Airbus odhaduje potřebu 40 tisíc nových letadel během následujících dvaceti let

  • 2022-07-17 08:30

Ve své nové prognóze poptávky Global Market Forecast GMF22 Airbus předpokládá během následujících dvaceti let potřebu 39 490 nových letadel pro přepravu osob i nákladů. Z tohoto počtu bude 40 % použito k obměně a 60 % na růst.

Růst HDP (CAGR) se předpokládá 2,6 %. Airbus přitom proti loňsku mírně snížil předpoklad růstu počtu cestujících, a to z 3,9 % na 3,6 % CAGR.

Odhad potřeby nových letadel se proti loňsku (GMF21) i přes zmíněný pokles tempa růstu počtu cestujících zvýšil o 470. Tento výrazný růst je vysvětlen potřebou rychlejší obměny stávajících letadel moderními letadly s vyšší palivovou efektivností a nižšími emisemi.

V roce 2021 bylo pouze 20 % globální flotily tvořeno moderními, palivově efektivními letouny (např. A220, A320neo, A330neo, A350, A380, Boeing 737 MAX, 777X a 787), v roce 2041 se podíl moderních letadel zvýší na 95 %.

Počátkem roku 2020, tj. před nástupem pandemie bylo podle Airbusu v provozu 22 880 letadel, z nichž 7 440 (tj. 33 %) bude v roce 2041 stále v provozu. To zahrnuje i letadla dodaná v letech 2020 a 2021. Nahrazeno bude 15 440 letadel a dalších 24 050 bude dodáno k pokrytí dodatečné globální poptávky. V roce 2041 tak dosáhne počet provozovaných letadel 46 930, což představuje takřka zdvojnásobení globální letecké flotily.

Z tohoto počtu nákladních letadel bude v roce 2041 celkem 3 070. Na trh nákladní dopravy bude dodáno během 20 let na 2 440 letadel, z nichž asi 900 bude nových a zbytek konverze. Největší tempo růstu nákladní dopravy zaznamená přeprava expresních zásilek (expres air cargo), jejíž poměr vyroste ze 17% v roce 2019 na 25% v roce 2041.

Terminologicky prognóza zavádí pojem „typická jednouličková“ a „typická širokotrupá“ letadla, čímž reflektuje fakt, že řada jednouličkových letadel se v budoucnu objeví na linkách, které dnes zpravidla obsluhují širokotrupá letadla.

Z 39 490 nových letadel v následujících dvaceti letech bude 31 620 typicky jednouličkových a 7 870 typicky širokotrupých.

Poměr jednouličkových/širokotrupých je obvykle pro všechny regiony 80 : 20. Tomuto pravidlu se vymyká Střední východ s převahou širokotrupých letadel (1 470/1 530).

Zdaleka nejdůležitějším trhem, resp. regionem budou, Čína a Asie a Tichomoří, které odeberou 45 % všech nových letadel.

Největší provoz bude vykazovat vnitrostátní doprava v Číně a Spojených státech, provoz mezi západní Evropou a USA a vnitřní trh západní Evropy. Nejvyšší tempo růstu bude vykazovat indická vnitrostátní doprava a rozvojové země Asie.

Airbus uvádí, že od roku 1990 se díky moderním letadlům snížily emise CO2 letecké dopravě o 53 % (vyjádřeno v RPK – výnosy na cestujícího a km). Všechna nově vyráběná letadla Airbus jsou již certifikována pro 50 % udržitelného paliva (SAF), přičemž během 10 let je cíl 100 % využívání SAF. (Grafy: Airbus GMF22)


Article photographs



Comments



Radek - unsigned guest (...192.86...)
2022-07-18 09:24
Moderní letadla

B777X ještě není ve službě a kdo-ví, kdy bude. Maxy se podařilo opravit, ale potíže s MAX10 trvají dál. 787 se snad zvedají z výrobních problémů, ale může to ještě chvíli trvat.
A380 je moderní, palivově efektivní letadlo, od té doby, co aerolinky nemají dost pilotů a dalšího personálu, aby místo jednoho A380 vypravily 2 B787/A330neo.
A380 má kvůli nevhodnému křídlu spotřebu na úrovni o 10 let staršího A330ceo.
Dobrý přehled je na: https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy_in_aircraft

Creature25 - unsigned guest (...80.107...)
2022-07-17 08:54
No nazdar

Odkdy je obluda A-380 moderni,palivove efektivni letadlo?

2 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details