Nouzová evakuace letadla. S příručními zavazadly?

  • 07.05.2019 08:00

Při katastrofě letadla SuperJet v Moskvě obrátila média i veřejnost na fakt, že někteří cestující evakuovali letadlo po skluzavkách, a to se svými příručními zavazadly. To je v rozporu s bezpečnostními předpisy i logikou věci a takové jednání může vést ke zdržení, které může stát životy. 

Bezpečnostní instrukce Aeroflotu pro Suchoj SuperJet (obr. 2) ukazují, že příruční zavazadla s sebou brát při evakuaci letadla nelze. Upozorňujeme na symbol v levém horním rohu, neboť při zběžném studiu může ujít vaší pozornosti. Nicméně ústní informace podávaná před každým letem takovou informaci neobsahuje, a zdaleka ne každý podrobně studuje bezpečnostní instrukce. A aniž se chceme takových cestujících jakkoliv zastávat, možná je důležitější se ptát, proč hasiči nestáli připraveni přímo u dráhy a nevyčkávali přistání letadla, které asi 20 min. předtím vyhlásilo nouzi a návrat na letiště. Jak potvrzuje vyšetřování, hasičům byl vyhlášen „červený poplach“ teprve v 18:30, tj. pouhou minutu před přistáním letadla. Není to zjevně selhání hasičů, neboť ti na poplach reagovali velmi rychle. Tato skutečnost je součástí probíhajícího vyšetřování a hloubkové kontroly letiště Šeremetěvo a jeho provozních složek.  

Evakuace s příručními zavazadly přitom není nic tak výjimečného (viz fotografie).  Možná je spíše pravidlem. O tomto problému se hodně mluvilo již v souvislosti s havárií Boeingu 777 společnosti Emirates, linka EK521 v srpnu 2016. Při evakuaci z hořícího letadla se někteří cestující od nouzového východu drali zpět proti proudu na svá místa pro své laptopy a osobní věci. Zmatek na palubě ukazuje video zde. Jenom zázrakem se všech 300 osob na palubě zachránilo, stejně jako v případě nehody A340 Air France v Torontu. Cestující Aeroflotu tolik štěstí neměli. V případě havárie Emirates, Air France i katastrofy SuperJetu odvedli palubní průvodčí profesionální práci. To dokazuje, že systém výcviku palubního personálu je účinný. Evakuace Suchoje proběhla během 55 sekund.  

Znovu se proto vnucuje otázka, proč dispečeři v Šeremetěvu hasičům vyhlásili poplach v podstatě až bylo pozdě. Pravděpodobně to mělo na tragický výsledek katastrofy daleko osudovější dopad než selhání několika jednotlivců, kteří navíc mohli jednat v šoku. (Foto: frequentfliers, ABC News, The Tab, AP)


Fotografie k článku



Související články

Komentáře



pabak - nepřihlášený host (...70.227...)
08.05.2019 08:20
Šeremetěvo

Velice dobrý článek. Jsem přesvědčen, že cestující Smartwings nebo ČSA by také evakuovali s kabinovými zavazadly. Výzva těchto společností také neobsahuje instrukci stran kabinových zavazadel. Ale po zhlédnutí všech dostupných videí je zřejmé, že kromě nezvládnutí přistávacího manévru, při kterém podvozkové nohy prorazily křídlové nádrže a následné od horkých motorů vzplanulo palivo, je trestuhodné zpoždění složek záchranného systému. Jedno jediné požární vozidlo se přibližuje k hořícímu letounu s několika minutovým zpožděním.

bob - nepřihlášený host (...133.138...)
08.05.2019 07:32
postupy

jsou v letectvi psane krvi. Pokud se zavede ze koho po evakuaci uvidi se zavazadlem dostane pokutu v radech desetitisicu dolaru, tak se mu ten notebook zahy prodrazi. A dopatrat se takoveho cestaka je tam vice nez jednoduche. Snad to nekoho napadne. Zamek je spatna vec, to by, jak bylo popsano s tim lide mlatili a zdrzovali. Uvidime, vypada ze je to pravidlem ze lidi neco sebou berou. A ze dostanou jine instrukce? Evidentne nevadi.

Rollfree - nepřihlášený host (...71.174...)
07.05.2019 18:38
Výběr dráhy a pěna

Asi jsem coby amatér zblbý koukáním na americké filmy. Ale myslel jsem si, že když přistává letadlo ve výrazných problémech s plnými nádržemi, tak se na dráhu předem položí pěna. Ta by zřejmě tomu vznícení tady i zabránila.
Samozřejmě je problém, když není spojení s letadlem a není možné s ním domluvit výběr dráhy. Ale snad fungují i různé mechanizmy poslední záchrany, jako je třeba rozblikání světel na příslušné dráze. Nebo to nelze?

A co mě dále překvapuje je, že je svět stále plný spekulací. Ale ještě jsem nečetl vyjádření pilotů. Přitom u této havárie poměrně neobvykle posádka přežila.
Že někdo v panice vytáhl kufry se probírá všude možně. Přitom si třeba ani nemusel uvědomit, že je k dispozici jen jeden východ a že tedy může ohrozit spoustu dalších lidí. Prostě zažil podobný stres poprvé v životě a "jel na autopilota", i když v tomhle případě špatně. Ale proč trénovaný kapitán s spoustou nalítaných hodit s tím praští o zem i když předtím hlásí 7600, to je asi to, oč tu běží.

umfa - nepřihlášený host (...22.65...)
07.05.2019 14:59
Zavazadla

Možná by pomohl mechanismus, který by při otevření prvního nouzového výchozu zamknul všechny schránky nad sedadly. Otázka je, zda by pak nezdržovali cestující marně lomcující s páčkou otvírání :-)

jiriparaha5 - nepřihlášený host (...161.181...)
07.05.2019 14:05
7700

Letadlo mělo problémy s komunikací po zásahu bleskem. Pilot přešel na nouzovou frekvenci 121.5, ale i tam se spojeni přerušovalo. Ztrátu spojení vyhlásil 18:11 kódem 7600 a nouzi 7700 v 18:25. Otázka, co se dělo mezi 18:25 a 18:30 kdy byl vyhlášen poplach hasičům je tedy aktuální. Letadlo dosedlo v 18:31.
Bylo by fajn, kdyby se profesionál s ŘLP nebo ze záchranných složek s námi podělil o to, jak postupuje Praha v případě, že letoun je bez spojení a chystá se na přistání s kódem 7700.

jirp (...154.72...)
07.05.2019 12:35
clanky

Jaroslav: tak proc sem chodite?

Rusofil - nepřihlášený host (...225.84...)
07.05.2019 11:38

A zase nebohým rusákům ubližují ;(

Jaroslav - nepřihlášený host (...177.125...)
07.05.2019 11:32

Nechcete na tyto krátké zprávy vykašlat a soustředit se na prezentování fotografií a zajímavostí z leteckého provozu u nás? Protože kvalita "zpráv" je opravdu příšerná, plná nepodložených spekulací, nepravdivých informací nebo prostě jen dny až týdny zpožděná a vybrakovaná z jiných webů (mnohdy slovo od slova)...

jirp (...154.72...)
07.05.2019 11:30

Cinnost dispeceru se nyni vysetruje pro mozne pochybeni.

marekHK - nepřihlášený host (...154.72...)
07.05.2019 11:22
Hasici

Pilot nejprve vyhlasil PAN, PAN a navrat na letiste. Pak bylo ztraceno spojeni a pouzity kody 7600 a 7700. Bylo tedy prinejmensim jasne, ze situace se zhorsuje. Neni mi jasne, co vic jeste by bylo potreba, aby byli zachranne slozky alarmovany. Tady nejde o rychlost hasicu, ti byli na miste rychle. Otazka je, proc byli alarmovani dispecery teprve v 18:30 a ne drive. A pokud bylo vse podle predpisu, coz nektere komentare tady tvrdi, proc tedy byli vubec alromovani jeste pred havarii letadla?

Celkem 15 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace