Lockheed Martin představil tankovací letadlo pro USAF

  • 2021-09-20 17:00

Lockheed Martin představil tankovací letoun LMXT, se kterým vstoupí do tendru na tankovací program USAF KC-Y. Americké letectvo poptává 160 tankovacích letadel, které mají od roku 2029 nahradit tankovací letadla KC-135.

Subdodavatelem systému je Airbus a jeho letoun A330 MRTT. Představené řešení bude schopné pojmout 123 tun paliva, což je o 12 t více, než se udává u standardního A330 MRTT. Jak toho Lockheed Martin dosáhne, potenciální dodavatel nesdělil. LMXT překoná dokonce o 27 t konkurenční Boeing KC-46A (767-2C), který je založen na nákladní verzi letadla 767-200ER.

Northrop Grumman – Airbus vyhrály tendr pro USAF již v roce 2008. Proti výsledku se však tehdy odvolal Boeing. Zadání tendru bylo následně armádou přepsáno a modifikovaný tendr Boeing vyhrál. Že si takové řešení Boeing prolobboval za použití podivných metod je veřejným tajemstvím. Jak se poté ukázalo, KC-46A nastoupil do služby s výrazným zpožděním a řadou vážných technických nedostatků, do jejichž odstranění investoval Boeing další miliardy. Program je proto hluboce ztrátový a Boeing potřebuje KC-Y vyhrát, aby program KC-46A dostal ze ztrát.

V mezidobí letadla A330 MRTT prokázala, že jde o bezproblémové a efektivní řešení. Letadlo používá celkem 13 zemí. Airbus získal na MRTT celkem 61 objednávku, 48 letadel již dodal. Další výhodou A330 MRTT kromě většího množství přepravovaného paliva je automatika pro připojení tankovacího zařízení k tankovanému letadlu, což je funkce, kterou Boeing pro KC-46A teprve vyvíjí.

Prezident Biden chce, aby vláda (tj. také armáda) kupovala přednostně americké výrobky. Lockheed Martin proto poněkud zahalil Airbus a prezentuje LMXT pod heslem „postaven v Americe Američany pro Američany“. Airbus již předtím uvedl, že v případě úspěchu v tomto tendru bude A330 MRTT vyrábět ve svém závodě v Mobile, kde dnes montuje letadla řady A320 a A220.

A330 MRTT je certifikován pro tankování prakticky všech amerických letadel. Na tankovacích misích nalétala letadla A330 MRTT přes 250 tisíc letových hodin.

Po maléru s ponorkami, kdy USA a Británie uzavřely bezpečnostní pakt AUKUS s Austrálií a Austrálie v důsledku toho zrušila kontrakt prakticky tak zbavily Francii šancí na prodej osmi ponorek v hodnotě 40 miliard dolarů, si rozhořčená Francie nepochybně pohlídá, jakým způsobem se bude rozhodovat o vítězi tohoto tendru. (Foto: Lockheed Martin, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Comments



Radek - unsigned guest (...178.190...)
2021-09-21 11:06
:-D

Bude to mít taky Supercharger?

kulica - unsigned guest (...75.191...)
2021-09-20 17:18

Jsem zvědavý, kdy Airbus přejde na A330-800 MRTT ...

2 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details