TriStary (nejen?) Royal Air Force skončily

  • 2014-03-25 23:30
Z nebe mizí další populární typ - Lockheed 1011 TriStar. Do vzduchu se poprvé vznesl 16.11.1970, jako třetí widebody po B747 (09.02.1969) a DC10 (29.08.1970), v letech 1968–1984 se vyrobilo celkem 250 kusů. Včera vykonaly poslední pracovní lety 2 L1011 Royal Air Force (ZD948 a ZD950), které se účastnily plnění ze vzduchu letadel Typhoon a Tornado při cvičení britských posádek nad Severním mořem. RAF si pořídily 9 letadel tohoto typu v letech 1983-1985 (6 po British Airways, 3 po Pan Am) v reakci na válku o Falklandy, po které bylo rozhodnuto posílit flotilu tankovacích letadel a zajistit větší podporu jednotkám v Jižním Atlantiku - 6 sloužilo po namontování přídavných nádrží jako tankery, všechny pak i pro přepravu osob i nákladu (za tímto účelem byly v přední části trupu 4 letadla osazena nákladními vraty o rozměrech 3,56 x 2,59 metru). Po včerejší misi se jeden TriStar rozloučil průletem nad Cambridge, na počest firem Marshall Aerospace a Cobham, které se podílely na jeho přestavbě na tanker. Zbylá čtyři letadla dnes ze základny v Brize Norton přeletěla k likvidaci na letiště Bruntingthorpe. Místní muzeum jedná o koupi jednoho kusu, který by chtělo udržovat v kondici umožňující alespoň pojíždění. Podle dostupných informací momentálně ve světě žádný TriStar nelétá, nejblíže k tomu má letoun registrace N140SC, který slouží soukromé firmě Orbital Sciences Corporation při testování jejich nosných kosmických raket (obvykle párkrát do roka). Do vzduchu by se mohly dostat odstavené TriStary Las Vegas Sands (o záměru jsme informovali zde) či méně pravděpodobně po světě v různých kondicích další odstavená letadla (např v Sabha/Libye, La Ceiba/Honduras, Victorville/USA, Ras Al Khaimah/SAE, Aqaba,Amman/Jordánsko, Taba/Egypt). K prodeji je již delší dobu nabízen letoun výrobního čísla 293A-1229 z roku 1982 stojící v egyptském El-Alamein, firma Tristar History and Preservation Inc koupila letadlo výrobního čísla 293B-1241 (vyroben v roce 1983 pro TAP Portugal jako CS-TEC, naposledy u LuzAir jako CS-TMR). Po mnohaletém stání ve Victorville TriStar přeletěl letos v lednu do Kansasu, získal americkou registraci N91011 a probíhají na něm intenzivní práce, aby mohl létat. Minulý rok si pořídila 3 letouny (výr. č. 193B-1230, 293A-1238 a 293A-1220 společnost Transportes Generales Aéreos a v Peru je registrovala jako OB-2049P, OB-2060-P a OB-2061-P, ale ty také nelétají.

Article photographs



Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details