Boeing připravuje novou verzi 787-10. Má zaútočit na pozice Airbusu A350.

  • 2023-12-06 12:26

Boeing chce novou modifikací Boeingu 787-10 „zabít dvě mouchy jednou ranou“. Prvním cílem je zvýšit atraktivitu modelu 787-10, který se neprodává příliš dobře. Na 787-10 připadá pouhých 15 % objednávek řady 787. K tomu je potřeba zvýšit dolet letadla. Druhým je zaplnit místo na trhu, které měl původně vyplnit typ 777-8. K tomu je potřeba zvýšit kapacitu letadla.

Splnění obou cílů je podmíněno zvýšením maximální vzletové hmotnosti. Takovou verzi Boeing označuje jako HGW (high gross weight), v médiích se často označuje jako 787-10ER (Extended Range). Pokud taková verze dostane do komerčního provozu, bude tak zřejmě i označena.  

Boeing má v krocích tohoto typu velkou praxi, přičemž prodeje ukazují, že taková letadla pro přepravu cestujících se prodávala rychleji než standardní verze. Dokládají to verze 767-300ER a 777-300ER. Větší dolet nabízí dopravcům větší flexibilitu, vyšší kapacita snižuje náklady na sedačku.

Boeing 787-10 je nejbližším analogem Airbusu A350-900. A350-900 může přepravit až 440 cestujících. Maximální dolet je až 15 000 km, a to proti 787-10 s doletem „pouhých“ 11 700 km. To je rozdíl podstatný. Kratší dolet znamená, že 787-10 se hodí na regionální linky nebo vybrané (kratší) dálkové linky, což omezuje letecké společnosti v jeho nasazení. Airbus má třikrát více objednávek na A350-900 než Boeing získal za podstatně delší období prodejů na 787-10.

Boeing 787-10 HGW (nebo ER) se zvýšenou maximální vzletovou hmotností by mohl pojmout více paliva, což by prodloužilo dolet, a to až na 14 000 km. Tím by se svému konkurentovi výrazně přiblížit. V rámci úpravy HGW by v jednotřídním uspořádání mohl Boeing umístit do letadla dodatečných 19 sedaček. To by přineslo snížení nákladů na sedadlo-kilometr o 8 % proti A350-900. Atraktivitu modelu by to nepochybně zvýšilo a letadlo by v mezidobí zaplnilo místo, které někdy v budoucnosti zaujme Boeing 777-8.

Úvahy o vývoji verze „ER“ nebo „HGW“ se objevily poprvé ještě v roce 2019, a to na základě poptávky Air New Zealand. Katastrofy letadel 737 MAX však poslaly projekt na vedlejší kolej. Následně se Boeing potýkal s celou řadou výrobních defektů letadel 787. Práce na projektu narušila také konsolidace výroby typu 787 v Charlestonu a propuštění stovek vývojových pracovníků a inženýrů.

První konkrétní informace o vývoji verze HGW (high gross weight) Boeing uvolnil v roce 2022, o čemž jsme na planes.cz informovali zde. Tehdy viceprezident Boeingu Stan Deal oznámil následující:

787-10 HGW

  • proti 777-200ER o 42 sedaček navíc a o 25 % lepší palivová efektivnost
  • proti A350-900 o 19 sedaček navíc a o 8 % nižší provozní náklady na sedačku
  • proti A330-900 o 60 sedaček navíc, o 20 % větší prostor pro náklad, stejný dolet a o 17 % nižší provozní náklady na sedačku

Výše uvedená tabulka již tak zcela neplatí, neboť v mezidobí Airbus vylepšil jak typ A350-900, tak i A330-900. Další zlepšení parametrů Airbusů přinesou v polovině dekády vylepšené motory Rolls-Royce.   přesto by verze 787-10 HGW (nebo jak se nyní udává ER) představovala výrazné přiblížení k A350-900.

V roce 2022 se v této souvislosti zmiňovala také verze 787-9 HGW:

  • proti A330-900 o 20 sedaček více, o 12 % nižší náklady
  • proti A350-900 vyšší dolet o 740 km

O této verzi se nyní nemluví. Možná proto, že se 787-9 prodává velmi dobře.

To, že se nyní začíná opět spekulovat o 787-10 HGW nebo ER může znamenat, že vývoj letadla se ze stádia přípravných prací přibližuje k realizaci. S významným pokrokem v certifikaci 737-7, zahájením certifikačních letů 737-10 a pokrokem v certifikaci 777-9 si Boeing konečně uvolňuje ruce od hašení každodenních provozních problémů k návratu ke koncepční práci. (Foto: Wikipedia, Boeing, DJs Aviation, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Related articles

Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details
TOPlist