Let s ČSA přes rovník na jižní polokouli

Byly doby, kdy ČSA létaly běžně přes rovník na jižní polokouli na pravidelných linkách. Poprvé překročilo letadlo ČSA rovník 14.srpna 1960 při zahajovacím letu na lince do indonézské Jakarty. Nejprve létaly do Jakarty Tu-104A s mezipřistáními na letištích Cairo, Bombay, Rangoon, Phnom-Penh, Singapur. Později letadla IL-62 a počet mezipřistání se podstatně snížil. Linka do Jakarty se však už řadu let nelétá, a tak se letadlo ČSA dostane přes rovník jen při speciálních letech.

Informační tabule v Praze
A přece se v listopadu 2004 objevila docela nenápadně, téměř ve vší tichosti, nová linka ČSA přes rovník na jižní polokouli. Není to sice linka pravidelná, ale pravidelná charterová, a vznikla navázáním nové spolupráce ČSA s cestovní kanceláří Exim Tours. Ano, jde tentokrát o Jižní Ameriku, přesněji o brazilskou Fortalezu, která se nachází 03°46´ pod rovníkem.
V kabině A310-325 OK-YAD
Linka je v provozu jen přes zimní turistickou sezonu, takže neváhám a 9.4.2005 nasedáme s manželkou na pražské Ruzyni do Airbusu A310-325ET OK-YAD jménem Frýdek-Místek, což je město, kde jsme shodou okolností řadu let bydleli. Linka OK6010 má start plánovaný v 01:05 hod., start skutečný z dráhy 31 je v 01:20. Sedíme na sedačkách 13A,B, před startem nám promítli bezpečnostní pokyny, po startu na chvíli airshow, pak cvičení v letadle, později i filmy.
V 8 hodin ráno dostáváme snídani
Klimatizace je hodně hlučná, palubní rozhlas je špatně slyšet. Všichni rozbalují sluchátka a používají nachystané deky. Letadlo je téměř plné, odhadem 180 lidí. Je černá tma a letíme po trase přes Frankfurt, Trier, Luxemburg, Paříž, Nantes, přes Biskajský záliv, kde registruji naši nejvyšší rychlost na airshow, a to 1046 km/hod. Dále směřujeme na španělské Vigo a pak opět nad oceán; letíme nad Funchalem (Madeira), kolem Kanárských i Kapverdských ostrovů, a pak už míříme do hloubi jižního Atlantiku směrem na Jižní Ameriku. Občas byla ohlášena turbulence, naštěstí nijak silná. Před rovníkem se ale počasí kazí, musíme vystoupat z dosavadních 9 800 m až na 11 000 m, přesto jsou mraky ještě i nad námi.

Letíme již téměř 9 hod. v úplné tmě, a v 10:15 ohlásil kapitán přelet rovníku. Chtěl jsem si tento okamžik pořádně užít, hodně jsem se na něj těšil. Rád bych alespoň trochu šampaňského, vždyť kdysi na lodích se cestující, poprvé překračující rovník, házeli do bazénu k poctě boha Neptuna, k čemuž pak dostali šampaňské i certifikát o překročení rovníku. Dnes už je jiná doba a tak klidně a nerušeně letíme dál a začíná svítat. Z mraků jsme vypadli už na dohled jihoamerického pobřeží u města Fortalezy. Po přeletu města plného mrakodrapů, kde žije 2,5 mil. obyvatel, přistáváme načas po letu dlouhém 09:41 hod. na letišti Pinto Martins (FOR/SBFZ) na dráhu 13/31, letištní budovy máme po pravé ruce. Je 11 hod. SEČ, ale tady je o pět hodin méně, tedy šest hodin ráno. Vystupujeme tunelem do haly a ihned v tunelu máme pocit, že jsme v prádelně, vítá nás vedro a vlhko.

Fortaleza Pinto Martins Intl.
Ještě v letadle nám dali k vyplnění celní kartu, ale vstupní karty pro nás v zásobě neměli, takže je fasujeme a vypisujeme až ve frontě u pasové kontroly. Trochu je z toho chaos, ale nové české pasy s čtecí zónou (růžové) na rozdíl od starých zelených zajišťují podstatně rychlejší odbavení. Na letišti vidíme jen dva B 737 společnosti Varig a CN-235 kolumbijské armády. Posádka ČSA, která při tomto letu odvedla dobrou práci, tady zůstává spolu s námi.
EMB-120 PT-SLC OceanAir, výr. číslo 120094
Náš pobyt v Brazílii s výlety do okolí nám přinesl mnoho nových poznání a moře teplé 30 °C při teplotě vzduchu až 33 °C zase pěkné koupání i docela tmavě hnědý odstín opálení. Škoda jen, že sociálně bezpečnostní situace v Brazílii není ideální, a člověk se musel sám hodně starat o to, aby nebyl okraden, což se nám naštěstí podařilo. Neplatilo to ovšem o všech našich turistech. Ze svého balkónu v 17. poschodí hotelu můžeme dobře pozorovat startující a přistávající letadla na nedalekém letišti. Především na víkend sem přilétá mnoho Brazilců z vnitrozemí. V průběhu pobytu jsme také denně sledovali hlídkové lety EMB-110 brazilské FAB nad pobřežím, stejně jako hlídkové lety policejního vrtulníku Eurocopter AS 350 Ecureuil nad městem a pláží. Tento typ vrtulníku se licenčně vyráběl přímo zde v Brazílii.
Informační tabule na letišti Fortaleza
20. dubna 2005 jsme už od rána opět na letišti a čekáme na přílet Airbusu A 310 ČSA. Přistává v šest hodin ráno, tj. s půlhodinovým zpožděním. Je to opět OK-YAD, kterým jsme přiletěli. Naše posádka přejímá letadlo a my mezitím sledujeme provoz na letišti. Jsou zde především B 737 Varig a Gol, Fokker-100 TAM, EMB-120 OceanAir, vše na vnitrostátních linkách. A také jako pozoruhodnost nákladní DC 8-63F Skymaster. Na protější straně letiště je řada hangárů menších společností se spoustou letadel, vidíme i dvě DC-3 v rekonstrukci u společnosti TAF Linhas Aéreas.
A310 OK-YAD ve Fortaleze

DC 8-63F PR-SKM Skymaster, výr. číslo 46137/527
Startujeme na lince OK6011 s hodinovým zpožděním v 08:35, opět z dráhy 13. Tentokrát sedím vzadu, na sedadle 20A. Po startu vidíme na svůj hotel a ve chvilce jsme nad oceánem.
Fortaleza po startu
Rovník přelétáme v 09:10, což je 14:10 SEČ. Téměř po celou dobu letu nad jižním Atlantikem máme turbulence, mezi Kapverdskými a Kanárskými ostrovy dokonce dosti silné, konce pružných křídel mají docela velké výkyvy. Když v dálce vidíme jeden z Kanárských ostrovů na pravé straně, turbulence konečně ustala.
Na airshow sledujeme přelet rovníku

Brazilská večeře je nám servírována nad Španělskem
Brazilská večeře je nám servírována nad Španělskem V 19 hod. vidíme napravo ostrov Porto Santo, patřící k souostroví Madeira. Ve 20:15 jsme konečně na chvíli nad pevninou v oblasti portugalsko-španělského pomezí. Za 15 minut jsme zase nad mořem, tentokrát nad Biskajským zálivem. Dole už je tma. Ve 21:45 točíme před Versailles doprava na Melun, Frankfurt. Po 09:10 hod. dlouhém letu přistáváme v Praze ve 22:45, tedy se zpožděním 40 minut. Loni létal Exim Tours do Fortalezy ještě s B 737-800 TVS s mezipřistáním na Tenerife za 13 hod. Je to rozdíl i co do pohodlí v letadle, to je mimo diskuzi. A 310 už sice není dnes žádný skvost, ale na tyto charterové linky je vhodný. A s prací posádky ČSA jsme také spokojeni.




Související kategorie

Komentáře



robv - nepřihlášený host
24.06.2005 15:09
lety s CSA

zdravim a jen ve strucnosti,nevim do jake miry mate zkusenosti s letem CSA,dost dlouho dobu jsem pro tuto "komunistickou" spolecnost pracoval,kde stare struktury uz davno nemaji co delat,ale o tom jsem hovorit nechtel,nevim co je tak krasne na letani letadly,ktere jsou pro stredne dlouhe trasy jako napr:DXB,AUH atd. ale ne na trase SIN,BKK adalsi,jak bylo zvykem a to same plati o Fortaleze.Z vlastni zkusenosti mohu rici,ze na evropskych linkach je CSA opravdu z prednich super spolecnosti,ale na dalkovky,to je des a hruza,jelikoz letam sluzebne,tak mohu porovnavat napr:LH,KLM,SQ,MH,BA atd a to jsou opravdove spicky,nejen servisem,obcerstevnim,ale i profesionalnim vystupovanim posadky a personalu,coz u CSA ve vetsine pripadu postradam.To je ciste muj nazor a to jak v porovnani v business class,tak economy.Zdravim.

Mirek - nepřihlášený host
03.06.2005 14:03
B747

tak už to je ok:))) ale bylo to hezký:)))

Ozdave - nepřihlášený host
03.06.2005 14:00
Re::)

Haha! A co treba Mrija? Alespon by to z casti napravilo problem s relativne nizkym poctem tun carga prochazejici Ruzyni. Ted mi ale dosel e-mail, ze to na webu CSA opravili. Jdu se podivat, zda mi rekli pravdu.

Mirek - nepřihlášený host
02.06.2005 09:19
:))

třeba to je pravda :))) co takhle A380?.))

Ozdave - nepřihlášený host
02.06.2005 08:37
Re: B747 u CSA

No vidis, a ja tady kecam o nejakych miniaturnich A-tristatricitek! Ale 747-500 - to uz se ale hodne predbihaji! Chtel jsem je na to upozornit e-mailem ale nejak to neproslo. Doufam ze to brzy napraveji.

mIREK - nepřihlášený host
02.06.2005 08:01
B747 u Čsa:)))))

http://www.csa.cz/cs/czechia/cz\_cestujici/cz\_paluba/letadlovaflotila.htm

Honza154 - nepřihlášený host
02.06.2005 00:39
Re: naroznej

Chtělo by to dopsat celé, čtenáři by jistě uvítali i pohled druhého člověka.;-)

naroznej - nepřihlášený host
01.06.2005 17:01
Cesta s ČSA na Varadero

Letos jsem byl s CK Eximtours na Kubě. Z Prahy jsme odletěli též A-310 Frýdek Místek dne 2.4. Cestou jsme absolvovali mezipřistání v Madridu , kde jsme strávili cca 3 hodiny.V průběhu této pauzy došlo k dotankování letadla a výměně posádky. Tato pauza byla docela šílená , neboť nám nebylo umožněno opustit letadlo. Celou pauzu byla klimatizace mimo provoz a přežít bylo docela utrpení. Na Kubu jsme doletěli s cca hodinovým zpožděním.V tuto dobu se na letišti ve Varaderu nenacházelo žádné další letadlo.Při vstupu do haly jsme dostali závan pravého tropického skleníku. Pasové odbavení probíhalo po "bolševicku". Soudruh policista dobu koukal do pasu , dobu na obličej a dobu pohledem do papírů (a čtením referencí ??).Při cestě zpět se na letišti nacházelo letadlo ATR místní charterové letecké společnosti.Bohužel pravý nápor , kdy sem mířilo cca 12 letadel z Kanady a 5 letadel z Evropy se odehrával až ve večerních hodinách. (náš odlet byl dopoledne).Při letu zpět se již naštěstí letělo bez mezipřistání a tak za cca 9,5 hodiny jsme přistáli v Ruzyni. Při obou cestách nám byly promítnuty dva filmy mizerné kvality.Při obou cestách jsme letadlo opouštěli dost nasyceni vším možným. Přístup po

Ozdave - nepřihlášený host
01.06.2005 10:32
Long haul s CSA

Diky za paradni clanek! Take moc rad vzpominam na dlouhe lety v Airbusu CSA - mezi Singapurem a Prahou. I kdyz na teto trase letadlo (v te dobe jen OK-WAA a OK-WAB) nikdy rovnik nepreletlo, jednalo se o skvelem spojeni mezi Prahou a jihovychodni Azii. Mezipristani v Abu Dhabi, ci Bahrainu a pozdeji v Dubaji vzdy let prijemne rozdelili na dve snesitelne pulky (nekdy se take stavilo v BKK) a posadky se vzdy v UAE vymenili. S CSA mam na teto trase jen dobre zkusenosti a mrzi mne, ze uz se delsi dobu na tuto cast zemekouli nesoustredi. Vzdyt letaji az do Colomba, to uz je jen skok pres Bengalsky zaliv:) Nyni musim vzdy litat pres CDG, LHR nebo FRA a sedet rovnych 13 hodin v letadle je narez. Moc doufam, ze se CSA do jihovychodni azii opet vrati, treba s novejsi technikou typu A330/A350/B767/B787. Moc by me zajimalo ktery z techto kandidatu nahradi skvele ale bohuzel starnouci A310 v kratke (A330/B767?) a pak dlouhe (A350/B787?) budoucnosti.

Celkem 9 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace