Planý poplach

Ani už vlastně nevím, kolik je to let, snad osmadvacet nebo dokonce třicet.Ale dnes už, doufám, mohu prozradit něco, co se mi stalo v době, kdy jsem sloužil jako voják z povolání u jednoho leteckého pluku, vyzbrojeného sovětskou špičkovou leteckou technikou. Tedy v době, kdy západní hranice byla, jak alespoň hlásala mnohačetná hesla rádoby oduševnělých politruků, „Pevnou hrází socializmu“, a západní revanšisté ve dne v noci čekali na pokles naší bdělosti a obezřetnosti.

Aby k této situaci nikdy nedošlo, byly s pravidelnou nepravidelností vyhlašovány v časných ranních hodinách poplachy, čímž se prověřovala bojová pohotovost let. pluku. Každý z nás měl doma v ložnici do zásuvky nepřetržitě zapojený tzv. svolávač, jakési předpotopní provedení dnešních operátorů, který měl reagovat po vyhlášení poplachu na impulz v energosíti. Ale reagoval vždy tak nespolehlivě, v nepravou dobu a na nepravém místě, že jsme pro jistotu měli tzv. telef. pavouka, jinými slovy promyšlený svolávací systém, spolehlivě zajišťující vzájemné vyrozumění jednotlivých příslušníků technického personálu letky telefonem mezi sebou.

Byl jsem v té době takříkajíc „šťastně ženatý“ a rovněž s pravidelnou nepravidelností dojížděl do Ml. Boleslavi za přítelkyní. Jednou, když už byly vyčerpány téměř všechny záminky a možnosti výmluv, využil jsem mého kolegy z letiště, aby mi ze služby dozorčího pluku ve tři hodiny ráno zavolal, že je poplach. Stalo se. Já jsem ihned „zavolal“ na neexistující číslo dalšímu kolegovi a odjel autem jako na letiště. Aby bylo vše věrohodnější, požádal jsem po natankování na pražské výpadovce pumpaře, aby zavolal na mé číslo domů pro ověření systému vyrozumění, že je vyhlášen poplach. Protože bylo běžné, že telefony zvedaly v noci i manželky, ta moje, aby nic nezanedbala a bylo vše v pořádku, doopravdy zavolala mého dalšího kolegu v pořadí s tím, že byl vyhlášen poplach a já že jsem už odjel na letiště. Potom šlo vše skutečně jako „na drátku.“ Díky našemu perfektnímu systému se v hluboké noci, kdy bylo celé město pohrouženo v nikým a ničím nerušený spánek, postupně sjížděli všichni příslušníci naší letky na určené místo 15 km vzdáleného letiště, přestože nástup na plánované noční létání toho dne byl až ve 13,oo hod. odpol. Protože jsem byl jediný, kdo se „poplachu“ nezúčastnil, bylo všem jasné,odkud vítr fouká!

Určitě si každý z čtenářů dovede představit, jak jsem to za své radovánky od svých „bratrů ve zbrani“ schytal.Ale protože jsme byli, až na výjimky, výborná parta, což ani jinak při tak náročném povolání nešlo, vše se brzy v legraci urovnalo a zůstalo tzv.“ jen mezi námi děvčaty.“ Přesto se tento totalitní supertrapas vždy při náhodném nebo plánovaném setkání dává za všeobecného veselí k dobru.

Autor: IP



Související kategorie

Komentáře



novak - nepřihlášený host
18.08.2005 13:31
osle

oske

lovas - nepřihlášený host
03.08.2005 19:18
Život není jen o práci

Plně souhlasím s " Letuškou". Myslím si, že život není jen o práci ( a to je asi dobře ). Autor jen na své příhodě ( kde odjezd do Boleslavi byl, jen určitým provopočátkem celé situace ) chtěl nastínit i jinou stránku života v letectvu ( viz systém svolávání - jako bývalý VZP znám dobře). Ač, ženatý, manželku jsem nepodvedl, ale to rozhodně neznamená, že bych autora odsuzoval, život není jen černo - bílý. Já si myslím , že tyto stránky nemusí sloužit pouze k suchému vyjmenovávání TTD letadel.Žádné z letadel by neletělo bez těch lidí. A s tím souvisejí i jejich příhody ( možná více , či méně o letectvu ).Všem nám přeji více tolerance kolegové.

Pepa - nepřihlášený host
25.07.2005 21:26
Mirus má pravdu

Chlubit se manželskou nevěrou - to vypovídá o autorovi leccos...

Ivan P - nepřihlášený host
25.07.2005 17:41
Dokončení k" Děkuji Vám,Mirusi"

(Omlouvám se,že jsem nepostřehl limit.) Tedy,pokud se Vás,pane Mirusi kdokoli kvůli mě dotkl,omlouvám se i za něj. Zdraví Vás i všechny ostatní autor I.P.

Ivan P. - nepřihlášený host
25.07.2005 17:36
Děkuji Vám,Mirusi...

Považuji za nutné se vložit do této diskuse a ukončit bezdůvodné napadání.Mnozí opravdu nepochopili podstatu věci,nechtěl jsem,aby mi kdokoli obhajoval,nicméně i za to děkuji.Snad jen pan Mirus trošku přehnal globální hodnocení mé příhody,ale pokud také sloužil,asi ne u letectva.Mohu se mu zaručit,že tak jako se říkalo o pilotech,že létajíc v MiG-jedenadvacítkách jsou stále jednou nohou v rakvi,my jsme zase byli stále tzv. jednou nohou v kriminálu.Věřte mi,Mirusi,že bylo především v našem zájmu,aby mašina šla do vzduchu připravená a zkontrolovaná ne na 100\%,ale ještě trochu lépe.Pokud se katastrofa stala a nebylo jich opravdu málo,i po nočním létání to komise vyšetřovala přes celou noc a déle. Křivdil by jste komukoli z nás,že to byla vina techniků,létali v tom naši kamarádi,kteří měli doma ženy a děti.A možná,kdyby jste znal mé zázemí doma,nedivil by jste se potom ani tomu,že mi byl po rozvodu svěřený syn do vlastní péče,což bylo na tehdejší dobu a zejména v případě voj. z povol.u letectva skutečně mimořádné. Děkuji za to i mojí již nežijící mamince,která mi se synem zpočátku pomáhala.Přesto Vám děkuji za poslední příspěvek,o Vaší inteligenci osobně nepochybuji,pokud se Vás někdo

Mirus - nepřihlášený host
25.07.2005 17:01
Abych neurazil, koho urazit nechci

Přidám ještě jeden příspěvek. Článek jsem nazval výblitkem, neboť si myslím, že je to jen přihlouplá historka o nevěře, která se náhodou udála v letectvu. Což však podle mě není dostatečný důvod pro její zveřejnění na leteckých stránkách, jejichž úroveň jinak považuji za vysokou.
Pro ty, kteří mě neznají, ale přesto "vědí", že jsem sociálně nevyzrálý, duševně ubohý, o životě nic nevědoucí, že setrvávám v partnerském vztahu jen proto, abych nepřišel o neoprávněně nabytý majetek apod., prozradím, že jsem taky sloužil v armádě, taky pár podobných historek zažil... a taky umím osobně urážet, když jsem urážen (viz mé reakce na Letušku a Taky mechanika, na něž jsou mé takyurážky zacíleny). Ovšem můj první příspěvek nebyl osobně urážející, kritizoval jsem článek, ne jeho autora. O něm totiž vím jen to, že je v penzi a rád píše do všech možných internetových magazínů a diskusí (jak jsem si zjistil vyhledáním jeho přezdívky). Škoda, že jste to (Letuško a Taky mech.) na rozdíl od ostatních nepochopili.

Mirus - nepřihlášený host
25.07.2005 14:21
Věřím

Věřím, že Letuška jich potkala hóóóódně, a jsem rád, že já jsem mezi nimi nebyl :-))

Letuška - nepřihlášený host
25.07.2005 13:48
Ach Bože,do čehos to duši dal?

Nalétala jsem bez nadsázky miliony kilometrů po celé Zeměkouli,ale něco takového,jako je jakýsi "Mirus",se hned tak potkat nedá. Nemá smysl komentovat povídku pana P.I.,jsou to běžné životní situace,ale málokdo je dokáže na rovinu zveřejnit,raději ze sebe mnozí dělají příslušníky rádoby spokojených,dobře prosperujících rodin,ačkoli si po mnoho let každý žije po svém.Drží je spolu jen mamon,většinou nepoctivě nabytý.Jediné pozitivní na panu Mirusovi je skutečnost,že se sám dokázal ohodnotit jako jednou provždy nevyzrálý puberťák. Chudáček ubohý ! A.K.

Mirus - nepřihlášený host
25.07.2005 09:18
Raději nevyzrát

Jestli se duševní idiocie a morální prázdnota považuje za projev sociální vyzrálosti, tak zůstanu navždy raději nevyzrálým puberťákem. :-)Alespoň jsem pochopil, proč tolik letadel u vojenského letectva padalo, když tam jako letečtí mechanici působily i takové nezodpovědné a prostoduché existence.

Taky let. mech. - nepřihlášený host
25.07.2005 05:52
Proti gustu žádný dišputát..!

Pan Mirus je sociálně nevyzrálý jedinec,vůbec nepochopil,o co jde,o práci u voj. nadzvuk. letadel neví zbla nic,tak jako o životě vůbec.Je nám ho líto,přichází o hodně. A k autorovi I.P. ? Není to vůbec špatné,asi k tomu měl důvod,když jezdil tak daleko.Stylisticky ale dobré,další žážitky by nebyly? Něco pod. jako od p. Čecha? Taky jsem sloužil,ale takhle bych to asi dohromady nedal. J.L.

Celkem 19 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace