CDG očima tranzitního cestujícího

Pravděpodobně není mnoho příznivců civilního letectví, kteří by si nevěděli rady s nadpisem tohoto příspěvku, ale kdyby přece jenom: V jazyku třímístných kódů rezervačních systémů celého světa se jedná o letiště Paříž Roissy, které nese jméno bývalého francouzského prezidenta Charlese de Gaulla. Samotný letecký přístav byl otevřen v polovině sedmdesátých let poté, co letiště Orly přestávalo svou kapacitou stačit narůstajícímu počtu cestujících a zboží.  A protože letiště není nikdy hotové, je i CDG neustále rozšiřováno a modernizováno. V rámci modernizace a dalšího zvyšování přepravní kapacity byly k terminálům 2A, 2B, 2C, 2D ze sedmdesátých let přistavěny nejprve terminál 2F (odhaduji to na přelom osmdesátých a devadesátých let minulého století) a v roce 2003 nejnověji terminál 2E. Právě terminál 2E se nejvíce "proslavil" v květnu roku 2004, kdy se několik žeber smělé skořepinové konstrukce novostavby zřítilo a bohužel pohřbilo i několik cestujících.

Na otevření terminálu 2E jsem se začal těšit poté, co ČSA avizovaly přesměrování linek Praha - Paříž -  Praha  právě do tohoto terminálu. Rád vysvětlím proč, i když je to delší povídání:

Prostorný a elegantní byl terminál 2E letiště Paříž Roissy (CDG)

Letiště CDG používám poměrně často, deset přestupů ročně v uplynulých 4 letech není výjimkou. Je to dáno mými pracovními aktivitami a členstvím ČSA v alianci Skyteam, v jehož rámci se přes Atlantik, do Afriky a do Asie vyplatí cestovat právě přes Paříž CDG s Air France.

Terminál 2B letiště CDG byl a po havárii terminálu 2E zase je místem, kam byly a opět jsou směrovány a odbavovány všechny linky ČSA a Air France mezi Prahou a Paříží. A právě terminál 2B je svým řešením odbavování cestujících dosti neobvyklý - projektanti prostě vypustili odbavovací halu a odbavení cestujících probíhá tam, kde jsme zvyklí používat termín "tranzit". Pro cestující, kteří v Paříži začínají svůj let, to neznamená žádné zvláštní komplikace - vystoupíte-li z auta, taxíku, autobusu nebo z vlaku a Vaše letadlo odlétá z terminálu 2B, pak i se zavazadly projdete pasovou kontrolou přímo do prostoru "tranzit" terminálu . Tam na informačních obrazovkách vyhledáte číslo svojí odbavovací přepážky. Na přepážce jsou Vaše zavazadla obvyklým způsobem odbavena a jako cestující dostanete palubní vstupenku a dozvíte se i číslo východu (gate), z kterého budete odcházet ke svému letadlu.

A zde nastává problém terminálu 2B - východy k letadlům se nacházejí v několika těžko identifikovatelných mezerách mezi odbavovacími přepážkami a nejsou nijak označeny a ani na informačních obrazovkách o nich není žádná zmínka. Což znamená potíže hlavně pro tranzitní cestující - není totiž výjimkou, že cestující pro Váš let do Prahy jsou odbavováni na přepážkách 4 - 5, ale východ k letadlu se nachází například mezi odbavovacími přepážkami 23 a 24. A o této skutečnosti se z informačního systému v hale nedozvíte zhola nic!  Bohužel ani personál přepážky informací nechápe rozdíl a zpravidla do omrzení opakuje, že cestující pro let do Prahy jsou odbavováni na přepážce 4 - 5.

Jste-li tranzitní cestující a máte na svůj přestup dost času, použijete tedy jako zdroj informace o svém východu personál u příslušné odbavovací přepážky.  Jenže jako tranzitní cestující jsem měl dost času zcela výjimečně a najít svoje letadlo bylo často "o nervy".  Není výjimečná situace, kdy se k odbavovací přepážce pro informaci dostavíte v čase, který se téměř shoduje s časem odletu a přepážka je již prázdná. Pak přece jenom zkoušíte hledat pomoc na informacích. Až teprve porovnání času odletu na vaší letence s reálným časem na hodinách obvykle vyvolá na přepážce informací nebývalou aktivitu a vše dobře dopadne alespoň pro cestujícího. Ovšem  jeho kufry zpravidla do Prahy přiletí dalším spojem. Protože je to ve směru "domů", až tak moc to nevadí.

Při cestě "tam" končí linka z Prahy také v terminálu 2B, ale přestup do ostatních terminálů se nijak nevymyká standardům a zvyklostem včetně východů atd. Naštěstí.

Terminál 2E. Z východu E34 se nastupovalo na spoje do Prahy

S otevřením terminálu 2E se všechny linky ČSA a Air France mezi Prahou a Paříží přesunuly právě sem. Tady bylo vše jaksepatří - lety do Prahy byly odbavovány z východu E34. S havárií tohoto terminálu je opět vše při starém - a my cestující jsme vzali za vděk dobrým známým 2B, kde nás už nemůže jen tak něco překvapit. A protože velká kapacita nejnovějšího terminálu letišti chybí, stále více letadel je odbavováno mimo terminály a jejich nástupní mosty. Škoda….
 
Jak takový přestup ve 2B může vypadat? Uvedu jeden konkrétní příklad:
Na konci roku 2001 jsem krátce pobýval v portugalském Portu. V neděli 16. prosince ráno jsem se s Air France vracel domů. Linkou AF 2137 z Porta do Paříže (plánovaný přílet do Paříže v 09.00), z Paříže do Prahy linkou AF 1682, odlet v 10.30. Na přestup tak vycházelo celých 90 minut, což je na CDG tak akorát - linka z Porta tehdy končila v terminálu 2F a odlet do Prahy byl jako obvykle z terminálu 2B. Mezi terminály jezdí po letištní ploše jednosměrná autobusová linka - od terminálu 2F jede k 2C, pak k 2A, pokračuje k 2B a dále zase k 2F  a znovu dokola. Jedno "kolečko" odhaduji tak na 15 - 20 minut, ovšem máte-li naspěch, pak cesta trvá nekonečně dlouho, přesně podle poučky, že vše je relativní. 

Jenže….. Odlet z Portugalska se zpozdil o celých 60 minut a z přestupu se stal klasický sprint a la CDG. Protože jsme měli zpoždění, letadlo (B 737-300) po přistání nerolovalo k terminálu 2F, ale na stojánku kdesi na ploše letiště. To znamená další zdržení - cesta autobusem k terminálu 2F se v tom případě zdá nekonečná. Z autobusu nahoru do terminálu, s hlasitými omluvami předběhnout asi 20 cestujících, kteří spořádaně čekají u pasové přepážky, pak zase dolů k autobusu, který krouží mezi terminály. Jeden mi samozřejmě ujel před nosem. Následuje 5 minut vydýchání a nepřetržitého sledování času. Konečně je tu další autobus. A s ním poklidná vyhlídková jízda po letišti - u terminálu 2F množství malých airbusů, pak A340 a  B777, u 2C jsou odbavovány dálkové stroje k letům do Afriky a Latinské Ameriky (vše Air France) u 2A je k vidění B 767 společnosti Delta. V dálce je možno spatřit obležený terminál 1 - zde mají své místo jumba a další velké stroje s dlouhým doletem leteckých přepravců z celého světa. Kdyby to nebylo tak napínavé, jeden by se mohl kochat.

Už je tu 2B, nahoru po schodech k informačním obrazovkám,  běžím k přepážce. Je právě 10.30 - čas plánovaného odletu. U přepážky ukazuji svou palubní vstupenku. První reakcí je  "Kde jste tak dlouho? Už jsme vás třikrát vyvolávali! Autobus už je pryč." Udýchaný, rozčileně mumlám svojí omluvu a v duchu si myslím, že omlouvat by se měly spíše Air France. Následuje telefonát, chvilka vyjednávání, bezpečnostní prohlídka, schody dolů na plochu. Za minutu je tu malá dodávka a jedeme kamsi na letiště. Boeing 737 má ještě přistavené nástupní schůdky, stevardka mě shora vyhlíží. Když jí u dveří do letadla míjím, zdá se mi nějak povědomá. Stejně tak další, tentokrát stevard. Pak se mi rozbřeskne - jsem ve stejném letadle, kterým jsem před půlhodinou přiletěl z Portugalska! Absolvoval jsem ten maratón po letišti, mezi terminály, mezi letadly, dvěma autobusy a jednou dodávkou, 2x jsem ukazoval pas a palubní vstupenku, jednou jsem prošel bezpečnostním rámem, abych se ve finále posunul o celých 100 centimetrů - ráno jsem měl sedadlo 22A, teď 22C.

V Praze jsem se automaticky  postavil před přepážku reklamací zavazadel. Tam opravdu už o mém kufru věděli - prý přiletí dalším spojem. Čekat se mi nechtělo, ještě stihnu sváteční oběd. Nadiktoval jsem adresu a odjel domů. A až nyní jsem se s Vámi o ten zážitek podělil.

Pohled z haly 2E na terminály 2C a 2A

Autor: LM



Související kategorie

Komentáře



Tony - nepřihlášený host
12.06.2005 15:17
Gratulace!

No,na jednu stranu Vam mnoho lidí může závidět,komu s.Kim Col Il pošle vycpanou kunu?

mike - nepřihlášený host
08.05.2005 09:48
CDG-ORL

a to jeste autor nezminuje radosti, ktere predstavuje prejizdeni na Orly pri navaznem vnitrostatnim letu po Francii...

tomas reisinger - nepřihlášený host
28.03.2005 15:10
souhlas

dobrý den, souhlasím s autorem článku. CDG je nejhorší letiště na jakém jsem byl - kromě chaosu i neuvěřitelně špinavé. Myslím si,že to můžu tvrdit. Už jsem absolvoval Heathrow, FRA, AMS, MAD, FCO, SIN, DPS, HKG a jiné a žádné nemělo tolik chaosu, problémů a špíny jako CDG. Budu na dále věřit ve zlepšení. Přeji všem krásný den a spoustu šťastných mil a cest.

Purna - nepřihlášený host
25.03.2005 20:00
patri to k Francii

Navzdory všem jistě i oprávněným kritikám se musím přiznat, že mám CDG velmi rád a přestupoval jsem tu mnohokrát a bez problémů...Při návratu z NRT přes CDG v roce 1999 jsem tady potkal svou ženu a v roce 2001 jsme odtud odlétali na úžasnou dovolenou na RUR... Předtím to byly destinace jako SFO, GIG, DEL, MIA...nelze vzpomínat ve zlém. Na CDG mám jen ty nejkrásnější vzpomínky včetně několika over night tranzitů...a zmiňovaný zmatek - to přeci k Francii patří.

Pene - nepřihlášený host
25.03.2005 19:21
Žabožrouti

Párkrát jsem přes CDG také letěl a musel ten chaos a bordel také absolvovat.Skyteam - neskyteam, Paříži se doporučuji všem rozumným cestovatelům vyhnout ....

Eidam - nepřihlášený host
25.03.2005 14:55
peklo 2

...když je člověk doma. Nejvtipnější bylo, když jsem se při zpátečním přestupu zeptal uklízeče, jestli si můžu v té hale zakouřit. (všude jinde se musí zpátky přes kontrolu ven) Pokrčil rameny, že není problém, vždyť popelníky jsou přeci všude okolo. Nad každým z nich ale visela cedulka "zákaz kouření"... Pak se v tom vyznejte. :o)

Eidam - nepřihlášený host
25.03.2005 14:49
peklo

Souhlas, já jsem letěl před asi pěti lety poprvé v životě ! A hned Praha - Washington D.C. přes Paříž s Air France. Z Prahy jsem letěl nějak pod hlavičkou AF ale s českým strojem, měli jsme 25 min. zpoždění. Po přistání si představte podobný běh na dlouhou trať jako popisuje autor s tím, že jsem byl poprvé v životě sám na nějakém mezinárodním letišti. Věděl prd jak to chodí. Byl jsem ještě vyklepanej z prvního letu, udivenej z prvního kontaktu s živými černochy, naprosto nervozní z nadcházející 10ti hodinové absence cigarety a bez šance si rychle aspoň někde zakouřit. Na přestup jsem měl už jen asi 15 minut! PEKLO! Ani nevím jak a kam jsem všude jezdil a běhal, nikdo mi neporadil, nějak zázrakem jsem to našel, ještě jsem se jako blbec ptal u přepážky, jestli to "fakt jede do D.C." (jak někde na peróně u vlaku). Taky mě seřvali, kde se flákám a byli naštvaný, že už mě nestíhaj vyzpovídat a vyplnit nějakou tu jejich vstupní kartu do USA.

To, že mi do D.C. nedovezli kufry je asi standard. Čekal jsem tam na ně 2 dny, což fakt potěší. Cesta nazpět byla trochu lepší (už jsem byl ostřílenější po asi 4 přeletech v USA), ale kufry mi do Prahy opět nedorazili, ale to už tak neva, když je

------ - nepřihlášený host
25.03.2005 14:01
orly je lepsi

orly je podle me lepsi letiste

------ - nepřihlášený host
25.03.2005 14:01
orly je lepsi

orly je podle me lepsi letiste

------ - nepřihlášený host
25.03.2005 13:04
orly je lepsi

orly je podle me lepsi letiste

Celkem 18 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace