Čechoviny 148 - De Havilland Canada DHC-7

DE HAVILLAND CANADA DHC-7

Letadlo, které je také známé pod obchodním názvem Dash 7, čili pomlčka sedm, je pokračovatelem robustních letadel vyráběných pro specifické kanadské poměry. Letadla Otter a Beaver, i když se dnes již dávno nevyrábí, dodnes spolehlivě slouží v kanadské buši a v polárních krajích. Můj kanadský kamarád se živí jako „bush pilot“, tedy jako pilot, který zásobuje odlehlá místa v buši a přistává na neuvěřitelných pláccích, o kterých by málokdo mohl říct, že to jsou letiště. Musel se rozloučit s Beaverem a vyškolil se na Boeing 727. Normálně se pilot těší na modernější typ, ale on Beavera oplakal a s úctou o něm mluví dodnes.

DHC-7 je pokračovatelem těchto letadel. Zadání znělo, že letadlo má uvézt 40 cestujících a odstartovat musí na 610 metrech. De Havilland postavil hornoplošník se čtyřmi motory Pratt and Whitney PT6A. Dalším limitujícím faktorem byl vydávaný hluk. Proto velké čtyřlisté vrtule měly při startu pouze 1210 otáček a při přistání jen 900 otáček. Vrtule ofukovaly téměř celé rozpětí křídla. Na křídle byly použity flaperony, což jsou křidélka, která se při startu a přistání chovají jako vztlakové klapky. Téměř celé rozpětí tvoří dvouštěrbinové klapky Fowlerova typu, které se při přistání vysouvají až na 45 stupňů. Po dosednutí se automaticky zasouvají na 25 stupňů. Na 25 stupňů se také automaticky zasouvají při zmačknutí tlačítka TOGA pro automatické přerušení přibížení. Přistávací rychlost je 140 km/h.

Prototyp DHC-7

Prototyp se dostal poprvé do vzduchu 27.3.78 (C-GNBX). Dnes je uložen v muzeu v Rockliffe. Prototyp se stavěl v Downsview na okraji Toronta. V této továrně bylo v roce 1997 otevřeno muzeum Canadian Air and Space Museum. Bylo to malé, ale velmi zajímavé muzeum. Nadšenci zde například shromáždili fragmenty z letadla AVRO 105, z nadzvukového bombardéru, který po postavení pěti kusů nařídila kanadská socanská vláda zrušit, protože zemědělci žádali dotace. Vláda to postavila tak, že buď dotace zemědělcům nebo bombardovací stíhačka. Tak už to ve světě, kde vládnou socialisté, bývá. Zanikl velmi slibný projekt a vláda, aby se už nikdy nemohl vyrábět, nařídila všechny postavené stroje zničit včetně přípravků a výkresové dokumentace. Ve skutečnosti za tím stál Boeing a jeho peníze. Boeing vnutil kanadské vládě svou nepříliš povedenou střelu Bomarc. V té době se někteří generálové přikláněli k mylnému názoru, že letadla nahradí řízené střely. V muzeu byla také maketa CF-105 Arrow ve skutečné velikosti, postavená pro film o tomto letadle. O muzeu se bohužel mluví v minulém čase, protože když Boeing koupil De Havilland, muzeum v dubnu 2011 zrušil a v jeho prostorách začal vyrábět DHC-8, dvoumotorového pokračovatele DHC-7. V současnosti továrnu vlastní společnost Bombardier. Bombardier prodala v roce 2006 práva na výrobu a generální opravy DHC-7 společnosti Viking Air.

Do Prahy létal pravidelně DHC-7 v barvách Adria Airways a Tyrolean Airlines. Jednou přiletěly dva v barvách kanadského letectva a pojížděly za sebou, náramná krása. Londýnský City Airport,který je vybudován uprostřed Londýna v prostorách bývalých doků, požaduje letadla s charakteristikou STOL (krátká délka dráhy pro start a přistání). Jako první letadlo sem začal létat Dash 7 společnosti London City Airways. Ta vlastnila čtyři DHC-7 a zanikla v roce 1990.

Skvělých vlastností STOL si všimla armáda. Canadian Air Force letadla zařadila pod označením CC-132. US Army je používá pro radiový průzkum, nesou označení EO-5B a v roce 1996 byly přestavěny u společnosti California Microwave / v roce 2004 na verzi EO-5C. Další letectvo, které DHC-7 používá, je Venezuela.

Celkem bylo postaveno 113 letadel DHC-7 srs.100. Delší verze s lepšími výkony a se silnějšími motory PT6A- 50/7 nebyla dokončena, její výrobu zastavil nový majitel Boeing ve prospěch dvoumotorového stroje DHC-8, který se v současnosti vyrábí v továrně Downsview, kde bylo dříve muzeum.

DHC-7 měl celkem 10 fatálních nehod, při kterých zahynulo 68 lidí. Nehody se většinou staly v rozvojových státech. 12. dubna 2012 bylo registrováno 47 letuschopných DHC-7.

Z vlastní zkušenosti musím potvrdit, že letadlo skutečně startovalo „na pětníku“ a vydávalo minimum hluku. Jeho pokračovatel DHC-8 je nepoměrně úspěšnější a vyrábí se dodnes.

Autor: Jan Čech



Související kategorie

Komentáře

Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Ferda (...188.214...)
28.04.2017 01:00
Ivoš68

Ano, naprosto s Tebou souhlasím - je naprosto zbytečný, stejně jako urážky, které mu předcházeli. A to jen pro to, že jsem si dovolil napsat zde původně jen pouhých pět řádků. Chápu, to jsem si asi dovolil přespříliš... :-) Možná by původně stačilo jen bez následných zbytečných urážek respektovat názor druhého a jeho "právo" na něj. Ale tím se již vlastně vracíme k tomu co jsem napsal v duchu" původního příspěvku.

Ivoš68 (...135.46...)
27.04.2017 17:29
Ferda

Jak sis asi nevšiml, přispívá sem spousta lidi, kteří jsou odborníci v letectví . Tím samozřejmě nemyslím sebe. A tito lidé od fochu jasně prokázali na či straně je pravda a jak "kvalitní" čechoviny jsou. Takže tvůj trapný román co jsi tady zplodil je naprosto zbytečný .

Ferda (...188.214...)
24.04.2017 23:08
Ivoš68

Ivoš68 - 1) Když se pořádně podíváš, tak zjistíš, že urážku jako takovou jsem nepoužil první já, nýbrž Milda (a mám pocit, že tedy docela bezdůvodně). 2) Kdybych byl mlčící většina, tak si zde teď asi spolu "nepíšeme", že ;-) 3) Ti co mě znají, ví, že opravdu nejsem ten co by se ti to bál říct s klidem "na ostro". 4) Svým prvním příspěvkem jsem v podstatě také vyjádřil názor - chce to jen se nad tím krapet zamyslet - chápu, že pro někoho to může být téměř nadlidský úkol. Proto se pokusím ještě tedy krapet zjednodušeně - zkrátka mě poslední dobou stále víc "baví" pročíst si zdejší diskusi, kde se na jedné straně "antiČechovci"a na straně druhé "proČechovci" na sebe vrhají v nesmiřitelných bojích za "pravdu". Čechoviny mám přečtené postupně snad všechny. Je pravdou, že ačkoliv nejsem příznivcem "starých pořádků, tak nefandím tomu, jak autor "plive" na všechno z východu a dělá ze sebe div ne hrdinu odboje. Nejsem dokonce ani odborník - jsem prostě jen člověk "z ulice"co má od malička rád leteckou techniku a vše s ní spojené. Dokonce jsem neměl ani tu čest se v žádné "starší" Ruské mašině proletět, což mi docela mrzí, protože se mi tyhle stroje vždycky z nějakého zvláštního důvodu líbily. Na druhou stranu, jsem si Čechoviny vždycky docela rád přečetl, jako takové odlehčené čtení o letadlech, které člověk prostě musí brát s rezervou stejně tak jako autora - a to se myslím (alespoň tedy vetšinou) zvládnout dá. Tolik tedy o mém názoru, když už to muselo být. PS: Pokud bys i nadále nechápal, co jsem zde napsal, tak vážně nemám nejmenší problém, pokusit se to osvětlit osobně ať už u pivka nebo jinde, stačí se domluvit... ;-) Tímto se ostatním omlouvám, za "asi" zbytečný spam.

Ivoš68 (...208.83...)
12.04.2017 21:41
"Hrdina"

Milý Ferdo, naprosto souhlasím s Mildou. Ty si taková ta zbabělá mlčící většina . Nevím, kde bereš tu drzost a neomalenost urážet zdejší přispěvatele. V reálu by sis to ty borečku určitě nedovolil.

Ferda (...188.214...)
03.04.2017 07:47

Milda - Příteli, to že někdo nemá zapotřebí vyřvávat svůj názor na všechny strany, ještě neznamená, že jej nemá. Snažit se toto ale vysvětlit někomu - rozumu mdlého, nemá asi mnoho šancí na úspěch. Proto si nedělám příliš naděje, že by to boreček tvého ražení zvládl pochopit... ;-)

Milda - nepřihlášený host (...109.39...)
27.03.2017 20:01
Ferda

Tak co se sem ser..., když nemáš vlastní názor srabe!

ferda - nepřihlášený host (...188.214...)
26.03.2017 08:36

Po přečtení Čechovin 145-148 (četl jsem je najednou, neb jsem tu nějakou dobu nebyl) a příslušných diskusí, musím říct, že "kvalita" diskusí již dávno předčila samotné Čechoviny. Možná by stálo za to vydat samotnou "knihu diskusí". Mohl by se z ní stát bestseller... :-D :-D
PS: Tímto se nestavím ani na jednu z "na život a na smrt znesvářených stran"....

Lucky - nepřihlášený host (...243.109...)
04.03.2017 16:01

obdivovatel: pan Čech nepracuje na A380 Emirates. Dělá helpera na B757 UPS a i tam brzo skončí.

obdivovatel - nepřihlášený host (...27.14...)
04.03.2017 15:48
A380

Dobry den pane Cechu,
prosim o radu, rad by pracoval s Vami na letadle emiratesA380 jak by bylo mozne se dostat na tuto pozici.
Dekuji Jenda

petrp (...188.141...)
28.02.2017 12:29

Radek Munzar: Ano, tam byla YBA, ABD skončilo sešrotováním v Praze.Restaurace v Lípě je z jednoho zdroje na druhý opisovaná fabulace nástroje zvaný INTERNET:-D

Celkem 44 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace