Paměti starého práškaře – 35. díl

52. Island

A tak jsem nastoupil k Holidays Czech Airlines. Prvních čtrnáct dní jsem měl lítat se Standou Plevákem. Bývalý kapitán ČSA, pak instruktor a ředitel u charterové společnosti v Ostravě, po jejím pádu taky u HCA jako brigádník, jako já. Nejdřív jsme letěli do Kodaně jako cestující, tam čtyři hodiny čekali, až přiletí letadlo z Keflavíku a my vystřídáme kluky, co pokračovali domů, užít si volna. Ještě jsme si dělali na zemi v Kodani přípravu, jak to budeme dělat, až opustíme pevninu. A pak jsme konečně vyrazili poprvé nad tu velkou vodu. Standa řídil, já monitoroval. Blížíme se ke vstupnímu bodu do toho oceánského prostoru, před kterým si máme zažádat o povolení ke vstupu.

„Hele, Stando, před náma Lufthansa, tak to aspoň uslyšíme v reálu, jak se to dělá, to je super.“

No a Helmuti letí a letí, už minuli ten bod a ticho. My se už taky měli pomalu hlásit, ale nechtěl jsem jim zablokovat frekvenci. Když v tom se ozval kontrolor z Reykjavíku:

„Lufthansa xyz, minuli jste vstupní bod do oceánského prostoru.“

„Ok,“ Němci na to nevzrušeně.

„Bylo by dobré si zažádat o povolení!“ kontrolor na ně.

„Ok, tak dávejte,“ zněla v klidu odpověď. Žádná výška letu, kam letí, jaký má squawk, rychlost, výšku, předpokládaný čas na dalším bodu, nic. A ten Islanďan mu v absolutní pohodě dal povolení, už správně, jak to má být, tj. hladinu, rychlost a body na trati.

„No vidíš,“ povídá mi Standa „ ty se tu klepeš nervozitou jako drahej pes, a vono to bude v pohodě.“ A bylo. Ohlásili jsme se, my ovšem předpisově, dostali povolení k letu na Island a pokračovali přes Faerské ostrovy vstříc neznámému ostrovu.

Island z výšky

Tam někde v dálce je letiště Keflavík

Je to dobrý, Stando, našli jsme to!!!

A tak jsme oba poprvé v životě dolítli na Island, letiště Keflavík. V Reykjavíku je taky letiště, ale jen pro menší letadla, s naším Buldou bychom se tam nevešli. Z letiště nás pak převáželi dodávkou do Reykjavíku, kde jsme bydleli v hotelu na hlavním náměstí. No, náměstí, taková větší náves, ale jinak jsem si Island zamiloval. Čisto, krásný vzduch, jídlo taky dobré, akorát nekřesťansky drahé. Ale už tam byly posádky z Airbusu a měly vytypovány hospůdky, kde se to dalo unést. Zejména jedna v přístavu, rybářská, tam jsme byli častými hosty. Uvnitř spíš něco jako nouzový bufet, sedělo se na špalcích u dřevěného stolu, ale mělo to své kouzlo a ryby byly vynikající. Už je tam měli nachystané na špejli jako ražniči, srovnané podle druhu, a jen si stačilo vybrat a hodili nám to na grill.

Jen si vybrat tu správnou rybu….

Standa v rybářské hospůdce

Jednou tam došli na jídlo i Vláďa Peroutka s Pavlem Tůmou – ducatim. Měli jsme tam dva toho jména a jeden je vášnivý motorkář a vlastní mašinku Ducati. Tak abychom je rozlišili, jeden byl Pavel- ducati a druhej Pavel- nonducati. Majitel té hospůdky, starej rybář, jim na prkýnku nabídl rybí jednohubky, prý „islandská specialita.“ Vláďa to pak popisoval:

„První dvě kousnutí dobrý, ale pak jsem měl pocit, že mi v hubě vybuchlo tisíc Romadůrů najednou! Kristepane, to byl smrad.“ Měli co dělat, aby to v sobě udrželi. Ta specialita spočívá v tom, že chytnou žraloka a tak, jak je, bez jakýchkoliv úprav, ho zakopou na půl roku do země. Pak se exhumuje, vykope a zbaští. Prostě půl roku stará chcíplotina, ale u nich lahůdka. Vyprávěli jsme to pak islandským letuškám a ty se jen oblizovaly a nechápaly, jak nám to může nechutnat.

Po příletu na Island se posádky z Airbusu divily, že jsme se Standou letěli úplně sami, že u nich musí mít každý aspoň jeden vývoz s instruktorem. Jak je možné, že nás, nováčky, pustili nad vodu hned samotný. A to byla voda na náš mlýn, posádky Airbusů a Boeingů se neustále z legrace dobíraly:

„No jo, to víte, moc dobře vědí, kdo v tom sedí. Esa nepotřebují žádné vývozy. To víte, piloty z Boeingů nemůžete srovnávat s piloty Airbusů,“ byli jsme se Standou samozřejmě hned na koni. Oni to měli ale o kapánek těžší. Protože měli Airbusy více vybavené, včetně HF rádií, mohli lítat přímo i mimo radarový kontakt ze země. Ale na druhou stranu to od nich požadovalo o trochu víc práce s navigací než u nás. My na našich „klasicích“ jsme mohli jen po tratích, kde nás měli neustále na radaru pod dohledem. Lítali jsme z Islandu Londýn-Gatwick, Kodaň, Varšavu a Berlín-Schönefeld. Nejkratší linka přes tři hodiny, takže zatímco letěla protiposádka, měli jsme spoustu volného času. Vyrazili jsme na sledování velryb, výlet na půl dne, ale stálo to za to. Sice jsme viděli jen hřbety a zima byla jak v ruském filmu, ale fotit se pořádně nedalo kvůli vlnám.

Byli jsme na výletě tři – vlevo naše stevardka Kačenka, Standa Plevák, vpravo průvodkyně

Druhý turnus jsem lítal se šéfem Holidays, Vláďou Peroutkou, u kterého to bylo posledních čtrnáct dní na Boeingu, pak se měl jít školit na Airbus. Před posledními třemi lety mu povídám:

„Hele, Vládíku, poslední tři lety s beranama. Pak už budeš mít jen tu vařečku nalevo. Tak si je odlítej, já budu monitorovat, já už se na ty berany tak netřesu.“ A Vláďa, si myslím, byl rád. Ten se s tím Bulíkem vysloveně mazlil, co přiblížení, to nádhera, zejména na Islandu, kde nám často povolovali vizuální přiblížení a to byla paráda. Vláďa to vodil po nebi jako sportovní letadlo, jedno přiblížení jsme letěli už zdálky co nejníž, co předpisy a minimální výšky dovolí, tak jsme měli všechny ty gejzíry a dýmy ze země jako na dlani. Anebo jednou jsme se na přistání setkali s naším Airbusem a Vláďa to zorganizoval pro oba na vizuální přiblížení, ale na křížících se drahách. Řídící provozu byl trochu nervózní, jestli jsme opravdu oba „able“, ale Vláďa, starej zalítavač a předváděcí pilot, povídá:

„Ukážeme těm klukům islandskejm, jak lítají Češi, že nejsme žádná ořezávátka z východu.“ Na druhé soupravě jsme byli ve spojení s kapitánem z Airbusu, takže si to Vláďa ošéfoval a když jsme obě dvě letadla dosedla a zdůrazňuji, že naprosto bezpečně, z věže se jen ozvalo:

„Great job, boys!“

Poslední přistání V. Peroutky s Boeingem v životě – Copenhagen, RWY 22L

S Vláďou mám ještě jeden zážitek, na který se nezapomíná. Vraceli jsme se v noci z Berlína a před Faerskými ostrovy nás obklopila polární záře. Vypadalo to, jako bychom se prodírali obrovskou sušárnou se žlutozelenými prostěradly, které okolo nás vlají ve větru. Celé to divadlo trvalo přes dvě hodiny, nemohl jsem se toho nabažit. Ráno při snídani v hotelu jsem to vyprávěl kolegům a Pavel -nonducati povídá:

„Ty troubo, tys byl za tu noc tak pětkrát na rentgenu. Ty budeš svítit ještě v důchodu!“ Nu což, co se dá dělat, tělo se má ukládat do hrobu zhuntovaný. Nejhorší je umřít zdravej.

Pak přišel poslední let Vládi na Boeingu z Keflavíku do Kodaně a týdenní volno. Na které jsem se hrozně těšil, začal mě brát zub a poslední tři dny jsem si už odtrpěl a do Čech si přivezl parádní zánět okostice. Takže hned z Ruzyně na pohotovost, neb začal víkend a můj zubař tudíž neordinoval.

A poslední foto po přistání –zleva F.Gaspar, A.Pavlíček, V.Peroutka a M.Břenek

Poslední turnus na Islandu jsem odlétal s Markem Břenkem a byl to nejlepší turnus. V kokpitu maximální pohoda, sranda, rovněž na zemi. Marek má neuvěřitelný suchý humor, bohužel se nedá reprodukovat na papíru. Někdy mne po jeho hláškách až bolelo břicho od smíchu. Měli jsme i dost volna, které jsme využili k výletům po Islandu a na jeden přilehlý ostrůvek, přes který jsme se vraceli z Evropy na Island a bylo na něm i letiště, které nás zajímalo. Půjčili jsme si s Nonducati dohromady auto a cestovali k vodopádům, gejzírům a tak podobně. Zkoušeli jsme se s ním i vydrápat na tu sopku Ejafjatlajokutll, či jak se jmenuje, co zastavila provoz v Evropě. Tam jsem měl trochu obavy, auto ještě smrdělo novotou a Nonducati to hnal přes balvany, kam by ani teréňák nejel. Pak jsme ještě jednou na jiném místě zapadli do nějakého rašeliniště až po nápravy a zrovna na opuštěné rovině a absolutně bez signálu mobilu.

Vzhůru na sopku

Tam někde uprostřed jsme zapadli

Ti dva, Nonducati s Markem, když se dali dohromady, tak to mě bolelo to břicho od smíchu celý den.

S Markem Břenkem a Pavlem Tůmou – Nonducatim na trajektu na ostrůvek Vestmannaeyjabaer

Na tom ostrůvku jsme objevili velkou kolonii papuchálků a hrozně jsme se bavili jejich leteckým provozem. Starty dobrý, vždycky se rozběhli proti větru a nějak se do toho vzduchu dostali, ale ta přiblížení! To jsme se královsky bavili. Přilétající papuchálek dělal vždy dlouhé přiblížení na pádové rychlosti, samozřejmě do míst, kde bylo nejvíc jeho kamarádů a kamarádek, ne někam na volné místo. Těsně před dosednutím plný plyn a opakování okruhu. Průměrně, a to jsme jim to počítali, přistáli až na třetí pokus a to stylem, že už toho asi měl dost, tak to vzal trochu vejš a zhruba v jednom metru složil křídla a řachnul sebou do toho největšího hloučku. Což mělo za následek, že se ten hlouček rozpadl, polovina ptáků se rozeběhla a vzlétla. A ti co vzlétli, si pak vybírali další hloučky a tento provoz pokračoval dál stejným stylem. Až do doby, kdy už byli skoro všichni ve vzduchu, pak to posedalo, spíš popadalo, kde se dá, utvořily se hloučky a pokračovalo se dál.

Kolonie papuchálků na ostrově Vestmannaeyjabaer – papuchálek je symbol Islandu

Papuchálci s námi lítali jako maskoti i na palubě

A pak přišel konec i tohoto dobrodružství. Poslední přelet čtyřstovky z Islandu do Prahy, letěl s námi i jejich prezident na nějakou oficiální návštěvu a tím Boeingy u Holidays skončily a s nimi i my. Asi po čtrnácti dnech jsem ještě s Pepou Prokšíkem přelétl z Ostravy do Prahy totálně vykuchanou čtyřstovku, bez sedaček, dveří na záchod, bez koberců a obložení stěn. Prostě úplně holá trubka to byla. Úplně poslední let Boeingu u ČSA, potažmo u Holidays. P. Prokšík byl taky odejit. Bývalý kapitán u australského Qantasu, instruktor, inspektor, zalítávací pilot. Asi byl moc dobrej a tudíž pro chlapce ve vedení nebezpečnej. A přišel i ten nejhorší den v životě u ČSA, na což mě upozornil už předem Filip. Odevzdal jsem ID a tím jako bych umřel. Už jsem nemohl vstoupit normálně do budovy, kde jsem strávil 13 let, jen na občanku a s ID jako návštěvník. Do části, kde se posádky připravují na let, už jsem mohl nahlížet jen přes sklo. Stál jsem s kufrem na chodníku před ČSA, v hlavě i v duši neskutečné prázdno. Co teď, co bude dál? Kdybych byl propuštěn podle pravidel, podepsaných, slíbených, odsouhlasených, ani bych nemrkl. Nu což, život jde dál, musíme se s tím nějak porvat. Mám rodinu, musím se o ni postarat.

 

. . .

 

V nejbližší době vyjde kniha, shrnující první díly tohoto vyprávění. Objednávat ji bude možné mimo jiné zde.

Autor: Jan Juračka



Související kategorie

Komentáře



Pavel - nepřihlášený host (...30.74...)
30.03.2016 23:46
S HCE na Island

Krome skveleho pocteni, za ktere autorovi dekuji, ma pro me tato kapitola jeste silnejsi podtext. Prvnim letem HCE na Island jsem letel i ja a byla to jedna ze dvou nejuzasnejsich dovolenych, jake jsem zazil... Nostalgie je mrcha...:)

Autogramiada - nepřihlášený host (...243.103...)
10.05.2015 15:22
Autogramiáda

Všechny fanoušky létání opětovně zveme na oficiální zahájení prodeje a s tím spojenou autogramiádu dne 16.5.2015. Více informací o této akci najdete v diskusi pod tímto dílem "Pamětí starého práškaře", viz první příspěvek, 03.05.2015 06:18.

Velryba - nepřihlášený host (...14.232...)
05.05.2015 14:46
Naviják

Kniha už je doma, super čtení - díky. Jenom pro upřesnění ke str. 33, motor v navijáku H II. nebyl z německého tanku Tiger, ale ze stíhače tanků Hetzer (motor Praga AE, 7,7l., cca 150HP)

Matej - nepřihlášený host (...75.80...)
04.05.2015 19:38
Kniha

Kniha už je doma na stole ;)

Vopred ďakujem za príjemné chvíle

Juris - nepřihlášený host (...86.99...)
04.05.2015 18:19
Nádhera

No jo,Peruťáček,to je borec a to jeho pražský "vole",jak srandovně zní u nás na Moravě :-) Jsem potěšen,že jsem se od Vás mohl dozvědět trochu z jeho leteckýho života a podívat se na fotky jak mužní :-) Je to dávno,co jsem měl možnost spolupráce s tímto chlapíkem...

Ahtisaari - nepřihlášený host (...111.77...)
04.05.2015 12:03
Island

Díky za moc hezký text!
Ta páchnoucí strašlivost se jmenuje hákarl a v podání pro turisty je to opravdu smard, který sestřeluje potahy z nábytku a loupe lak na autech.
Ale jíst se to dá, věřte-nevěřte. Klasická jedlá verze je uleželá tak 2-3 měsíce a obsah se pije brčkem. K tomu černý chleba se slaným máslem, nějaká ta pálenka a hned to vypadá snesitelněji.
Hlavně ve vnitrozemí a v ne-turistických oblastech najdete i jinou bláznivinu: sušáky na ryby. Za jednu rybičku na ochutnání vám nikdo hlavu neutrhne a postup je stejný: chleba, slané máslo a odmyslete si vzhled:-)
Papuchálkové, po našem lundi, jsou opravdu skvělí, ale popis jejich chování leteckou terminologií mě sestřelil ze židle, díky!!!! Kdo jich chce vidět opravdu hodně místech, musí být na Islandu trochu déle: na východě se z maríny Djúpivógur se za nějakých 9000 ISK dá dostat na ostrov Papey, kde jich jsou desetitisíce a dají se fotit ze dvou metrů. Plus po cestě nějací ti tuleni.... Ale zase: i slabý vítr v kombinaci s relativně malou lodí dokáže divy, takže zábradlí bude možná váš největší kámoš...
Ale to jsou jen střípky. Ve skutečnosti je to tu výborné, hlavně pro lidi, kteří nejsou neustále naladěni na onen styl, "pohoda - zítra je tady den - každý den pět nových kámošů - to neřeš - to někdo uklidí - sun, fun, sea, sex" atd. Pokud tu jste, musíte se s přírodou a podmínkami naučit fungovat, chtě nechtě. Respekt k přírodě je tady otázkou přežití, ne nějaká levicově-dotační módní vlna. A když už tu získáte kamaráda, bude to téměř na život a na smrt. Ale nevydrží to každý, proto se tu strašlivě pije a je těžké tomu nepodlehnout.
Naproti tomu, pokud do některých oblastí přijede mezi zářím a květnem střízlivý muž, nemusí být mladý, hezký ani bohatý a má o přízeň žen a dívek postaráno poměrně automaticky.
A také tehdy je těžké nepodlehnout:-)

Ahtisaari, Egilsstaðir (teď tedy zrovna Michle:-)

O. M. - nepřihlášený host (...113.75...)
04.05.2015 11:24
Na Islandě opravdu krásně

Nádherná příroda a čistý vzduch (když teda zrovna nesoptí ta Ejakula), tam mohl člověk nosit jednu košili snad celý týden, a límeček byl pořád čistý. Všem doporučuju. Půlnoční Slunce taky skvělé (západ cca 23:30, východ cca 1:00). Ale mate to. Jednou jsme byli v hospodě na pivu a divili jsme se, že nás vyhazujou, vždyť podle světla je nějakých 8 - 9 hodin - a ono už bylo krátce před půlnocí.
V Reykjavíku mají i velmi svérázné muzeum - muzeum penisů, od myši až po velrybu. Tenkrát (cca pře 15 lety) nám maník říkal, že od nějakého důchodce mají přislíbený i ten jeho, takže už by tam mohl být :-)
Jídlo opravdu drahé, v sámošce tam měli třetinku Kozla za nějakých (v přepočtu) 150 Kč.
Toho shnilýho žraloka jsem taky ochutnal (nabídl nám ho náš hostitel, normálně ho vybalil z igelitovýho obalu jako plátkový sýr) a bylo to, jak když si loknu čpavku :-Q

Richie - nepřihlášený host (...101.197...)
04.05.2015 11:08
to Kamil

HCA lítalo mezi Prahou a Islandem jménem letecké společnosti Iceland Express. Letadla lítala jednou týdně, bo víc kapacity na linku Iceland Express neměl. Co se týče vytíženosti, lítalo skoro stále 170 a více lidí. Tedy vytíženost luxusní. A z Prahy byl o tyto cesty velký zájem. Bylo hodně požadavků i na častější lítání. Bohužel, na více frekvencí nebylo volné letadlo. A veselé historky s místními CC? No ty musí popsat posádky co na Islandu lítaly. Obecně ale byla pravda, že velice těžce nesly ze začátku přítomnost našich HCA cabin crew na letech. Braly to jako že jim "chceme brát práci". Po pár týdnech operování se ale i tyto "ledy" hnuly a situace se postupně zklidnila. Jinak, naše posádky byly na Islandu velmi oblíbené a dle názoru místních, i velmi profi.. Opět můžu jen říct, všem díky za jejich práci. :)

Kamil - nepřihlášený host (...207.25...)
04.05.2015 10:44

Jako vždy pěkné čtení, ale tentokrát krátké :-( Nevadí už se těším na příští díl.
Nevím jestli si to správně pamatuji, ale HCA nabízela jednotlivě ty vaše přelety na Island i pro cesťáky z Prahy. Bývalo to myslím na akčních letenkách v tipech, jestli za 2990,-
Vozili jste na přeletech z PRG nějaké lidi a kolik bývalo cestujících? Jinak nějaké specifika místních CC, veselá historka nebyla, krom toho, že mají rádi toho žraloka co ležel půl roku v zemi?
Hodně štěstí a pěkné dny ve vzduchu a na zemi.

Tomáš - nepřihlášený host (...177.14...)
03.05.2015 17:36
Výborný článek

Pane Juračka opět díky za skvělé nedělní počtení.

Nicméně na základě tohoto a několika minulých článku mi nedá se nezeptat, plánoval jste přeškolení na letouny Airbus?
Když pomineme angažmá v Holidays tak stejně poslední B737-500 skončily u ČSA na přelomu roku 12/13, pokud by jste tam pracoval jako pilot dále, tak stejně by k tomuto kroku došlo ne?

Děkuji za odpověď, Tomáš.

Celkem 16 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace