Detail fotografie

Z726


Typ letadla: Z726
Letiště: Očová (LZOC)
Společnost: Aeroclub
Registrace: OM-RMS
Autor: duro
Datum pořízení: 04/2008
Počet hodnocení: 0×
Počet zobrazení: 3741×

Popis:

Majitel: Kovos s.r.o., provozovatel: Slovenský národný aeroklub




Kategorie a uživatelská alba

Další fotografie


Komentáře



neznalek - nepřihlášený host (...250.11...)
13.02.2009 19:23

Diky za vysvetleni... jen bych dodal neco k motoru Lycoming (jak pise Caba), zapadni motor byl naopak VELMI vyhovujici (o nejake politicke duvody vubec neslo) viz napr. velke 50ky.... tehdejsi rezim proste nedisponoval prebytkem valut na nakup techto pohonnych jednotek, proto take napr. vznikla verze Z50M, ale to je asi na uplnne jinou debatu, ktera sem nepatri

Michla - nepřihlášený host (...64.72...)
13.02.2009 08:52

a kdyz jsme u te neprilis znamych treneru - Z-526AF - to byla Z-526AS s motorem M-137, ale potom se vsechny kusy predelaly na Z-526AFS. Teda - jeste predtim se ty AF vyrobili z Z-526AS ;-)

Michal - nepřihlášený host (...64.72...)
13.02.2009 08:50

to Caba (a spol).
poloha teziste - troska spekulace bez podkladu - no vzhledem k tomu, jak se to pilotni sedalo stehovalo v historii Treneru usuuju, ze to vychazelo dost tesne a drobnosti jako vrtule ci podvozek (rozdil mezi Z-226T a Z-326 je vlastne akorat pridani podvozku /a malinke prodlouzeni kridel/ a presto se sedadlo stehovalo). No a az letadlo ztezklo k Z-726 (a soucasne se fous zmensilo - Z-726 je velikosti mezi Z-526F a Z-526AFS), tak uz ten rozdil zmizel uplne. Tot ma spekulace.

Cába - nepřihlášený host (...201.62...)
13.02.2009 00:22

Nedalo mi to spát. Létám Z-126 a Z-526 a zjistil jsem, že mám ve vývojové řadě trenérů docela velké vědomostní nedostatky.
Zajímal jsem se o Z-726 co se týče neználkova dotazu o možnosti pilotovaní Z-726 zepředu a zezadu narozdíl od Z-526. Na webu nejsou informace a letovou příručku, která by mnoho objasnila nemám bohužel k dispozici.

Nicméně jsem vyštrachal a oprášil nádhernou knížku od Václava Němečka - Československá letadla 2díl 1945-1984, kde popisuje mimo jiné i celou vývojovou řadu trenérů. Koho to zajímá tak mu doporučuji si to přečíst. Krom historie vývoje s daty jsem tam ovšem nenašel něco co by razantně objasňovalo rozdíl mezi Z-726 a Z-526 až na pár věcí. Budu přímo citovat z knížky: "Z-726 - Univerzál je dvousedadlovkase zatahovacím podvozkem, rozměrově mezi Z-526F a Z-526AFS s nosnou plochou 14,89m2" . Z předchozího vyplývá, že má změněny rozměry, což vede k rozdílnému hmotnostnímu rozložení. Dále se tu píše o všem co jsem zde již probírali jako o celokovových kormidlech. Také jsem se dočetl, že má pozměněnou kabinu včetně překrytu (nevím co je pozměněno dle mě to vypadá vizuálně stejně) a na záver je tu napsáno cituji: "Příznivé rozdělení hnot letounu dovolovalo sólové létání z předního i zadního sedadla dle zvyku pilota. Také je tu podotknuto, že narozdíl od předchozích typů může Z-726 létat plnou akrobatickou sestavu ve dvojím obsazení. Z-526,326 a 226 mohou provádět některé akrobatické prvky poze sólo. Tolik tak co jsem se dočetl.

Pro ty co to zajímá je tady také spousty zajímavostí. Z řad jednosedadlových trenérú každý zná asi každý Z-226A,Z-326A, Z-526AS a Z-526AFS. Tady jsem se ovšem dočetl, že technici z Moravanu Otrokovice upravili na Kubě (tehdejší spřátelená komunistická země se sovětským svazem kam se expedovalo) Z-326A na prototyp Z-326MR kterému se říkalo "Triburon", který dostal motor M-337 s dřevěnou vrtulí.

To jen takové zajímavosti. Koho to zajímá ať si tuto knížku přečte. Jsou tam všechna modifikace trenérů např: Z-526 s motorem Lycoming(200K) a že se přípravovala verze s 300K mororem lycoming, ke které nedošlo díky tehdejšímu režimu (západní motor nebyl vyhovující:-))) a další zajímavosti.

Cába - nepřihlášený host (...201.62...)
12.02.2009 22:46

To neználek: s tím výměníkem je to dobrý postřeh. Toho krytu jsem si opravdu nevšiml a vypadá to, že by tam mohl být. Vše tomu nasvědčuje, ale nemusí. opravdu nevím.

Co se týče toho proč se může se Z-726 létat solo jak zepředu tak zezadu, tak abych řekl pravdu tak nevím jak to oproti Z-526 udělali. Například Z-726K OK-DRC je v podstatě přestavěná Z-526(dle historických podkladů). Jde o to rozložit hmotnost posádky a nákladu vůči těžisti, aby bylo letadlo plně řiditelné za jakéhokoli režimu letu a bylo vyvažitelné. V tomhle smyslu je třeba špatně udělaný ultralight KP2u Sova, který má posunuty sedačky kůli těžišti a i přesto je na mylých rychlostech nevyvažitelný. Proč se musí sedět u Z-526 vzadu a nemůže se sní letět solo zepředu vím, ovšem jak upravili Z-726 oproti 526ce aby toto odstranili to nevím.

neznalek - nepřihlášený host (...250.11...)
12.02.2009 22:20

Jo panove, nema nahodou 726ka i vymenik na vejfukach pro vytapeni kabiny? Nak mi furt vrta v hlave to divny tvarovani spodni casti kapoty kolem kominu... Na jinych fotkach zepredu je dokonce i videt dira ktera by mohla byti vstupem naporoveho vzduchu do vymeniku.

Za pripadne vysvetleni predem dekuji.

duro (...108.216...)
12.02.2009 21:47

to Michal a Cába: ano pardon, pomylil som sa, vasa DRC je 726K, ma 337 a V500, nasa je iba 726, ma 137 a V503... diky za opravu

neznalek - nepřihlášený host (...250.11...)
12.02.2009 19:08

Cabo cim je prosimte zpusobeno ze 726ka je litatelna v sole zepredu a napr. 526ka nikoliv..?

Jako laikovi mi prijdou oba typy velmi podobne. Az na detaily jako kovovy potah ocasnich kormidel atd... Ale neverim ze sotva metr ctverecni duraloveho potahoveho plechu misto puvodniho platna zpusobi takovy rozdil v tezisti (byt na skoro nejvetsi pace)...

Cába - nepřihlášený host (...201.62...)
12.02.2009 15:12

To Michal: dle textu usuzuji, že se Duro pouze upsal. Původně chtěl napsat že v té jejich je jen M-137 s V-503A.

Michal - nepřihlášený host (...64.72...)
12.02.2009 14:15

to DUro: opravdu tam mame M337 ? normalni Z-726 maji M-137...., holesovska OK-DRC je Z-726K, ktera ma M-337-jak pises.

Celkem 20 záznamů

Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace