Letiště BRQ - statistika a skutečnost

Předběžné statistiky brněnského letiště uvádějí v roce 2007 nárůst počtu odbavených cestujících přibližně o třicet tisíc, z toho dvě třetiny připadají na cestující na pravidelných linkách. Je to bezesporu nejslabší výsledek, zaznamenaný za poslední tři roky, kdy jsme byli zvyklí vídat výrazně vyšší meziroční nárůsty. Máme brát tato čísla jako předzvěst stagnace letiště nebo nás tentokrát statistiky spíše svádějí na scestí?

 

Počátek roku 2007 opravdu řada lidí vnímala poněkud pesimisticky, zvláště když v březnu definitivně ukončila provoz nepříliš úspěšná feedingová linka Cirrus Airlines do Mnichova. Krátce nato společnost Smart Wings v tichosti odvolala již ohlášenou linku Brno - Paříž a ani slabá náplast ve formě prodeje míst v charterech do Gerony mnoho důvodů k optimismu nepřidala. Do Brna sice v té době už dva roky úspěšně létala LC linka Ryanairu z Londýna, feeding ČSA do Prahy se rovněž úspěšně rozvíjel, ale další aktivity těchto společností se ubíraly jiným směrem. Bylo také všeobecně známo, že vedením letiště, městem i krajem jsou už roky vedena různá jednání o provozování letů do několika dalších destinací, hmatatelné výsledky se však přesto stále nedostavovaly. A tak nevyvolala velký rozruch ani pokusná dubnová návštěva několika ruských charterů.

Zlom přineslo až ohlášení pravidelné linky z moskevského Vnukova, provozované leteckou společností moskevské vlády Atlant-Sojuz, ve spolupráci s naší Smart Wings. Linka zahájila provoz 22. července s frekvencí pouze jedenkrát týdně. Co se však ukázalo důležitější bylo to, že Rusové od samého začátku vnímali linku jako jasnou prioritu, nasadili na ni své nejlepší stroje a ukázková byla i marketingová podpora. Novináři byli v hojném počtu přizváni na inaugurační let a šťastnou ruku měli organizátoři také při výběru prvního pasažéra, nesmírně populární ruské osobnosti, profesora Drozdova. Tento skromný přírodovědec, ekolog a popularizátor s novináři zasvěceně hovořil nejen o moravské přírodě, ale přispěl i pozoruhodným srovnáním dvou současníků, význačných vědců, Darwina a Mendela. I díky jemu se o nové lince hojně informovalo v ruských médiích a nemusím asi zdůrazňovat, že to velmi příjemně znělo i pro uši Brňanů. Ti se ostatně také nenechali zahanbit a připravili vkusný přivítací ceremoniál, mimo jiné i s vojáky v uniformách z dob bitvy tří císařů. Zda si při tom Rusové vzpomněli na to, jak pod mrazivým slavkovským sluncem v proslulém Tolstého románu pomalu vyprchával život z raněného knížete Bolkonského, můžeme jen hádat.

Foto Jan Beran

S blížícím koncem roku se potvrdilo, že poptávka po moskevské lince odpovídá očekávání, a provozovatel tedy od ledna přidal další plánovanou relaci - k nedělím přibyly i středy.

Úspěch této linky snad také ovlivnil rozhodnutí dalších cestovních kanceláří, neboť se v brněnském letovém řádu objevila na přelomu roku řada charterů z Moskvy. Je tedy dost dobře možné, že Pardubicím začíná růst na Moravě nový konkurent.

Další událostí, která v létě řádně zamíchala kartami, bylo ohlášení nové linky Ryanairu, spojující jih Moravy se španělskou Geronou, městem a letištěm nedaleko španělské Barcelony. Lety byly zahájeny na přelomu října a listopadu s frekvencí čtyřikrát týdně. Pro mnohé představovala Gerona trochu nečekanou volbu, spekulovalo se spíš o jiných destinacích, například severní Itálii nebo Irsku. Možná proto se v prvních dnech objevovaly i rozpačité reakce a teprve po několika dnech, až si už všichni postupně uvědomili, jaké možnosti nová destinace skýtá, převládlo jednoznačně pozitivní hodnocení. Hodí se připomenout, že pro patriotické Brňany má Ryanair značně výsadní postavení, je společností, která v roce 2005 znovu oživila pravidelnou dopravu z brněnského letiště, a od té doby létá přesně a spolehlivě. Věřme tedy, že se i nová linka uchytí stejně dobře.

Foto Ondřej Smrtka

Poslední velkou událostí roku 2007 bylo ohlášené posílení letů ČSA do Prahy ze dvou na čtyři relace denně, se zahájením od letního letového řádu 2008. Je to krok, na který Brňané už nějakou dobu netrpělivě čekali. S obsazeností těchto letů by podle všeho neměly být problémy, v podstatě by se mohlo jednat o přesun pasažérů z dálničních autobusů do letadel, bude to ale určitě záviset i na časech odletů a cenových relacích. Je třeba vzít v potaz i určitou konzervativnost Moravanů, může tedy nějakou dobu trvat, než si na novou situaci přivyknou. Ale je to nepochybně potřebný krok správným směrem, a pokud se uskuteční, bude to v porevoluční historii myslím poprvé, kdy se představy Brňanů a národního dopravce sejdou. A věřme, že se naplní nejen jejich představy, neboť tato linka je provozována jako sdílená ještě s Aeroflotem, Air France a Alitálií.

Ani společnost Smart Wings nezůstala pozadu a ke konci roku zahájila prodej letních letenek na Mallorku. V rámci letu si můžete užít i padesátiminutové pozorování západu slunce nad Mošnovem a na cílové letiště by měl stroj dosednout o půlnoci, po čtyřech hodinách od odletu. Zpáteční letenku nabídli v prosinci za 14 tisíc korun, tedy přibližně za dvojnásobek ceny odpovídajícího letu z Prahy. Je jistě chvályhodné, že se společnost snaží udržet své bílooranžové stroje co nejvíce ve vzduchu, obchodní oddělení by ale raději mělo zůstat stát oběma nohama na zemi.

Je snadné sečíst očekávaný počet cestujících v uvedených linkách s letošními výsledky. Pokud tak učiníme, obdržíme výsledek, že letiště by mělo v roce 2008 v počtu odbavených cestujících zaútočit na půlmilionovou hranici a poměr mezi cestujícími na pravidelných linkách a v charterech by měl dosáhnout asi 50/50 procent. Je sice zřejmé, že ne vše musí vyjít, ale také není tajemstvím, že Brňané jsou připraveni v tomto rozvojovém trendu dále pokračovat. Dnes mají navíc kromě plánů v oblasti zvýšení počtu pasažérských letů rozehrané i významné aktivity v oblasti nákladní dopravy, ale i projekty na další výstavbu a modernizace letiště. To už je ale docela jiná kapitola.

Jak tedy odpovědět na otázku z úvodu? Jsem přesvědčen, že mohu s čistým svědomím napsat, že rok 2007 se navzdory nepřesvědčivým statistikám zapíše do historie jako mimořádně významný, snad i přelomový rok, kdy brněnské letiště dospělo a může konečně sebevědomě vstoupit do klubu ostatních evropských regionálních letišť. Jsem si jist, že se tam neztratí.

Autor: ZZ



Související kategorie

Komentáře



M ichal - nepřihlášený host
20.02.2008 20:35
to preezeetra

jen malickosti:
- salonek je na ranni odlet v 5:30 otevreny, je v 1. poschodi a normalne funguje
- vecer leti z Prahy do Brna linka OK 0038 ve 22:10
- celniky sice take moc nemusim, ale delaji jen svou praci - hodne cestujicich ma v Praze jen transfer a prileta do BRQ napr. z JFK, pak je jejich prvni kontakt se zavazadly az v BRQ a je pochopitelna celni procedura, prece jenom treba USA jeste nejsou v EU

zz - nepřihlášený host
20.02.2008 19:36
To preezeetra:

Na velikém poli mezi příjezdovkou a Šlapanicemi má vzniknout průmyslový (mega) park CTP s desítkami budov. Uvnitř oblouku příjezdovky, tj. napravo při cestě na letiště, má vzniknout Brno Airport Logistic Park, který má provozovat dceřiná firma provozovatele LKTB - Letiště Brno as.

