denně s ATR 42-500. Je to v současné době jediná mezinárodní linka z tohoto přístavního města na Baltském moři, i když byla v minulosti v provozu linka do Kodaně. Dále LOT obsluhuje spojení s Varšavou, a to 5x denně. Na této 440 km dlouhé trati létá ATR 42-500 a Embraer 145.

Gdańsk – letiště Rebiechowo (Trojmiasto)
Letiště Rebiechowo obsluhuje letecké spojení do průmyslového regionu severního Polska, do měst Gdaňsk, Gdyně a Sopoty (proto název „Trojmiasto“). Z výčtu mezinárodních linek má výsadní postavení linka do Kodaně, kterou obsluhuje SAS. Od března 2004 byl počet spojení zvýšen na 4 denně, vše typem DHC 8-400. Spojení s Německem zajišťuje LOT – do Frankfurtu létá 2x denně Embraerem 145. Od 3.5. startuje nová linka Gdaňsk – Hamburg (denně ATR 42-500) a rovněž od 3.5. zahajuje lety Lufthansa na lince Gdańsk – Mnichov (denně CRJ100 / CRJ200). I Gdańsk má spojení s Londýnem (Stansted). Každé pondělí a pátek létá tuto linku Air Polonia, B737-400. V 90. letech létal z Gdańsku do Londýna i LOT a British Airways, tyto klasické aerolinie však byly vytlačeny novým polským nízkorozpočtovým dopravcem. Velice frekventované je spojení do polského hlavního města. Od 16.5. bude LOT nabízet spojení do Varšavy dokonce až 9x denně (ATR 42-500, ATR 72, Embraer 145).

foto: Alan Lebeda

Ve výčtu námi uváděných polských regionálních letišť chybí letiště Rzeszów – Jasiónka na jihovýchodě Polska, odkud ovšem létá pravidelně pouze linka do Varšavy a letiště Sczytno – Szymany v kraji Mazurských jezer, kde pravidelné spojení chybí vůbec a využívá se pouze pro charterové lety (v letním období býval v minulosti v provozu charter LOTu z Varšavy každou sobotu).

Autor: MV



Související kategorie

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace