Čtení o Caravelle (aneb Jak se vyplatilo čekat)

Na světě létalo, létá a bude létat mnoho dopravních letadel. A letečtí nadšenci i profesionálové vedli, vedou a budou vést nekonečné diskuse na téma, které dopravní letadlo je nejkrásnější. Úhly pohledu mohou být různé, ale většina diskutujících se určitě shodne na tom, že jedním z nejkrásnějších dopravních letadel byla francouzská SE-210 Caravelle. Patřila také k častým hostům na Ruzyni a bezesporu se stala jednou z legend letecké dopravy.

Jako sběratel letecké literatury jsem se pochopitelně pídil po tom, zda existuje nějaká monografie (pokud možno anglicky) o tomto krásném letadle. Počátkem 80.let mi někdo řekl, že britské nakladatelství Jane’s vydalo monografii Caravelly, kterou napsal Francouz Alexandre Avrane. Ach jo, tu tak mít. Mělo to ale malý problém. Jediný obchod se zahraniční literaturou byl v té době ve Spálené ulici a ten knihu odmítl objednat (nebyly devizy). Štěstí se na mne usmálo v roce 1987, kdy jsem se dostal do Paříže. Návštěva leteckého hobby-shopu byla téměř torturou vzhledem k množství franků v kapse a také vzhledem k tomu, že absolutně nekonvertibilní československá koruna se tehdy hodnotou rovnala tak „monopoly money“. Když jsem v regálu s leteckou literaturou objevil jeden exemplář vysněné monografie, srdce se mi téměř zastavilo. Cena 134FFR však byla neskutečně vysoká. Následovala rychlá kalkulace, kolik mám ještě paštik, jak velký kus salámu zbývá, kolik stojí bageta, kolik budou činit nejnutnější vydání před návratem domů. Ano, při pořádném uskrovnění to vyjde – a knihu jsem dovezl. Na svoji dobu (vyšla v roce 1981) to byla absolutní špička: 223 stran formátu A5 popisujících historii vzniku, technický popis, parametry, seznam nehod. Hlavní část však zabírali jednotliví uživatelé, seznam jejich Caravelle a stručný popis, kdy a kam létaly. Další část tvořil „Production List“, celkem 280 strojů. Pochopitelně v monografii dopravního letadla jsou důležité fotografie a těch bylo v knize hodně. Sice jen černobílých, ale z dobrých zdrojů. Buď z firemního archivu SNAS nebo se sbírek známých francouzských sběratelů diapozitivů (C.Volpati, J.M.Magendie, J.Guillem). Až mnohem později jsem se dozvěděl, že kniha se v Anglii těžko sháněla a pravděpodobně jsem v Paříži čirou náhodou objevil nějaký zbloudilý výtisk.

Léta běžela a na trhu se začalo objevovat více literatury o dopravních letadlech (i na Západě dávali letečtí zájemci mnohem větší přednost letadlům, která střílela nebo z nich padaly bomby). Zvedla se také kvalita. Křídový papír a barevné fotografie se staly samozřejmostí. S tím však rostly i ceny. A tak jsem čekal, kdy téma Caravelle někdo zpracuje znovu. Dočkal jsem se až v roce 2002, kdy německé nakladatelství NARA Verlag vydalo ve své sérii „Airliner In Service – Around The World“ svazek č.4, Caravelle. Autorem byl opět Francouz, J.B.Lenoir. Jako většina knih z NARA Verlag, tak i tato monografie je dvojjazyčná – v angličtině a němčině. Publikace je již formátu A4 a na 128 stranách je hodně fotografií, zajímavých je také 5 stran barevných bokorysů. Dvě desetiletí, která uplynula od vydání anglické monografie, se musela projevit na seznamu uživatelů Caravelly. V knize jsou již také uvedeni uživatelé strojů, získaných „z druhé ruky“ (převážně z Jižní Ameriky) a charterové společnosti, které v roce 1981 buď neexistovaly anebo Caravelly ve své flotile ještě neměly. Takže se obě knihy dobře doplňují, navíc v nové monografii je většina fotografií barevných. Bohužel, některé jsou trochu rozostřené; zda byly neostré již originály nebo neostrost vznikla při skenování, to nevím. Jisté však je, že jako zdroj fotografií z řad známých leteckých sběratelů je uveden pouze N.Scherer, ostatní jména nejsou tak známá.

Je tedy možné, aby o Caravelle vyšlo ještě něco dalšího? Koncem zimy 2005 jsem na webových stránkách AIRWAYS objevil (naprosto náhodou) inzerát, který informoval o připravovaném projektu majitele firmy a zároveň význačného amerického leteckého publicisty Johna Wegga. Plánoval na jaro 2005 vydání skutečné „bible“ typu Caravelle. Kompletní historie na 576 (!!!) stranách formátu 310x250mm, to vše doplněné stovkami fotografií. Inzerát zároveň informoval o tom, že kniha vyjde v omezeném nákladu a to ve dvou verzích, anglické a francouzské. (S Johnem Weggem úzce spolupracoval frankofonní Kanaďan Laurent Gruz, letecký inženýr, který je hlavním překladatelem francouzské verze). Rozsahu díla a omezenému nákladu odpovídala i cena. Včetně balného a poštovného přímo z nakladatelství Airways kniha stála horentních 107USD. V zimním katalogu 2005 anglického obchodu nakladatelství Middland Counties ji bylo možno objednat za 55GBP (plus 15 % k tomu za poštovné a balné do ČR). Jsem ochoten dát za knihy hodně, ale vše má svůj limit. Stále mi to však vrtalo hlavou, vždyť se přece jenom jedná o Caravelle. Tak si raději nekoupím jiné knihy, ale tuhle musím mít. Objednávku jsem poslal a záhy přišlo potvrzení o zařazení na seznam. Pak se nedělo nic, ticho. Až v červenci mne výpis z banky informoval o tom, že proběhla platba. Opět se nic nedělo (s tím rozdílem, že z mého účtu již byla odečtena celkem vysoká suma…). Nedalo mi to, na dotaz do nakladatelství jsem dostal okamžitou odpověď: „Sorry, ale francouzská tiskárna stávkuje, dodávka knihy bude trochu opožděna“. Inu, stane se, ale koncem srpna kniha stále nebyla. Další mail, další okamžitá odpověď: „Sorry, kniha je připravena, ale stávkuje francouzská pošta a nechceme ji pro evropské zákazníky vézt jako cargo do USA a pak poslat zpět poštou, to by se prodražilo“. Logická odpověď. V polovině září konečně přišlo oznámení z pošty o uložení zásilky z Francie, která se nevejde do schránky… Velikost a váha balíku mě překvapily. A co bylo uvnitř? Kniha, jakou jsem do té doby ještě neviděl. Caravelle popsaná ve 30 kapitolách do nejmenších detailů technických, provozních a ekonomických. Detailní informace o všech ( vzhledem k tomu, že bohužel žádná Caravelle již opravdu nelétá) uživatelích, o všech jejich prvních letech (kdy, kde, kam – autor zachází do hloubky, např. že na lince Finnairu se Caravelle objevila v Praze poprvé 31.5.1969, jednalo se o stroj nesoucí registraci OH-LSD a na trati HEL-CPH-PRG-VIE-BUD letěl pod číslem letu AY751/752), traťové analýzy, testy, popisy nehod, seznam muzejí, kde mají Caravelle ve sbírce (nebo jakou její část). Jako perličku (dosud jsem to v žádné monografii neviděl) bych uvedl, že v knize je také otisknuto faksimile formuláře pro výpočet vyvážení letadla, tzv. loadsheetu. Detailní production list je samozřejmostí. A fotografie? Více než 900! Caravelly na výrobní lince, na stojánkách obklopené pozemní technikou, čisté „ramp-shoty“, letové záběry, „umělecké fotografie“, technické detaily, pilotní kabiny, interiéry, posádky pózující před Caravellami, bohužel ale také obrázky poškozených a havarovaných strojů. To vše je doplněno ukázkami z dobových reklam a letových řádů z let, kdy letový řád vycházel jako brožura, mnohdy v perfektní grafické úpravě, a nebyl jako nyní v rámci úspor jen on-line na webu. Prostě fantastické dílo, které muselo dát spoustu práce, než bylo dokončeno. Autor uvádí, že informace sbíral déle než 30 let. Fotografie poskytly letecké společnosti a své archivy Johnnu Weggovi otevřeli známí fotografové-sběratelé a fandové ze všech kontinentů. Má tento tištěný pomník Caravelly nějakou chybu? Snad jenom jedinou. Kniha obsahuje množství rentgenových průhledů, kreseb detailů a schémat z manuálů (celkem 150), chybí ale velké výkresy (jako v monografiích z nakladatelství Aerofax, česko-polského AJ Press nebo 4+). Podle některých zdrojů měla být výkresová dokumentace zahrnuta, ale kniha by se dále neúnosně zvětšila a tím by vrostla také cena. Škoda, ale John Wegg určitě nějaký důvod měl. Celkový dojem z tak fantastické knihy to ale nemůže zkazit. Prostě John Wegg dal laťku opravdu vysoko. Ano, tak detailní rozbor je však také možný jen díky tomu, že historie Caravelly je již uzavřená a celkem bylo vyrobeno (jenom) 282 kusů. U B727 nebo B737 by tak komplexní dílo vzhledem k počtu vyrobených strojů snad ani nebylo realizovatelné…

Úspěch knihy musí být veliký. Přes webovou stránku Airways ji v angličtině objednat již nelze, objednávky nepřijímají ani britské obchody s leteckou literaturou. Cena je vysoká, velmi vysoká, ale je zaplacena za špičkovou kvalitu. A takových knih je na dnešním přesyceném trhu velmi málo. Pokud máte Caravellu rádi a můžete ty peníze obětovat, tak pokud vám kniha přijde do ruky, rozhodně neváhejte. Nebudete litovat. A čím lépe zakončit povídání o Caravellách, než její fotografií. Tento černobílý snímek jsem pořídil ještě jako gymnazista starou tátovou Prakticou na louce u Kněževsi za dráhou, tehdy ještě označovanou 07/25, někdy v létě roku 1977.

Autor: Martin Novák



Související kategorie

Komentáře



Petr Minařík - nepřihlášený host
20.07.2007 20:50
Dědictví

Honzo a Dane, nezoufejte, u nás v ulici je tiskárna. Mají noblesní nůžky! Ale ještě jí Martinovi chvíli nechte, když je tak mladej, hezkej a nespoří na sobě. :-)

24.04.2007 08:15
Měl jsem víc štěstí než rozumu...

Na přelomu roku 94/95 jsem měl to štěstí, že jsem se "svezl" v Columbii se společností Lineas Aereas Suramericanas v jejich Caravelle (jmenovala se Atatyrk) z BOG do BAQ a byl to jeden z nejlepších letů co jsem zažil. Byl to 100% cargo flight a letenku jsem si zasloužil tak, že jsem jednoduše pomohl nakládat.

Honza Čech - nepřihlášený host
10.02.2006 13:46
Pozůstalost

Tak jsme se onehdá s Danem domlouvali, kdyby se s Tebou nedejbože něco stalo, jak si rozdělíme Tvé knížky. On chce Carevelle a já také, proč sis nekoupil dvě?

Roman Fritschka - nepřihlášený host
07.02.2006 16:30
zážitek

Je už to pár let, možná tak 1996-7, jsem jel v létě po silnici mezi starým a novým letištěm a naproti hangáru F majestátně rolovala Caravelle. Na prahu dráhy 22 se krátce zastavila, potom už to jenom zaburácelo a za chvíli byla pryč. Zbyla už jen krásná vzpomínka, jak na tohle letadlo, tak na dráhu 22, která je dnes jenom parkovištěm...

Martin Hájek - nepřihlášený host
07.02.2006 05:32
Fantazie

Tak takový článek už doopravdy, pane Novák, dlouho chyběl a je slabé slovo říct, že se povedl, je to fantazie, klobouk dolů. A velké díky.

Dan - nepřihlášený host
06.02.2006 23:01
Kniha

Knihu jsem videl a byl jsem nadsen, nic lepsiho a kompletnejsiho o typu jsem zatim nevidel...

Vilda - nepřihlášený host
06.02.2006 22:47
že by ji měli ještě zde?

To musí být krásná knížka! Snad by měla být ještě tady: http://www.plane-spotter.com/Shop/

Vladislav Borek - nepřihlášený host
06.02.2006 22:19
Není čeho litovat!

S chutí jsem si přečetl Váš článek o knihách, popisující skutečně zajímavý letoun Caravelle, na který si mimochodem velice dobře pamatuji, hned z doby jeho prvních letů do Prahy. Dokonce jsem tehdy slyšel, že "to tam vzadu na trupu" jsou bomby! Dělám sice do něčeho jiného, ale také se to týká dopravy. A také utrácím hodně a hodně za knihy. Mnohokrát jsem prožíval přesně to co Vy, v SNTL odmítli knihu dovézt, v cizině horentní částka! Koupit, nekoupit? Vždy jsem nakonec koupil a nikdy nelitoval! Přeji Vám příjemné chvilky nad knihou a díky za zajímavý typ pro letecké fanoušky.

chovo - nepřihlášený host
06.02.2006 21:21
Nádhera...

Caravela byla pro mne vždy zosobněním francouzského šarmu a elegance, díky za připomenutí.

Celkem 9 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace