V letošním roce plánuje čínský COMAC získat domácí certifikaci svého jednouličkového „airbusu“ C919 a první sériový stroj předat do komerčního provozu. Ruskou certifikaci a certifikaci EASA by měl letos získat také MC-21-300, který by měl na trh přijít v příštím roce. V roce 2022 by měla být certifikována varianta MC-21-310 s domácími motory.
Katalogová cena C919 je stanovena na 70 milionů dolarů, tj. cca o 40 milionů dolarů méně než A320neo nebo 737 MAX. Katalogová cena MC-21-300 je 90 milionů dolarů.
Kromě těchto projektů spolupracují oba výrobci na vývoji a výrobě širokotrupého letadla CR929. V roce 2012 podepsaly společnosti COMAC a OAK záměr o společném projektu letadla CR929, kde CR označuje China-Russia. V roce 2016 si strany rozdělily odpovědnosti a v roce 2017 ustavily společný podnik CRAIC.
Letos zahajuje CRAIC výrobu prvního prototypu, který se má dostat do vzduchu v roce 2023.
Ruská strana bude dodavatelem kompozitního křídla s koncovkami, veškerých řídících ploch a centroplánu. Čína bude vyrábět trup. Dodavatelem všech kompozitních materiálů bude Rosatom. Prototyp bude poháněn západními motory (pravděpodobně GE a Rolls-Royce), později také ruskými PD-35, které jsou již ve vývoji.
Montáž prototypu i sériových letadel bude probíhat ve výrobním závodě v Šanghaji.
CR929 se má vyrábět ve třech variantách: -600 pro 280 cestujících s doletem 12 000 km, -500 se zkráceným trupem pro 250 cestujících a doletem 14 000 km a –700 pro až 320 cestujících a doletem okolo 10 000 km. Výrobce chce do roku 2045 dodat zákazníkům tisíc letadel CR929.
Hlavní inženýr COMAC Yang Zhigang potvrdil, že vývoj je dokončen, modifikace „zmrazeny“ a přistupuje se ke konstrukci prototypů.
Výrobce věří, že letadlo se na trh dostane ještě v této dekádě, což však většina analytiků považuje za příliš ambiciózní cíl. (Foto: chinadaily.com.cn, obr.: graphic news)
Od každého okopírujeme trochu, a máme nové letadlo.
2 records
Copyright © 1999-2025 planes.cz | CMS
Jojo, svatá pravda. Od jednoho zkopírovali, že by to mělo mít křídla. Od druhého že by to mělo mít motory a tak dál.