Qantas převezmou první Airbus A321XLR

  • 2025-04-03 13:22

Airbus připravuje v Hamburku zkušební lety prvního letadla A321XLR pro společnost Qantas (D-AXJE/VH-OGA). Qantas má objednáno 28 exemplářů, z nichž první by měl být dodán v červnu. Letadlo ponese název Great Ocean Road.

„Díky letounům XLR budeme schopni vstoupit na trhy, kde jsme dosud nemohli komerčně operovat,“ uvedla vloni generální ředitelka skupiny Qantas Vanessa Hudson v rozhovoru pro Executive Traveller. Jako možné mezinárodní trasy pro A321XLR zmínila Adelaide – Singapur, Canberra – Singapur, stejně jako lety z Darwinu a Perthu a „směrem do Indie a Malajsie“.

Díky prodlouženému doletu mohou A321XLR spojit Austrálii přímo s většinou destinací jihovýchodní Asie. XLR otevírá trasy, kde by nasazení letadel s větší kapacitou, jako jsou Airbus A330 nebo Boeing 787, nemělo komerční smysl.

Maximální dolet A321XLR je 8700 km, což je asi o 3000 km více než dolet letadel Boeing 737. Kromě výrazně vyššího doletu nabídnou XLR o 13 % větší kapacitu, větší komfort a nižší provozní náklady. Další výhodou je možnost přepravit více nákladu. XLR je proti 737 delší o 5 metrů.

Letadla XLR budou v první fázi dodávána ve dvoutřídní konfiguraci. Letadlo bude mít kapacitu 197 cestujících (20 obchodní třída, 177 ekonomická třída). V obchodní třídě bude uspořádání 2+2 s roztečí mezi řadami 37”. Obchodní třída nebude vybavena plně sklápěcími sedačkami. V turistické třídě bude rozteč 30”.

Další, zatím blíže nespecifikovaný počet letadel, může být vybaven plně sklápěcími sedačkami. Qantas zvažují instalaci plně sklopných sedadel v obchodní třídě pro speciální část flotily A321XLR. Bude se jednat typicky o letadla nasazovaná na delší a/nebo noční lety. Letadla s plně sklopnými sedačkami budou mít nižší kapacitu.

Zavedení dvou variant A321XLR přináší dodatečné náklady a komplikace a omezuje flexibilitu při přesunu letadel mezi trasami v rámci sítě. Skupina proto musí pečlivě vážit, kolik letadel XLR bude ve variantě s plně sklápěcími sedačkami a kolik bez nich.

Skupina Qantas má s provozem jednouličkových letadel na dálkových linkách bohaté zkušenosti, neboť její společnost JetStar provozuje Airbusy A321LR. (Foto: @Tobias_Gudat, Qantas, Executive Traveller, JetStar)


Article photographs


Related photos


Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details