V průběhu roku 2008 došlo na evropských letištích v důsledku globální krize ke změně růstového trendu předchozích let a v posledním čtvrtletí počty přepravených cestujících skoro všude klesaly, mnohde i dvouciferným tempem. To se samozřejmě odrazilo i v celoročních výsledcích a z první evropské padesátky jen 28 letišť vykázalo meziroční růst cestujících a naopak 22 zaznamenalo pokles. V absolutních číslech nejrychleji rostlo římské letiště Fiumicino (meziročně +2,3 mil. cestujících) - převážně v důsledku dubnového přesunu dálkových letů Alitalie z Malpensy a administrativního omezení provozu na letišti Ciampino, rostla i všechna tři moskevská letiště (Domodědovo +1,7 mil., Šeremetěvo +1,2 mil. a Vnukovo +1,1 mil). Zurich zvýšil počet cestujících o 1,4 mil., berlínský Tegel 1,1 mil. a téměř milión přidala i Vídeň a Paříž CDG.
Poř. 2008 |
Poř. 2007 |
Letiště |
počet cestujících 2008 [tis.] |
meziroční změna 2008/2007 [%] |
počet cestujících 2007 [tis.] |
počet cestujících 2006 [tis.] |
počet cestujících 2005 [tis.] |
1 |
1 |
London Heathrow (LHR) |
66 910 |
-1,4 % |
67 855 |
67 343 |
67 687 |
2 |
2 |
Paris Charles de Gaulle (CDG) |
60 875 |
1,6 % |
59 922 |
56 850 |
53 800 |
3 |
3 |
Frankfurt/Main (FRA) |
53 473 |
-1,3 % |
54 168 |
52 822 |
52 230 |
4 |
4 |
Madrid (MAD) |
50 846 |
-2,5 % |
52 143 |
45 530 |
41 963 |
5 |
5 |
Amsterdam (AMS) |
47 400 |
-0,8 % |
47 800 |
46 088 |
44 200 |
6 |
8 |
Roma Fiumicino (FCO) |
35 227 |
6,9 % |
32 947 |
30 189 |
28 683 |
7 |
7 |
München (MUC) |
34 552 |
1,7 % |
33 980 |
30 778 |
28 639 |
8 |
6 |
London Gatwick (LGW) |
34 179 |
-2,8 % |
35 168 |
34 092 |
32 703 |
9 |
9 |
Barcelona (BCN) |
30 208 |
-7,9 % |
32 801 |
30 008 |
27 131 |
10 |
10 |
Paris Orly (ORY) |
26 210 |
-0,9 % |
26 441 |
25 662 |
24 900 |
11 |
15 |
Istanbul Atatürk (IST) |
23 500 |
1,3 % |
23 196 |
21 228 |
19 647 |
12 |
14 |
Dublin (DUB) |
23 500 |
1,3 % |
23 200 |
21 197 |
18 450 |
13 |
13 |
Palma de Mallorca (PMI) |
22 833 |
-1,7 % |
23 228 |
22 408 |
21 242 |
14 |
12 |
London Stansted (STN) |
22 338 |
-6,0 % |
23 760 |
23 682 |
22 014 |
15 |
18 |
Zürich (ZRH) |
22 099 |
6,6 % |
20 739 |
19 237 |
17 885 |
16 |
17 |
København (CPH) |
21 530 |
0,6 % |
21 410 |
20 887 |
19 982 |
17 |
16 |
Manchester (MAN) |
21 406 |
-4,3 % |
22 362 |
22 776 |
22 084 |
18 |
21 |
Moskva Domodědovo (DME) |
20 438 |
9,0 % |
18 755 |
15 370 |
13 960 |
19 |
20 |
Wien (VIE) |
19 747 |
5,2 % |
18 768 |
16 856 |
15 859 |
20 |
19 |
Oslo (OSL) |
19 344 |
1,6 % |
19 044 |
17 672 |
15 896 |
21 |
11 |
Milano Malpensa (MXP) |
19 222 |
-19,5 % |
23 885 |
21 767 |
19 631 |
22 |
24 |
Brussels (BRU) |
18 516 |
4,1 % |
17 786 |
16 650 |
16 200 |
23 |
23 |
Düsseldorf (DUS) |
18 150 |
1,8 % |
17 831 |
16 590 |
15 511 |
24 |
22 |
Stockholm Arlanda (ARN) |
18 136 |
1,2 % |
17 913 |
17 540 |
17 101 |
25 |
25 |
Athens (ATH) |
16 466 |
-0,4 % |
16 539 |
15 080 |
14 281 |
26 |
26 |
Moskva Šeremetěvo (SVO) |
15 214 |
8,4 % |
14 040 |
12 764 |
12 174 |
27 |
29 |
Berlin Tegel (TXL) |
14 487 |
8,5 % |
13 358 |
11 813 |
11 533 |
28 |
28 |
Lisbon (LIS) |
13 604 |
1,6 % |
13 392 |
12 314 |
11 235 |
29 |
30 |
Helsinki (HEL) |
13 427 |
2,6 % |
13 091 |
12 110 |
11 131 |
30 |
31 |
Hamburg (HAM) |
12 840 |
0,5 % |
12 780 |
11 954 |
10 677 |
31 |
27 |
Málaga (AGP) |
12 814 |
-5,7 % |
13 591 |
13 076 |
12 669 |
32 |
32 |
Praha (PRG) |
12 631 |
1,6 % |
12 436 |
11 582 |
10 777 |
33 |
33 |
Genève (GVA) |
11 410 |
5,6 % |
10 807 |
9 963 |
9 411 |
34 |
35 |
Nice (NCE) |
10 383 |
-0,2 % |
10 400 |
9 948 |
9 755 |
35 |
34 |
Köln/Bonn (CGN) |
10 350 |
-1,1 % |
10 470 |
9 904 |
9 452 |
36 |
36 |
Gran Canaria (LPA) |
10 212 |
-1,4 % |
10 355 |
10 287 |
9 827 |
37 |
39 |
Luton (LTN) |
10 174 |
2,6 % |
9 920 |
9 415 |
9 135 |
38 |
37 |
Stuttgart (STR) |
9 932 |
-3,8 % |
10 326 |
10 111 |
9 406 |
39 |
42 |
Alicante (ALC) |
9 578 |
5,0 % |
9 121 |
8 894 |
8 796 |
40 |
41 |
Birmingham (BHX) |
9 577 |
3,7 % |
9 232 |
9 056 |
9 389 |
41 |
40 |
Warszawa (WAW) |
9 483 |
2,3 % |
9 269 |
8 102 |
7 072 |
42 |
38 |
Milano Linate (LIN) |
9 266 |
-6,7 % |
9 927 |
9 697 |
9 089 |
43 |
43 |
Edinburgh (EDI) |
8 993 |
-0,5 % |
9 039 |
8 609 |
8 449 |
44 |
46 |
Budapest (BUD) |
8 443 |
-1,8 % |
8 597 |
8 267 |
8 064 |
45 |
45 |
Tenerife (TFS) |
8 252 |
-4,5 % |
8 639 |
8 846 |
8 632 |
46 |
44 |
Glasgow (GLA) |
8 137 |
-6,8 % |
8 732 |
8 830 |
8 782 |
47 |
47 |
Lyon (LYS) |
7 924 |
8,2 % |
7 321 |
6 752 |
6 561 |
48 |
50 |
Moskva Vnukovo (VKO) |
7 922 |
16,7 % |
6 789 |
5 117 |
3 619 |
49 |
53 |
Sankt-Petěrburg (LED) |
7 070 |
15,2 % |
6 139 |
5 103 |
|
50 |
49 |
Marseille (MRS) |
6 960 |
0,0 % |
6 963 |
6 116 |
5 859 |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
- |
- |
Berlin Schönefeld (SXF) |
6 638 |
4,8 % |
6 331 |
6 059 |
5 075 |
- |
- |
Nürnberg (NUR) |
4 270 |
0,6 % |
4 244 |
3 970 |
3 802 |
- |
- |
Kraków (KRK) |
2 924 |
-4,7 % |
3 068 |
2 367 |
1 586 |
- |
- |
Leipzig/Halle (LEJ) |
2 462 |
-9,6 % |
2 724 |
2 348 |
2 128 |
- |
- |
Katowice (KTW) |
2 427 |
21,6 % |
1 996 |
1 458 |
1 092 |
- |
- |
Bratislava (BTS) |
2 219 |
9,6 % |
2 024 |
1 938 |
1 327 |
- |
- |
Dresden (DRS) |
1 860 |
0,5 % |
