Paříž-Dakar-Káhira rallye

Tak jako každoročně i letošního Rallye Paříž-Dakar-Káhira se zúčastnilo několik letadel jako tzv. letecký doprovod závodu. Jedním z nich byl i B737-400 českého dopravce Travel Service.

Příprava pro účast na rallye začala pro naši posádku dlouho před zahájením vlastního závodu. Bylo nutno pečlivě prověřit schopnost letadla létat z některých letišť v Africe, absolvovat školení o vlastní organizaci leteckého zabezpečení závodu a v neposlední řadě zakoupit řadu věcí nutných pro tak dlouhý pobyt. Velkým problémem bylo například zajistit vlastní schody. Stroj OK-TVR totiž vlastní výsuvné schody nemá a na mnoha afrických letištích vůbec nejsou takové "drobnosti" k dispozici. Nakonec jsme nechali vyrobit schody skládací, které jsme ukládali do zavazadlového prostoru. Naše osádka celou dobu závodu spala na palubě letadla, takže bylo nutné si opatřit i nezbytné předměty pro tuto situaci (např. přenosný agregát, vařiče, suché WC, moskytiéry, skládací sprchu...).

V listopadu 1999 byla definitivně sestavena posádka ve složení: Kapitán Ladislav Keller, první pilot Michal Kořízek, šéfsteward Miroslav Šedý, stewardi Vlad. Šťastný a Petr Šindel.

Z důvodů dodržení podnikových norem doby ve službě jsme se již 1.1.2000 přesunuli do Las Palmas na Kanárské ostrovy, odkud pro nás 3.1.dvěma lety Las Palmas-Dakar-Paříž začalo pod hlavičkou RK (Air Afrigue) létání pro rallye přepravou závodníků.

5.1. se v Dakaru konal briefing (předletová příprava) všech posádek a podobné briefingy se konaly před každým letovým dnem během závodu v tzv. bivacích.

6.1.pro nás začala letová činnost dvěma lety Dakar-Tambacounda (Senegal)-Dakar. Na těchto letech jsme, stejně jako na všech ostatních, přepravovali 147 mechaniků jednotlivých týmů. Tito lidé vždy celou noc odstraňovali různé závady na závodních strojích a usínali proto ihned po dosednutí na sedadla. Letiště Tambacounda mělo dráhu o rozměrech 2000x30 metrů a náš Boeing byl určitě největším dopravním letadlem, které zde přistálo. Vzhledem ke kvalitě runwaye (kamínky zalité asfaltem) jsme byli rádi, že naše podvěšené motory vše přežily bez poškození. 7.1. jsme letěli trasu Dakar-Tambacounda-Bamako-Tambacounda-Bamako. Jedna z pozemních etap mezi Tambacoundou a Bamakem vedla do Cayez v Senegalu, ale tam náš Boeing neletěl vzhledem k nezpevněné dráze. Letiště jsem však navštívil s jedním z doprovodných An-74 a když jsem na vlastní oči viděl, jak se Antonov po přistání na několik minut ztratil v oblaku prachu, písku a drobných kamínků, tak jsem uznal, jak moudré bylo s Boeingem raději zůstat v Bamaku. V dalších dnech jsme pokračovali přes Bobo Dioulasso a Ouagadougou do Niamey. Když jsme do Niamey doletěli, byl závod přerušen. Důvodem byla výhrůžka teroristických útoků na závodníky po trati na nigerském území. V tu chvíli nastalo pro pořadatele dilema: ukončit závod nebo pokračovat dále? Vzhledem k financím, které se okolo tohoto rallye točí, bylo rozhodnuto pokračovat. A to tak, že se etapy v Nigeru vynechají a bude se znovu startovat až v Libyi. Během několika hodin byl zorganizován letecký most mezi nigerským Niamey a letištěm Sebha v Libyi. Tohoto mostu se kromě letadel, zajišťujících rallye od počátku, zúčastnily: tři obří stroje typu An-124 Ruslan společnosti Antonov Design Bureau a dva menší An-12 bulharského dopravce BF Cargo. Ruslany vykonaly mezi městy Niamey a Sebha celkem 21 letů. Pohled na plně naložený startující An-124 při teplotě 42 oC byl impozantní. Náš letoun vykonal celkem tři otočky mezi Nigerem a Libyí spolu s další posilou - B737-300 nové francouzké společnosti Aeris. S nimi jsme startovali při již zmíněných 42 oC a za tři hodiny letu vystupovali cestující na letišti Sebha do teploty 1oC. 19.1. jsme nocovali na libyjské základně Waw El Kebir a další den jsme letěli do AKF (Kufrah) a 20.1. jsme přiletěli na letiště Dakhla v Egyptě. Následující den nastala naše poslední etapa z letiště Dakhla na vojenskou základnu Beni Souef. Vzhledem k tomu, že se na našem letadle objevila závada na inerciálním systému, museli jsme ještě přeletět do Caira a vyměnit vadný blok za nový. Během rallye jsme nalétali více než 80 hodin. 23.1. jsme konečně po devatenácti dnech přistáli opět doma na Ruzyni.


Seznam doprovázejících letadel na Rallye Paříž-Dakar-Káhira
typ / type společnost / company reg poznámka / remark
L-382G SAFAIR ZS-JAG TV štáb a technika / TV team
L-382G SAFAIR ZS-JIV TV štáb a technika / TV team
AN-72 ENIMEX ES-NOB lékař, komunikace / doctors, communications
AN-72 ENIMEX ES-NOL lékař, komunikace / doctors, communications
AN-74-200 GAZPROMAVIA RA-74031 náhr. díly, potraviny / spare parts, food
AN-74-200 GAZPROMAVIA RA-74036 náhr. díly, potraviny / spare parts, food
AN-74-200 GAZPROMAVIA RA-74038 náhr. díly, potraviny / spare parts, food
AN-74-200 GAZPROMAVIA RA-74056 náhr. díly, potraviny / spare parts, food
ATR-42-320 DANISH AIR TRANSPORT OY-JRJ novináři / journalists
ATR-42-300 ISLANDSFLUG TF-ELJ organizátoři rallye / organisers
L410-UVP-E8 FARNER AT HA-LAD sportovní komisaři / umpires
L410-UVP-E FARNER AT HA-LAR sportovní komisaři / umpires
SH Skyvan CAE AVIATION LX-GHI TV
DO-228-200 AEROCONDOR CS-AYT organizátoři rallye / organisers
BN-2 A-9 AERO SOTRAVIA F-GDHD záchranný tým / rescue team
PA-34-200T AERO SOTRAVIA F-GCPO retranslace
Autor: MŠe



Související kategorie

Komentáře



adamletec - nepřihlášený host
06.03.2012 18:01
povedená rallye

jsem rád že se vám rallye povedla

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace