Iranian F-4 Phantom II Units in Combat

V našich občasných recenzích se nezabýváme příliš často vojenským letectvím, ale dnes uděláme výjimku. Problematika iránského letectví je nejen u nás, ale i v zahraničí tématem ne zrovna častým. Letos se však objevily dvě publikace, které se íránským letectvem zabývají. Jedna vyšla v prestižním americkém nakladatelství Schiffer a detailně pojednává o irácko-iránské válce, resp. její letecké části. V Evropě je však tato kniha jen obtížně k sehnání a její cena je vysoká, sáhne po ní tedy pravděpodobně jen opravdový "fajnšmekr". Publikace ze známého britského nakladatelství OSPREY se zabývá pouze historií Phantomů a jejich posádek v dlouhém konfliktu, je snáze k dostání a také její cena je podstatně nižší. Obě díla však mají společného autora. Farzad Bishop je iránského původu a publikuje jak v Iránu, tak na Západě. Spoluautorem je rakouský letecký publicista Tom Cooper, vynikající barevné bokorysy jsou dílem Jima Lauriera z USA.

Již od prvních odstavců je jasné, že kniha je psána proiránsky. Neoslavuje však ani Chomejního režim, ani šáha. Je psána z pozice člověka, který je patriot, hrdý na tisícileté tradice země svých předků.

Že letectvo hrálo v irácko-iránském konfliktu velkou roli, to je známý fakt. Detaily o operacích iránských Phantomů však tak známé nejsou (výjimkou je článek o iránských Phantomech v L+K). Každé letadlo však musí mít svou posádku, to platí í v Iránu. A osudy mužů, kteří do Phantomů sedali, jsou naprosto ojedinělé. Proč? Není mnoho letectev, které do svých prvoliniových strojů nasazovalo zrádce a odsouzence na smrt! V Iránu však k tomu došlo. Jak je to možné? Phantomy byly do Iránu dodány ještě za vlády šáha Rezy Páhlavího. Jejich posádky, piloti i WSO (operátoři zbraňových systémů) patřili k elitě šáhových důstojníků a jako takoví prošli školeními v USA. Po pádu šáhova režimu někteří konvertovali k fundamentalistům, někteří emigrovali, ale mnoho jich skončilo na popravištích a nebo ve vězeních, kde jako "zrádci a přisluhovači šáhova režimu" čekali na smrt. Po vypuknutí irácko-iránského konfliktu však velení revoluční armády zjistilo, že nemá dostatek pilotů (v prvních týdnech a měsících bojů jich mnoho padlo a noví ještě nebyli vyškoleni, ostatně ani nebylo kde a kým). Proto byli z vězení propuštění odsouzení letci - a posláni zpět k operačním perutím, vyzbrojeným Phantomy. Někteří toho využili k záchraně života a při první příležitosti uletěli do Spojených arabských emirátů nebo Saúdské Arábie. Naprostá většina z nich však bojovala, a bojovala dobře. Nikoliv za Chomejního, ale za Irán - až do v podstatě patového konce konfliktu. Bude to znít krutě, ale štěstí měli ti, kteří padli. Mnozí z těch, kteří přežili, byli po ukončení konfliktu posláni jako "nepřátelé revolučního režimu" zpět do věznic a na popraviště! I o tomto smutném osudu pojednává zmíněná kniha. Čtenář se však dozví mnohem více. Také o tom, jak USA a Izrael dodávali tajně do revolučního Iránu (tedy svému novému nepříteli) náhradní díly a zbraně (známá aféra Irangate). Konflikt se vyvíjel tak, že by Irán pravděpodobně zvítězil, kdyby... Kdyby Francie a SSSR nedodaly do Iráku ohromné množství moderních zbraní a kdyby USA Iráku neposkytovaly zpravodajské informace!!! Chomejní se v té době jevil mnohem nebezpečnější než Saddám Husajn... Autoři popisují nejen letecké souboje, bombardovací a průzkumné akce nad Irákem, ale i útoky iránských Phantomů na tankery, plující ve vodách Perského zálivu a střety s letectvem Saúdské Arábie. Jedná se tedy o čtení velmi zajímavé a pro našeho čtenáře tématiku v podstatě neznámou. To vše je doplněno množstvím unikátních fotografií a již zmíněnými, překrásnými barevnými bokorysy. Ty jsou ostatně typické pro všechny publikace z řady COMBAT AIRCRAFT a AIRCRAFT OF THE ACES. Závěr publikace tvoří výkresy a také seznam všech vzdušných vítězství, dosažených iránskými Phantomy.

Nezbývá, než zájemci o historii konfliktů v této části světa tuto publikaci doporučit. Pro opravdu detailní studium daného tématu je pak nutno sáhnout po knize z nakladatelství Schiffer. (OSPREY Combat Aircraft Nr. 39, 96 stran, Osprey Publishing, ISBN 1841766585, Velká Británie, 2003, cena GBP 12.99).

Autor: MN



Související kategorie

Komentáře



rizek /Vysocina - nepřihlášený host
11.04.2008 22:06
fanda do F 14

zajimava knizka,ale kde ji v Cesku sehnat?

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace