Den otevřených dveří na letišti Čáslav, aneb střídání stráží

Příští měsíc dojde k definitivnímu uzavření jedné z nejdelších kapitol v historii našeho armádního letectva. Z výzbroje budou vyřazeny letouny MiG-21 a po 44 letech zmizí jejich charakteristické tvary z naší oblohy. Nahradí je moderní nadzvukové letouny Saab JAS-39 Gripen, které v dubnu přiletěly na 21. základnu taktického letectva v Čáslavi. A právě tyto dvě události se staly hlavním tématem letošního dne otevřených dveří na této základně dne 21.05.2005.

Velkou nepříjemností pro všechny zúčastněné se stala organizace celé akce. Již od brzkého rána se u brány základny v obci Chotusice tvořily fronty lidí, kteří se rozhodli základnu navštívit, ale ta byla otevřena pro veřejnost až od devíti hodin. Tato skutečnost a fakt, že přišlo mnohem více lidí než pořadatelé předpokládali, způsobily totální kolaps u vchodu. Až dvouhodinové fronty v teplém sobotním počasí jistě mnohým pokazily zážitek z jinak zajímavé akce.

Na statické ukázce, umístěné na západní stojánce, byly k vidění následující vojenské letouny:

Vzdušné síly AČR:2x MiG-21MFN, L-39ZA, JAS-39C Gripen, L-159A Alca, Z-142CAF, Mi-24V, Mi-17 a Tu-154M

Německo: 2x F-4F Phantom

Belgie: F-16B MLU

Jeden z MiGů na statice (4003) byl opatřen tygřími doplňky a především stříbrnou siluetou první verze tohoto letounu - MiG-21F. Dříve oznámený Galeb ani skupina Orlíků se bohužel nekonaly, a také nedošlo na plánované letové vystoupení Phantomů. Do všech českých letounů, s výjimkou Gripena, se bylo možné podívat. Bezkonkurenčně největší fronta se tvořila na prohlídku „Tůčka“. Civilní letadla byla zastoupena velkým množstvím ultralightů a sportovních letadel. Dále zde byl jeden z prototypů Aera Ae-270 či replika Avie BH-1. Při troše pozornosti bylo možné mezi návštěvníky spatřit například předváděcího pilota „dvacetdevítky“ Václava Vaška nebo „kosmonauta náhradníka“ Oldřicha Pelčáka.

Samotný letový program začal v 10:30 vzletem dvojice hotovostních MiGů (5603 a výroční 2500) z dráhy 14, kterou následovala dvojice Gripenů (9235 a 9236). Po nich šla do vzduchu druhá dvojice MiGů (4175 a „spárka“ 9341), Gripen (9239) a dvojice L-159 (6063 a 6048). Následovaly velice efektní průlety skupin letounů, různě zkombinovaných z MiGů, Gripenů a L-159. Poté „rychlé“ stroje odletěly vyčkávat a dvojice L-159 prováděla simulované útoky na letiště doprovázené výbuchy pyrotechniky, které imitovaly výbuchy pum a raket. Následovalo vystoupení vrtulníku W-3 Sokol, které ukázalo vynikající manévrovací vlastnosti tohoto stroje, použití jeřábu či let s podvěsem.

A pak to přišlo - velká skupina tvořena devíti letouny (3x Gripen, 4x MiG-21 a 2x L-159), jejíž půdorys symbolicky připomínal tvar letoun Gripen. Po rozchodu skupiny šly MiGy na přistání a na scéně se objevil další vrtulník, tentokrát Mi-24. Po jeho vystoupení „sedly“ i zbývající letouny a z dráhy 32 vzlétl k ukázce L-159B (6073), pilotovaný šéfpilotem Aera Miroslavem Schutznerem, nad jehož ukázkou se tajil dech a kterou zakončil přistáním s velmi krátkým dojezdem.

Tím byl ukončen vojenský blok a po seskoku parašutistů následovalo létání civilních a sportovních letadel. Za zmínku stojí předvedení Aera Ae-270 (OK-INA pilotovaného piloty Aera Stroinem a Šnýdrem), akrobacie „padesátky“ a nádherně udržovaný M-1C Sokol s „vlasteneckou“ registračkou OK-CSR.

V 1515 začal opět vojenský blok, který byl identický s tím dopoledním. Poslední přistání MiGu-21 před veřejností neprovedl nikdo jiný, než velitel základny plukovník Verner a myslím, že nejedno oko se v tom okamžiku zalesklo slzami.

Tento MiG-21MFN č. 4175 je poslední, který přistával. Za řízením je velitel základny, plukovník Jiří Verner

Co dodat? MiGy pomalu ale jistě odchází do historie a lze si jen přát, aby nové Gripeny a jejich piloti měli stejný počet přistání jako vzletů.

Autor: ZO



Související kategorie

Komentáře



Ivan Petroušek - nepřihlášený host
05.06.2005 10:46
Proč převládá kritika?

Vážení "letečtí fandové",možná že v té situaci,kterou lze formulovat:"Král zemřel,ať žije král!",byť stařičké MiGy 21 nelze srovnávat s Gripeny,nebylo nutno tolik kritiky. Nemohu vše objektivně posoudit,protože jsem nebyl osobně přítomen,ale v té atmosféře nostalgie,kdy se na svou dobu moderní(a z politických důvodů jediné možné)MiGy loučí po tolika letech působení na letištích celé naší republiky,šlo s přivřenými víčky prominout byť vážné nedostatky v organizaci sociálního a gastronomického zázemí.Určitě bych se jako bývalý let. technik-člen skupiny oprav 1. letky u 5. stíh. pluku v Líních povznesl v tom téměř posvátném prostředí nad žabomyší spory,mám-li dostat pivo současně s párkem,protože bych možná přišel o mnohem hodnotnější zážitek z právě probíhající akce na ploše letiště,nebo ve vzdušném prostoru nad ním.Přejme si jen,aby po těch mnohých peripetiích a zákulisních bojích o koupi,nebo pronájmu zahraniční letecké techniky,byla ta,konkrétně švédské Gripeny,kterou jsme upřednostnili ať už z jakýchkoli důvodů,mnohem spolehlivější a po všech stránkách efektivnější,než byly MiGy všech typových řad.Přeji všem souč. voj. pilotům hodně štěstí a bezpečných přistání. Ivan.

Ivan Petroušek - nepřihlášený host
05.06.2005 10:36
Proč převládá kritika?

Vážení "letečtí fandové",možná že v té situaci,kterou lze formulovat:"Král zemřel,ať žije král!",byť MiGy 21MF nelze srovnávat s Gripeny,nebylo nutno tolik kritiky. Nemohu vše objektivně posoudit,protože jsem nebyl osobně přítomen,ale v té atmosféře nostalgie,kdy se na svou dobu moderní a poměrně dosti výkonné (a z politických důvodů jediné možné) MiGy loučí po tolika letech působení na letištích celé naší republiky,šlo s přivřenými víčky prominout byť vážné nedostatky v organizaci sociálního a gastronomického zázemí.Určitě bych se jako bývalý let. technik-člen skupiny oprav 1. letky u 5. stíh. pluku v Líních povznesl v tom téměř posvátném prostředí nad žabomyší spory,mám-li dostat pivo současně s párkem,protože bych možná přišel o mnohem hodnotnější zážitek z právě probíhající akce na ploše letiště,nebo ve vzdušném prostoru nad ním.Přejme si jen,aby po těch mnohých peripetiích a zákulisních bojích o koupi,nebo pronájmu zahraniční letecké techniky,byla ta,konkrétně švédské Gripeny,kterou jsme upřednostnili ať už z jakýchkoli důvodů,přece jen spolehlivější (myšleno s ohledem na oběti pilotů) a po všech stránkách efektivnější,než byli ve všech,jak ekonomických,ale zejména politický

Ivan Petroušek - nepřihlášený host
05.06.2005 10:32
Proč převládá kritika?

Vážení "letečtí fandové",možná že v té situaci,kterou lze formulovat:"Král zemřel,ať žije král!",byť MiGy 21MF nelze srovnávat s Gripeny,nebylo nutno tolik kritiky. Nemohu vše objektivně posoudit,protože jsem nebyl osobně přítomen,ale v té atmosféře nostalgie,kdy se na svou dobu moderní a poměrně dosti výkonné (a z politických důvodů jediné možné) MiGy loučí po tolika letech působení na letištích celé naší republiky,šlo s přivřenými víčky prominout byť vážné nedostatky v organizaci sociálního a gastronomického zázemí.Určitě bych se jako bývalý let. technik-člen skupiny oprav 1. letky u 5. stíh. pluku v Líních povznesl v tom téměř posvátném prostředí nad žabomyší spory,mám-li dostat pivo současně s párkem,protože bych možná přišel o mnohem hodnotnější zážitek z právě probíhající akce na ploše letiště,nebo ve vzdušném prostoru nad ním.Přejme si jen,aby po těch mnohých peripetiích a zákulisních bojích o koupi,nebo pronájmu zahraniční letecké techniky,byla ta,konkrétně švédské Gripeny,kterou jsme upřednostnili ať už z jakýchkoli důvodů,přece jen spolehlivější (myšleno s ohledem na oběti pilotů) a po všech stránkách efektivnější,než byli ve všech,jak ekonomických,ale zejména politický

Martin - nepřihlášený host
30.05.2005 18:59
Lepší než poslední CIAF 2004

Já jsem byl spokojený přijel jse docela brzy ,tak jsem tu frontu ani dlouho nestál.Jinak si myslím ,že ta akce byla lepší než CIAF rozhodně co se týče BRNA to byla katastrofa letos asi ani nepojedem zlatý HRADEC jediné co mě mrzelo ,že naslibovali PHANTOMA ,GALEB a nic se nekonalo to byl pěkný podvod a tah jak nalákat lidi a nesmím zapomenout na občerstvení to byl taky mazec byl jsem svědkem jak pán chtěl dát do zubu prodavači, když ten mu oznámil ,že stojí ve frontě na pivo a že párek nemuže dostat že se naněj stojí jiná dlouhá fronta ,tak to byl vážně vrchol .Ale jinak docela dobrý

Tomáš - nepřihlášený host
24.05.2005 21:58
aha

O firmě czech airshow agenci vím své, tak se ani nedivím jak to vypadalo. Vojska je mi líto, že každej teďkon kritizuje je :-(
Tom

Tomáš - nepřihlášený host
24.05.2005 21:58
aha

O firmě czech airshow agenci vím své, tak se ani nedivím jak to vypadalo. Vojska je mi líto, že každej teďkon kritizuje je :-(
Tom

Jirka - nepřihlášený host
24.05.2005 19:25
Organizace

S organizaci je to těžky.Sám sem koukal že tam je tolik lidi aj přes ten celkem drahý vstup, na to že to byl Den otevřenych dveři.Teď se to mluvi mohli to udělat lip,ale když sem tam byl naposled,tak todle tam bohatě stačilo!Nikdo nečekal tolik lidi ani ve snu!Tam bylo aj pár němců!!!Snad to bude příště lepší.Jinak myslim že to bylo pomalu lepši než CIAF protože ani tam se člověk k letdlu tak blízko nedostane,aspon tomu tak bylo v Hradci.Jen škoda že Migy-21 vic nepředvedli v samostatných ukazkách,přeci jen to bylo naposled:(Jinak ukázky byli super a ta 9-ti člená skupina byla nejlepší,když už nic jineho tak tolik bojovych letadel CZAF ve skupine tu nebylo minimalně od 92,93(CSIAF.CIAF a to si nepamatuji ponevadž sem byl malí) či dokonce 89 a myslím že už zas dlouho nebude:).Bohužel a dosti mě to mrzi se teď nedostanu do Přerova na Tiger Meet:(

jirkapilot - nepřihlášený host
24.05.2005 13:13
organizace

Jedna dulezita poznamka na okraj. Tuto akci po organizacnistrance zajistovala spolecnost "Czech Airshow Agency s.r.o.", ktera se nechvalne proslavila nekolika poslednimi rocniky CIAFu. Vojaci nebyli organizatory, ti pouze zajistili techniku.

JFK - nepřihlášený host
24.05.2005 10:38
Nezvládnutá organizace

Plně souhlasím s komentáři které kritizují organizaci a zajištění této letecké show. Příšerná fronta před bránou, která se vůbec nepohybovala a navíc jeden, slovy jeden stánek s občerstvením, na které jste v lepším případě čekali cca 20 minut, 10 metrové fronty na WC atd. Výmluvy typu: " nepočítali jsme s tolika lidma" nebo " byli jsme překvapeni vysokou účastí" mě u našich vojenských "profesionálů" doslova šokovaly. Opravdu bych nechtěl zažít okamžik, kdy by tato armáda měla provést nějakou evakuaci více lidí, nebo něco podobného. Hovořím ovšem o organizátorech, výkony pilotů byly bezchybné. Důstojníci odpovědní za organizaci této akce by si měli uvědomit, že jeden stánek s občerstvením nestačí pokrýt spotřebu ani menší pouti, natož akce s účastí několika tisíc lidí. Zajímalo by mě stanovisko někoho odpovědného za tento "masakr".

Zdeněk O - nepřihlášený host
23.05.2005 19:34
velká skupina

No s tím,že to nebyl velký lze souhlasit.Na druhou stranu si myslím,že skupina devíti letadel složená ze tří diametrálně odlišných typů není až tak obyčejná.Zdeněk

Celkem 16 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace