Havárie SSJ100 na Šeremetěvu

  • 05.05.2019 20:20

Na moskevském letišti Šeremetěvo dnes večer havaroval Suchoj SSJ100 Aeroflotu. Letoun RA-89098 po startu na lince SU1492 do Murmansku ohlásil problémy, prudce přistál zpět na Šeremetěvu, ale ještě na dráze ho do značné míry zničil požár, části cestujících se podařilo evakuovat po skluzech v přední části letadla. Informace o počtu mrtvých či pohřešovaných se krátce po nehodě liší, stejně tak jsou zatím předčasné spekulace o zásahu bleskem a ztrátě elektrických systémů. S postupným ověřováním budeme přinášet další informace. 

21:15: Další podrobnosti ke katastrofě SuperJetu v Šeremetěvu. Zahynulo 13 osob.

Letoun Suchoj SuperJet 100/95 (RA-89098) letěl na lince Aeroflotu SU 1492 z Moskvy do Murmansku. Na jeho palubě bylo 73 cestujících a 5 členů posádky. Z letiště letoun odstartoval přibližně v 18:02 místního času a po startu zastavil stoupání v hladině 100. Pomocí transpondérového kódu posádka ohlásila ztrátu spojení a nouzi, načež se letoun vrátil a přistál v Šeremetěvu na dráze 24C v 18:31, a to aniž by spojení se službou řízení letového provozu bylo obnoveno.  

Zřejmě v důsledku tvrdého přistání letoun začal hořet ještě během svého doběhu po přistání. Cestující byli evakuováni, hašení letadla trvalo 45 min. Podle informací dostupných v době zpracování tohoto příspěvku při katastrofě zahynulo 13 osob, z toho dvě děti. Některé zdroje uvádějí, že do letadla během stoupání udeřil blesk, ale není jasné, zda tato informace pochází z věrohodných zdrojů.  Bylo zahájeno vyšetřování příčin katastrofy. Aeroflot převzal toto letadlo v červnu loňského roku (Foto: kommersant.ru, vedomosti.ru, planes.cz)

VIdea v odkazech v textu, další video z evakuace na této stránce. Z videa na této stránce je patrná tvrdost přistání.

Aktualizace 23:15: 

Video z bezpečnostních kamer na terminálu zachycující nouzové přistání ukazuje, že se SuperJet přistávající ve vysoké rychlosti asi třikrát odrazil a nakonec dopadl z velké výšky na zem, přičemž vlivem nárazu došlo k rozrušení konstrukce a požáru. Pojem „tvrdé přistání“ je zjevným podceněním situace. Letoun po dopadu na zem ještě pokračoval v pohybu setrvačností a hořel. Toto video pořídil jeden z cestujících. 

Podle vyjádření Aeroflotu byl kapitánem letounu zkušený pilot s náletem takřka 7000 hod. Jako cpt. létá na SSJ100 dva roky a na typu má nalétáno asi 1400 hod. Předtím pilotoval Boeing 737. Evakuace letounu trvala 55 sekund.

Provoz letiště byl v důsledku katastrofy omezen, takže asi 100 letů divertovalo na další moskevská letiště nebo např. do Nižného Novgorodu nebo jsou zpožděné.  Pokud se týká letů do/z Prahy, zpoždění postihlo linku SU2025 a SU2016. Linka OK895 odletěla z Šeremetěva podle údaje Flight Radar asi 20 min. před katastrofou.  Po 23. hodině místního času byl provoz letiště z rozhodující části obnoven. 

Na stránkách Aeroflotu je v tomto okamžiku seznam 33 přeživších cestujících, podle oficiálních informací zahynulo 41 osob.

Aktualizace 6.5. 8:15:

Letiště Šeremetěvo upozornilo, že zatím bude v provozu pouze jedna dráha, a proto muze  docházet ke zpožděním.

Úřad pro leteckou dopravu Rosaviacija uvedl, že otázka uzemnění SuperJetů je zatím předčasná.

OPRAVA a doplnění:

Aeroflot používal toto letadlo od září 2017, a to jako 32. Suchoj SuperJet zařazený do služby. Jediným incidentem u tohoto letadla byla v lednu 2018 situace, kdy se před přistáním u letadla nevysunuly klapky. Průměrné využití letadla bylo 7 hod. denně. Nyní má Aeroflot 50 letadel SSJ a dalších 50 objednávek.

Aktualizace 6.5. 7:15:

Předběžné zprávy potvrzují zásah blesku a výpadek elektrických systémů včetně radiokomunikace a autopilota. Záznamník zvuků v kokpitu je v pořádku, záznamník letových dat se odborníci pokoušejí rekonstruovat.

Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



MrMarkus - nepřihlášený host (...50.240...)
07.05.2019 09:10
vypouštění paliva - panel

Dle panelu (ten úplně nahoře) to moc na ovládní pumpy pro vypouštění paliva nevypadá (je tam ADDT/AUX/MAIN pro obě strany). Ale ty panely se mohou lišit u novějších letadel s jinými systémy. Mimochodem moc nechápu rozdíl mezi AUX a ADDT, obojí mi zní jako podobně - pomocné vs doplňující. Já vím, RTFM :) https://www.airliners.net/photo/Interjet/Sukhoi-SSJ-100-95B-Superjet-100-RRJ-95B/2416045/L

kulica - nepřihlášený host (...175.190...)
06.05.2019 19:32

Tak dle článku na idnesu v Technetu prý vypouštění paliva nemá ...
Uvidíme co se zjistí pokud budou černé skříňky v pořádku.

kulica - nepřihlášený host (...175.190...)
06.05.2019 17:17

Má toto letadlo možnost vypouštět palivo za letu?
Na různých webech se spekuluje, že pilot nechtěl z nějakého důvodu vypouštět palivo. V jinou souvislosti jsem zachytil, že ne všechny letadla tuto možnost mají ... pak mají možnost jen kroužit a nadbytek paliva pro přistání spotřebovat.

Marcel - nepřihlášený host (...75.209...)
06.05.2019 14:23
Zásah hasičů

MarekHK: krom toho, že hasiči nečekali u prahu dráhy, na youtube bylo i video (a bylo zřejmě smazáno), kde jsou vidět hasičské vozy na ploše jedoucí směrem k letadlu, nicméně zůstávají mimo záběr daleko bez započetí hašení. Dále první hašení je od ocasu a nikoli na křídlo a střední část trupu, tak aby zvýšili šanci více cestujícím na přežití. Je velká škoda, že přežilo méně než polovina všech na palubě a obávám se, že moskevští hasiči k tomu mohli přispěli svou velmi omezenou aktivitou.

https://www.youtube.com/watch?v=MGBg9XS1N5E

marekHK - nepřihlášený host (...154.73...)
06.05.2019 11:46
SSJ

Klica: ano, v Indonezii to byl predvadeci let Suchoje, jeste pred zarazenim letadla do sluzby. Letadlo za nic nemohlo, posadka to nasmerovala v mlze na horu a nedbala varovani GPWS, takze klasicky rizeny let do terenu. Dalsi incident byl pri certifikacnich zkouskach na Islandu, kdy pri zkusebnim pristani v bocnim vetru na jeden motor posadka Suchoje nevysunula podvozek. V tomto pripade vsak byl letoun jenom drobne poskozen. SuperJet vynika odolnou konstrukci a je navrzen do drsneho prostredi (a proto tezsi nez zapadni letadla).
Marcel: proc tam nebyli hasici a necekali primo u drahy se ted vysetruje

Marcel - nepřihlášený host (...75.209...)
06.05.2019 10:03
Kdy se začalo hasit?

Z videí mne zaujalo, že jsem se nevšiml vidět hašení při evakuaci. Přijíždějící hasicí vozy se nezapojili okamžitě? Mýlím se?

kulica - nepřihlášený host (...117.130...)
06.05.2019 08:25

Suchoj Superjet měl ještě jeden incident ... co si vzpomínám, tak to byl náraz do hory v Indonésii. Bylo to při předváděcím letu.
Na videu jde vidět, jak ti co utíkají z letadla předními skluzy nesou tašky. Jestli při evakuaci blokovali uličku tím, že si z přihrádky nad sebou vytahovali věci ....

Celkem 7 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace