Ruská prokuratura uzavřela šetření katastrofy letadla SuperJet 100-95B (RA-89098) letícího na lince Aeroflotu SU1492 z Moskvy do Murmansku dne 5. května 2019 obviněním kapitána letadla, který nezvládl přistání a podle vyšetřovatelů se dopustil řady hrubých chyb. Kapitán Denis Jevdokimov (licence ATPL, celkový nálet 6844 hodin, z toho 1570 hodin na SuperJetu) se proti závěrům šetření odvolal. Během katastrofy zahynulo 41 osob a škoda byla vyčíslena v přepočtu na asi 500 milionů korun.
Letadlo bylo po vzletu z letiště Šeremetěvo zasaženo bleskem, který na určitou dobu vyřadil část avioniky, autopilota a spojení. O bouřce v blízkosti letiště byla posádka informována, ale kapitán se přesto rozhodl bouřku neobletět, jak ukládají předpisy. Po zásahu bleskem zastavila posádka stoupání v letové hladině FL100, vyhlásila ztrátu spojení a nouzi. Letoun se vracel na Šeremetěvo v režimu řízení Direct Mode.
Vyšetřovatelé shledali závažné chyby pilotáže, které způsobily tvrdé přistání ve vysoké rychlosti se třemi odskoky. Přistání komplikoval režim řízení, střih větru a vysoká hmotnost letadla. V režimu Direct Mode se automaticky nevysunují spoilery a posádka je po přistání manuálně nevysunula. Během druhého odskoku do výšky 6 m dosáhlo přetížení +5,25 G, při třetím překročilo přetížení +5 G a způsobilo destrukci konstrukce včetně poškození křídelních nádrží, což vedlo k požáru.
Aeroflot nyní označil za příčinu katastrofy chování simulátoru SuperJetu, který se v režimu Direct Mode údajně chová „zásadně jinak“ než skutečný letoun. Podle společnosti tudíž posádka nemohla být na nouzové přistání řádně připravena.
Regulátor na základě této informace uložil provést dodatečné demonstrační lety a porovnat je s chováním simulátoru Aeroflotu. Zkoušek se mají účastnit testovací piloti spolu s piloty letecké společnosti.
Simulátor SSJ100 má jak domácí certifikaci, tak certifikaci EASA. V rámci šetření katastrofy prověřovali simulátory na podzim 2019 experti ruského regulátora a Evropského úřadu pro bezpečnost letectví (EASA). Konstatovali, že simulátory vyhovují jak v režimu normálním, tak i v Direct Mode. Za asi deset let provozu SuperJetů je evidováno jen šest případů, kdy piloti museli přejít do režimu Direct Mode, jedná se tedy o velmi výjimečnou zkušenost.
Aeroflot provozuje čtyři simulátory, z toho tři britské L3 Commercial Training Solutions a jeden domácí provenience od firmy Dynamika.
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém