Čechoviny 145 - NAMC YS-11A

Turbovrtulový dvoumotorák, který má vazby na Československo. Japonské letadlo a my? Na konci šedesátých let byla životnost Avií 14 u konce. Bylo třeba najít náhradu. V této kategorii byly na trhu Fokker 27 Friendship, AVRO 748 a Antonov AN 24. Samozřejmě, že Antonov byl pro nás to nejlepší, neb byl „sdělán v CCCP“. Ale stroj se potýkal se stabilitou. Napřed pod záď dostal ploutev, pak dvě. Konce křídel skloněné dolů, stabilizátor dostal vzepětí. Prostě letadlo se stále předělávalo.

Existoval také návrh Avie 14 s turbovrtulovými motory. Konstruktéři z Avie použili k pohonu vnitřní motory i s gondolami a s podvozky z letadla IL 18. Trup měl být přetlakovaný s kulatými okny, modifikovaný trup Super Avie 14. Nebyl to blbý nápad. Nicméně Rusové měli dojem, že by se jejich AN 24 neprodávaly, tak projekt zatrhli… A výkresová dokumentace se musela předat do Ruska k Iljušinovi. Stejně tak rozpracovaný trup a křídla. U Iljušina dumali a dumali, až postavili vcelku neúspěšný stroj, kterého se podařilo vyrobit dvacet šest kusů (podle wikipedie). To abyste věděli, jak vznikl o mnoho let později IL 114, který poprvé letěl v roce 1990!

YS-11 Phuket Airlines

Tak nezbývalo, než se obrátit na japonského výrobce. Holanďané a Angličani byli pro komunisty neskousnutelní, ale Japonci by šli. Začalo jednání, ale pak sem vtrhly ruské tanky a bylo vymalováno. Nicméně YS-11A bylo v Praze na předvádění. Bylo to krásné letadlo pro 60 cestujících, poháněné dvojicí spolehlivých a jednoduchých (ale hlučných) motorů Rolls Royce Dart.

YS-11 Aiborne Express v roce 1992

ČSA nakonec dolétaly čtrnáctky a pak nastoupily nešťastné Jaky 40. A YS-11 zmizely z mého obzoru. Pak jsem se s tímto letadlem potkal na začátku devadesátých let v Greensboro. Tam stála nákladní verze společnosti Airborne Express, N917AX. Letadlo se dostalo prvně do vzduchu 15.8.68. Krásný aeroplán, který začal svou kariéru jako osobní u Piedmont Airlines.

NAMC YS-11A HS-KVA Phuket Airlines

Pak jsem dlouho žádný YS-11 neviděl. V Evropě totiž tyto stroje nelétaly. Pouze v Řecku létaly u Olympic a u armády. V Basileji nějakou dobu hnila jedna mašina, která byla na začátku devadesátých let sešrotována. Letadla kromě Japonska létala hlavně v Jižní Americe a v USA. Konsorcium NAMC, které tato letadla stavělo, postavilo i protiponorkovou verzi a nákladní verzi s vraty před křídlem. Čistě nákladních YS-11A-300 bylo postaveno 16 kusů.

V roce 2014 jsem byl pracovně v Bangkoku na letišti Don Muaeng, bývalém hlavním letišti Bangkoku. V té době tam parkovalo množství odložených letadel. Mimo jiné i několik letadel YS-11A. I když bylo každé letadlo jinak pomalované, všechny byly z pozůstalosti společnosti Phuket Airlines. Ta zažila boom na začátku nového tisíciletí, po zemětřesení v roce 2004 začala mít ekonomické potíže a přes různá dobrodružná spojení s indonéskou vládou a podobně šla stejně nakonec ke dnu. Kvalita údržby letadel byla tak katastrofální, že se společnost dostala v EU na černou listinu. V roce 2013 oznámila úpadek. Jedno Jumbo odložila v Bangkoku a stejně tak i pět NAMC YS-11.

YS-11 Phuket Airlines

Poslední YS-11 opustil montážní linku v únoru 1974 a bylo jich vyrobeno 182. Mám dojem, že dnes již žádná YS-11 nelétá. Strašný kravál, který Darty produkují, nesplní žádné evropské ani americké normy. Ale bylo to pěkné letadlo!

Autor: Jan Čech



Související kategorie

Komentáře



JGR - nepřihlášený host (...177.108...)
20.12.2016 17:41
Ale Mareček má vlastně pravdu

Naše firma dodává do Ruska tudíž jsem vlastně Ruskem placený. I když se nejmenuji Ivan :-)

Venca - nepřihlášený host (...11.6...)
19.12.2016 10:04
Marek

To je zajímavá strategie - každýho, kdo má jinej názor, označíš za komunistu, bolševika nebo KGBáka a je po starostech.... ani přemejšlejt nemusíš... ty se máš... :-)

Marek - nepřihlášený host (...153.17...)
18.12.2016 18:22

Pane JGR, nezlobte se, ale já na rady komunistů, bolševiků ani Ruskem placených Ivanů moc nedám. Děkuji za pochopení.

JGR - nepřihlášený host (...142.70...)
16.12.2016 10:31
Marečku, Marečku

Nechtěl byste navštívit specialitu lékaře? Ve vašem případě jde fakt o postižení

Marek - nepřihlášený host (...153.17...)
12.12.2016 19:31

A kolik vám to hodí, měsíčně, Brankoslave? No a bonzovat, když už jsi to nakousl, od toho si tu ty. Váš guru Bureš již pro vás připravil infrastrukturu, takže začít můžeš u hospodských! Zduř, zdraví mozku. ;)

Špalek - nepřihlášený host (...228.49...)
12.12.2016 12:23
To bude spíš konec světa, než že vymřou blbci.

Pane Čechu, pište, prosím, dál.

Brankoslav - nepřihlášený host (...176.175...)
11.12.2016 11:43
Máro, tomu říkám inteligentní příspěvek,

Čech píše kokotiny, které si vycucá z prstu a když se to někomu nelíbí, tak je podle tvého chorého mozku proruský fízl.
Jako správný evropan, ctící Jandovo evropské hodnoty, bys je měl prásknout Chovancovi, potažmo jeho nově zřízenému útvaru pro boj s nebruselskou činností.

Marek - nepřihlášený host (...153.17...)
10.12.2016 00:09

To bych se divil, kdyby se tu opět neozvali ruští fízlové a nevyčítali panu Čechovi, že si opět dovolil zmínit Rusko ve svých vyprávěních. To je zkrátka folklór, bez kterého se tu neobejdeme... Já si naopak myslím, že je naprosto v pořádku zmiňovat fakta o Rusku a o tom, jaké nebezpečí pro všechny představuje, a to i kdyby bylo 1000 let po revolucí, soudruzi. ;)

Honza Cech - nepřihlášený host (...132.168...)
09.12.2016 21:51
Avia

Pro ty, co si nevsimli, ze clanek je o YS-11 a ne o Avii: Prace na turbovrtulove verzi Avie byly zastaveny v polovine sedesatych let, rozpracovany trup, kridla a dalsi komponenty byly odvezeny do Ruska, vcetne dokumentace. Prameny: Vaclav Nemecek: Ceskoslovenska letadla prvni vydani, porad v Ceskoslovenske televizi z roku 1969 s tymz autorem.

MH - nepřihlášený host (...245.65...)
09.12.2016 10:50

Pane Cechu, piste prosim dale. A ti vecni kritici to prece nemuseji cist.

Celkem 17 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace