Rolls-Royce dokončil úpravu motorů Trent 1000

  • 2025-01-25 08:15

Rolls-Royce 22. ledna potvrdil, že úspěšně ukončil certifikační testy hluboké modernizace motoru Trent 1000, která řeší problémy s životností. Nyní usiluje o udělení doplňku certifikace zvaného Durability Enhancement (vylepšení životnosti). Boeing v prosinci dokončil intenzivní letové testování na vývojovém letounu 787-8.

Výsledky se zdají být velmi povzbuzující. Nové řešení vysokotlaké turbíny zdvojnásobí dobu provozu motoru Trent 1000 na křídle. Společnosti Rolls-Royce by to mělo umožnit obnovit tržní podíl, který ztratil ve prospěch konkurenčního motoru GEnx od GE Aerospace.

Přepracovaná vysokotlaká turbína, které je jádrem modernizačního balíčku, zvyšuje průtok chladicího vzduchu o 40 % a prodlužuje životnost lopatek snížením jejich provozní teploty o 45 °C. Změny zahrnují větší a dodatečné chladicí otvory ve střední části lopatky a větší průchod pro chladicí proudění v kořeni lopatky. Kromě těchto výhod má motor dosahovat větší palivové efektivnosti, a to asi o 1 %.

Nejde o jediný úspěch výrobce. Od letošního roku Rolls-Royce dodává pro Airbus A350-900 vylepšené motory Trent XWB (Enhanced Performance). Nová varianta motoru získala 3. prosince 2024 evropskou certifikaci. Certifikace zahrnuje motory XWB-84EP, XWB-75EP a XWB-79EP. Vylepšený motor prokázal zvýšenou odolnost při práci v drsných podmínkách s vysokým počtem cyklů.

Vloni Rolls-Royce oznámil investici ve výši 1 miliardy liber do vývoje zlepšené varianty motoru XWB-97, který pohání A350-1000. Měla by zvýšit spolehlivosti a životnost motoru při provozu i v nejnáročnějších provozních podmínkách.

Při provozu v horkém a prašném prostředí proniká prach do motoru, rozkládá se na menší částice, které se pak roztaví na lopatkách turbíny. Tato hmota (CMAS) proniká mezi materiálové komponenty lopatek turbíny, které se v měnících se teplotách rozpínají a smršťují. Postupem času naruší tepelnou bariéru lopatek turbíny, což vede k potřebě častější údržby a k prostojům letadla.

Rolls-Royce experimentuje s inovativním povlakem lopatek, který zvýší odolnost tepelných bariér a prodlužuje dobu provozu bez nutnosti servisu až o 30 %.

Zkušenosti budou následně aplikovány také pro zlepšení parametrů motorů Trent 7000 (Airbus A330neo). Upravené motory by měly být v provozu v roce 2026. (Foto: RR, Aviation Week, Airline Ratings, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details