1 850 |
1 842 |
1 783 |
- |
- |
Salzburg (SZG) |
1 810 |
-7,0 % |
1 946 |
1 878 |
1 695 |
- |
- |
Wroclaw (WRO) |
1 486 |
16,9 % |
1 271 |
866 |
466 |
- |
- |
Poznan (POZ) |
1 275 |
47,4 % |
865 |
671 |
419 |
- |
- |
Linz (LNZ) |
803 |
3,7 % |
774 |
762 |
727 |
- |
- |
Košice (KSC) |
591 |
33,4 % |
443 |
344 |
270 |
- |
- |
Brno (BRQ) |
506 |
20,5 % |
420 |
394 |
316 |
- |
- |
Ostrava (OSR) |
354 |
6,6 % |
332 |
301 |
233 |
- |
- |
Pardubice (PED) |
87 |
-6,5 % |
93 |
72 |
49 |
- |
- |
Karlovy Vary (KLV) |
82 |
32,3 % |
62 |
35 |
37 |
- |
- |
Poprad (TAT) |
58 |
-3,3 % |
60 |
42 |
18 |
Tabulce největších poklesů vévodí milánská Malpensa s propadem 4,7 mil. cestujících v důsledku zrušení hubu krizí zmítané Alitalie (viz náš článek), následuje Barcelona (-2,6 mil.), kde velká část cestujících do Madridu dala od února přednost vysokorychlostní železnici (621 km za 2:38, provozní rychlost 300 km/h, trať i vozidla schválená na 350 km/h) a svůj díl si vzalo i konkurenční letiště Girona. Londýnský Stansted (-1,4 mil.) doplatil na zvýšení přistávacích poplatků (soudě podle dříve zveřejněných reakcí nízkonákladových společností) a v Madridu (-1,3 mil.) jde podobně jako v Barceloně hlavně o pokles vnitrostátní dopravy.
Z vybraných středoevropských letišť stejně jako v minulých letech nejvýrazněji rostla polská regionální letiště, za zmínku stojí i nárůst v Košicích, v Brně a v Karlových Varech.
Loňský článek vyvolal obsáhlou diskuzi o pozici Ruzyně mezi evropskými letišti s jednou dráhou. Přidávám proto stručné srovnání letišť s provozem (převážně) na jedné dráze podle počtu pohybů letadel (včetně všeobecného letectví, jsou-li již k dispozici):
London Gatwick (LGW) | 256 tis. pohybů |
Dublin (DUB) | 213 |
London Stansted (STN) | 200 |
Geneve (GVA) | 190 |
Praha (PRG) | 179 |
Stuttgart (STR) | 159 |
Milano Linate (LIN) | 131 |
Málaga (AGP) | 120 |
Luton (LTN) | 120 |
Zdroje: ACI, ADV, AENA, ASSAEROPORTI, CAA, FCAA, LFV, SIAA, UAF, ULC a internetové stránky uvedených letišť
No, s cargem je trochu potíž, ne všude zveřejňují statistiku carga zároveň s cestujícícmi a navíc tam každé letiště počítá něco jiného, takže je to obtížněji srovnatelné. Pohyby jsou o něco lepší, ale potíže dělají výcvikové lety a všeobecné letectví. Nejlépe ze všeho se dají srovnávat cestující, tam ruší jen statisticky nepříliš významný tranzit.
pro nás statistiky neocenitelná pomůcka. Ještě by to chtělo kargo.
Celkem 3 záznamy
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
to mi nedošlo. A předpokládám, že pohyb letadel s nákladem nikdo nesleduje.