Americká vnitrostátní doprava: rychlý růst podpořený státní pomocí

  • 2021-03-16 08:00

Vysoká proočkovanost populace v USA pohání poptávku po vnitrostátních letech a počty odbavených cestujících v USA proto rychle rostou. Za pátek ohlásila organizace TSA (Transportation Security Administration) 1,4 milionu odbavených cestujících, což je nejvíce od 15. března 2020. Naopak nejméně cestujících bylo v USA odbaveno 14. dubna 2020, a to pouhých 87 500.

Největších temp růstu je dosahováno na vnitrostátních linkách, nicméně velké americké společnosti jsou přesvědčeny, že se rychle vzpamatuje i mezinárodní, resp. mezikontinentální provoz, a to zejména na linkách do zemí s příznivou epidemiologickou situací či vysokou proočkovaností (viz tabulka). Pro americký trh mezikontinentální dopravy to jsou zejména transatlantické lety do Británie. Mezi různými zeměmi jsou zaváděny tzv. „bubliny“, kde fungují mírnější či žádné restrikce.

Společnost United je přesvědčena, že tam kde padnou restrikce v cestování, bude nárůst provozu ještě rychlejší než na vnitrostátních linkách. Otevření mezikontinentálních linek bude také důležité pro návrat obchodních cestujících. United v době krize rozšířily flotilu širokotrupých letadel o 5 % a počítají, že společnost expanduje kromě jiného i na linky, na kterých dříve působil Norwegian.

Americké letecké společnosti těží ze souběhu rostoucí poptávky a dalšího stimulačního balíčku, který zaměstnanost amerických leteckých společností podpoří 14 miliardami dolarů. Během krize letecké společnosti zvýšily svou efektivnost a modernizují letecký park, takže z krize vyjdou silnější.

Díky stimulačnímu balíčku aerolinky odvolaly další plánovaná propouštění, a naopak začínají povolávat piloty a palubní personál z nucených dovolených. United tak například odvolaly dopis pro 14 000 zaměstnanců, který je vyrozuměl o možném propuštění. Podobný dopis pro 13 000 zaměstnanců stáhly American Airlines.

Hlavní americké letecké společnosti loni ztratily 35 miliard dolarů a doposud ještě ztrácí 150 milionů dolarů denně. Nicméně nelze přehlédnout, že to nejhorší má americký trh letecké dopravy již za sebou a může se těšit na solidní růst v období hlavní sezóny. Je smutné, že toto rozhodně nelze říci o trhu letecké dopravy zemí EU, jehož růst je podvázán očkovacím fiaskem EU. (Obr.: Our World in Data, cnbc.com, planes.cz)


Article photographs



Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details