Čechoviny 148 - De Havilland Canada DHC-7

DE HAVILLAND CANADA DHC-7

Letadlo, které je také známé pod obchodním názvem Dash 7, čili pomlčka sedm, je pokračovatelem robustních letadel vyráběných pro specifické kanadské poměry. Letadla Otter a Beaver, i když se dnes již dávno nevyrábí, dodnes spolehlivě slouží v kanadské buši a v polárních krajích. Můj kanadský kamarád se živí jako „bush pilot“, tedy jako pilot, který zásobuje odlehlá místa v buši a přistává na neuvěřitelných pláccích, o kterých by málokdo mohl říct, že to jsou letiště. Musel se rozloučit s Beaverem a vyškolil se na Boeing 727. Normálně se pilot těší na modernější typ, ale on Beavera oplakal a s úctou o něm mluví dodnes.

DHC-7 je pokračovatelem těchto letadel. Zadání znělo, že letadlo má uvézt 40 cestujících a odstartovat musí na 610 metrech. De Havilland postavil hornoplošník se čtyřmi motory Pratt and Whitney PT6A. Dalším limitujícím faktorem byl vydávaný hluk. Proto velké čtyřlisté vrtule měly při startu pouze 1210 otáček a při přistání jen 900 otáček. Vrtule ofukovaly téměř celé rozpětí křídla. Na křídle byly použity flaperony, což jsou křidélka, která se při startu a přistání chovají jako vztlakové klapky. Téměř celé rozpětí tvoří dvouštěrbinové klapky Fowlerova typu, které se při přistání vysouvají až na 45 stupňů. Po dosednutí se automaticky zasouvají na 25 stupňů. Na 25 stupňů se také automaticky zasouvají při zmačknutí tlačítka TOGA pro automatické přerušení přibížení. Přistávací rychlost je 140 km/h.

Prototyp DHC-7

Prototyp se dostal poprvé do vzduchu 27.3.78 (C-GNBX). Dnes je uložen v muzeu v Rockliffe. Prototyp se stavěl v Downsview na okraji Toronta. V této továrně bylo v roce 1997 otevřeno muzeum Canadian Air and Space Museum. Bylo to malé, ale velmi zajímavé muzeum. Nadšenci zde například shromáždili fragmenty z letadla AVRO 105, z nadzvukového bombardéru, který po postavení pěti kusů nařídila kanadská socanská vláda zrušit, protože zemědělci žádali dotace. Vláda to postavila tak, že buď dotace zemědělcům nebo bombardovací stíhačka. Tak už to ve světě, kde vládnou socialisté, bývá. Zanikl velmi slibný projekt a vláda, aby se už nikdy nemohl vyrábět, nařídila všechny postavené stroje zničit včetně přípravků a výkresové dokumentace. Ve skutečnosti za tím stál Boeing a jeho peníze. Boeing vnutil kanadské vládě svou nepříliš povedenou střelu Bomarc. V té době se někteří generálové přikláněli k mylnému názoru, že letadla nahradí řízené střely. V muzeu byla také maketa CF-105 Arrow ve skutečné velikosti, postavená pro film o tomto letadle. O muzeu se bohužel mluví v minulém čase, protože když Boeing koupil De Havilland, muzeum v dubnu 2011 zrušil a v jeho prostorách začal vyrábět DHC-8, dvoumotorového pokračovatele DHC-7. V současnosti továrnu vlastní společnost Bombardier. Bombardier prodala v roce 2006 práva na výrobu a generální opravy DHC-7 společnosti Viking Air.

Do Prahy létal pravidelně DHC-7 v barvách Adria Airways a Tyrolean Airlines. Jednou přiletěly dva v barvách kanadského letectva a pojížděly za sebou, náramná krása. Londýnský City Airport,který je vybudován uprostřed Londýna v prostorách bývalých doků, požaduje letadla s charakteristikou STOL (krátká délka dráhy pro start a přistání). Jako první letadlo sem začal létat Dash 7 společnosti London City Airways. Ta vlastnila čtyři DHC-7 a zanikla v roce 1990.

Skvělých vlastností STOL si všimla armáda. Canadian Air Force letadla zařadila pod označením CC-132. US Army je používá pro radiový průzkum, nesou označení EO-5B a v roce 1996 byly přestavěny u společnosti California Microwave / v roce 2004 na verzi EO-5C. Další letectvo, které DHC-7 používá, je Venezuela.

Celkem bylo postaveno 113 letadel DHC-7 srs.100. Delší verze s lepšími výkony a se silnějšími motory PT6A- 50/7 nebyla dokončena, její výrobu zastavil nový majitel Boeing ve prospěch dvoumotorového stroje DHC-8, který se v současnosti vyrábí v továrně Downsview, kde bylo dříve muzeum.

DHC-7 měl celkem 10 fatálních nehod, při kterých zahynulo 68 lidí. Nehody se většinou staly v rozvojových státech. 12. dubna 2012 bylo registrováno 47 letuschopných DHC-7.

Z vlastní zkušenosti musím potvrdit, že letadlo skutečně startovalo „na pětníku“ a vydávalo minimum hluku. Jeho pokračovatel DHC-8 je nepoměrně úspěšnější a vyrábí se dodnes.

Autor: Jan Čech



Související kategorie

Komentáře



Lucky - nepřihlášený host (...243.109...)
04.03.2017 16:01

obdivovatel: pan Čech nepracuje na A380 Emirates. Dělá helpera na B757 UPS a i tam brzo skončí.

obdivovatel - nepřihlášený host (...27.14...)
04.03.2017 15:48
A380

Dobry den pane Cechu,
prosim o radu, rad by pracoval s Vami na letadle emiratesA380 jak by bylo mozne se dostat na tuto pozici.
Dekuji Jenda

petrp (...188.141...)
28.02.2017 12:29

Radek Munzar: Ano, tam byla YBA, ABD skončilo sešrotováním v Praze.Restaurace v Lípě je z jednoho zdroje na druhý opisovaná fabulace nástroje zvaný INTERNET:-D

Radek Munzar (...146.158...)
27.02.2017 19:44
62 v Lípě

Nechci nikoho klamat, ale není v informaci o umístění IL 62 v České Lípě jen překlep. Mám pocit že to bylo v České Skalici na parkovišti u autokempu Rozkoš.
Raďas

Weetek - nepřihlášený host (...113.47...)
27.02.2017 16:23

Jeden upravený Dash-7 létá dodnes ve službách BAS (British Antarctic Survey) v Antarktidě. Především jako zásobovací pro jednotlivé britské polární stanice, výzkumné úkoly mají na bedrech hlavně dva ze čtyř Twin Otterů, které BAS také "tam dole" používá. Je o tom zajímavý článek se spoustou barevných fotografií v posledním čísle časopisu Airliner.

Jinak nový díl a zase klasická čechovina...nejdelší odstavec věnován politologickému mudrování na úrovní manifestační nástěnky k VŘSR naruby, kde věta následující popírá větu předchozí, jen aby mohl autor veřejně po tisící deklarovat, že se "socany" (což jsou samozřejmě jen zakuklení "komouši") on teda nepeče.

K tomu, jak Boeing "zrušil v roce 2011 muzeum", stačí i citace z praobyčejné Wikipedie:
"In the 1980s, the Government of Canada privatized DHC and in 1986 sold the aircraft company to then Seattle-based Boeing. The government claimed to have guarantees from Boeing not to discontinue any product lines, but shortly thereafter, Boeing discontinued both the successful Twin Otter and the Dash 7. The jigs and specialised equipment for their manufacture were destroyed. Boeing was in heavy competition with Airbus Industrie for a series of new airliners for Air Canada, at that time a Canadian Crown corporation. Boeing used the DHC purchase to further strengthen their commitment to their shared production contracts. The contract was particularly contentious. When Air Canada announced that Airbus had won the contract in 1988, amid claims of bribery, Boeing immediately put DHC up for sale, placing the company in jeopardy. DHC was eventually acquired by Montreal-based Bombardier Aerospace in 1992."

Otázka do pranice pro obhájce pana Čecha: je toto ta vaše dokola omílaná "beletrie pro pobavení" nebo prostě jen kravina? A pokud bé je správně, proč si to autor po kritice v diskusi, kterou evidentně čte, aspoň neopraví?

Ilja - nepřihlášený host (...234.151...)
27.02.2017 13:55
62 v Lípě

To Hlodavec, tohle ovšem praví wikipedie:
OK-ABD „VSŽ Košice“ 174 1971 – 1986 dodáno 12.03.1971, vyřazeno 30.08.1986, přemístěno do Lípy jako restaurace, sešrotováno 1991. Potvrzuji, že jako téměř místní, jsem tam viděl nejblíž MIG-15 v N.Boru u školky, cca v sedmdesátých letech šel do šrotu, 104 v Petrovicích, 18 za M.Boleslaví. Do Lípy (České) by se fakt nevešel :-).
Neví tedy někdo něco víc?

EIN - nepřihlášený host (...59.67...)
26.02.2017 15:01
Rasto A7

To maji spolecnosti ve svych predpisech... vetsinou v GHM (Ground Handling Manual). Obecny zavazny predpis pro vsechny tusim neexistuje...

hlodavec - nepřihlášený host (...207.128...)
26.02.2017 11:45
Další dobrý článek

Hezký článek o krásném stroji. Mimochodem...právě jsem dočetl 2. díl Letadel, můj osud. Fotky krásné, ale nesmyslů plno, politických blábolů ještě více. A korunu tomu nasadilo tvrzení o ll-62 OK-ABD, že stál v České Lípě jako restaurace. Kdo mu tohleto řekl...

Rasto A7 - nepřihlášený host (...11.49...)
26.02.2017 11:02
Prosim o radu

Trochu off topic. Na tomto fore, specialne v tejto diskusii je hodne byvalych alebo stale aktivnych leteckych mechanikov. Vie mi niekto povedat, ako ma byt spravne zaspalkovane lietadlo kategorie B737, A320. Asi 3 pary spalkov, 2x na hlavnom a jeden par na prednom podvozku. Je to v nejakom medzinarodnom predpise, ak ano prosim link. Vopred dakujem, Rasto , A7

milhaus (...178.222...)
24.02.2017 23:26
pro Starého práškaře

Přeji dobrý večer. Asi mě spíš znáte jako Martina z MCC. Jedinej kdo by si měl nafackovat a vykloktat je (pan) Špalek, kterej srovnává paměti s tímto článkem. Přeji hodně zdraví a pohody a také se těším na pokračování Pamětí.

Martin Routa

Celkem 37 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace