V tabulce naleznete prvních 50 evropských letišť podle počtu odbavených cestujících v roce 2007. Pro srovnání jsou uvedeny i počty cestujících v předchozích letech. Navíc jsou doplněna česká a slovenská letiště a vybraná středoevropská letiště blízko českých hranic.
Poř. |
Letiště |
počet cestujících 2004 [tis.] |
počet cestujících 2005 [tis.] |
počet cestujících 2006 [tis.] |
počet cestujících 2007 [tis.] |
meziroční změna |
||
1 |
London Heathrow (LHR) |
67 344 |
67 687 |
67 343 |
67 855 |
0,8% |
||
2 |
Paris Charles de Gaulle (CDG) |
51 260 |
53 800 |
56 850 |
59 922 |
5,4% |
||
3 |
Frankfurt/Main (FRA) |
51 098 |
52 230 |
52 822 |
54 168 |
2,5% |
||
4 |
Madrid (MAD) |
38 705 |
41 963 |
45 530 |
52 143 |
14,5% |
||
5 |
Amsterdam (AMS) |
42 541 |
44 200 |
46 088 |
47 800 |
3,7% |
||
6 |
London Gatwick (LGW) |
31 461 |
32 703 |
34 092 |
35 168 |
3,2% |
||
7 |
München (MUC) |
26 815 |
28 639 |
30 778 |
33 980 |
10,4% |
||
8 |
Roma Fiumicino (FCO) |
28 119 |
28 683 |
30 189 |
32 947 |
9,1% |
||
9 |
Barcelona (BCN) |
24 550 |
27 131 |
30 008 |
32 801 |
9,3% |
||
10 |
Paris Orly (ORY) |
24 032 |
24 900 |
25 662 |
26 441 |
3,0% |
||
11 |
Milano Malpensa (MXP) |
18 554 |
19 631 |
21 767 |
23 885 |
9,7% |
||
12 |
London Stansted (STN) |
20 908 |
22 014 |
23 682 |
23 760 |
0,3% |
||
13 |
Palma de Mallorca (PMI) |
20 411 |
21 242 |
22 408 |
23 228 |
3,7% |
||
14 |
Dublin (DUB) |
17 138 |
18 450 |
21 197 |
23 200 |
9,4% |
||
15 |
Istanbul Atatürk (IST) |
15 601 |
19 647 |
21 228 |
23 196 |
9,3% |
||
16 |
Manchester (MAN) |
21 549 |
22 084 |
22 776 |
22 362 |
-1,8% |
||
17 |
København (CPH) |
19 035 |
19 982 |
20 887 |
21 410 |
2,5% |
||
18 |
Zürich (ZRH) |
17 253 |
17 885 |
19 237 |
20 739 |
7,8% |
||
19 |
Oslo (OSL) |
14 865 |
15 896 |
17 672 |
19 044 |
7,8% |
||
20 |
Wien (VIE) |
14 786 |
15 859 |
16 856 |
18 768 |
11,3% |
||
21 |
Moskva Domodědovo (DME) |
12 095 |
13 960 |
15 370 |
18 755 |
22,0% |
||
22 |
Stockholm Arlanda (ARN) |
16 254 |
17 101 |
17 540 |
17 913 |
2,1% |
||
23 |
Düsseldorf (DUS) |
15 257 |
15 511 |
16 590 |
17 831 |
7,5% |
||
24 |
Brussels (BRU) |
15 584 |
16 200 |
16 650 |
17 786 |
6,8% |
||
25 |
Athens (ATH) |
13 662 |
14 281 |
15 080 |
16 539 |
9,7% |
||
26 |
Moskva Šeremetěvo (SVO) |
12 865 |
12 174 |
12 764 |
14 040 |
10,0% |
||
27 |
Málaga (AGP) |
12 028 |
12 669 |
13 076 |
13 591 |
3,9% |
||
28 |
Lisbon (LIS) |
10 705 |
11 235 |
12 314 |
13 392 |
8,8% |
||
29 |
Berlin Tegel (TXL) |
11 048 |
11 533 |
11 813 |
13 358 |
13,1% |
||
30 |
Helsinki (HEL) |
10 671 |
11 131 |
12 110 |
13 091 |
8,1% |
||
31 |
Hamburg (HAM) |
9 894 |
10 677 |
11 954 |
12 780 |
6,9% |
||
32 |
Praha (PRG) |
9 696 |
10 777 |
11 582 |
12 436 |
7,4% |
||
33 |
Genève (GVA) |
8 593 |
9 411 |
9 963 |
10 807 |
8,5% |
||
34 |
Köln/Bonn (CGN) |
8 333 |
9 452 |
9 904 |
10 470 |
5,7% |
||
35 |
Nice (NCE) |
9 335 |
9 755 |
9 948 |
10 400 |
4,5% |
||
36 |
Gran Canaria (LPA) |
9 450 |
9 827 |
10 287 |
10 355 |
0,7% |
||
37 |
Stuttgart (STR) |
8 822 |
9 406 |
10 111 |
10 326 |
2,1% |
||
38 |
Milano Linate (LIN) |
8 948 |
9 089 |
9 697 |
9 927 |
2,4% |
||
39 |
Luton (LTN) |
7 536 |
9 135 |
9 415 |
9 920 |
5,4% |
||
40 |
Warszawa (WAW) |
6 085 |
7 072 |
8 102 |
9 269 |
14,4% |
||
41 |
Birmingham (BHX) |
8 865 |
9 389 |
9 056 |
9 232 |
1,9% |
||
42 |
Alicante (ALC) |
8 571 |
8 796 |
8 894 |
9 121 |
2,6% |
||
43 |
Edinburgh (EDI) |
7 998 |
8 449 |
8 609 |
9 039 |
5,0% |
||
44 |
Glasgow (GLA) |
8 564 |
8 782 |
8 830 |
8 732 |
-1,1% |
||
45 |
Tenerife (TFS) |
8 632 |
8 632 |
8 846 |
8 639 |
-2,3% |
||
46 |
Budapest (BUD) |
6 457 |
8 064 |
8 267 |
8 597 |
4,0% |
||
47 |
Lyon (LYS) |
6 229 |
6 561 |
6 752 |
7 321 |
8,4% |
||
48 |
Venezia (VCE) |
5 859 |
5 825 |
6 342 |
7 076 |
11,6% |
||
49 |
Marseille (MRS) |
5 756 |
5 859 |
6 116 |
6 963 |
13,8% |
||
50 |
Moskva Vnukovo (VKO) |
2 475 |
3 619 |
5 117 |
6 789 |
32,7% |
S převahou nejrychleji rostoucím evropským letištěm byl v loňském roce Madrid s nárůstem 6,6 mil. cestujících proti roku 2006, daleko za ním následují moskevské letiště Domodědovo s nárůstem 3,4 mil. cestujících, Mnichov s 3,2 mil. a Paříž CDG s 3,1 mil. Barcelona stejně jako římské Fiumicino vykázaly růst 2,8 mil. cestujících. Největší relativní růst z první padesátky zaznamanala moskevská letiště Vnukovo (+33%) a Domodědovo (+22%). Většina středoveropských letišť roste nadprůměrně rychle, mimořádné dynamiky v posledních letech opakovaně dosahují především polská letiště. Praha si udržela 32. místo mezi evropskými letišti růstem srovnatelným s bezprostředními sousedy v tabulce.
Poř. |
Letiště |
počet cestujících 2004 [tis.] |
počet cestujících 2005 [tis.] |
počet cestujících 2006 [tis.] |
počet cestujících 2007 [tis.] |
meziroční změna 2007/2006 [%] |
- |
Berlin Schönefeld (SXF) |
3 324 |
5 075 |
6 059 |
6 331 |
4,5% |
- |
Nürnberg (NUR) |
3 649 |
3 802 |
3 970 |
4 244 |
6,9% |
- |
Kraków (KRK) |
841 |
1 586 |
2 367 |
3 068 |
29,6% |
- |
Leipzig/Halle (LEJ) |
2 041 |
2 128 |
2 348 |
2 724 |
16,0% |
- |
Bratislava (BTS) |
894 |
1 327 |
1 938 |
2 024 |
4,4% |
- |
Katowice (KTW) |
623 |
1 092 |
1 458 |
1 996 |
36,9% |
- |
Salzburg (SZG) |
1 422 |
1 695 |
1 878 |
1 946 |
3,6% |
- |
Dresden (DRS) |
1 626 |
1 783 |
1 842 |
1 850 |
0,4% |
- |
Wroclaw (WRO) |
363 |
466 |
866 |
1 271 |
46,8% |
- |
Linz (LNZ) |
757 |
727 |
762 |
774 |
1,6% |
- |
Košice (KSC) |
231 |
270 |
344 |
443 |
28,8% |
- |
Brno (BRQ) |
172 |
316 |
394 |
415 |
5,3% |
- |
Ostrava (OSR) |
216 |
233 |
301 |
332 |
10,3% |
- |
Pardubice (PED) |
47 |
49 |
72 |
93 |
29,2% |
- |
Karlovy Vary (KLV) |
39 |
37 |
35 |
62 |
77,1% |
- |
Poprad (TAT) |
18 |
42 |
60 |
42,9% |
|
- |
Sliač (SLD) |
18 |
16 |
21 |
31,3% |
|
- |
Žilina (ILZ) |
5 |
10,9 |
10,7 |
-2,3% |
|
- |
Piešťany (PZY) |
6 |
5 |
- |
Zdroje: ACI, ADV, AENA, ASSAEROPORTI, CAA, FCAA, LFV, SIAA, UAF, ULC a internetové stránky uvedených letišť
potěšující je, že má Praha spojení s minimalně 45 z těch letišť, to není zlý a člověku ty přímé lety ušetří čas.
Jako ukázka, že uvedený poměr nemá největší vypovídací schopnost - pro LKPR vychází diskutovaný poměr pax/mov=71, pro LKTB 18 :-).
romul: Přesně tak, jenže není úplně jasné, jestli na jeden pohyb dopravního letadla, nebo na jeden pohyb vč. malých letadel všeobecného letectví. Tato nejistota vypovídací schopnost parametru pax/mov poněkud relativizuje. To by se muselo dohledat v detailních statistikách (tam, kde jsou k dispozici).
Děkuju za upřesnění. Prostým vydělením celkového počtu cestujících a počtu pohybů se dostaneme předpokládám na průměrný počet cestujících na jeden pohyb.
XEAR: To je pořadí podle absolutního nárustu cestujících (v milionech). Relativní si každý snadno najde v tabulce.
romul: Se statistikou pohybů je to složitější, protože někdo udává všechny pohyby, jiný jen pohyby dopravních letadel, takže by to bylo srovnávání jablek s hruškama. Ale pro hrubou orientaci tabulka nejvytíženějších jednodráhových evropských letišť:
Letiště tis. pax tis. mov
Gatwick (LGW) 35 168 258,8
Stansted (STN) 23 760 191,5
Málaga (AGP) 13 590 129,7
Geneva (GVA) 10 806 187,3
Stuttgart (STR) 10 326 162,4
Linate (LIN) 9 926 130,0
a pak ještě dvě londýnská bez souběžné pojížděčky:
Luton (LTN) 9 919 83,3
London City (LCY) 2 928 91,5
Ovšem Gatwick má ještě druhou dráhu obvykle používanou jako pojezdovou, Ženeva má trávu, jak bylo zmíněno v diskusi a Linate má 600 m dlouhou asfaltovou dráhu pro malá letadla.
Mě zase překvapilo, jak hluboko je Budapest. Vždycky jsem si myslel, že tam je rušněji než v PRG.
dobrej, prosimvás, vidim, ze TXL má nárůst skoro 14 % a vy píšete, že za Madridem je Mnichov s 10 %...
Není náhodou aj na Stanstede tiež len jedna dráha?
Škoda, že tam není uvedeno i pořadí ostatních letišť, podle evropské satistiky z minulých let (rok 2007 ještě není zpracován) hádámi , že BRQ a OSR se umístily v rámci EU lehce nad 200. místem, PED a KLV někde na začátku čtvrté stovky. V EU je pak celkem asi 60 letišť s provozem nad 5 mil. cestujících a 150 letišt nad 1 mil.
V každém případě díky za pěkný souhrn.
Celkem 17 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Proč by v Praze na Ruzyni nemohli mít trávu pro malý éra jako to mají v Ženevě? Nic jim k tomu nebrání prostoru mají viditelně více než na Ruzyni. Proř by měl nějaký ULL nebo Cesna (při vší úctě k malým érům) blokovat např. 737. aAespoň že po dlouhých diskuzích zavedli zkrácenou
31. nakonec ve varech je taky Paraelní tráva.