preezeetra - nepřihlášený host
19.02.2008 10:20
BRQ

mých několik málo postřehů k BRQ:
- doufám že ČSA budou létat z Prahy do Brna večer, na návraty autobusem už fakt nemám náladu, proto jsem už loni létal raději z Mošnova, kam večer letadlo z PRG letělo - do Ostravy to mám stejně daleko jako do Brna
- když jsem ráno letě z BRQ do PRG a večer jel zpátky autobusem, musel jsem si brát txi od Grandu na letiště. Následoval problém s placením parkoviště - automat byl v zamčené hale.
- letní problém je s kumulací lidí co letí charterama na dovolenou s těmi co letí na Stansted, některé typy "mámo, tak poletíme poprvé letadle, podívej, oni tady mají pivo za xxx) fakt nemusím potkávat.
- proč na ranní let v 5:30 není otevřen salonek, nebo jsem si aspoň nevšiml... muím si kupovat kafe za svoje???
- celníci ... co proboha měly v roce 2007 znamenat namátkové kontroly zavazadel po příletu z PRG do Brna? Že by si někdo léčil komplexy?
- doprava město - letiště - tragédie.
- nevíte co se kope a bude stavět u příjezdové cesty na letuiště, u křížení s žel. tratí?

Mojmír - nepřihlášený host
30.01.2008 16:49
To je pravda...

...bylo by dobré, kdyby se k tomu tady vyjádřil někdo z letiště, proč tomu tak je, jestli je to jen neochota, nebo jsou za tím nějaké technické problémy.

Michal - nepřihlášený host
27.01.2008 22:51
pro Martina a Mojmira

Pro Martina: Vidite - co clovek, to jina zkusenost. S celniky v BRQ jsem nikdy nemel naznak problemu. Vzdy mi pripada, ze jsou tam nejak navic, pri letu z PRG. Ale neni to pravda, zavazadla pri navaznych letech procli az v cilove destinaci, v mem pripade v Brne - ale zatim vzdy vse v poradku.
Pro Mojmira: jiste mi nevadi, je-li slecna za prepazkou spici a neochotna, neb z techto fragmentu se muj svet nesklada a jiste se nad malickosti (a rad, koneckoncu) povznesu. Ale vadi mi, kdyz pristaneme v PRG v 06:10 a po vyhlidkove a okruzni jizde autobusem se dostaneme pred letiste v Praze a musime cekat sedic na kufrech ci na kovove lavicce na otevreni prepazky pro let PRG-JFK v 08:15. To mi opravdu vadi, nebot nebyt arogantni a neochotne slecny v BRQ, ktera nam proste nevyda palubni vstupenkyu do nasledujicch destinaci (ale uplne by stacil ten nasledujici, z PRG) bychom mohli sedet v salonku a pit treba whisky s colou nebo spat nebo se vysprchovat - ale nemuseli bychom sedet venku a cekat na otevreni prepazky. Bez palubni vstupenky se do tranzitniho prostoru nedostaneme. Cestujeme pomerne dost, mame Gold Card FF OK Plus - ale vsechny karty jsou k nicemu, kdyz mate na prvnim segmentu slecnu z Brna. A kdyby se nam to stalo jednou, bylo by to fajn. Ale je to opakovana zkusenost. Nekdy nelze vystavit palubni vstupenky z duvodu casoveho posunu v USA, coz vsak jiste neni pripad letu z Prahy.
Tak me to zase nastvalo, ze si jdu nalit panaka. Ted, vecer....
Mejte se, M.

Mojmír - nepřihlášený host
24.01.2008 18:21
Pro Michala

Netrapte se tím, myslím, že Moravanky jsou prostě takové, dávají víc najevo, jak se cítí. Mě se to líbí - když se kaboní, netrápím se pro to, protože jindy, když se zase na sebe usmíváme, je v tom úsměvu něco, co není tak docela obvyklé jinde ve světě :-). Pokud vám takové věci připadají nesrozumitelné a nemístné, netrapte se tím, možná budete mít v sobě hodně "západních" genů, což má také své výhody...

Walker - nepřihlášený host
24.01.2008 06:33
pro Martina

add ti celníci: tuším, že se tam nahrnula spousta celníků, kterým zrušili jejich původní pracoviště, takže jsou tam chudáci "z donucení"... bohužel, kazí tím náladu nejen sobě...

Martin - nepřihlášený host
20.01.2008 15:51
pro Michala

Ano,naprosto vám rozumím.Já jsem se také setkal s ne moc přívětivým personálem,ale naštěstí ten kontakt s personálem je na letišti ne moc velký,čili jsem to vždy s nadhledem přešel a nic jsem neřešil.Snažím se být nekonfliktní,takže "náladový" personál spíše přehlíží a naopak se snažím být vstřícný.Každé zaměstnání má své úskalí a ne vždy se dokážeme přetvařovat a šířit kolem sebe dobrou náladu,ikdyž ve skutečnosti se cítíme mizerně a nebo máme osobní problémy rozmanitého druhu.Jsme lidé a měli bychom to chápat.Samozřejmě by chování personálu nemělo překročit pomyslnou hranici mezi "nucenou" slušností a arogancí.
Nechci ale letištní personál omlouvat,jelikož by měl mít profesionální a pokud možno vstřícný a ochotný přístup k cestujícím a svoji špatnou náladu či osobní problémy by měly být co nejvíce potlačeny a cestující či jiní zákazníci letiště by měli být slušně obslouženi.Jsme ale obyčejní lidé,kteří mají hodně chyb.Někdo více a někdo méně.
Spíše se v Brně setkávám s namyšlenými celníky,kteří se snaží dávat najevo jakousi nadřazenost a snaží se ukazovat,že oni jsou ti,kteří rozhodnou jestli budu moci vycestovat anebo se v klidu vrátit domů.Připadá mi to,jako bychom se vrátili v čase o 20 let zpět.Cítím se vždy být malinko ponížen,když si tam např. prověřují můj půl roku starý cestovní pas.
Berte tady těchto pár vět jako čistě můj názor a jako zkušenost,kterou jsem postupem času nabyl a stále nabývám.

Michal - nepřihlášený host
18.01.2008 00:10
pro Martina

Asi jsem to napsal spatne, omlouvam se. Brnenske letiste na me neudelalo dobry dojem - ale ne stavbou, ta je urcite fajn a je pekna. Jde mi o lidskou slozku, personal letiste, ktery se pro mne jako cestujiciho podili velikou merou na celkovem dojmu z cesty. Ale stava se mi cas od casu, ze ve 4:45 misto usmevavych nebo alespon neutralnich pracovnic na "check-in" se musime divat na sotva probuzenou a neprijemnou osobu, ktere zpravidla nic nejde - ani upgrade (u ATR stejne neni o co stat), ani palubni vstupenky do nasledujicich destinaci... Proste spatny pocit z lidi. Jasne, reknete si, ze je to otazka jednoho cloveka - ale trva to uz tak pulduheho roku. A to si neprejte videt ten problem, kdyz vam do BRQ neprijde zavazadlo... To je strapace tak na 45 minut, jen vypsat protokol. Zjednodusene: budova fajn, at letiste vzkveta ale zatim ve me zustava dojem trochu amaterismu a poloprofesionality.
Tak takhle jsem to myslel.

Martin - nepřihlášený host
15.01.2008 17:00
Spokojenost

Já jsem s Brněnským letištěm naprosto spokojen.Využívám pravidelně linku Brno-Stansted.Je to velmi útulné a příjemné letiště s dobrou dostupností.Chystám se využít v budoucnu i spoj do Gerony.Chybí mi ale spoj do Paříže.Ten opravdu postrádám.
Kritizovaná odletová hala se mi docela také líbí.Na zdejší možnosti je to velmi dobrá stavba.
Spousta lidí si musí uvědomit,že Brno nebude mít takový potenciál a možnosti co se týče osobní přepravy jako např PRG či VIE,tak by se měli také na toto letiště dívat a nesrovnáva to se týče i počtu cestujících odbavených v roce 2007.Já si myslím že 30-tisíc není tak špatné číslo,když si uvědomíme,že linka do Vnukova byla zahájena až 22.7 a linka do Gerony dokonce až na konci října.
Je vidět,že poptávka po lince do Vnukova vzrostla a recipročně s tím zareagoval provozovatel se zařazením středečního letu do Moskvy.
Linka do Gerony je dle mého úsudku ještě pořád na začátku,čili ta ještě potřebuje trošku času a potřebovala by ještě více propagace,ale můžeme počítat,že její vytíženost bude jen vyšší.
Z toho všeho jednoznačně vyplývá,že nárůst cestujících na Brněském letišti bude v roce 2008 mnohem větší než v roce 2007 což bude jen dobře pro celý region.

Celkem 18 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace