Udvar-Hazy: „Něco se určitě změní“

  • 2025-01-24 06:28

Jen málo lidí požívá v oboru civilního letectví většího respektu než Steven F. Udvar-Hazy, zakladatel a výkonný předseda společnosti Air Lease Corporation (ALC).

Téměř polovina světové flotily dopravních letadel dnes patří leasingovým společnostem, které je pronajímají aerolinkám, čímž jim poskytují flexibilitu v kapacitě a snižují bariéry vstupu pro nové hráče. Udvar-Hazy je jeden ze zakladatelů tohoto miliardového globálního odvětví.

V obsáhlém interview pro AeroTime se vyjádřil ke zřejmě nejpalčivějšímu problému posledních let, a to zpoždění dodávek letadel. V listopadu Udvar-Hazy prohlásil, že společnost ALC bude ráda, když dostane 70 z 92 letadel, která byla kontrahována na rok 2024. Chronická zpoždění, dlouhé čekací lhůty a prodlužování stáří globálního leteckého parku vyvolávají otázku, zda se na trhu objeví někdo nový, kdo by otřásl duopolem Airbus a Boeing.

Udvar-Hazy odpovídá jasně: „Ne, protože nemohou získat certifikaci FAA,“ uvedl. „Pokud tedy nepočítáme určité země, které nedbají na EASA a  kde si mohou takřka koupit vstup prostřednictvím politického vlivu.“

A co za 10 až 15 let? Podle údajů ch-aviation získal stále sebevědomější čínský COMAC více než 700 objednávek na svůj středně velký letoun C919. Společnost v listopadu 2024 oznámila první objednávku na svůj budoucí dálkový letoun C929, který je ve fázi předběžného návrhu.

Udvar-Hazy připouští, že Čína je ochotná k dlouhodobé hře o podíl na trhu. „Rozhodně, jsou odhodlaní. Ale USA mají velkou páku, protože mají motory, avioniku a mohou je odříznout během pěti minut,“ vysvětlil. „Nebudou v pozici, aby to dokázali nahradit.“

„Jde o více než jen letadlo,“ pokračoval. „Musí se vybudovat celosvětová síť podpory pro  letecké společností. I Embraeru to trvalo dlouho. Takže noví hráči před sebou mají některé překážky: certifikaci, globální podporu produktů a sériovou výrobu ve velkém.“

„Pokud vyrábíte čtyři nebo pět [letadel] měsíčně, nepohne to s trhem, protože se bavíme o [trhu] s více než 1500 novými letadly ročně.“

Udvar-Hazy je skeptický, pokud jde o naději na zásadní zlepšení: „Myslím, že se to zlepší, ale ne moc,“ řekl. „Airbus si stanovil ambiciózní cíle, 75 jednouličkových letadel měsíčně. Nemyslím si, že je to během příštích dvou let dosažitelné. Je to jako říct: ‚Uběhnu 100 metrů za 10 sekund.‘ Neuběhnu. Ale řeknu světu, že to chci uběhnout za 10 sekund. No, to není realistické.“

Pokud jde o Boeing, Udvar-Hazy je přesvědčen, že výrobce promrhal několik zlatých příležitostí k doplnění své produktové řady. „Investovali hodně peněz do 777X, což se zpětně ukáže jako drahá chyba v úsudku.“

Udvar-Hazy je kritický k rozhodnutí Boeingu zastavit projekt New Midsize Airplane (NMA). Tento koncept, který byl v leteckých kruzích diskutován mnoho let, měl zahrnovat vývoj nového letadla pro trasy s vysokou kapacitou a středním doletem, typicky americký transkontinentální trh.

Řekl: „Boeing měl už něco podniknout, ale myslím, že okno příležitosti je nyní pryč, protože jaký motor budou používat? A kde ho budou vyrábět?”

Airbus A380 označil za finanční propadák, a to s výjimkou Emirates. „To jsou Emirates,“ řekl. „Ale nemluví za celé odvětví. Pro ně je A380 v pořádku, ale pro většinu aerolinek to není dobré.“

Budoucnost odvětví

Je tedy čas na změnu paradigmatu v oboru? A je snaha o udržitelnost příležitostí pro nové hráče, kteří by mohli narušit trh s radikálně novými technologiemi a koncepty, jako je například letadlo s kombinovaným křídlem od JetZero?

„Možná, ale ne ve velkém měřítku, protože opět nemají financování,“ řekl. „Nemají výrobní kapacity. A ty nové návrhy mají vždy překážky. Ano, na papíře mohou vypadat dobře, ale jakmile přejdete k reálnému provozu, je náročné vytvořit globální síť komerčních letadel.“

Udvar-Hazy kritizoval také často diskutovanou pokročilou leteckou mobilitu.

„Tohle všechno mi připomíná americký automobilový průmysl,“ řekl. „Ve 30. letech bylo stovky firem vyrábějících auta a na konci druhé světové války jich zbylo sedm nebo osm. Takže je to stejné. Mnoho dobrých nápadů. Ale jaké jsou komerční aplikace?

Řekl bych, že 80 % peněz investovaných do tohoto prostoru bude ztraceno. Společnosti krachují jedna za druhou. Nelze přejít od konceptu k ekonomické výrobě. Certifikace je obrovská výzva. Není to prostor pro nás, protože jsou tam příliš malé objemy.“

V závěru interview pochválil Embraer: „Mají dobrou technickou kompetenci. C390 je opravdu dobré letadlo a je škoda, že jejich vztah s Boeingem skončil, protože si myslím, že by to bylo pozitivní,“ řekl. Zdůraznil, že brazilský výrobce pravděpodobně nebude schopen sám konkurovat dominantním hráčům. „Ne ve velkém měřítku, potřebují ‚bratra‘, který je povede za ruku,“ řekl.

Kam směřuje trh komerčních letadel? A uvidíme za 20 let stále v podstatě duopol?

Ne, nezůstane tu duopol,“ řekl Udvar-Hazy. „Ale nevím, jestli to budou tři hráči nebo čtyři. Něco se určitě změní.“ (Foto: Smithsonian's Steven F. Udvar-Hazy Center – muzeum letectví a kosmonautiky)


Article photographs



Comments



Ivo - unsigned guest (...188.188...)
2025-01-28 09:49
Udvar-Hazy

Dobré názory má pan. Jen s tim názorem, že nejsou peníze nesouhlasím. Kdyby Arabové dali peníze do Embraer, tak jim to hodně pomůže. Zrovna tak kdyby čeští miliardáři vložili peníze do Vektoru, tak se EV-55 už sériové vyráběl a prodával...Jediný vizionář tady je Strnad.

1 record

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details