F-35: na ceně nezáleží

  • 05.12.2022 17:00

Jak čtenáři pravděpodobně zaznamenali, v poslední době se ve sdělovacích prostředcích objevily různé náznaky, že letadla F-35 se mohou prodražit a pořizovací cena za 24 letadel pro české letectvo se může zvýšit z původně zmiňovaných 80 miliard na 100 miliard Kč.

Úvahy jsou to pozoruhodně nesmyslné, a to přinejmenším hned ze dvou důvodů. Za prvé, kontrakt nikdo neznáme (a v danou chvíli nejspíš neexistuje) a za druhé, pořizovací cena nám vlastně ani nic neříká. Vysvětlíme proč.

Co zahrnuje či nezahrnuje kontrakt?

Především nemá smysl diskutovat cenu, pokud nevíme, co oněch 80 či 100 miliard korun zahrnuje či nezahrnuje. Je zahrnuta alespoň základní výzbroj, přeškolení pilotů a pozemního personálu? Jsou v ceně nějaké náhradní díly? Budeme kupovat verzi s motorem Pratt & Whitney nebo adaptivní General Electric Aviation? Jaké jsou podmínky garancí (pokud vůbec existuje)? F-35 je létající superpočítač – budou updaty softwaru poskytovány (alespoň po nějakou dobu) zdarma nebo se za ně bude platit?

Velmi záleží také na dalších podmínkách kontraktu. Jaké jsou platební podmínky? Bude celá zakázka splacena v okamžiku podpisu kontraktu, v okamžiku předání prvního letadla, postupně s každým předaným letadlem či s předáním posledního? Přejímka letadel bude v USA či v Čáslavi? Ostatně na letadla si budeme muset půjčit, takže nám naběhnou náklady financování. A je tu spousta dalších možných položek, které lze snadno přepočítat na peníze, pokud je o to zájem.

Provozní náklady

Pokud jde o druhý bod, daleko více než pořizovací náklady samotné nás zajímají provozní náklady. Ty jsou u F-35 řádově vyšší než např. u Gripenů. Jsou obrovské. Letová hodina F-35 vychází podle oficiálních amerických údajů na takřka milion korun. Jak vyplývá z mezinárodních zdrojů, je to více než šestinásobek nákladů na letovou hodinu Gripenu či více než dvojnásobek letové hodiny Eurofighter Typhoon.

Vysoké náklady a speciální zacházení vyžaduje ošetřování „neviditelného“ povrchu letadla. Jsou tu také nutné investice do pozemního vybavení, které je v případě F-35 daleko náročnější než u klasických stíhaček. Budeme potřebovat více provozního personálu a více ostrahy. S tím souvisí také přísné podmínky na ostrahu. To vše podle striktních amerických specifikací.  

Letadla F-35 jsou výrazněji hlučnější než Gripen, takže se zřejmě bude muset dodatečně investovat do protihlukových opatření u letišť. To vše jsou další peníze, investiční i provozní. 

A to ani zdaleka není vyčerpávající seznam nákladů doprovázejících pořízení F-35.

Pitvat se v možném navýšení pořizovací ceny na možná až 100 miliard korun za 24 letadel je proto nesmysl. Smysl má vyhodnotit celkové náklady vlastnictví. Ty je pak možno porovnat s jinými variantami. Naneštěstí jsme jiné varianty ještě před zahájením vyjednáváním s Lockheed Martin hodili do koše, čímž jsme vyjednávací pozici dále zhoršili. Přesto takovou kalkulaci udělat musíme. Přinejmenším aby bylo jasné, kam směřujeme.

Jak taková zakázka může v rukou vyjednavačů dopadnout, názorně ilustruje nákup bezpilotních Heronů.

Pořizovací cena tří Heronů 1 avizovaná ministryní obrany se z původních 1,4 miliardy korun náhle vyhoupla na 2,7 miliardy korun. Ministerstvo přitom není schopno ani konzistentně vysvětlit, proč k navýšení na takřka dvojnásobek došlo. Někdy se jako důvod uvádí vývoj na trhu (což může znamenat cokoliv), jindy potřeba poptávat i výzbroj.

V tomto kontextu jistě neuklidní, že v případě Heronů se jedná o stejné ministerstvo a dost možná i stejný vyjednávací tým, který za nás dnes vyjednává největší zbrojní položku v soudobé historii České republiky. (Foto: USAF, Bloomberg)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
19.12.2022 10:56

Proč tak silná slova (najděte si význam zkratky IMHO)?
Jen jsem to nevěděl. Až kolega dokouří, posypu si hlavu obsahem jeho popelníku :-)

cyklista - nepřihlášený host (...16.81...)
06.12.2022 19:57
Milý OM,

proč lžeš? Díly na F-35 se vyrábí ve spoustě zemí a hotová letadla se montují minimálně v Itálii a Japonsku.

Petr - nepřihlášený host (...75.145...)
06.12.2022 12:46

MO vykazuje účetně za jednu letovou hodinu JAS 39 C/D 670 000 czk v přepočtu 29 000 USD.

JGR - nepřihlášený host (...177.105...)
06.12.2022 12:25
Je rozdíl

mezi můžu a chci. Nehledě k tomu, že vzhledem k dodacím lhůtám F-35 a končícího pronájmu Gripenů by ČR zůstala bez ochrany vzdušného prostoru a za bé budování stíhacího letectva znovu od nuly za drahý peníze

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
06.12.2022 11:04
Ivo:

Ofsety pro české (IMHO jakékoli evropské) firmy v případě F-35 opravdu nehrozí.
Co se týče zamýšleného vlastnictví okolními státy - to nemusí být až tak směrodatné, úplatky v téhle branži jsou obrovské - a amíci to umějí zrovna tak, jako BAE Systems, akorát se to na ně nepropíchlo. Základní otázkou je, jaká bude koncepce našeho letectva? S čím např. budem provádět air policing? To ke každé nereagující Cessně (no, to jsem trošku přehnal, ale jen maličko) bude vzlétat F-35?
A KDO to všecko ZAPLATÍ, kde na to vezmeme? To 2 % HDP padnou jen na letectvo.
Podle mě by životaschopná koncepce byla pokračovat s Gripeny a dejme tomu v Čáslavi vytvořit základnu pro F-35 okolních států. Tento svůj názor zastávám od okamžiku, kdy se o F-35 pro ČR začalo mluvit. Ve světle Putinova vpádu na Ukrajinu se však věci začínají jevit poněkud jinak, nicméně, otázky zůstávají.

Jenda - nepřihlášený host (...188.164...)
06.12.2022 08:18
Zústat u Gripenů

Myslím si že uzavřít kontrakt se Saabem a nakoupit třeba 30 Gripenů E/F by vyšlo levněji a měli by jsme o šest strojů více.

Augusto Pinochet - nepřihlášený host (...225.72...)
06.12.2022 08:06
...to jsou kecy...

...takže vedení všech států, které F-35 mají nebo je chtějí jsou nesvéprávná, zralá na defenestraci a náhradu za uvedomělé dobrovolníky z prostého lidu?...kterej myšlenkovej dezolát to psal, vypadá to na Kobzu nebo Vildumetzovou...stejné námitky absolventů VŠŽ byly i při pořizování Gripenů...autor
poněkud zapoměl na přínosy a výhody tohoto letadla a také na filosofii, že dnes se připravujeme na konflikt budoucnosti, což letadlo 5. generace splňuje..ale jak je vidět, lid by chtěl na letištích migy a hrábě...

Armin Tamzarian - nepřihlášený host (...183.193...)
06.12.2022 01:20
Pro idiota každý idiotem, aneb jak kadet Ivo Biegler psal ministrini obrany.

Jaká krása že praví synové vlasti ještě nevymřeli a nebojí se oslovit ani nejvyšší představitele naší skvělé vlády. Sice neumí napsat ani ofsetový program ale co jim chybí na inteligenci to dohánějí ve své oddanosti republice.

Lemra líná - nepřihlášený host (...11.96...)
06.12.2022 00:01

"Psal jsem už před půl rokem Černochove..." Tak to hodně pobavilo! :-T :-D :-D :-D

petrp (...250.30...)
05.12.2022 22:05

Ivo....máte pravdu,leč kde na to vezmeme peníze.....a nechat je ,asi pro jistotu, nebo nevím proč i s Gripenama?Tak to už asi vůbec ne...mluvíte o stovkách miliard korun, člověče

Celkem 13 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace