Podle Ministerstva dopravy Ruské federace počet přepravených cestujících ruskými leteckými společnostmi na domácích linkách narostl o tři miliony z 26.5 na 29.5 miliónů v roce 2003 oproti 2002. Dle konzervativních předpovědí bude nárůst atakovat hranici 50 miliónů cestujících v roce 2010. Již v současné době pociťují ruské letecké společnosti nedostatek nových letadel, což je způsobeno tím, že ruští výrobci neuspokojují (parametry svých letadel) poptávku na trhu a také tím, že dle ruských zákonů letadla západní výroby podléhají 20% celní a 18% přirážce z DPH. Tím se veškeré dovozy nových letadel ze Západu notně prodražují a ruské letecké společnosti jsou nucené dovážet stará letadla za jejich zbytkovou hodnotu. Pouze Aeroflot a Transaero jsou díky výjimce ze zákona z roku 1994 osvobozeny z celních poplatků a DPH, ale pouze na předem určený počet letadel, což v číslech znamenalo např. pouhých 27 letadel pro Aeroflot. Přitom Aeroflot bude potřebovat rozšířit svůj park ze 78 letadel na konci roku 2003 na 140-150 v roce 2010. Dle informací tajemníka ministra dopravy Ruské federace Alexandra Neradkeho bude celý ruský aviatický sektor potřebovat okolo 200 nových letadel s dlouhým, středně dlouhým a krátkým doletem na konci roku 2010.
![]() |
Tupolev 204 Kras Air |
Naštěstí ruští dopravci a leasingové firmy objevili mezeru v zákoně, která jim umožní dovést nová letadla západní provenience a přitom splácet již zmíněné clo a DPH po dobu 3 let v měsíčních splátkách. Toto by mělo alespoň rozložit náklady spojené s nákupem do snesitelné míry, neboť letecké společnosti nemají finanční toky, které by jim umožnily pokrýt jednorázovou platbu takovéhoto charakteru. Vždyť i leasingové splátky se standardně pokrývají z výnosů provozování letadla samotného.
![]() |
Nejnovější Tupolev 214 GTK Russia |
A jak je na tom ruský aviatický průmysl? Vypadá to, že ruští výrobci velkokapacitních letadel nejsou schopni vyrábět letadla na nějaké smysluplné komerční bázi. To potvrzují i statistiky, kdy v roce 2001 bylo v Rusku vyrobeno 8, v roce 2002 pouhých 5 a v roce 2003 6 letadel. Pokud toto není dobré, tak to může být ještě horší. Žádná z ruských letadel, včetně nejmodernějších Tupolevů 204, 214 nebo Iljušinů 96 z Kazaňského výrobního závodu, s motory ruské provenience závodu v Permu nesplňují požadavky norem ICAO (Mezinárodní civilní letecká organizace) na výši emisí a hladiny hluku, které vejdou v Rusku v platnost k 1. dubnu 2006. Nabízí se tedy vybavit ruská letadla motory západní výroby, které by splňovaly výše zmíněné normy ICAO, ale i tyto projekty neběží, jak by si potenciální zákazníci představovali.
Dle článku z minulého roku, uveřejněného na internetových stránkách ruského technického týdeníku Expert, zpracoval Aleš Horner.
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém