Vyšetřování nehody letu Alaska Airlines 1282 přineslo nové skutečnosti

Vyšetřovatelé Národního úřadu pro bezpečnost dopravy (NTSB) zjistili, že u inkriminovaného letadla se již několik dní před nehodou opakovaně objevilo varování týkající se defektu tlakování trupu. Protože však příčina signalizace nebyla odhalena, Alaska Airlines z preventivních důvodů omezily nasazení letadla pouze pro lety nad pevninou.

Prozatím není jasné, zda tato signalizace měla přímou souvislost se ztrátou trupového panelu.

Trupový panel z letadla Alaska Airlines se podařilo nalézt na zahradě učitele v místě, které bylo na základě radarových údajů identifikováno jako oblast, kam podle předpokladů měly dopadnout komponenty letadla. Důležitý je zejména nález západek nouzových dveří, které jsou zřejmě klíčovou součástí pro objasnění, proč k nehodě došlo.

Úřad NTSB popsal situaci, která panovala na palubě při nehodě letu 1282 dne 5. ledna. Náhlé porušení hermetizace způsobilo tak prudkou ztrátu tlaku, že síla unikajícího vzduchu rozrazila dveře pilotní kabiny a doslova „odfoukla“ kontrolní seznamy z kabiny. Sluchátka druhé pilotky tlak odfoukl až do kabiny cestujících. To dává představu o vážnosti situaci na palubě. K prudké dehermetizaci došlo při stoupání v letové hladině FL160 (přibližně 4876 m).

NTSB nemohla zajistit záznam hlasů z pilotního prostoru, protože záznam na záznamníku CVR byl po dvou hodinách „přemazán“.

V této souvislosti je nutno zmínit, že po opakovaných případech, kdy byl záznam z pilotní kabiny „přepsán“ (např. při incidentech s nebezpečným sblížením letadel) předložil v prosinci regulátor FAA návrh prodloužit u všech nově vyrobených letadel délku záznamu z dnešních 2 hodin (v USA) na 25 hodin. To by záměrné či neúmyslné manipulace se záznamem znemožnilo. NTSB zdůrazňuje, že přístup k záznamům je nezbytný pro řádné vyšetření šetřených událostí. Požadavek na 25hodinový záznam by sjednotil regulaci v USA s požadavky ICAO a regulační praxí EU.

Mezi kuriozity případu Alaska Airlines patří nález iPhonu, který údajně přečkal ve funkčním stavu pád z výšky takřka 5000 m.

Nekončící řada výrobních defektů letadel Boeing 787 a 737 MAX, se kterými se výrobce potýká od katastrof letadel 737 MAX v roce 2018 a 2019, podkopává důvěru v kompetentnost Boeingu a může oslabit zájem investorů. Zahájení pondělního obchodování akcií Boeingu na burze ve Frankfurtu přineslo propad ceny akcií o 8 %.

Regulátor FAA se bude po nehodě letadla Alaska Airlines nucen znovu zabývat schopností Boeingu dodržovat předepsané standardy, ale musí také zodpovědět, proč zatím uplatněná opatření FAA nepřivodila potřebná zlepšení. (Foto: NBC News, CNN, reddit, NDTV)


Article photographs


Related photos


Related articles

Related categories

Comments



gogo - unsigned guest (...80.40...)
2024-01-08 17:05
Jaké standardy?

Trochu mi to připomíní situaci, kdy by někdo postavil fabriku na eroplány v Mostě nebo v Ústí a a dělníky bral od místního Úřadu práce

1 record

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details